eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
380 دنبال‌کننده
10.8هزار عکس
5.8هزار ویدیو
510 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸 ﷽❣ ❣﷽ 🖼 📚عثمان طه ✅سوره مبارکه ⏰1400/10/18
هدایت شده از تلاوت یک صفحه
🕊🌸🕊🌸🕊؛ ؛ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﺍﻱ ﻛﺎﺵ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺍم [ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ ﻭ ﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ] ﭘﻴﺶ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩم .(٢٤) ﭘﺲ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﭼﻮﻥ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﺮﺩﻥ ﺍﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻧﻜﻨﺪ ،(٢٥) ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺑﻨﺪ ﻛﺸﻴﺪﻥ ﺍﻭ ﺑﻪ ﺑﻨﺪ ﻧﻜﺸﺪ .(٢٦) ﺍﻱ ﺟﺎﻥ ﺁﺭﺍم ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﻃﻤﻴﻨﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻪ !(٢٧) ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺧﺸﻨﻮﺩﻱ ﻭ ﺍﻭ ﻫﻢ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺧﺸﻨﻮﺩ ﺍﺳﺖ ، ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩ .(٢٨) ﭘﺲ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺑﻨﺪﮔﺎﻧﻢ ﺩﺭﺁﻱ(٢٩) ﻭ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺘﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﻮ .(٣٠) 🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶 ﻗﺴﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺭم ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ،(١) ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﺎﻱ ﺩﺍﺭﻱ(٢) ﻭ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﭘﺪﺭ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺯﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ;(٣) ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺁﻓﺮﻳﺪﻳﻢ .(٤) ﺁﻳﺎ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﺮﮔﺰ ﻛﺴﻲ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺳﺖ ﻧﻴﺎﺑﺪ ؟ !(٥) ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﺛﺮﻭﺕ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﻲ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻭ ﺍﺳﻠﺎم ] ﺗﺒﺎﻩ ﻛﺮﺩﻩ ﺍم !(٦) ﺁﻳﺎ ﮔﻤﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺪﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ [ ﻛﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﻛﺮﺩﺍﺭﺵ ﺭﺍ ﺛﺒﺖ ﻛﻨﺪ ؟ ](٧) ﺁﻳﺎ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻭ ﺩﻭ ﭼﺸﻢ ﻗﺮﺍﺭ ﻧﺪﺍﺩﻳﻢ ؟(٨) ﻭ ﻳﻚ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺩﻭ ﻟﺐ ؟(٩) ﻭ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺷﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻧﻜﺮﺩﻳﻢ [ ﺗﺎ ﺭﺍﻩ ﺧﻴﺮ ﺭﺍ ﺑﮕﺰﻳﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﺷﺮ ﺭﺍ ﻭﺍﮔﺬﺍﺭﺩ ؟ ](١٠) ﭘﺲ ﺷﺘﺎﺑﺎﻥ ﻭ ﺑﺎ ﺷﺪﺕ ﺑﻪ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﻧﻪ ﺳﺨﺖ ﻭﺍﺭﺩ ﻧﺸﺪ ;(١١) ﻭ ﺗﻮ ﭼﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻲ ﺁﻥ ﮔﺮﺩﻧﻪ ﺳﺨﺖ ﭼﻴﺴﺖ ؟(١٢) ﺁﺯﺍﺩ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮﺩﻩ ،(١٣) ﻳﺎ ﻃﻌﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺯ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﻭ ﻗﺤﻄﻲ ،(١٤) ﺑﻪ ﻳﺘﻴﻤﻰ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪ ،(١٥) ﻳﺎ ﻣﺴﺘﻤﻨﺪﻱ ﺧﺎﻙ ﻧﺸﻴﻦ ;(١٦) ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ [ ﺍﻧﺠﺎم ] ﺍﻳﻦ [ ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ] ، ﺍﺯ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﺒﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﻲ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ ;(١٧) ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺳﻌﺎﺩﺗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﻧﺪ ;(١٨) ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﻣﺎ ﻛﻔﺮ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ ، ﺁﻧﺎﻥ ﺷﻘﺎﻭﺗﻤﻨﺪﺍﻥ ﺍﻧﺪ(١٩) ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﺗﺸﻲ ﺳﺮﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺍﺣﺎﻃﻪ ﺩﺍﺭﺩ [ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﺭﺍﻩ ﮔﺮﻳزی از ان ندارند](۲۰) 🕊🌸🕊🌸🕊 🕊 صفحه به صفحه قرآن 🏷استاد انصاریان 🕊سوره مبارکه 🏷صفحه594 ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
هدایت شده از ترجمه صفحه به صفحه قرآن.پشتیبان قرار بندگی
tarjomeh-594.mp3
1.51M
﷽❣ ❣﷽ #🍃تفسیرناب🍃 #🌟سوره فجر🌟 #🌹صفحه594🌹
﷽❣ ❣﷽ #🍃تفسیرناب🍃 #🌟سوره بلد🌟 #🌹صفحه594🌹
هدایت شده از ترتیل صفحه به صفحه قرآن .پشتیبان قرار بندگی
594.mp3
726K
💎 🎙 (عجل الله تعالی فرجه الشریف)🚩 💠معنویت افزایی طلاب ناب 🔳 🔲 🔳🔲 🔲🔳🔲🔳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسله بیانات معرفت افزایی با محوریت آموزه های حضرت زهراء سلام الله علیها 🎙حجت الاسلام و المسلمین حاج آقای حسینی پناه زیدعزه 🎥جلسه شانزدهم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 حجت الاسلام والمسلمین عالی ◼️ شفاعت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها در روز قیامت....
هدایت شده از ندای تهذیب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توسل اشک‌بار مقام معظم رهبری به امام زمان عجل الله تعالی فرجه ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
⏮ کارویژه طلبه، تفقه در دین؛ احتیاج انقلاب به هزاران 🔶 قسمت ⏮ مراحل رسیدن به تفقه در دین، طلبه فاضل، تمرین اجتهاد، اجتهاد و افتاء؛ 🔶 ذو مراتب بودن اجتهاد. 🔶 افتاء شخصی و . 🔶 غیرمجتهدینی که از جانب حوزه در مقام افتاء قرار گرفته اند! 🔶 گره خوردن جوانی با زمان شناسی فقیه؛ 🗓 زمان: ۱۲ دی ۱۴۰۰ ⏮ آیت‌الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
هدایت شده از آیت‌الله ملک زاده
⏮ «و الله متمّ نوره» 🔶 فاطمیه و نور الهی که خاموش نخواهد شد. 🗓 ۱۸ دی ۱۴۰۰ 🔹 آیت الله ملک زاده http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
📙ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪1-شکیبایی و بردباری فَاصْبِرْ كَمَا صَبَرَ أُوْلُواْ الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ وَلَا تَسْتَعْجِللَّهُمْ كَأَنَّهُمْ يَوْمَ يَرَوْنَ مَا يُوعَدُونَ لَمْ يَلْبَثُواْ إِلَّاسَاعَةً مِّن نَّهَارٍ بَلاَغٌ فَهَلْ يُهْلَكُ إِلَّا الْقَوْمُ الْفَاسِقُونَ‏(35/احقاف) پس صبر کن همان گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردند، و برای آنان در [نزول عذاب] شتاب مکن، روزی که آنان آنچه را که وعده داده می شوند ببینند، گویی فقط ساعتی از یک روز [در دنیا] درنگ داشتند؛ [این قرآن] ابلاغی است برای همه؛ پس آیا جز مردم نافرمان هلاک می شوند؟ ☑️رسولان الهى در طول تاریخ، مواجه با مشکلات عظیم و برخوردار از اراده و عزمى بزرگ هستند.(کارگزار فرهنگی بدون برخورداری از این ویژگی ها راه بجایی نخواهد برد) ☑️قرآن، بهترين وسيله تبليغ، بلكه عين بلاغ و اوج آن است. ☑️صبر و تحمل لازمه کار فرهنگی است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(95) 🔆🔆🔆 ⏪ 2-برخورداری از زندگی عادی و معمولی قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ یوحَى إِلَی أَنَّمَا إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَاحِدٌ فَمَنْ كَانَ یرْجُو لِقَاءَ رَبِّهِ فَلْیعْمَلْ عَمَلًا صَالِحًا وَلَا یشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَدًا«کهف/110» بگو: «من فقط بشری هستم مثل شما؛ (امتیازم این است که) به من وحی می‌شود که تنها معبودتان معبود یگانه است؛ پس هر که به لقای پروردگارش امید دارد، باید کاری شایسته انجام دهد، و هیچ کس را در عبادت پروردگارش شریک نکند! وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ یأْكُلُ الطَّعَامَ وَیمْشِی فِی الْأَسْوَاقِ لَوْلَا أُنْزِلَ إِلَیهِ مَلَكٌ فَیكُونَ مَعَهُ نَذِیرًا«فرقان/7» و گفتند: «چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازارها راه می‌رود؟! (نه سنت فرشتگان را دارد و نه روش شاهان را!) چرا فرشته‌ای بر او نازل نشده که همراه وی مردم را انذار کند (و گواه صدق دعوی او باشد)؟! رَبَّنَا وَابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ یتْلُو عَلَیهِمْ آیاتِكَ وَیعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَیزَكِّیهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«بقره/129» پروردگارا! در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند، و آنها را کتاب و حکمت بیاموزد، و پاکیزه کند؛ زیرا تو توانا و حکیمی (و بر این کار، قادری)!» وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِینَ یمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا«فرقان/63» 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(96) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 3-نظارت همه جانبه بر امور وَتَفَقَّدَ الطَّیرَ فَقَالَ مَا لِی لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِینَ«نمل/20» (سلیمان) در جستجوی آن پرنده [= هدهد] برآمد و گفت: «چرا هدهد را نمی‌بینم، یا اینکه او از غایبان است؟! ▪ «تَفَقَّدَ»: جویا شد. پرس و جو کرد. «تَفَقَّدَ الطَّیْرَ»: از پرندگان سان دید. جویای حال و احوال پرندگان شد. ▪ «الْهُدْهُدَ»: شانه‌بسر. پوپک. پوپو. در اینجا هدهد ویژه‌ای مراد است که چه بسا نوبت کشیک او بوده باشد. ☑ بازدید از نیروهاى تحت فرمان و کارگزاران، جستوجو از احوال آنان، نظارت دقیق بر کارهایشان و خویشتن دارى در برخورد با آنها، از اوصاف و وظایف فرماندهان سپاه و رهبران جامعه اسلامى. (و تفقّد الطیر فقال ما لى لاأرى الهدهد أم کان من الغائبین) 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(97) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 4-باور به آنچه می کنیم و می گوییم ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ(بقره/285) پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتاب‏ها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مى‏گويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمى‏گذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست. ☑️کارگزاران فرهنگی مربیان ومبلغان دينى بايد به آنچه دعوت مى‏كنند، باور داشته باشند. «آمن‏الرسول...» ☑ وحدت عقیدتى و آرمانى همه انبیاى الهى از دیدگاه مؤمنان (و المؤمنون کل امن باللّه ... و کتبه و رسله لا نفرّق بین احد من رسله) ☑تبلور مكتب در رهبر است. «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ» 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(98) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪ 5- تکذیب و تصدیق بر اساس علم(پذیرش و عدم پذیرش محققانه نه تقلیدی) بَلْ كَذَّبُواْ بِمَا لَمْ يُحِيطُواْ بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذَلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الظَّلِمِينَ‏ (یونس/39) بلكه (حقّ آن است كه) چيزى را كه به شناخت آن احاطه نداشتند دروغ پنداشتند، در حالى كه سرانجام و حقيقت و باطن آن هنوز بر ايشان روشن نشده است. كسانى كه پيش از آنان بودند نيز همين گونه تكذيب كردند. پس بنگر كه سرانجام ستمگران چگونه است. 🌱🌱🌱 امام صادق عليه السلام فرمودند: از دو آيه‏ى قرآن دو درس بزرگ مى‏ آموزيم: ▪️ الف: تا علم نداريم، حرفى نزنيم. «الم يؤخذ عليهم ميثاق الكتاب ان لا يقولوا على اللَّه الاّ الحقّ» ▪️ ب: تا علم نداريم، حرفى را ردّ نكنيم. «بل كذبّوا بما لم يحيطوا بعلمه» همين آيه. 🔹 مخالفان، بدون احاطه‏ ى علمى به قرآن، آن را ردّ كرده ‏اند. «كذّبوا بما لم يحيطوا» 🔹 دانستنِ كلّى و اجمالى كم اثر است. آنچه سبب نورانيّت مى‏شود، «احاطه ‏ى علمى» است. «لم يحيطوا بعلمه» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(99) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ☑️ 6-برتری طلبی ممنوع تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوّاً فِى الْأَرْضِ وَ لَافَسَاداً وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ(قصص/83) ما، نجات و سعادت در) آن سراى آخرت را (تنها) براى كسانى قرار مى‏دهيم كه خواستار برترى و فساد در زمين نباشند و سرانجام، (رستگارى) از آن پرهيزكاران است. در حديث مى‏خوانيم كه اگر كسى به واسطه بهتر بودن بند كفشش بر ديگرى خود را برتر ببيند، جزو كسانى است كه اراده‏ى علوّ در زمين دارند. ☑️ چه بسيارند كسانى كه در تهيه مسكن، مركب، لباس، كلام، ازدواج و نام‏گذارى فرزند، كارى مى‏كنند كه در جامعه نمودى داشته باشند و مردم متوجّه آنان شوند كه به فرموده روايت، اين افراد اراده برترى در زمين دارند و از بهشت محرومند. ☑️ منشأ فساد، برترى‏ جويى است. «لايريدون علوّاً... و لا فسادا» ☑️ پرهيزكار كسى است كه اراده ‏ى تفاخر وبرترى بر ديگران ندارد. «لايريدون علوّاً... والعاقبة للمتّقين» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(100) 🔆🔆🔆 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ☑️7-ایستادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی مخالفان لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ‏ (کافرون/6) (حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان و آيين من براى خودم. 🌱🌱🌱 ☑️بايد صف‏ها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود. ☑️در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد. ☑️به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد.(انجام هرکاری مجاز نیست) 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(101) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪8-دشمن شناسی يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَيَتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (آل عمران/118) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از غير خودتان همراز نگيريد. آنان در تباهى شما كوتاهى نمى‏كنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كينه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پيداست و آنچه دلهايشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقيق ما آيات (روشنگر و افشاگر توطئه‏هاى دشمن) را براى شما بيان كرديم اگر تعقّل كنيد. 🌱🌱🌱 ▫️كلمه‏ى «بِطانَة» به لباس زير گفته مى‏شود كه به «بَطن» و شكم مى‏چسبد. اين كلمه، كنايه از مَحرم اسرار است. ▫️كلمه‏ى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل است. ▫️كلمه‏ى «عَنَت» به معنى سختى و رنج ▫️ كلمه‏ى «يَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى است. 🔹دشمن براى ما چه آرزو مى‏كند؟ اگر به واژه‏ى «وَدَّ» در قرآن بنگريم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى‏يابيم: 1- او مى‏خواهد ما از سلاح و سرمايه‏ى خود غافل باشيم. «ودّالّذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم» 2- او از ما سازش و نرمش مى‏خواهد. «ودوّا لو تُدهِن فیدهنون» 3- و براى ما رنج و فشار و زحمت مى‏خواهد. «وَدوّا ما عَنِتّم» 4- و براى ما ارتداد و بازگشت از دين را مى‏خواهد. «وَدّ كَثيرٌ مِن اهل الكتاب لو يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً» 🌱🌱🌱 🔰چند پیام : 1.بيگانگان را مَحرم اسرار خويش قرار ندهيم. وجود مستشاران خارجى در كشورهاى اسلامى، ممنوع است. 2.هر مسلمانى هم كه مصداق «دونكم» باشد، نبايد محرم اسرار قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد فتنه‏جو و جاسوس، كم نيستند.(تعیین مرز خودی و غیرخودی) 3.اوّلين حركت و خطر دشمن، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمى‏كند. «لايألونكم خبالاً» 4.دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد مى‏كنند: 1- فساد. «لايألونكم خبالاً» 2- فشار. «ودّوا ما عنتم» 3- نفاق. «ماتخفى صدورهم اكبر» 5. دشمنان خود را بشناسيد و هشيار باشيد، آنان ذرّه‏اى در توطئه و فتنه عليه شما كوتاهى نمى‏كنند. «لا يألونكم خبالا ودّوا ما عنتّم» 6.دشمنان خود را از تبليغات آنان بشناسيد. «قد بدت‏البغضاء من افواههم» 7.مؤمن بودن مسأله‏اى است و عاقل بودن مسأله ديگر، لذا در اين آيه خداوند به مؤمنان مى‏فرمايد: كفّار را محرم اسرار خود قرار ندهيد، اگر عقل داريد. «يا ايها الّذين آمنوا... ان كنتم تعقلون» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(102) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 9-تداوم برنامه ها وخط و مشی بر حق مدیران پیشین يَأيُّهَا الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتبَ ءَامِنُواْ بِمَا نَزَّلْنَا مُصَدِّقاً لِّمَا مَعَكُم مِّن قَبْلِ أَن نَّطْمِسَ وُجُوهاً فَنَرُدَّهَا عَلَى‏ أَدْبَارِهَآ أَوْ نَلْعَنَهُمْ كَمَا لَعَنَّآ أَصحبَ السَّبْتِ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ مَفْعُولاً (نساء/47) اى كسانى كه به شما كتاب (آسمانى) داده شده! به آنچه نازل كرديم كه تصديق كننده‏ى چيزى است كه با شماست، (تورات وانجيل) ايمان آوريد، پيش از آنكه چهره‏هايى را محو و نابينا كنيم، پس به پشت برگردانيم، يا مورد لعن خويش سازيم، آنگونه كه اصحابِ روزِ شنبه (يهوديان متخلّف) را لعنت كرديم. و فرمان خداوند، شدنى است. 🌱🌱🌱 ▫️نطمس: طمس و طموس: محو كردن و هلاك كردن و نيز كهنه شدن و محو شدن. ▫️سبت: سبت به معنى قطع و در شريعت تورات دست كشيدن از كار و مطابق با روز شنبه است ☑️چهره‌هاى علمى و آگاهان جامعه، مسئول‌تر و مورد خطاب بيشتر خداوند هستند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ آمِنُوا» ☑️در شيوه‌ى دعوت و تبليغ، مناسب است به اعتقادات و مشتركاتِ حقّ ديگران احترام گذاشت. «مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ» ☑️اصول كلّى برنامه‌هاى همه‌ى انبيا، با هم هماهنگ است. «مُصَدِّقاً لِما مَعَكُمْ» 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(104) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی ⏪10-مخاطب شناسی (شناخت ویژگی های گوناگون مردم) وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیبَینَ لَهُمْ فَیضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«ابراهیم/4» ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد؛ سپس خدا هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت می‌کند؛ و او توانا و حکیم است. 🌱🌱🌱 ☑️پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مى‏كردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ» ☑️تبليغ بايد با شيوه‏اى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom