eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
367 دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
6.2هزار ویدیو
531 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از یک جرعه معرفت
🍃 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ✍🏼 شاید حکمت تکرار (علاوه بر تثبیت) سیر باشد، به این نحو که هر نمازی از نماز قبلی بهتر، و نماز قبلی زمینه ساز نماز بعدی باشد. ⚜️ قیام بنده در نماز، اظهار است، و سجده غایت است. عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: حیف است از این بازار(دنیا) عبور کنیم و به‌جای بهره‌برداری، اضرار(زیان) بر ما وارد شود. در محضر بهجت، ج۱، ص ۲۴۰ 🕌سخنان ناب📖 👇🔅👇🔅👇 https://eitaa.com/joinchat/1350500352C441bf7fe0d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻🎥 ۲۳ مرداد، سالگرد پیروزی مقاومت ۳۳ روزه حزب الله لبنان در برابر رژیم صهیونیستی و روز مقاومت اسلامی گرامی باد. 🌸کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران 🆔 @kowsarnews
🔰 (قسمت اول) 🌿 بدان که نماز، غیر از این صورت و ظاهر [ شکل ظاهری مانند تکبیر، قرائت، رکوع و سجده] معنا و باطنی دارد. 🌿 همان‌گونه که ظاهر، آدابی دارد که مراعات ننمودنش، باعث باطل شدن یا نقصان نماز صوری است؛ باطن نماز نیز آداب قلبی و باطنی دارد. 🌿 مراعات نکردن این آداب، موجب بطلان یا نقص نماز معنوی می‌شود. 🌿 همان‌طور که با مراعات آنها، نماز دارای روح ملکوتی می‌گردد. 🌿 و ممکن است پس از مراقبت و همت گماشتن به آداب قلبی و باطنی، بهره‌ای از سر الهیِ نماز اهل معرفت و صاحبان قلوب، برای شخص نمازگزار حاصل شود. 🌿 این نماز 👈 قرة العین اهل سلوک[ براساس حدیث نبوی جعل قرة عینی] و معراج قرب محبوب است [براساس حدیث معراج المومن]. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت دوم) 🌿 صورت باطنی و ملكوتي داشتن نماز: 🔸هم برهانی است. 🔸 هم مطابق مشاهدات عرفا است. 🔸هم آيات و اخبار بسیار، به صورت عمومی و خصوصی دلالت بر آن دارد. 🌿 آیاتی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارد: 1️⃣ «يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً و ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ انَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعيداً» آيه شريفه دلالت دارد بر این كه هر كسى اعمال خوب و بد خود را حاضر می‌بیند و صورت باطنّيه غيبيّه آنها را مشاهده می‌كند. 2️⃣ «وَ وَجَدُوا ما عَمِلوُا حاضِراً» دلالت دارد بر این که نفس، اعمال را حاضر می‌بیند. 3️⃣ «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَه‏ ... الخ‏ » دلالت می‌كند بر این كه نفس اعمال را معاينه می‌كند. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت سوم) 🌿 احاديثی که دلالت بر صورت باطنی نماز دارند، بسیار زیاد هستند و ما به بیان چند مورد بسنده می‌کنیم: 1️⃣ سند این حدیث در وسائل الشیعه به حضرت صادق سلام اللّه عليه منتهی می‌شود؛ قال: 🔸 من صلّى الصّلوات المفروضات في اوّل وقتها و أقام حدودها، رفعها الملك الى السّماء بيضاء نقيّة، تقول: حفظك اللّه كما حفظتنى استودعتني ملكا كريما. 🔸 و من صلاّها بعد وقتها من غير علّة و لم يقم حدودها، رفعها الملك سوداء مظلمة، و هي تهتف به: ضيّعتني ضيّعك اللّه كما ضيّعتني و لا رعاك اللّه كما لم ترعني. 🔸«كسى كه نمازهاى واجب را در اوّل وقت ادا كند و حدود آنها را حفظ نمايد، فرشته آن را سپيد و پاكيزه _دلالت كند بر آن كه نماز را ملائكة اللّه بالا برند_ يا با صورت پاكيزه سفيد به سوی آسمان می‌برد. و آن در وقتى است كه در اوّل وقت بجا آورد و ملاحظه آداب آن نمايد، و در اين صورت دعاى خير به نمازگزار كند. 🔸و يا با صورت تاريك و سياه. و آن در وقتى است كه آن را بى عذر تأخير اندازد و اقامه حدود آن نكند، و در اين صورت او را نفرين كند. 🌿 و اين حديث علاوه بر آن كه دلالت بر صورت باطنی ملكوتي می‌كند، دلالت بر حيات آنها نيز كند. 🌿 چنانچه برهان نيز قائم است بر آن و آيات و اخبار دلالت بر آن می‌كند. 🌿 چنانچه حق تعالى می‌فرمايد: و إنَّ الدّارَ الآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوان. 🌿 و به مضمون اين حديث شريف احاديث ديگرى است كه ذكر آنها موجب تطويل است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت چهارم) 📜 روایات مربوط به صورت باطنی نماز: 2️⃣ از حضرت صادق سلام اللّه عليه روايت است: 🌴 «چون بنده مؤمن داخل قبر شود؛ نماز در جانب راست او است، زكات در جانب چپ او است، خوبى او بر او سايه افكند و صبر در گوشه‌اى قرار گيرد. و چون دو ملكى كه موكّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز، زكات و نيكويى گويد: بر شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم.» 💐 و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللّه در ثواب الاعمال حديث فرموده. 💐دلالت این حدیث بر صورت‌های باطنی و برزخي و حيات و شعور آن‌ها، واضح است. 💐احاديث تمثّل قرآن و نماز به صورت ملكوتي، بسيار است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پنجم) 🌷🌷🌷 🍃 بسنده کردن به صورت ظاهری نماز و محروم ماندن از بركات و كمالات باطني آن، پس از خروج از دنیا و وارد شدن به صحنه محاسبه الهي، حسرت‌هايى را به دنبال دارد كه عقل ما از ادراك آن ناتوان است و از بالاترین مراتب ضرر و زیان‌کاری است. 🍃 کمالات باطنی نماز، انسان را به سعادت ابدي و حتی بالاتر، هم‌نشینی پروردگار عزیز است و سکوی پرواز به مقام وصال محبوب می‌محسوب می‌شود. 🍃 وصال محبوب آرزوی نهایی اوليای الهی و اصحاب معرفت و بلكه نور چشم پیامبر ختمی صلّى اللّه عليه و آله است. 🍃 ما تا در حجاب عالم مُلك و خدر طبيعت هستيم، نمی‌توانيم عالم بالا را ادراك نماييم و دستى از دور بر آتش داريم. 🍃 كدام حسرت، ندامت، زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقص‌های قلبي است و در حقيقت صورت كمالي انساني است، پس از چهل پنجاه سال خستگی در راه آن، از آن به هيچ وجه استفاده روحي نشود‌. 🍃 واضح است که استفاده نکردن، مايه كدورت قلبي و حجابهاى ظلماني می‌شود. 🍃 و آنچه نور چشم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم است، موجب ضعف بصيرت ما گردد. ♦️🔸 «يا حسرتى على ما فرّطت في جنب اللّه‏؛ زمر-۵۶ دريغا كه در نزديك شدن به خدا، كوتاهى نمودم.»🔸♦️ 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت ششم) 🌷🌷🌷 🌿 پس اى عزيز، دامن همّت به كمر زن، دست طلب بگشاى و با هر سختی و زحمتى است، حالات خود را اصلاح كن و شرايط روحی نماز اهل معرفت را بدست آور. 🌿 از اين معجون الهى كه با كشف تامّ محمدى صلّى اللّه عليه و آله براى درمان تمام دردها و نقصهاى نفوس فراهم آمده، استفاده كن. 🌿 تا فرصتی داری، خود را از اين منزلگاه ظلمت، حسرت، ندامت و چاه عميقِ دوری از ساحت مقدّس ربوبيّت جلّ و علا كوچ ده و رها كن. 🌿 خود را به معراج وصال و قرب كمال برسان؛ اگر اين وسيله(نماز) از دست رفت، وسايل ديگر از دست رفته است: ✨ «اِن قُبِلتْ قُبِل ما سواها، و إن رُدَّتْ رُدَّ ما سِوَاها؛ ✨ اگر نماز پذیرفته شود، سایر اعمال نیز پذیرفته می‌شوند و اگر نماز پذیرفته نگردد، سایر اعمال نیز پذیرفته نمی‌گردد.» 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت هفتم) 🔅🔅🔅 🌿ما آداب باطنی اين سلوك روحانى را به مقدار توان و تناسب، بيان می‌کنيم. 🌿شايد يكى از اهل ايمان، نصيبى از آن ببرد و باعث شود که رحمت الهی و توجهات غیبی، شامل حال این بازمانده از مسیر سعادت و گرفتار در زندان طبیعت و انانیت گردد. «انّه ولىّ الفضل و العناية.» 🌿اکنون درباره آدابى كه در تمام حالات نماز و سایر عبادات، ضروری است، مطالبی عرض می‌کنیم. 1️⃣ توجّه به عزّت پروردگار و ذلّت بندگی 🔸توجه به عزت حضرت حق، از منازل مهم سالك است. 🔸قوّت سلوك هر كس به مقدار قوّت اين نظر است. 🔸حتی بالاتر، كمال و نقص انسانيّت تابع كمال و نقص اين امر است. 🔸هر چه نظر انيّت و انانيّت و خودبينى و خودخواهى در انسان غالب باشد، از كمال انسانيّت دور و از مقام قرب پروردگار دور است. 🔸حجاب خودبينى و خودپرستى از همه حجاب‌ها ظلمانی‌تر است. 🔸عبور از اين حجاب، از تمام حجاب‌ها، مشكل‌تر است. 🔸عبور از این حجاب، مقدمه عبور از همه حجاب‌ها است و بلكه غيب و شهادت و باب الابواب عروج به كمال روحانيّت عبور از اين حجاب است. 🔸تا انسان به خود و كمال و جمال توهمیِ خود نظر دارد، از جمال مطلق و كمال صرف، محجوب و مهجور است. 🔸شرط اوّل سلوك إلى اللّه خروج از اين منزل است، بلكه ميزان در رياضت حق و باطل همين است. ⬅️پس سالكی كه با قدم انانيّت و خودبينى و در حجاب انّيّت و خود خواهى، طىّ منزل سلوك كند، رياضتش باطل و سلوكش إلى اللّه نيست، بلكه إلى النفس است. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت هشتم) 🔅🔅🔅 🌑 «مادر بت‌ها، بت نفس شما است».(۱) 🌴 قال الله تعالى: «وَ مَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهاجِراً الىَ اللَّه وَ رَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلى اللَّه؛ 🌴كسى كه از خانه‌اش بيرون شود در حالى كه هجرت كننده به سوى خدا و رسول اوست، آن گاه مرگ او را در يابد، پاداش او بر خدا واقع (و لازم) شده است.» (نساء- ۱۰۰) 🍃هجرت صورى و صورت هجرت عبارت است از هجرت با تن از منزل صورى به سوى كعبه يا مشاهد اولياء (ع). 🍃هجرت معنوى خروج از بیت نفس و منزل دنيا است إلى اللّه و رسوله. هجرت به سوى رسول و ولىّ نيز هجرت إلى اللّه است. 🍃تا وقتی كه نفس، تعلّقى به خويش و توجّهى به انّيّت دارد، مسافر نشده‌است. 🍃تا بقاياى انانيّت در نظر سالك است و دیوار شهر خودیت و اذان اعلام خود خواهى مختفى نشده، در حكم حاضر است نه مسافر و مهاجر. 🍃در مصباح الشّريعة آمده‌‌است: قالّ الصّادق عليه السّلام: 🔆«العبوديّة، جوهرة كنهها الرّبوبيّة، فما فقد من العبوديّة وجد في الرّبوبيّة، و ما خفى من الرّبوبيّة أصيب في العبوديّة؛ 🔆«بندگى، گوهرى است كه باطن آن ربوبيت است. پس، هر چه از بندگى به دست نيامده باشد، در ربوبيت يافته می‌شود. و هر چه از ربوبيت پوشيده و پنهان باشد، در بندگى حاصل می‌گردد.»(۲) ______________________ (۱)«مادر بت‌ها، بت نفس شماست زانكه آن بت مار و اين بت اژدهاست» (مولوى) (۲)مصباح الشّريعة، «في حقيقة العبودية»، باب ۱۰۰. 🔅🔅🔅 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔰(قسمت نهم) 🔅🔅🔅 ☘️ كسى كه با قدم عبوديّت سير كند و داغ ذلّت بندگى را بر پیشانی خودگذارد، به عزّ ربوبيّت واصل می‌شود. ☘️ راه رسیدن به حقايق ربوبيّت، سير در مدارج عبوديّت است، و آنچه در عبوديّت از انّيّت و انانيّت مفقود شود، در ظلّ حمايت ربوبيّت آن را می‌یابد. ☘️ تا به مقامى رسد كه حق تعالى سمع و بصر و دست و پاى او شود، چنانچه در حديث صحيح مشهور بين فريقين وارد است.(۱) 🔻وقتی از تصرّفات خود گذشت. 🔻و مملكت وجود خود را يكسره تسليم حق كرد. 🔻و خانه را به صاحب خانه واگذار نمود. 🔻و فانى در عزّ ربوبيّت شد. ⬅️ صاحب خانه، خود متصرّف در امور گردد. به این ترتیب: 🔸تصرّفات او تصرّف الهى گرد. 🔸چشم او الهى شود و با چشم حق بنگرد. 🔸گوش او گوش الهى شود و به گوش حقّ بشنود. _ (۱) اشاره است به روايت «قرب نوافل»: «و انّه ليتقرّب إلىّ بالنافلة حتّى احبّه، فاذا احببته كنت سمعه الّذى يسمع به و بصره الّذى يبصر به و لسانه الّذى ينطق به و يده الّتى يبطش بها، ان دعانى اجبته و ان سألنى اعطيته ...» اصول كافى، ج ۴، ص ۵۳، «كتاب الايمان و الكفر» 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom