طب سنتی و اسلامی
فردی که بیمار شد و پزشکان نمیتوانستند درمانش کنند و اتفاقی به سراغ آیت الله تبریزیان میرود و کمتر از
لطفا این فیلم را نشر دهید و حداقل برای یک نفر ارسال کنید و ببینید قدرت طب سنتی و طب اسلامی چقدر زیاد است.
عبرت پزشکان پزشکی جدید حتی برای یک بیماری کاملا درمان ندارد .😆😄🤔😔
هدایت شده از مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع)
🔺قسمت ششم (سبزیجات) :
👈كانَ أَحَبُّ الْبُقُولِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْبَاذَرُوجَ.
محبوبترین #سبزی نزد پیامبر (ص) #بادروج بود.
📚 المحاسن،ج2،ص514
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213
👈حضرت علی (ع):
كَانَ يُعْجِبُ رَسُولَ اللَّهِ ص مِنَ الْبُقُولِ الْحَوْكُ.
پیامبر (ص) از میان #سبزیجات #حوک را دوست داشتند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186و187
📚 المحاسن،ج2،ص514
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص214
👈امام صادق (ع):
كَانَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُعْجِبُهُ الْبَاذَرُوجُ.
اميرالمؤمنین (ع) همواره به بادروج علاقه داشت.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص185
📚 مكارم الأخلاق،ص179
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215
👈امام صادق (ع):
الْحَوْكُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ أَمَا إِنَّ فِيهِ ثَمَانَ خِصَالٍ يُمْرِئُ وَ يَفْتَحُ السُّدَدَ وَ يُطَيِّبُ الْجُشَاءَ وَ يُطَيِّبُ النَّكْهَةَ وَ يُشَهِّي الطَّعَامَ وَ يَسُلُّ الدَّاءَ وَ هُوَ أَمَانٌ مِنَ الْجُذَامِ إِذَا اسْتَقَرَّ فِي جَوْفِ الْإِنْسَانِ قَمَعَ الدَّاءَ كُلَّهُ.
حوک سبزی پیامبران است و هشت خاصیت دارد، غذا را هضم میکند(موجب جذب مواد مفید غذا میشود)، راه بستهشده و گرفتگیها (در بدن) را باز میکند، آروغ را خوشبو میکند، دهان و بدن را خوشبو میکند، اشتهاآور است، بیماری را از بدن بیرون میکشد، ایمنی از جذام است و زمانی که در بدن انسان مستقر شود همه بیماریها را سرکوب میکند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186
📚 مكارم الأخلاق،ص179
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص215
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص418
👈امام صادق (ع):
كَانَ أَحَبَّ الصِّبَاغِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص الْخَلُّ وَ أَحَبَّ الْبُقُولِ إِلَيْهِ الْحَوْكُ يَعْنِي الْبَاذَرُوج.
محبوبترین خورشت نزد رسول خدا (ص) سرکه بود و محبوبترین سبزیجات نزد ایشان حوک بود که همان بادروج است.
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص394
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419
👈حضرت علی (ع):
نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْبَاذَرُوجِ فَقَالَ هَذَا الْحَوْكُ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى مَنْبِتِهِ فِي الْجَنَّةِ.
پیامبر (ص) به بادروج نگاه کردند و فرمودند این همان حوک است، همانا میبینم که این در بهشت روییده است.
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص186
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص213
🔺با توجه به این روایت بادروج و حوک هر دو یکی هستند و روایات آنها برای هم قابل استفاده است.باذروج ریحان کوهی است و همان چیزی است که تخم آن تخم شربتی است.
👈امام صادق (ع):
وَطِئَ رَسُولُ اللَّهِ ص الرَّمْضَاءَ فَأَحْرَقَتْهُ فَوَطِئَ عَلَى الرِّجْلَةِ وَ هِيَ الْبَقْلَةُ الْحَمْقَاءُ فَسَكَنَ عَنْهُ حَرُّ الرَّمْضَاءِ فَدَعَا لَهَا وَ كَانَ يُحِبُّهَا ص وَ يَقُولُ مِنْ بَقْلَةٍ مَا أَبْرَكَهَا.
امام صادق (ع): پیامبر خدا (ص) بر زمین سوخته ای پا نهاد و آن زمین، پایش را سوزاند. پس، پای خویش را بر خُرفه نهاد و در نتیجه، سوزش حاصل از زمین سوخته، فرو نشست. از آن پس، پیامبر (ص) #خُرفه را دوست داشت، برای آن دعا می کرد و می گفت: «چه گیاه پُربرکتی است!».
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص367
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص149
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج16،ص291
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص234
ادامه دارد ...
___________________
💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢
@daroo100
هدایت شده از مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان
#سلسله_احادیث_پزشکی
🔷🔸 غذای مورد علاقه انبیاء و اهل بیت (ع)
🔺قسمت هفتم (سبزیجات) :
👈امام صادق (ع):
ذُكِرَ الْبُقُولُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ ص فَقَالَ سَنَامُ الْبُقُولِ وَ رَأْسُهَا الْكُرَّاثُ وَ فَضْلُهُ عَلَى الْبُقُولِ كَفَضْلِ الْخُبْزِ عَلَى سَائِرِ الْأَشْيَاءِ وَ فِيهِ بَرَكَةٌ وَ هِيَ بَقْلَتِي وَ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ قَبْلِي وَ أَنَا أُحِبُّهُ وَ آكُلُهُ وَ كَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَى نَبَاتِهِ فِي الْجَنَّةِ يَبْرُقُ وَرَقُهُ خُضْرَةً وَ حُسْناً.
امام صادق (ع) به نقل از پدرانش (ع): نزد پيامبر خدا از سبزىها ياد شد. فرمود: «تره، مهتر و سرآمد همه سبزىهاست و برترىِ آن بر ديگر سبزىها، همانند برترىِ نان بر ديگر چيزهاست. در آن، بركت است و آن، سبزى من و سبزى پيامبرانِ پيش از من است. من آن را دوست دارم و مىخورم. گويا بوته آن را مىنگرم كه برگهايش از سرسبزى و زيبايى در بهشت مىدرخشند».
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص192
📚 المحاسن،ج2،ص513
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص204
👈امام صادق (ع):
لَيْسَ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ بَقْلَةٌ أَشْرَفَ وَ لَا أَنْفَعَ مِنَ الْفَرْفَخِ وَ هُوَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع ثُمَّ قَالَ لَعَنَ اللَّهُ بَنِي أُمَيَّةَ- هُمْ سَمَّوْهُ بَقْلَةَ الْحَمْقَاءِ بُغْضاً وَ عَدَاوَةً لِفَاطِمَةَ ع.
بر روى زمين هيچ سبزى ارزشمندتر و سودمندتر از خرفه، وجود ندارد و آن، سبزى حضرت فاطمه (س) است.آنگاه فرمود: خداوند بنی اميه را لعنت كند! آنان به خاطر كينه با ما و دشمنى با فاطمه (س) خرفه را سبزى نادان ها ناميدند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص367
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص517
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص235
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص89
👈امام صادق (ع):
بَقْلَةُ رَسُولِ اللَّهِ ص الْهِنْدَبَاءُ وَ بَقْلَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع الْبَاذَرُوجُ وَ بَقْلَةُ فَاطِمَةَ ع الْفَرْفَخُ.
سبزی پیامبر(ص) کاسنی، سبزی امیرالمؤمنین (ع) بادروج و سبزی حضرت زهرا (س) خرفه است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص364
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج43،ص90
👈رسول خدا(ص):
الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ.
كرفس، سبزى پيامبران است.
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص194
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 دعائم الإسلام،ج2،ص113
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص239
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص419
👈رسول خدا(ص):
الْكَرَفْسُ بَقْلَةُ الْأَنْبِيَاءِ وَ يُذْكَرُ أَنَّ طَعَامَ الْخَضِرِ وَ إِلْيَاسَ الْكَرَفْسُ وَ الْكَمْأَة.
كرفس سبزى انبياء است و طعام خضر و الياس كرفس و کمأة (نوعی قارچ) میباشد.
📚 مكارم الأخلاق،ص180
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240
📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل،ج16،ص420
👈رسول خدا(ص):
عَلَيْكُمْ بِالْكَرَفْسِ فَإِنَّهُ طَعَامُ إِلْيَاسَ وَ الْيَسَعِ وَ يُوشَعَ بْنِ نُونٍ.
بر شما باد كرفس؛ چرا كه خوراک الياس، يَسَع و يوشع بن نون بوده است.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص366
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص193
📚 المحاسن،ج2،ص515
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص240
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج13،ص397
👈عنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَنَانٍ قَالَ: كُنْتُ مَعَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَلَى الْمَائِدَةِ فَمَالَ عَلَى الْبَقْلِ وَ امْتَنَعْتُ أَنَا لِعِلَّةٍ كَانَتْ بِي فَالْتَفَتَ إِلَيَّ فَقَالَ يَا حَنَانُ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع- لَمْ يُؤْتَ بِطَبَقٍ إِلَّا وَ عَلَيْهِ بَقْلٌ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّ قُلُوبَ الْمُؤْمِنِينَ خَضِرَةٌ فَهِيَ تَحِنُّ إِلَى شَكْلِهَا.
حنان گويد: با امام صادق عليه السّلام بر سر يك سفره غذا مىخورديم، حضرت عليه السّلام به سبزى علاقه داشت و از آن مىخورد و من به خاطر بيمارى كه داشتم، نمىخوردم. آن حضرت به من رو نمود و فرمود: اى حنان! مگر نمىدانى كه براى امير مؤمنان على عليه السّلام ظرف غذايى نمىآوردند مگر آن كه روى آن سبزى بود؟! عرض كردم: فدايت شوم! چرا چنين بود؟ فرمود: چرا كه قلبهاى مؤمنان سبز است و به امثال خود تمايل دارند.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)،ج6،ص362
📚 وسائل الشيعة،ج25،ص178
📚 المحاسن،ج2،ص507
📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،ج63،ص199
ادامه دارد ...
____________________
💢 مرکز طب اسلامی آیت الله تبریزیان 💢
@daroo100
هدایت شده از درمانخانه اسلامی 💠
1.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍🏻خمیر دندان سنتی و بهترین سفید کننده دندان😬
📚حکیم خیراندیش
💠درمانخانه اسلامی💠
💠 @Darmaneslami
هدایت شده از مزاج شناسی
✍ پدر طب سُنتی حکیم #خیراندیش:
«من خوردن داروهای شیمیایی رو به خودم حرام کردم چون دو تا برادرم شهید شدن تا ما به آمریکا وابسته نباشیم.
خوردن دارو شیمیایی یعنی وابستگی به آمریکا و اسرائیل!حالا هر چی میخوای بگو مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل ...
اگر یک حصار دور ایران بکشن ،نصف بیشتر ایرانی ها میمیرن ،چون وابسته به داروهای کشور های بیگانه اند»
http://eitaa.com/joinchat/3183083523Ccf97548f13
هدایت شده از گیاهان دارویی و عجایب بدن
خواص آویشن در آموزه ها ی پزشکی امام رضا علیه السلام
هدایت شده از گیاهان دارویی و عجایب بدن
قدس آنلاین – حسینعلی پورافضلی: آویشن یکی از گیاهان دارویی مفید است که خواص بی نظیری دارد و گیاهی است با ساقه های کرکدار و سفید از خانواده نعناع که سرشاخه های گل دار و برگ آن قابل استفاده می باشد.
آویشن یکی از شناخته شدهترین گیاهان دارویی از تیره نعنا است. آویشن درختچهای کوتاه و پرشاخه است که برگهای نازک و متقابل دارد. دارای گلهایی سفید چتری و منفرد است. در روایات از آن به صعتر یاد شده است. محمد زکریای رازی معتقد است آویشن نفخ شکن، موجب حرارت بدن و هضم غذا است.(1) گونههای مختلفی از آن در کوهستانهای ایران بویژه در کوه پایه های شهرستان اقلید با نام آویشن شیرازی میروید.
خوش بو کننده دهان
در منابع اسلامی از این گیاه به عنوان گیاهی برای درمان ناراحتی های معده و مفید به حال کلیه یاد شده که به دستگاه گوارش نیز کمک می کند. از جمله در روایتی آمده است که : السَّعْتَرُ وَ الْمِلْحُ یَطْرُدَانِ الرِّیَاحَ عَنِ الْفُؤَادِ وَ یَفْتَحَانِ السُّدَدَ وَ یُحْرِقَانِ الْبَلْغَمَ وَ یُدِرَّانِ الْمَاءَ وَ یُطَیِّبَانِ النَّکْهَةَ وَ یُلَیِّنَانِ الْمَعِدَةَ وَ یُذْهِبَانِ الرِّیَاحَ الْخَبِیثَةَ مِنَ الْفَمِ وَ ...؛ آویشن و نمک چون دربرهم قرار گیرند بادهارا از دل بیرون می راند، انسدادها را می گشاید، بلغم را می سوزاند، بوی دهان را خوش می سازد، معده را نرمی می دهد، بوهای بد را از دهان می برد و... (2)
نسخه امام رضا(ع) برای آویشن
امام رضا علیه السلام هم با ترکیب آویشن و نمک به درمان بیماری پرداختند. در همین زمینه روایتی داریم که قافلهای از خراسان به کرمان میرفت که دچار دزدان شد. مردی را که گمان میبردند دولتمند است اسیر کرده. مدتی در دست خود نگهداشته. او را برای گرفتن مال شکنجه میکردند. از جمله او را در میان برفها بسته، زنی از آنان به او رحم آورده و آزادش کرده بود. بر اثر شکنجه زبان و دهانش تباه شده بود. رو به خراسان آورد و شنید علی بن موسی در نیشابور است. شبی در خواب به او گفتند: فرزند پیامبر به خراسان وارد شده از بیماری خودت از او بپرس. شاید تو را به داروئی شفا بخش رهنمایی کند. او گفت در خواب: نزد امام رفتم و چاره خواستم. گفت: مقداری کمون (زیره) و سعتر (آویشن) و نمک را بکوب و از آن 2 یا 3 بار در دهانت بریز عافیت مییابی. مرد از خواب بیدار شد و اعتنایی به رؤیای خود ننمود تا به دروازه نیشابور رسید. به او گفتند: علی بن موسی الرضا از نیشابور کوچ کرده اینک در رباط سعد است. در دلش افتاد نزد حضرت رفته و از امام چاره بخواهد. نزد امام به رباط سعد رفت و گفت: جریان من چنین است و زبان و دهانم تباه گشته و جز به سختی نمیتوانم سخن بگویم و به من دوایی راهنمایی کن که چاره کارم باشد.
امام فرمود: آیا به تو یاد ندادم. آنچه در خواب دیدی عمل کن. مرد گفت: دوباره برای من تکرار کن. فرمود: زیره و آویشن و نمک را بکوب و 2 یا 3 بار مقداری از آن را در دهانت بریز، به زودی شفا خواهی یافت. مرد گفت: آن را به کار بردم و شفا یافتم. (3)
مفید برای معده و گوارش
استفاده امروزی و ثابت شده گیاه آویشن برای درمان آسم، سرفه های خشک مکرر و برونشیت است. چای دم کرده آن را نیز برای درمان عفونت گوش میانی، نفخ و تهوع استفاده میکنند. آویشن عامل تصفیه کننده خوبی بوده و در درمان بی خوابی و امراض جهاز هاضمه مفید است. در کتب طب اسلامی آمده است که امام رضا علیه السلام به قدری این گیاه را مفید دانسته اند که می فرمودند: این گیاه تنها داروی امیر المومنین بوده است. و نیز در روایات آمده است که مردی در خدمت امام رضا(ع) از رطوبت مزاج و راه درمان آن سؤال نمود. حضرت به او فرمود: آویسن را بکوب و ناشتا بر دهان بریز. و در برخی احادیث آمده است که آویشن، پرز معده را می رویاند و معده را پالایش می دهد .بلغم را بر طرف کرده و انسان را از لقوه در امان می دارد.(4)
پانوشتها:
1. زبیده خدایی، خدایا چه بخورم، ص172
2. مرآت العقول فی شرح أخبار آل الرسول ج22، ص 222
3. عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 211
4. طب الرضا علیه السلام، ص 9
"در زمان تصدی رضاخان، همین شاه کنونی (محمدرضا شاه) به تیفوئید (حصبه) مبتلا شد؛ در وقتی که تمام دکترهای درجه اول کشور از درمان آن مأیوس شدند، طبیبِ طالقانی با دستور طب قدیم او را معالجه کرد و..."
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ حضرت امام خمینی(ره) در کتاب کشف الاسرار که حدود 80 سال پیش نوشتهاند درباره طب میفرمایند: "امروز همه چیز کشور ما با هم جور است و تا یک شجاعت ادبی در نویسندگان ما پیدا نشود، اصلاح نخواهد شد؛ امروز اگر کسی از طب اروپایی یا زندگی اروپاییمآبی انتقادی کند، مورد هو و جنجال بسیاری واقع خواهد شد و از نظر جوانان تحصیلکرده ما ساقط میشود لیکن با همه حال ممکن است در بین آنان کسانی بهفکر بیفتند و سنجشهایی کرده، راهی به خطاکاریهای خود پیدا کنند و برای دورههای بعد از این زمان طرفدارانی هم برای این مسلک پیدا شود و قدمهایی برای سعادت نسل آتیه برداشته شود...
هان! ای نویسندگان! به خود آیید؛ از بیخِردان نهراسید، گفتنیها را بگویید، زندگی پرآشوب اروپا چشمتان را از حقایق نبندد؛ همه شنیدید در زمان تصدی رضاخان، همین شاه کنونی (محمدرضا شاه) به تیفوئید (حصبه) مبتلا شد؛ در وقتی که تمام دکترهای درجه اول کشور از درمان آن مأیوس شدند، طبیبِ طالقانی با دستور طب قدیم او را معالجه کرد؛ خوب بود با چنین امتحانی رضاخان یا زمامداران آن زمان بهفکر آن بیفتند که طب کشور خود ما باید دستِکم بهحساب بیاید لکن بهقدری اینها خود را باختند و انگاره را از دست دادند که حاضر نیستند برای خود فضیلتی قائل شوند و با حسن و هوش خود هر طور شده است مبارزه میکنند که مبادا برخلاف اروپا سخنی بگویند...
یکی از دکترهای امروزی میگفت «بر ما و بر دکترهای بزرگ این کشور ثابت شده که کاری از طب اروپا جز جراحی برنمیآید و داروهای اروپایی معالج نیست بلکه مُسَکّنی است که ما بهکار میبریم و انتظار داریم که بیماری دوره خود را طی کند و به خوبی یا به هلاکت منجر شود»؛ گفتیم «پس چرا دکترها این مطلب را به مردم نمیگویند؟!»، گفت «کسی قدرت این گفتار را ندارد»، و درست گفت... امروز در تمام کشور ایران که بهقول شما دانشگاهی مانند جندیشاپور داشته یک نفر که قانون بوعلی را بفهمد معلوم نیست که باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب بهوسیله زمامداران بیخرد ما خورد... غرب همه چیز استعماری دارد: طب استعماری، فرهنگ استعماری که برای کشورهای عقبافتاده صادر میکنند و آنها میخواهند که ما وابسته باشیم و چیزهایی که به ما میدهند وابستگی میآورد؛ اگر میخواهید رشد حقیقی پیدا کنید و مستقل شوید، اول این وابستگی فکری و قلبی را کنار بگذارید...".