eitaa logo
« معنویت افزایی طلاب ناب »
378 دنبال‌کننده
10.9هزار عکس
5.8هزار ویدیو
510 فایل
کانال پشتیبان گروه نخبگان (طلاب ناب)استان اصفهان 📪ارتباط با خادم کانال 👈👈 📩 📨 @Shahideh_kanize_Hazrate_Yas —------------------------------------ کانال مهارت افزایی👇👇 https://eitaa.com/MaharatAfzaye_TollabeNabe
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰(قسمت یازدهم 2) 🌷🌷🌷 ♦️فصل دوم: مراتب مقامات سالکان 🍃سالکان در این مقام و سایر مقامات، مراتب و مدارجى بى شماری دارند وما بعضی از آن مراتب را به طور کلّى باز می‌گوییم. 🍃اما احاطه به همه جوانب و جمع‌آوری همـه مراتـب آن، از عهده این ناچیز بیرون است: «الطُّرُقُ الَى اللَّه بِعدد انْفاسِ الْخَلائق.» 1️⃣ مقام اول (علم): سالک در این مرتبه، با سلوك علمى و برهان فلـسفى، ذلّت عبودیت و عزّت ربوبیت را ثابت می‌نماید. ✅یکى از لبـاب معـارف کـه در علـوم عالی و حکمت متعالیه، کاملا روشن شده، این است که: 🔹عالم خلق و همه موجودات، صرف ربـط و تعلّـق و محض فقر و فاقه هستند. 🔹عزّت، ملک و سلطنت مختص به ذات مقدس کبریا است. 🔹هیچ کس، حظی از حظوظ عزّت و کبریا ندارد. 🔹ذل عبودیت و فقر در پیشانی همه ماسوی الله، ثبـت و در حـاقّ حقیقت آنها ثابت است. 🔹حقیقت عرفان و نتیجه سلوك، کنار رفتن حجاب از وجـه حقیقت و یافتن ذلّ عبودیت و اصل فقر، در خـود و در همـه موجـودات است. 🍃دعـاى منسوب به سید کائنات صلّى اللَّه علیه و آله: «اللّهم ارِنى الاشیاء کَما هـی»، شـاید اشـاره بـه همین مقام باشد؛ 🍃یعنى، خواهش مشاهده ذلّ عبودیت کـه مـستلزم شـهود عـزّ ربوبیـت اسـت. 🍃پس، اگر سالک راه حقیقت و عبودیت، با سلوك علمى و سـیر فکـرى،این منزل را طى کرد، در حجاب علم واقع شود و به مقام اول انسانیت می‌رسد. 🍃اما ایـن حجاب از حجاب‌های غلیظ است که گفته اند: «العلْم هو الْحجاب الْـاکْبر.» 🍃سـالک باید ایـن حجاب را پاره کند و از آن عبور کند. 🍃شاید اگر به این مقام، قناعت کند و قلب را در ایـن قیـد محدود نماید، در استدراج واقع شود. ✅استدراج در این مقام یعنی 🔻بـه ریزه‌کاری‌های علمی می‌پردازد و با کمک حرکت فکر، براى این مطلوب، بـرهان‌های متفاوت اقامـه می‌کنـد و از منـازل دیگـر محروم ماند. 🔻به تدریج قلبش به این مقام علاقه‌مند می‌شود و از نتیجه مطلوب که وصول به فناء اللَّه است، غافل می‌گردد. 🔻عمر خود را در حجاب برهان و شعبه‌های آن صرف می‌نماید. 🔻هر چه پرداختن به جزییات بیشتر شود، حجاب بزرگ‌تر و احتجاب از حقیقت بیشتر می‌شود. ⛔️پس، سالک نباید گول شیطان را در این مقام بخورد و از حقیقت به واسطه زیادی علم و قوت برهان، محجوب شود و از ادامه سلوک بازماند. 🍃سالک باید دامن همت به کمر بزند و از جـدیت در طلـب مطلـوب حقیقـى، غافل نشود. تا خود را به مقام دیگر که مقام دوم است، برساند. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت دوازدهم) 🌷🌷🌷 ⏪ مراتب مقامات سالکان 2️⃣مقام دوم: 🌴در این مقام، آنچه را عقل با قدرت برهان و سلوك علمى ادراك کـرده 🔹بـا قلـم عقـل بـه صفحه قلب می‌نگارد 🔹و حقیقت ذلّ عبودیت و عزّ ربوبیت را بـه قلـب می‌رسـاند 🔹و از قیـود و حجـاب‌های علمی، فارغ می‌شود. ⬅️ پـس نتیجـه مقام دوم، حصول ایمان به حقایق است. 3️⃣ مقام سوم: 🌴مقام اطمینان و طمأنینه نفس است که در حقیقت، کامل‌ترین مرتبه ایمـان اسـت. ✨قـالَ الله تَعالى مخاطباً لخَلیله: «أَ و لَم تُؤمنْ؟ قالَ بلى و لکنْ لیطْمئنَّ قَلْبى.» 4️⃣ مقام چهارم: 🌴مقام مشاهده، نورى اسـت الهـى و تجلّـى‌اى اسـت رحمـانى کـه به تَبَـع تجلّیات اسمائی و صفاتی در سرّ سالک ظهور می‌کند و سر تا پاى قلب سالک با نور شهودى منور می‌شود. 🌴و در این مقام، درجات بسیاری است و در این مقام، نمونه‌اى از قرب نوافل «کُنْت سمعه و بصرَه و یده» بروز کند و سالک خـود را غرق در دریای بی‌نهایتی، می‌بیند؛ 🌴و پس از آن دریایی است بسیار عمیق که از اسرار قدر در آن شمه‌اى کشف شود. ⛔️ هر یک از این مقامات، استدراج مخصوص به خود دارد کـه سـالک را دچار هلاکـت عظـیم می‌کند. 🌴سالک باید در تمام مقامات، خود را از انانیت و انّیت رها کند و خودبین و خودخـواه نباشد که به خصوص برای سالک، منشا بیشتر مفاسد است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت سیزدهم) 🌷🌷🌷 🔰فصل سوم : خشوع🔰 🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادت‌ها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادت‌ها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است. 🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است. 🌴 راه دست‌یابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل می‌شود. 🌴 توضیح بیشتر: قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است: ✅ برخی از قلب‌ها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند. 🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بى‌خود می‌نمايد. 🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است. 🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد: ✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱) منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.» 🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد. 🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب می‌شود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ می‌دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه می‌شود و حالت طمأنينه دست می‌دهد. 🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده. ✅ برخی از قلب‌ها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک می‌كنند و خشوع آنها، خوفى می‌باشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی می‌یابد. 🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده. ⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.‌ 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰(قسمت چهاردهم) 🌷🌷🌷 🔰مراتب خشوع🔰 🍃مراتب خشوع ⬅️ به حسب مراتب ادراك عظمت و جلال و حسن و جمال است. 🌴چون امثال ما با اين حال، از نور مشاهدات محروميم، ناچار بايد در صدد تحصيل خشوع از طريق علم يا ايمان بر آييم. ✨قال الله تعالى: «قَدْ افْلَحَ الْمُؤْمِنوُنَ الَّذين هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون؛ همانا رستگار شدند مؤمنانى كه در نمازشان خاشع‌اند.» ( مؤمنون- 1 و 2) 🌴خداوند، خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده، پس، هر كس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدّس حق، از زمره اهل ايمان خارج است. 🌴و نمازهاى ما كه مشفوع با خشوع نيست از نقصان ايمان يا فقدان آن است. 🌴و چون اعتقاد و علم غير از ايمان است، از اين جهت، اين علمى كه به حق و اسماء و صفات او و ساير معارف الهيّه در ما پيدا می‌شود، غير از ايمان است. ⚫️شيطان به شهادت ذات مقدّس حق، علم به مبدأ و معاد دارد، با این وجود، كافر است. 🌴چرا که: 🔸«خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين؛ مرا از آتش و او را از گل آفريده‌اى.»( اعراف- 12) گويد. 🔹حق تعالى و خالقيّت او را مقرّ است ⬅️ انْظِرْنى الى يَوْمِ يُبْعَثوُن؛ مرا تا روزى كه بر انگيخته شوند مهلت ده.»( اعراف- 14) گويد. ⬅️ پس معاد را معتقد است. 🔸علم به كتب و رسل و ملائكه دارد، با اين وصف خداوند او را كافر خطاب كرده و از زمره مؤمنين خارج فرموده است. 🌴 پس، اهل علم و ايمان از هم ممتازند: هر اهل علمى اهل ايمان نيست. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت پانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک بايد پس از سلوك علمى، خود را در سلك مؤمنين داخل كند و عظمت و جلال و بهاء و جمال حق _جلت عظمته_ را به قلب برساند تا قلب خاشع شود. 🌴و الاّ علم به تنهایی، خشوع نمی‌آورد. چنانچه در خودتان می‌بينيد كه با اعتقاد به مبدأ و معاد و اعتقاد به عظمت و جلال حقّ، قلب شما خاشع نيست. ✨و اما سخن خداى تعالى: «الَمْ يَاْنِ لِلَّذينَ آمَنوُا انْ تَخْشَعَ قُلوُبُهُمْ لِذِكْرِ اللَّه وَ مانَزَلَ مِنَ الْحَق؛ آيا مؤمنان را آن زمان فرا نرسيده است كه دلهايشان براى ياد خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد.»( حديد- 16) 🌴شايد ايمان صورى، كه همان اعتقاد بما جاء به النّبيّ صلّى اللّه عليه است، مقصود باشد، و الاّ ايمان حقيقى ملازم با يك مرتبه از خشوع است، يا آن كه خشوع در آيه شريفه خشوع به مراتب كامل باشد. 🌴چنانچه «عالِم» را گاهى اطلاق كنند بر كسى كه از حدّ علم به حدّ ايمان رسيده باشد، و محتمل است. ✨در آيه شريفه «انَّما يَخْشَى اللَّه مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماء؛ همانا از ميان بندگان خدا، دانشمندان از خداوند بيم و خشيت دارند.»( فاطر- 28) اشاره به آنها باشد. 🌴و در زبان كتاب و سنّت، علم و ايمان و اسلام، به مراتب مختلف اطلاق شده و بيان آنها از وظيفه اين اوراق خارج است. 🌴به طور کلی، سالك طريق آخرت- خصوصا با قدم معراج صلاتى- لازم است قلب خود را با نور علم و ايمان خاشع كند و هر اندازه که ممکن است اين رقيقه الهيّ و بارقه رحمانيّ را در قلب متمكّن نمايد، بلكه بتواند در تمام نماز حفظ اين حالت را بنمايد. 🔅🔅🔅 👈🏼تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 (قسمت شانزدهم) 🌷🌷🌷 🌴سالک طریق آخرت لازم است قلب خود را با نور علم و ایمان خاشع کند؛ این رقیقه الهی، بارقه رحمانی را در قلب _ به هر اندازه که ممکن است_ متمکن می‌نماید؛ بلکه می‌تواند در تمام نماز، این حالت را حفظ نماید. 🌴حالت تمكّن و استقرار در اوّل امر گرچه براى امثال ما قدرى مشكل است ولى با قدرى ممارست و ریاضت کشیدن قلب، امرى است بس ممكن. 🌴عزيزم، تحصيل كمال و زاد آخرت، طلب و جدّيّت می‌خواهد. 🌴هر چه مطلوب بزرگتر باشد، جدّيّت در راه آن، سزاوارتر است. 🌴البتّه معراج قرب الهى و مقام تقرّب جوار ربّ العز، با اين حال سستى و فتور و سهل انگارى دست نمی‌دهد. مردانه بايد قيام كرد تا به مطلوب رسيد. 🌴شما كه ايمان به آخرت داريد و آن نشئه را نسبت به اين نشئه قابل مقایسه نمی‌دانيد، چه در جانب سعادت و كمال يا در جانب شقاوت و وبال، چرا كه آن نشئه، عالم ابدى دائمى است كه موت و فنا ناپذير است، سعيدش در راحت و عزّت و نعمت هميشگی است: 🔸آن‌هم راحتى كه در اين عالم شبيه ندارد، 🔸عزّت و سلطنتى الهى كه در اين نشئه نظير ندارد، 🔸نعمت‌هايى كه در متخيّله كسى خطور ننموده است. 🌴 همچنین در جانب شقاوت آن، كه عذاب و نقمت و وبالش در اين عالم نظير و مثل ندارد. ✅راه وصول به سعادت، اطاعت ربّ العزّة است. 🌴در بين اطاعات و عبادات نیز هيچ يك به مرتبه نماز كه معجونى است جامع الهى كه متكفّل سعادت بشر است و قبولى آن موجب قبولى جميع اعمال است نمی‌باشد. ⬅️پس بايد: ✳️در طلب آن جدّيّت تامّ نماييد. ✳️از كوشش مضايقه نكنيد. ✳️در راه آن،تحمّل مشاقّ نماييد. با آن‌كه مشقّت هم ندارد. بلكه اگر مدتی مواظبت كنيد و انس قلبى حاصل شود⬅️ در همين عالم از مناجات با حق لذّت‌ها مى‌بريد كه با هيچ يك از لذّات اين عالم قابل مقایسه نيست. 🌴چنانچه از مطالعه احوال اهل مناجات با حق اين مطلب روشن شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 (قسمت هفدهم) 🌴انسان پس از آن كه عظمت و جمال و جلال حق را با برهان يا بيان انبياء عليهم السلام فهميد، باید: 🔻قلب را متذكّر آن نماید. 🔻و كم كم با تذكّر و توجّه قلبى و مداومت به ذكر عظمت و جلال حق ⬅️ خشوع را در قلب وارد نماید تا نتيجه مطلوب، حاصل شود. ✅در هر حال، سالك نبايد به مقامی که دارد قناعت كند. 🌴هر مقامی که براى امثال ما حاصل شود، نزد اهل معرفت به پشيزى نيرزد و در بازار اصحاب قلوب، با خردلى مقابله نكند. 🌴 پس سالك بايد در جميع حالات متذكّر نقص و معايب خود باشد. شايد از این طریق، راهى به سعادت باز شود. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 🌷🌷🌷 ⏪اسرار نماز (قسمت هجدهم) 🔰فصل چهارم🔰 نمونه‌هایی از آداب مهم قلبي عبادات (به خصوص عبادات ذکری): 1️⃣طمأنينه:(آرامش قلبی) این طمانینه غير از طمانينه‌ای است كه فقها (رضوان اللّه عليهم) در خصوص نماز شرط دانسته‌اند. 🔻 تعریف طمانینه: طمانینه عبارت است از آن كه شخص سالك، عبادت را با سكون قلب و اطمينان خاطر بجا آورد. ✔️زيرا اگر عبادت را با حال اضطراب قلب و تزلزل بجا آورد: 🔸قلب از آن عبادت، تاثیر نمی‌پذیرد. 🔸و آثارى از عبادت در ملكوت قلب حاصل نمی‌شود. 🔸و حقيقت عبادت، صورت باطنيّه قلب نمی‌گردد. 🌴يكى از نكات تكرار عبادات و تكثار اذكار و اوراد آن است كه: 🔹قلب از آنها، اثر بگیرد. 🔹و انفعالى رخ بدهد. ⬅️تا كم كم حقيقت ذكر و عبادت، باطن ذات سالك را تشکیل بدهد. ⬅️و قلبش با روح عبادت متّحد گردد. 🌴تا قلب، اطمينان و سكون و طمأنينه و وقار نداشته باشد، در اذكار و نسك،(عبادت ها) تأثيرى نيست و از حدّ ظاهر و ملك بدن، به ملكوت و باطن نفس سرايت نمی‌نمايد و حظوظ قلبى از حقيقت عبادت ادا نمی‌شود. اين مطلب واضح است و با اندك تأمّلی معلوم می‌شود. 🌴اگر عبادتى چنين باشد كه قلب را از آن به هيچ وجه خبرى نباشد و از آن، آثارى در باطن پيدا نشود: 🔸در عوالم ديگر محفوظ نمی‌ماند. 🔹و از نشئه ملك به نشئه ملكوت بالا نمی‌رود. 🔸و ممكن است در وقت شدائد مرض موت، سكرات هولناك موت و أهوال و مصيبات پس از موت خداى نخواسته صورت آن بكلّى از صفحه قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالى در پيشگاه مقدّس حق برود. 🔘مثلا اگر كسى ذكر شريف لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول اللّه (ص) را با سكون قلب و اطمينان دل بگويد و قلب را به اين ذكر شريف تعليم دهد، كم كم زبان قلب گويا شود و زبان ظاهر تابع زبان قلب شود و اوّل قلب ذاكر گردد پس از آن، زبان. 🌴امام صادق علیه‌السلام به حسب روايت مصباح الشريعة اشاره به اين معنى فرموده: «قال: فاجعل قلبك قبلة للسانك، لا تحرّكه الاّ باشارة القلب و موافقة العقل و رضى الايمان؛ قلب خود را قبله زبانت قرار بده، جز با اشاره قلب و موافقت عقل و رضاى ايمان زبان مجنبان.» (مصباح الشريعة، باب 5.فى الذّكر. هم‌چنین: مستدرك الوسائل، كتاب الصّلوة، أبواب الذكر، باب النّوادر، حديث 2.) 🌴در اوّل امر كه زبان قلب گويا نشده، سالك راه آخرت، بايد به آن تعليم بدهد و با طمانينه و سكون، ذكر را به آن القا كند. همين كه زبان قلب باز شد، قلب قبله زبان و ساير اعضاء می‌شود، با ذكر قلب، همه مملكت وجود انسانى ذاكر می‌گردد. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از سردار خیبر
🌷 شهید همت: 🌿 سرمایه ، گذشتن از همه چیزاست. برای گذشتن ازهمه چیز، بایدشبانه روز، وجودمان با خدا باشد، آنقدر باشیم که خدا از ما راضی شود. عضویت در سرویس های روزانه👇 pay.eitaa.com/v/p/ برای لغو عضویت از لینک بالا اقدام نمایید👆🏼
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖دعای روز دوشنبه بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للهِ الَّذِی لَمْ یُشْهِدْ أَحَدا حِینَ فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ وَ لا اتَّخَذَ مُعِینا حِینَ بَرَأَ النَّسَمَاتِ لَمْ یُشَارَکْ فِی الْإِلَهِیَّةِ وَ لَمْ یُظَاهَرْ فِی الْوَحْدَانِیَّةِ کَلَّتِ الْأَلْسُنُ عَنْ غَایَةِ صِفَتِهِ وَ الْعُقُولُ عَنْ کُنْهِ مَعْرِفَتِهِ وَ تَوَاضَعَتِ الْجَبَابِرَةُ لِهَیْبَتِهِ وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِخَشْیَتِهِ وَ انْقَادَ کُلُّ عَظِیمٍ لِعَظَمَتِهِ فَلَکَ الْحَمْدُ مُتَوَاتِرا مُتَّسِقا وَ مُتَوَالِیا مُسْتَوْسِقا [مُسْتَوْثِقا] وَ صَلَوَاتُهُ عَلَى رَسُولِهِ أَبَدا وَ سَلامُهُ دَائِما سَرْمَدا اللهُمَّ اجْعَلْ أَوَّلَ یَوْمِی هَذَا صَلاحا وَ أَوْسَطَهُ فَلاحا وَ آخِرَهُ نَجَاحا،وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ یَوْمٍ أَوَّلُهُ فَزَعٌ وَ أَوْسَطُهُ جَزَعٌ وَ آخِرُهُ وَجَعٌ اللهُمَّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُکَ لِکُلِّ نَذْرٍ نَذَرْتُهُ وَ کُلِّ وَعْدٍ وَعَدْتُهُ وَ کُلِّ عَهْدٍ عَاهَدْتُهُ ثُمَّ لَمْ أَفِ بِهِ وَ أَسْأَلُکَ فِی مَظَالِمِ عِبَادِکَ عِنْدِی فَأَیُّمَا عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَةٍ مِنْ إِمَائِکَ کَانَتْ لَهُ قِبَلِی مَظْلِمَةٌ ظَلَمْتُهَا إِیَّاهُ فِی نَفْسِهِ أَوْ فِی عِرْضِهِ أَوْ فِی مَالِهِ أَوْ فِی أَهْلِهِ وَ وَلَدِهِ أَوْ غِیبَةٌ اغْتَبْتُهُ بِهَا أَوْ تَحَامُلٌ عَلَیْهِ بِمَیْلٍ أَوْ هَوًى أَوْ أَنَفَةٍ أَوْ حَمِیَّةٍ أَوْ رِیَاءٍ أَوْ عَصَبِیَّةٍ غَائِبا کَانَ أَوْ شَاهِدا وَ حَیّا کَانَ أَوْ مَیِّتا فَقَصُرَتْ یَدِی وَ ضَاقَ وُسْعِی عَنْ رَدِّهَا إِلَیْهِ وَ التَّحَلُّلِ مِنْهُ، فَأَسْأَلُکَ یَا مَنْ یَمْلِکُ الْحَاجَاتِ وَ هِیَ مُسْتَجِیبَةٌ لِمَشِیَّتِهِ وَ مُسْرِعَةٌ إِلَى إِرَادَتِهِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تُرْضِیَهُ عَنِّی بِمَا [بِمَ‏] شِئْتَ وَ تَهَبَ لِی مِنْ عِنْدِکَ رَحْمَةً إِنَّهُ لا تَنْقُصُکَ الْمَغْفِرَةُ وَ لا تَضُرُّکَ الْمَوْهِبَةُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ اللهُمَّ أَوْلِنِی فِی کُلِّ یَوْمِ إِثْنَیْنِ نِعْمَتَیْنِ مِنْکَ ثِنْتَیْنِ سَعَادَةً فِی أَوَّلِهِ بِطَاعَتِکَ وَ نِعْمَةً فِی آخِرِهِ بِمَغْفِرَتِکَ یَا مَنْ هُوَ الْإِلَهُ وَ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ سِوَاهُ 🚩 علیها السلام ✨✨✨✨
هدایت شده از صفحات قرآن
🌸🍃🌸🍃🌸 🍃🌸🍃 🌸❣ 🖼 📚عثمان طه ✅سوره مبارکه ⏰1401/05/23
هدایت شده از صفحات قرآن
🕊🌸🕊🌸🕊؛ ؛ ﻭ [ ﻧﻴﺰ ﺭﺣﻤﺘﺶ ] ﺷﺎﻣﻞ ﺣﺎﻝ ﺁﻥ ﺳﻪ ﻧﻔﺮﻱ [ ﺑﻮﺩ ] ﻛﻪ [ ﺑﺎ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﺗﺮﺍﺷﻲِ ﻭﺍﻫﻲ ﺍﺯ ﺷﺮﻛﺖ ﺩﺭ ﺟﻨﮓ ] ﺑﺎﺯﻣﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ [ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻗﻄﻊ ﺭﺍﺑﻄﻪ ﻛﺮﺩﻧﺪ ] ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺳﻌﺖ ﻭ ﻓﺮﺍﺧﻲ ﺍﺵ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻨﮓ ﺷﺪ ﻭ [ ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﻏﺼﻪ ، ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﻭﺟﺪﺍﻥ ] ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺗﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻀﻴﻘﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺖ ، ﻭ ﺩﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﭘﻨﺎﻫﮕﺎﻫﻲ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺟﺰ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ; ﭘﺲ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺭﺣﻤﺘﺶ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮﺩ ﺗﺎ ﺗﻮﺑﻪ ﻛﻨﻨﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺗﻮﺑﻪ ﭘﺬﻳﺮ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١١٨) ﺍﻱ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﺪ ! ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺻﺎﺩﻗﺎﻥ ﺑﺎﺷﻴﺪ [ ﺻﺎﺩﻗﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﺗﺮﻳﻨﺸﺎﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﺭﺳﻮﻝ ﺑﺰﺭﮔﻮﺍﺭ ﺍﺳﻠﺎم ﻫﺴﺘﻨﺪ . ](١١٩) ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺍﻫﻞ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﻭ ﺑﺎﺩﻳﻪ ﻧﺸﻴﻨﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ، ﺍﺯ ﺭﺳﻮﻝ ﺧﺪﺍ ﺗﺨﻠﻒ ﻛﻨﻨﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻦ ﺑﻪ ﺧﻮﻳﺶ ﺍﺯ ﺣﻔﻆ ﺟﺎﻥ ﺍﻭ [ ﺩﺭ ﺷﺪﺍﻳﺪ ﻭ ﺳﺨﺘﻲ ﻫﺎ ] ﺩﺭﻳﻎ ﻭﺭﺯﻧﺪ ; ﺯﻳﺮﺍ ﻫﻴﭻ ﺗﺸﻨﮕﻲ ﻭ ﺭﻧﺞ ﻭ ﮔﺮﺳﻨﮕﻲ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﺪ ، ﻭ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﺸﻢ ﻣﻰ ﺁﻭﺭﺩ ، ﻗﺪم ﻧﻤﻰ ﮔﺬﺍﺭﻧﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﻫﻴﭻ ﺩﺷﻤﻨﻲ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻧﻤﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ [ ﻭ ﺑﺎ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺍﻭ ﺑﻪ ﻛﺎم ﺩﻝ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻨﺪ ] ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻋﻤﻞ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ; ﭼﺮﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺒﺎﻩ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﺪ .(١٢٠) ﻭ ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻝ ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮔﻲ ﺭﺍ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﻫﻴﭻ ﺳﺮﺯﻣﻴﻨﻲ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﺩﺷﻤﻦ ﻳﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭ ﺧﻴﺮﻱ ]ﻧﻤﻰ ﭘﻴﻤﺎﻳﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺛﺒﺖ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ، ﺗﺎ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻪ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ] ﺑﺎ ﻣﻌﻴﺎﺭ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻋﻤﻠﻲ ﻛﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻰ ﺩﺍﺩﻧﺪ ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻫﺪ .(١٢١) ﻭ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﺴﺰﺩ ﻛﻪ ﻫﻤﮕﻲ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺟﻬﺎﺩ ] ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺭﻭﻧﺪ ; ﭼﺮﺍ ﺍﺯ ﻫﺮ ﺟﻤﻴﻌﺘﻲ ﮔﺮﻭﻫﻲ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ]ﻛﻮﭺ ﻧﻤﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﺗﺎ ﺩﺭ ﺩﻳﻦ ﺁﮔﺎﻫﻲ ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻗﻮم ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﺯﮔﺸﺘﻨﺪ ، ﺑﻴﻢ ﺩﻫﻨﺪ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ [ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻭ ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ .(١٢٢) ﺍﻱ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ! ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﻢ ﺟﻮﺍﺭ ﺷﻤﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻧﺒﺮﺩ ﻛﻨﻴﺪ ; ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺩﺭ ﺷﻤﺎ ﺳﺮﺳﺨﺘﻲ ﻭ ﺷﺪﺕ ﻳﺎﺑﻨﺪ ; ﻭ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﭘﺮﻫﻴﺰﻛﺎﺭﺍﻥ ﺍﺳﺖ .(١٢٣) ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﻮﺩ ، ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﻫﻞ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ، ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺍﻓﺰﻭﺩ ؟ ﻭﻟﻲ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺍﺯ ﻧﺰﻭﻝ ﺍﻳﻦ ﺳﻮﺭﻩ ] ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ .(١٢٤) ﺍﻣﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ ﻧﻔﺎﻕ ] ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﭘﻠﻴﺪﻱ ﺑﺮ ﭘﻠﻴﺪﻳﺸﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻛﺎﻓﺮ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﺍﺯ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻓﺘﻨﺪ .(١٢٥) ﺁﻳﺎ ﻧﻤﻰ ﺑﻴﻨﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻫﺮ ﺳﺎﻝ ﻳﻚ ﺑﺎﺭ ﻳﺎ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ [ ﺑﻪ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺟﻬﺎﺩ ﻳﺎ ﭘﻴﺶ ﺁﻣﺪﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮ] ﺁﺯﻣﺎﻳﺶ ﻣﻰ ﺷﻮﻧﺪ ، ﻭﻟﻲ ﻧﻪ ﺗﻮﺑﻪ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭﻧﻪ ﭘﻨﺪ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﻧﺪ .(١٢٦) ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﻮﺭﻩ ﺍﻱ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﻮﺩ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻲ ﺩﻳﮕﺮ ، ﻧﮕﺎﻩِ [ ﻣﺮﻣﻮﺯﺍﻧﻪ ] ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﻧﮕﺮﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺑﺮﻣﻠﺎ ﺷﺪﻥ ﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ] ﺁﻳﺎ ﻛﺴﻲ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺑﻴﻨﺪ ؟ ﺳﭙﺲ [ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺨﻔﻴﺎﻧﻪ ﺍﺯ ﻣﺤﻀﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﺪﺍ ] ﺑﺎﺯﻣﻰ ﮔﺮﺩﻧﺪ ، ﺧﺪﺍ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﺣﻖ ] ﮔﺮﺩﺍﻧﻴﺪﻩ ﺍﺳﺖ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ [ ﺣﻘﺎﻳﻖ ﺭﺍ ] ﻧﻤﻰ ﻓﻬﻤﻨﺪ .(١٢٧) ﻳﻘﻴﻨﺎً ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﻱ ﺍﺯ ﺟﻨﺲ ﺧﻮﺩﺗﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻳﺘﺎﻥ ﺁﻣﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺭﻧﺞ ﻭ ﻣﺸﻘﺖ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺘﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ، ﺍﺷﺘﻴﺎﻕ ﺷﺪﻳﺪﻱ ﺑﻪ [ ﻫﺪﺍﻳﺖِ ] ﺷﻤﺎ ﺩﺍﺭﺩ ، ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﺭﺅﻭﻑ ﻭ ﻣﻬﺮﺑﺎﻥ ﺍﺳﺖ .(١٢٨) ﭘﺲ ﺍﮔﺮ [ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ] ﺍﺯ ﺣﻖ ﺭﻭﻱ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻧﺪ ، ﺑﮕﻮ : ﺧﺪﺍ ﻣﺮﺍ ﺑﺲ ﺍﺳﺖ ، ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻱ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ، ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﺍﻭ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﺮﺩم ، ﻭ ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻋﺮﺵ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .(١٢٩) 🕊🌸🕊🌸🕊 🕊 صفحه به صفحه قرآن 🏷استاد انصاریان 🕊سوره مبارکه 🏷صفحه207 ⚜️ 🕌⚜️ ⚜️🕌⚜️ 🕌⚜️🕌⚜️
هدایت شده از ترجمه صفحه به صفحه قرآن.پشتیبان قرار بندگی
tarjomeh-207.mp3
1.95M
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از قرآن و ادعیه طلبگی تا اجتهاد
ذکر روز دوشنبه
هدایت شده از قرآن و ادعیه طلبگی تا اجتهاد
🕌 زیارت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در روز دوشنبه 2️⃣ 💠 💠 @quraneuzane
هدایت شده از قرآن و ادعیه طلبگی تا اجتهاد
1_1432008261.mp3
2.9M
🕌 زیارت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) در روز دوشنبه 2️⃣ 🎙 با صدای حسین یزدان پناه 💠 💠 @quranruzane
هدایت شده از قرآن و ادعیه طلبگی تا اجتهاد
دعای روز دوشنبه @quranruzane
هدایت شده از قرآن و ادعیه طلبگی تا اجتهاد
1_1344094492.mp3
2.58M
دعای روز دوشنبه 🎙 با صدای حاج مهدی سماواتی @quranruzane
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: در مقابل حسادت نسبت به مال و وسایل دیگران چه اقدامی باید انجام داد؟ ✍️پاسخ: برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی، قدم نخست شناخت بیماری است . 🔹حسادت فقط مربوط به مادیات نیست؛ هر چیزی می‌تواند باعث ایجاد حسادت شود. گاهی انسان‌ها در انجام کار خیر و مقامات معنوی هم دل‌شان می‌خواهد از دیگران بهتر باشند و دیگران از آنها پایین تر! همین باعث حسادت می‌شود. 🔸روان‌شناسان می‌گویند عدم اعتماد به نفس افراد باعث به وجود آمدن حسادت می‌شود. بهترین راه برای اینکه حسادت را از خودتان دور کنید، این است که اعتماد به نفس‌تان را تقویت کنید. عزت نفس و اعتماد به نفس باعث می‌شود فرد در هر شرایطی خودش را ارزشمند بداند و به دیگران حسادت نکند. از تجربه‌های گذشته درس بگیرید. اگر در گذشته به کسی حسادت کرده‌اید، با دقت بیشتری به آثار منفی حسادت در زندگی‌تان توجه کنید. اجازه ندهید حسادت بر روابط شما با دیگران تاثیر منفی بگذارد. 🔹به این نکته فکر کنید که اگر افراد خانواده و دوستان شما هر چه بیشتر پیشرفت کنند و در زندگی‌شان موفق شوند، بهتر می‌توانند از شما حمایت کنند و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرند؛ بنابراین به جای حسادت، به وجود آن‌ها افتخار کنید. 🔸برای نعمت‌هایی که دارید، شکرگذار باشید. حسادت وقتی به وجود می‌آید که شخص احساس کند آنچه دارد، کمتر از آن چیزی است که باید داشته باشد. بنابراین قانع و راضی بودن به آنچه که دارید، می‌تواند شما را از این احساس ناخوشایند دور کند. 🔹شخصیت‌تان را رشد دهید. به نقاط مثبت شخصیت‌تان فکر کنید. قدر خودتان را بدانید و ارزش وجود‌تان را درک کنید. فراموش نکنید شأن شما بالاتر از این است که به دیگران حسادت کنید و با این کار به خودتان آسیب برسانید. 🔸خودتان را با دیگران مقایسه نکنید؛ اگر قرار باشد شرایط خود را با دیگری که از ما بالاتر است، مقایسه کنیم و حسرت خوردن و حسادت ورزیدن در این باره را روا بدانیم، باید کار و زندگی را تعطیل کنیم و بنشینیم صبح تا شب غصه بخوریم و بدگویی کنیم. 🔹بر ضد حسادت رفتار کنید؛ مثلاً اگر دل‌تان می‌خواهد از کسی بدگویی کنید، زبان‌تان را کنترل نمایید و به مدح و ستایش او بپردازید. اگر می‌خواهید به کسی زیانی برسانید، از این قصد منصرف شوید. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرموده‌اند: «إذا حسدتَ فلا تبغ»؛ هنگامی که رشک بردی، در پی آن مرو. •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 📞 پاسخگویی تلفنی : 096400 🌎 پاسخگویی به سوالات دینی : اپلکیشن‌پاسخگو ┈••••✾••••┈ ایتا وب‌پاسخگو┈••••✾ ••••┈ اینستاگرام •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• مرکز ملّی پاسخگویی‌به سئوالات دینی