eitaa logo
باشگاه تحلیل خبری تأویل
492 دنبال‌کننده
346 عکس
75 ویدیو
7 فایل
باشگاه تحلیل خبری نوجوان/تأویل "اینجا نوجوانان روایت می کنند" [تبیین،تشریح،تکمیل] ارسال سوژه خبری : @Taviladmin
مشاهده در ایتا
دانلود
باشگاه تحلیل خبری تأویل
نوجوان و شوق عبادت🌱 چگونه نوجوان را به عبادت ترغیب و تشویق کنیم, تا از ژرفاى جان و دل, عبادت را پذی
سوال هاى زیادى در این دوران در باره مسائل فکرى و اعتقادى براى نوجوان مطرح مى شود و او در پى یافتن پاسخ این پرسش ها به جست و جو مى پردازد. در این بین وظیفه والدین است که فرزند خود را به کتاب و مطالعه آشنا کنند, تا آنان در این سنین بتوانند جواب سوالات خود را از کتاب هاى مفید به دست آورند, تا راه رشد و ترقى براى آنان باز باشد. و هم چنین والدین وظیفه دارند که همیشه با کودک, نوجوان و جوان خود یک رابطه دوستانه داشته باشند, تا آنان بتوانند, آزادانه و راحت نظریات و حرف هاى خود را بیان کنند و والدین آمادگى قبلى داشته باشند که جواب هاى روشن, سازگار با ذهن آنها و در قالب هاى نو و جذاب به سوالات آنها بدهند. بنابر این, در آموزش هاى دینى و تشویق به عبادت باید از روش هایى استفاده کرد که حتى پیام ها و مطالب عادى و آشناى دینى و مذهبى در قالب طرح هاى تازه و بدیع و با موفقیت هاى خلاق براى آنها مطرح شود. بدین طریق حس کنجکاوى و رغبت و تمایل فطرى درونى آنان برانگیخته مى شود و چون این برانگیختگى با نیازها و کشش هاى روانى ـ عاطفى در هم مىآمیزد, یادگیرى واقعى, تغییر رفتار و درون سازى ارزش ها و پیام ها حاصل مى گردد. برعکس, اگر بهترین و مقدس ترین و مهم ترین پیام ها و مواد آموزشى و تربیتى را بدون برخوردارى از این اصل ارائه دهیم, احتمالا با دلزدگى و وازدگى در کودکان و نوجوانان مواجه مى شویم. روش هاى تربیتى دیگرى که به تحریک حس مذهبى و تشویق به عبادت و بندگى کودکان و نوجوانان کمک شایان توجهى مى کند; رهاکردن آنان در فضایى مقدس, سیرو سیاحت در آیات هستى, آشنا ساختن با چهره هاى مومن و ذاکر, ارتباط دادن او با پدیده هاى اطراف ; که این همه به او امکان مى دهد تا خود از این نشانه هاى به ظاهر سامان نایافته بیرونى, سامان یافتگى درون را بیافریند و این یکى از بهترین و عمیق ترین شیوه هاى تربیتى دینى و تشویق به عبادت در کودکان و نوجوانان است. فطرت خود را کشف کند. هدف تربیت دینى, برانگیختن شوق و رغبت دینى است و نه صرفا انتقال مطالب دینى. همین که شور دینى را در کودک و نوجوان پرورش دادیم, بزرگترین تإثیر تربیتى را در ساختار شناختى و عاطفى او ایجاد کرده ایم, اما تلقین و تکرار, تحمیل بایدها و نبایدها, شکل دادن, پدیدآوردن عادت ها از حیطه پرورش خارج است و در نتیجه با محدودکردن فعالیت آزاد طبیعى همراه است. بنابراین, به جاى این که کودکان و نوجوانان را به عبادت وادار کنیم, انگیزه عبادت را در آنها به وجود آوریم, تا خود در پى عبادت بروند. اگر چنین شد با تفکر, تعمق و نیاز شدید درونى به دنبال آن خواهند رفت. این چنین عبادتى آنها را از فحشاو منکر باز مى دارد, آنها را رشد مى دهد و به مراحل عالى معنوى رهنمون مى سازد. بنابراین, براى این که کودکان و نوجوانان ما با روح مذهبى پرورش یابند و با جان و دل عبادت کنند و با روح نماز و سایر عبادات آشنا شوند, والدین باید حس مذهبى کودک را تقویت کنند. نباید کودک و نوجوان را مجبور کرد تا در مجالس مذهبى که خیلى طولانى و خسته کننده است, بنشیند. گاه مشاهده کرده ایم که اشخاص با شور و شوق به دعاى روح بخش کمیل آمده اند, ولى متإسفانه آن قدر این مراسم به درازا کشدیده مى شود که نه تنها کودکان و نوجوانان, حتى افراد بزرگ سال, به دلیل طولانى بودن آن دل آزرده مى شوند. نقش والدین والدین باید با ایجاد سوالاتى, ذهن کودکان را به جست و جوى جواب هایى از درون خویش وادارند تا آنان درباره خدا, انسان, قیامت و عبادت و غیر آن, تفکر کنند و به نتایجى ـ هر چند سطحى ـ برسند و بعدا که آن نتایج را براى ما بازگو مى کنند, آموزش هاى خود را در قالبى نو, دلنشین و دلپسند و قابل فهم به آنها ارائه دهیم و سپس به آنها فرصت دهیم که درباره گفته هاى ما دوباره فکرکنند. نباید آنها را زیر بمباران مطالب و اطلاعات قراردهیم, دراین صورت هیچ کدام ((درونى)) نمى شوند. بگذاریم کودکان آزادانه در محیطى معنوى که ما برایشان ایجاد مى کنیم, با مسائل مذهبى انس بگیرند. یک کودک آنچه را به طور منظم در محیط خانواده مى بیند, نسبت به آن انس پیدا مى کند و همین انس اولیه, زمینه را براى پیدایش یادگیرى و انجام فرایض دینى درمراحل بعدى فراهم مىآورد. مشاهده عبادت و نمازى که اعضاى بزرگتر خانواده به صورت منظم در شبانه روز انجام مى دهند, در ذهن و روان کودک نقش مى بندد و نوعى انس روحى نسبت به این اعمال و آداب در او به وجود مىآورد. با توجه به حس تقلید در کودک, معمولا مشاهده مى شود که کودک از دوسالگى حرکات پدر و مادر را تقلید مى کند و برخى کلمات را به طور ناقص تکرار مى کند. این حرکات به تدریج کامل تر مى شود و کودک گاهى در کنار پدر و مادر به نماز مى ایستد. اگر این حرکات کودک با نوازش و تشویق والدین همراه شود, بر رغبت کودک نسبت به این مسائل افزوده خواهد شد و خاطره شیرینى از آنها در ذهن و روان او باقى مى ماند.
نشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد رمان های نوجوان(مجموعه ی رمان نوجوان امروز) نشانه شناسی دانشی است که دران نشانه ها، مطالعه، شناسایی و دسته بندی می شوند. قرارگرفتن تصویر در یک قاب ان را به متنی تبدیل می کند که کارکرد نشانه ای و دلالت گر پیدا می کند و می توان لایه های متفاوت را در ان واکاوی کرد. در اثاری که برای نوجوانان افریده شده گاهی تنها تصویرکتاب، تصویر روی جلد است. با توجه به این که مخاطب این تصویرها نوجوانانند، و توان درک مفاهیم پیچیده و پنهان را دارند؛ می توان در این تصاویر استعاره های تصویری، نشانه شناسی و انتزاع را بازیابی کرد. در این مقاله به نشانه شناسی لایه ای تصویر روی جلد چهار اثر برگزیده ی مجموعه ی رمان نوجوان امروز از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می پردازیم و تلاش می کنیم با کشف رابطه ی درون خود متن تصویری و نیز رابطه ی ان با متن نوشتاری، لایه های متفاوت رمزگانی را به خوانش بگیریم. به نظر می رسد در این چهار اثر، تصویرگر در طرح روی جلد به خوانش لایه های روایی متن پرداخته و تلاش کرده است با توجه به ساختار و گونه ی متن نوشتاری، متن تصویری جامعی را پیش چشم مخاطب بگسترد و لایه های معنایی متعددی را معرفی کند. ✍️نویسندگان: عاطفه جمالی، طاهره شیخی خبرگزاری تاویل
راوی نوجوان و شگردهای اعتمادپذیرکردن رویدادها در رمان دشتبان (با تکیه بر تفکّر و جهان بینی نوجوان) رمان دشتبان از جمله رمان های موفّق دفاع مقدّس است که احمد دهقان آن را از زبان راوی اوّل شخص گزارش می کند. آنچه تشخّص خاصی به سبک روایتی این داستان داده است، نحوه گزارش راوی از رویدادها و وقایع است که دهقان با برجسته ساختن راوی نوجوان، سعی داشته است فضا، مکان، وضع و حال مردم جنگ زده را نشان دهد و در این راه تمام تلاش خود را در اقناع روایت شنو به شیوه های مختلف بکار بسته است. در این مقاله به شیوه توصیفی - تحلیلی به روش های اعتمادپذیرکردن روایت در این رمان و ارتباط آن با راوی اول شخص درون داستانی (راوی نوجوان) پرداخته شده است. راوی به شیوه های مختلفی سعی در اقناع روایت شنو و اعتمادپذیر کردن رویدادها داشته است. این شیوه ها عبارتند از: توصیف های ریزبینانه از وقایع و رویدادها، تشکیک در روایت، ذکر و توصیف مکان و درگیر کردن روایت شنو با رخداد داستانی. ضمن اینکه نشان دادن لحن در نوشتار نیز از مشخّصه های اصلی این روایت است که دهقان با تأکید بر راوی نوجوان و درون داستانی آن را نشان داده است. بی توجّهی نویسنده به جهان معرفتی نوجوان و برخی از ویژگی های گریزناپذیر آن ها، باعث شده است که باورپذیری گزارش ها از زبان یک راوی نوجوان تا حدودی سخت باشد چرا که اقتضائات خاص نوجوان در بیان رخدادها، نادیده گرفته شده است. خبرگزاري تأویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
راوی نوجوان و شگردهای اعتمادپذیرکردن رویدادها در رمان دشتبان (با تکیه بر تفکّر و جهان بینی نوجوان)
از یک سو، نویسنده تلاش کرده است که به شیوه های مختلف، رویدادهای داستانی را باورپذیر و قابل اعتماد کند و از سوی دیگر با انتخاب راوی نوجوان، تا حدود زیادی از این هدف و خواسته دور شده است. ✍️نویسنده:هیوا حسن پور
بررسی و تحلیل نقدهای فمینیستی ادبیات کودک و نوجوان درنشریه تخصصی کتاب ماه کودک و نوجوان نقد فمینیستی، بخشی از گفتمان فمینیستی است که در پی تجدید نظر در معیارهای نقد و ایجاد سنتی زنانه در ادبیات است. بررسی نقدهای فمینیستی نشریات تخصصی، نقش مهمی در شناسایی مسیر این گرایش در ادبیات کودک و نوجوان و تبیین نقاط قوت و ضعف نقد و نظریه فمینیستی در آرای منتقدان دارد. در این مقاله، در ضمن پژوهشی کیفی و با روش توصیفی و تحلیل محتوای قیاسی استقرایی، مقالاتی که در فاصله سال های 1376تا 1393در کتاب ماه کودک و نوجوان با رویکرد فمینیستی نقد شده اند، بررسی می شود و تلاش می شود نمایی از وضعیت نقدهای فمینیستی در این نشریه به تصویر کشیده شود. در مجموع از میان 1073مقاله، 27 مقاله با این رویکرد نقد شده اند. زمان، به لحاظ کمی و کیفی، بر نقدها تأثیرگذار بوده است. منقدان زن پرکارترند. پرکاربردترین مؤلفه های فمینیستی برگرفته از گرایش های لیبرال و تا حدی رادیکال هستند. خبرگزاري تاویل
باشگاه تحلیل خبری تأویل
بررسی و تحلیل نقدهای فمینیستی ادبیات کودک و نوجوان درنشریه تخصصی کتاب ماه کودک و نوجوان نقد فمینیست
گرایش به نقد انگلیسی- آمریکایی بیش از دیگر گرایش ها است. پرتکرار ترین مضمون، نقد مردسالاری و جنبه های آن است. برگزیدن عنوان و مقدمه مناسب برای بحث، توجه به نام و تصویر روی جلد اثر، دسته بندی موضوعی و درنهایت نتیجه گیری همسو با اهداف و ارائه پیشنهاد به مخاطبان و نویسندگان آثار خلاقه از نقاط قوت نقدها است. بی توجهی به نظریه های نقد فمینیستی ادبیات کودک، عدم استناد به رویکرد های فمینیستی در تحلیل آثار، عدم ارجاع به متن خلاقه برای تأیید مباحث نظری، سود نجستن از منابع دست اول و پرداختن به موضوعات نامرتبط با موضوع اصلی از عمده ترین اشکالاتی است که در مقالات دیده می شود. ✍️نویسنده: عاطفه جمالی /الهام جمشیدی
ماهنامه نسخه دوم نوفکران از باشگاه تحلیل خبری تأویل با جمعی از نوجوانان 📔از مدار محور مقاومت تا آسیب شناسی نوجوانان خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
ماهنامه قسمت دوم - آبان ماه.pdf
9.36M
ماهنامه نسخه دوم نوفکران از باشگاه تحلیل خبری تأویل با جمعی از نوجوانان 📔از مدار محور مقاومت تا آسیب شناسی نوجوانان خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
فضای مجازی برای رشد کودکان و نوجوانان طراحی نشده است! هنگامی که با دید سلامت و رشد به این ماجرا نگاه می‌کنیم، مهم‌ترین مسئولیت والدین کنترل فرزندان است؛ زیرا این فضا برای رشد طراحی نشده است، اساسا هدف از طراحی این شبکه‌ها بنابر اذعان سازندگان آن‌ها، کسب سود است. موضوع نشان‌دهنده این است که هدف طراحی این فضا با رشد جسمی و اخلاقی کودک در تضاد است؛ در سیاست‌های استفاده از این فضاها مواردی ذکر شده است مثل رده سنی مناسب برای استفاده از این فضا که توسط هر کاربر قبل از استفاده تایید می‌شود. برای همگان واضح است که بسیاری از محتواهای تولیدشده، زننده و نامناسب و به شیوه‌ای طراحی شده که اعتیادآور است. علاوه بر این در این شبکه‌ها برای ایجاد جذابیت از روش‌هایی استفاده شده که با رشد فکری نوجوانان در تعارض است، همانند سلبریتی‌‌سازی بلاگرها که به یک معضل در بدنه نسل جدید تبدیل شده است. با در نظر گرفتن همه این موارد‌ نمی‌توان به طور مطلق گفت که محدودکردن بچه‌ها در استفاده از فضای مجازی درست است و باید ببینیم که آیا نوجوان این محدودیت‌ها را بدون ایجاد چالش می‌پذیرد یا باعث ایجاد چالش بین آن‌ها با والدین می‌شود؟
باشگاه تحلیل خبری تأویل
فضای مجازی برای رشد کودکان و نوجوانان طراحی نشده است! هنگامی که با دید سلامت و رشد به این ماجرا نگ
علت اینکه بعضی از والدین در محدودکردن فرزندان خود با مشکل مواجه می‌شوند این است که والدین وارد گفت‌وگو با نوجوانان نمی‌شوند و این خود شروع یک معضل بزرگ بین والدین و فرزندان است. در پایان این مقاله، این‌چنین می‌توان نتیجه گیری کرد: والدین گاهی اوقات باید درجایگاه شنونده و با دوستی با فرزندان خود سعی در کنترل مصرف رسانه‌ای فرزند خود داشته باشد، کما اینکه بدون شک این ارتباط بین والدین و فرزندان در مدت کوتاهی ایجاد نخواهد شد و باید از سنین خردسالی ایجاد شود. در غیر این صورت اعمال این محدودیت‌ها از سوی والدین به‌شدت سخت خواهد شد و همچنین نوجوانان به‌دلیل آشنایی با مهارت‌های دیجیتال والدین خود را دور خواهند زد. ✍️ حسین حق پناه 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اسرائیل بعد از ماه ها تهدید حمله سهمگینی به تهران داشت!😐😅 (چهارشنبه سوری کرج خوف ناک تر بود😅💥) 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
32.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹ارتش برای مردم ❤️🌱 ارتش برای مردم یعنی فداکاری یعنی شجاعت یعنی همت و عزم راسخ سربازان وطن! 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
30M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عملیات وعده صادق ۳🔥 دیر نباشد شیر مردان غيور سرزمینمان بر جهود نجس بتازند و تارو مارشان کنند! #هوش_مصنوعی 📌خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
چطور تفکر تحلیلی را در نوجوانان تقویت کنیم؟ تفکر تحلیلی یا انتقادی، به نوعی از تفکر گفته می‌شود که فرد در آن، به صورت کاملا مستقل، واضح و آشکار، به طور منطقی و با استفاده از ارتباط‌دادن ایده‌ها، شواهد و نظریات، و همینطور با استفاده از قوه تجزیه و تحلیل خود، به یک نتیجه عقلانی می‌رسد.چرا تفکر انتقادی مهم است؟ دیگر سوالی که باید به آن پاسخ دهیم، آن است که اصلا اهمیت تفکر انتقادی چیست؟ چرا باید زحمت بسیاری به جان خرید و برای تقویت تفکر تحلیل در نوجوانان تلاش کرد؟ اگر بخواهیم صاف و پوست‌کنده درباره این موضوع بگوییم، باید اینطور بیان کنیم که: در گذشته بخش بزرگی از موفقت افراد، به حفظ‌کردن دانش و سپس تکرار آن در ابعاد مختلف زندگی بستگی داشت. اما امروزه دیگر خبری از این موضوع نیست. خبرگزاری تأویل @Tavilnewsir
برخی از کتاب‌های چاپ شده در حوزه کودکان و نوجوانان جذاب نیست! ۱۸ تیر به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در تقویم رسمی ایران است. دلیل نامگذاری هجدهم تیر تقارن آن روز با درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده کتاب حوزه کودک و نوجوان در کشورمان است. این نامگذاری در سال ۱۳۸۸ صورت گرفته است و هم اکنون در تقویم رسمی ایران هجدهم تیر روز ادبیات کودک و نوجوان است. روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نه تنها فرصتی برای آشنا کردن کودکان و نوجوانان با کتاب است بلکه می‌تواند زمانی برای آسیب‌شناسی این حوزه باشد. خبرگزاري تأویل @Tavilnewsir