قابل توجه شركت كننندگان گرامي دوره هاي مشاوره روان شناسي و حقوق خانواده
به ياري خدا، فردا دومين جلسه اين برنامه ساعت 18 در محيط جديد كه لينك آن ارسال شده ارايه ميشود.
يازدهمين جلسه دوره كارگاهي مشاوره حقوق خانواده با ارايه مشترك استاد پنداشته پور و سركار خانم كيانيفرد روز چهارشنبه ساعت 18 در محيط اسكايپ با موضوع ملاقات فرزندان و ضمانت اجرای کیفری آن و نفقه فرزندان برگزار ميشود.
ضمنا آخرين جلسه اين برنامه با ارايه *سركار خانم الهه مقربي*، پژوهشگر حقوق كودكان و نويسنده كتاب *حمایت از کودکان طلاق در حقوق ایران و نظام بین المللی حقوق بشر*" است كه با موضوع: *مروري بر كنوانسيون حقوق كودك* در هفته آخر برگزار ميشود.
علاقه مندان به شركت در آزمون غيرحضوري (مصاحبه علمي) براي دريافت گواهي علمي قبول دوره، *سه هفته بعد از آخرين جلسه دوره* در زماني كه دقيقا اعلام ميشود فرصت دارند. *به همه شركت كنندگان شركت در اين مصاحبه توصيه ميشود*. پرسشها بر اساس مطالب تدريس شده و نيز منابع معرفي شده است. براي دريافت گواهي حضور صرف در برنامه، به شركت در آزمون نيازي نيست.
برای اطلاعات بیشتر با دبیر برنامه با شماره 09907629903 مشورت کنید. با تشكر
*برنامه علمي فرهنگي طلوع*
مشاوره حقوق خانواده
يازدهمين جلسه دوره كارگاهي مشاوره حقوق خانواده با ارايه مشترك استاد پنداشته پور و سركار خانم كيانيفرد امروز چهارشنبه ساعت 18 در محيط اسكايپ با موضوع ملاقات فرزندان و ضمانت اجرای کیفری آن و نفقه فرزندان برگزار ميشود.
ضمنا آخرين جلسه اين برنامه، هفته بعد با ارايه *سركار خانم الهه مقربي*، پژوهشگر حقوق كودكان و نويسنده كتاب *حمایت از کودکان طلاق در حقوق ایران و نظام بین المللی حقوق بشر*" است كه با موضوع: *مروري بر كنوانسيون حقوق كودك* برگزار ميشود.
برنامه علمی فرهنگی طلوع
یادداشت/روایتی تحلیلی از آثار زندهیاد دکتر زهرا استادزاده
چرا عمر طاووس و درّاج کوته
دکتر نادره جلالی
...استادزاده ادیبی پژوهشگر بود که ذوق ایجاد هنجارهای مؤثر در جامعه در وجودش متبلور بود و به لحاظ چنین تبلوری به ایجاد روابط اجتماعی میپرداخت که از سویی این روابط رنگ و بویی ملی داشت و از سویی دیگر، نشاندهندهی غیرتمندی او در زندگی اجتماعیاش با رنگ ملی است...
میکوشید یافتههای ادبی به قول لوسین گلدمن «فقط اسیر شکل و ساختار نباشد» بلکه به دنبال شکل و ساختار، توانایی ارائهی معنای زندگی انسان را نیز داشته باشد.از اینرو باید گفت استادزاده به ادبیات با دو مفهوم توجه داشت: یکی آن را ساختاری و هنری میپنداشت زیرا مقید بود بدنهی ادبیات میبایست محفوظ بماند،سپس در این بدنهی ادبیات مفهوم زندگی را قرار میداد تا با بررسی این مفاهیم آن نگاهِ گلدمنی به نوشتهی ادبی یعنی فهم معنا را محقق سازد.
این ادیبِ فرهیخته در خلال کارهای متعدد خود به زنان پیشکسوت ایران در حوزهی ادبیات نیز پرداخته و با یادآوری آثاری از پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده، پروین دولتآبادی، سپیده کاشانی و عصمت ایزدی به بهانههای گوناگون سخن گفته و نوشته است.
او در مقالهایی تحت عنوان«مقایسهی محتوایی اشعار غنایی سه شاعر مرد و زن معاصر (پروین اعتصامی- فروغ فرخزاد- طاهره صفارزاده، ملک الشعرای بهارـ سهراب سپهری ـ علی موسوی گرمارودی»هنرمندانه به مقایسهی سبکشناسانهی پروین با ملکالشعرا، فروغ فرخزاد با سهراب سپهری و طاهره صفارزاده با علی موسوی گرمارودی آنها می پردازد و نشان میدهد که زنان چگونه توانستهاند مانند مردان ادیبِ صاحبنام به باروری اندیشه و ذوق ادبی خود بپردازند و به نحو مقتضی به مفاهیم سبکی و مضمونی درگیر شوند و بتوانند از ادبیات بهعنوان ابزاری برای تراوش داناییهای خود بهره جویند. در این قیاس باید به این نکته توجه کرد که این زنان اگر نگوییم بلندپروازتر از صاحبنظران پیشین بودهاندحدالاقل به اندازه آنان در عرصه ادبیات درخشیدهاند.
درواقع استادزاده با مقایسهی زنان شاعر ایرانی در دوره معاصر با استادان بزرگی چون ملکالشعرای بهار ضمن یادآوری شباهتها و تفاوتهای آنان با بزرگان جهان دانش ادبی نشان میدهد که این بانوان شاعر از چه قدرتی در تولید آثار نظم پارسی برخوردار بودهاند.
هنگامی که به سرودههای پروین اعتصامی نگاه میکند درمییابد او چگونه بشریت را دعوت به حقشناسی و زنشناسی مینماید. از اینرو، استادزاده با ذکر نام پروین و تحلیل و مقایسهی اشعار او با دیگر شاعران نشان میدهد که او در دورهی اختناق که بسیاری از مردان سکوت اختیار کردهاند این زن چگونه به نقد وضعیت اجتماعی میپردازد. یا در جای دیگر ضمن مقایسهی معارف ادبی فروغ فرخزاد با سراینده صاحبنامی به نام سهراب سپهری چگونه این بانوی شاعر با عریانگویی خود زبان نقد اجتماعی را بر علیه دو گرایش جبر انسانشناختی و جبر طبقاتی جامعه به کار میگیرد.
...در اشعار خود به هویت کودک اهمیت میداد و با زبانی ساده و کودکانه ولی نگاهی عمیق به زندگی و پدیدههای آن بدون به کارگیری زبان پند و اندرز، مخاطب را به دیدن و چگونه دیدن و کودکانه دیدن فرا میخواند.استادزاده نیز با توجه به اهمیت نقش این بانوی شاعر در ادبیات کودکان در مقالهای تحلیلی تحت عنوان «بررسی محتوایی اشعار کودکانهی پروین دولتآبادی بر قایق ابرها و گل بادام»مضامین آن آثار را در شش محور طبیعت گرایانه، سرگرمکننده و لذتبخش،سیاسی ـ اجتماعی،دینی،آموزشی ـ علمی و تربیتی ـ اخلاقی مورد بررسی قرار داده وبا نگاهی کمی نشان میدهد که هریک از این مضامین به چه میزان در اشعار این شاعر به کار رفته و چگونه معناهایی از زندگی کودکان را متبلور میسازد. او نتیجه میگیرد «امید»و «مهر و عاطفه» مهمترین مضامینی است که در اشعار شاعر نمود دارد و شاعر چگونه طبیعت و دگرگونی فصلها را در دامن طبیعت توصیف میکند،حس میهندوستی را به کودکان انتقال میدهد و توجه کودک را به زیباییهای پیرامون خود جلب میکند. متن کامل در روزنامه اطلاعات روز چهارشنبه) متن کامل مقاله در پیوند: https://www.ettelaat.com/?p=539487
سردار سلیمانی.pdf
5.85M
متن کامل ویژهنامه خواندنی روزنامه اطلاعات به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی
🔻آزمونهاي دكتري و ارشد 1400 و سوالات دريافتي
🔹با توجه به در ییش بودن آزمونهای مختلف، پرسشهايي دريافت كرديم كه از باب وظيفه پاسخ تعدادي از كارشناسان مطلع را به استحضار ميرسانيم.
🔹گفتني است بسياري از برنامه هاي طلوع به طور مسقيم و غير مستقيم به اين امر كمك ميكند كه يكي از مهمترين آنها دورههاي زبان تخصصي در حوزه مطالعات زنان و نيز در حوزه حقوق خانواده است كه دوره جديد آن با ابتكارات تازه و با مشاركت چند تن از استادان از تخصصهاي مختلف از بهمن ماه شروع ميشود كه علاقهمندان از هم اكنون ميتوانند براي ثبت نام اوليه (بدون پرداخت هزينه) با ارسال پيام به شماره 09907629903 اقدام نمايند.
برنامه علمی فرهنگی طلوع
پرسش و پاسخ در خصوص کنکور ارشد 1400 مطالعات زنان
"سلام. وقت بخیر...عذرخواهي میکنم من قراره کنکور ارشدمطالعات زنان رو امتحان بدهم. امکان داره برای تهیه منابع به من کمک کنید. ببخشید دیگه جایی سراغ نداشتم.ایتاسرچ کردم گروه شما رو پیدا کردم. خداخیرتون بده"
🔻پاسخ: منابع آزمون کارشناسی ارشد مطالعات زنان:
🔸زبان عمومی و تخصصی.
روش تحقیق و آمار.
حقوق زن وخانواده.
مبانی و نظریه های جامعه شناسی.
مبانی روان شناسی.
🔻منابع معرفی شده هر درس گسترده است اما در کل منابع مهم:
نظام حقوق زن در اسلام شهید مطهری.
حقوق خانواده کاتوزیان. مختصری بر حقوق خانواده صفایی و امامی.
حقوق زن حسین مهرپور.
مبانی جامعه شناسی بروس کوئن.
نظریات جامعه شناسی ریتزر.
جامعه شناسی گیدنز.
مبانی روان شناسی هیلگارد.
🔺برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در دوره های آمادگی آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات زنان با شماره ۰۹۳۷۰۵۶۷۱۰۴ موسسه اسوه های دانش آفرین خلاق(icki) دپارتمان زنان و خانواده تماس بگیرید.
الهه عليخاني، دانش آموخته دكتري مطالعات زنان و خانواده
برنامه علمی فرهنگی طلوع
🔻عناوين و منابع آزمون دكتري مطالعات زنان و خانواده
🔸با سلام و درود خدمت علاقه مندان شرکت در آزمون دکتری مطالعات زنان، در زبر لیست موادآزمونی این رشته به همراه مهمترین منابع ازمونی آنها بیان شده است:
🔹لیست دروس امتحانی و منابع آزمون دکتری رشته مطالعات زنان
🔻🔻دروس در سطح کارشناسی ارشد :
۱) زن در قرآن
کتاب درآمدی بر نظام شخصیت زن در اسلام، تالیف محمدرضا زیبایی نژاد و محمد تقی سبحانی، انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان استان قم؛
کتاب آیات زن در قرآن، تالیف هاشم هاشم زاده هریسی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
کتاب زن در قرآن، تالیف مرضیه باقری، انتشارات صبرا؛
کتاب زن در قرآن، تالیف سیدمحمدحسین طباطبایی، انتشارات هاجر؛
کتاب زن در قرآن، تالیف هاله حسینی اکبرنژاد، انتشارات نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها؛
۲)حقوق زن
کتاب نظام حقوق زن در اسلام، تالیف مرتضی مطهری، انتشارات صدرا؛کتاب حقوق زن در اسلام، تالیف فاطمه زندی، انتشارات زعیم؛
کتاب فلسفه نظام حقوق زن، تالیف محمود حکمت نیا، انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی؛
کتاب تفاوت حقوق زن و مرد در نظام حقوقی ایران (مبانی و مصادیق)، تالیف علی کاظم زاده، انتشارات میزان؛
کتاب حقوق زن در اسلام، تالیف محمدتقی عثمانی، ترجمه عبدالصمد حسن زهی، انتشارات صدیقی؛
کتاب حقوق زن، تالیف عبدالوهاب ملازهی، انتشارات معلا؛
۳)جامعه شناسی جنسیت
کتاب جامعه شناسی جنسیت، تالیف استفانی گرت، ترجمه کتایون بقایی، انتشارات دیگر؛
کتاب جامعه شناسی جنسیت، تالیف خدیجه سفیری، انتشارات جامعه شناسان؛
کتاب جنسیت و زندگی روزمره، تالیف هولمز، مری. ترجمه محمدمهدی لبیبی. انتشارات شرکت نشر نقد افکار؛
کتاب جنسیت و نفس، تالیف محمدتقی مصباح یزدی، انتشارات دفتر مطالعات و تحقیقات زنان حوزه علمیه قم؛
کتاب نابرابری جنسیت از دیدگاه اسلام و فمینیسم، تالیف جسین بستان نجفی، انتشارات پژوهشکده حوزه و دانشگاه؛
کتاب درآمدی بر فهم جامعه مدرن: دگرگونی ساختارهای اجتماعی: طبقه و جنسیت. تالیف بردلی، هربرت، ترجمه محمود متحد. انتشارات آگه؛
کتاب جنسیت، جامعه و جامعه شناسی، تالیف سعیده گروسی، انتشارات جامعه شناسان؛
۴)آیین دادرسی كیفری و مدنی
کتاب آیین دادرسی کیفری (جلد ۱ و ۲)، تالیف محمد آشوری، انتشارات سمت.کتاب آیین دادرسی کیفری (جلد ۱ و ۲)، تالیف علی خالقی، انتشارات موسسه مطالعات و پژوهشهای حقوقی شهر دانش؛
کتاب آیین دادرسی کیفری (۵ جلد)، تالیف محمود آخوندی، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات؛
کتاب آیین دادرسی کیفری، تالیف رجب گلدوست جویباری، انتشارات جنگل، جاودانه؛
کتاب فرایند دادرسی در حقوق کیفری ایران، تالیف بهروز جوانمرد، انتشارات بهنامی؛
کتاب حقوق بشر و مفاهیم مساوات، انصاف و عدالت، تالیف عبدالمجید یزدی، ترجمه محمد آشوری، حسین بشیریه و سیدمحمد هاشمی، انتشارات گرایش؛
کتاب جایگزین های زندان، یا، مجازات های بینابین، تالیف محمد آشوری، انتشارات گرایش؛
کتاب تاملاتی در حقوق تطبیقی، تالیف عباس کریمی، انتشارات سمت؛
🔸لیست منابع برای دروس استعداد تحصیلی و زبان انگلیسی
دروس استعداد تحصیلی
استعداد تحصیلی ، نویسندگان : هادی مسیح خواه و محمد وکیلی انتشارات فرهنگ
دروس زبان انگلیسی
کتاب های تخصصی انتشارات سمت ، ۱۱۰۰ لغت ضروری.
###
🔸البته به جای مطالعه تمامی این موارد ،به داوطلبان عزیز، پیشنهاد می گردد که به عنوان راه میانبربر مواد قانونی مربوط به زن وخانواده در قوانین ایین دادرسی کیفری و مدنی و قانون مدنی قانون حمایت خانواده تسلط داشته باشند.
با آرزوی موفقیت روز افزون
بهاره برومند امین
دانش اموخته دکتری مطالعات زنان
برنامه علمی فرهنگی طلوع
🔻کارگاه علمی سه ساعته آنلاین:
حقوق زنان در اسناد و سازوکارهای بینالمللی حقوق بشر؛ مفاهیم، روندها و چالشهای پیش رو
🔹با ارایه دکتر محیا صفارینیا، مدرس و پژوهشگر حقوق بینالملل و حقوق زنان و خانواده
🔹زمان پنجشنبه 25/10/1399 ساعت 9 الي 12
🔹این کارگاه به منظور بهرهمندی عموم علاقهمندان به صورت رایگان برگزار میشود.
🔸 برای شرکت در این برنامه، لطفاً نام و نام خانوادگي و شماره همراه (و در صورت تمايل، رشته و محل تحصيل) خود را به دبير برنامه به شماره 09907629903 از طریق پیامرسانهای ایتا یا واتساب ارسال نمايید تا لينك جلسه تقديم شود.
برنامه علمی فرهنگی طلوع
برنامه علمی فرهنگی طلوع
🔻کارگاه علمی سه ساعته آنلاین: حقوق زنان در اسناد و سازوکارهای بینالمللی حقوق بشر؛ مفاهیم، روندها
قابل توجه شرکت کنندگان گرامی کارگاه زن در اسناد بینالملل
با سلام خواهشمند است در پیام خود، ضمن ذکر نام (و نام دانشگاه و مقطع در صورت تمایل)، حتما شماره همراه خود را در متن پیام درج کنید. موفق باشید.
قابل توجه شرکت کنندگان گرامی دوره ترجمه و ویرایش
با سلام. نمونه ترجمه های عزیزان ویرایش و در گروه اسکایپ درج شده است. لطفا مراجعه نموده و به دقت آن را ملاحظه فرمایید.
ضمناً متون جدیدی برای مقابله و تطبیق تقدیم شده است. نمونه از کتاب عقل و اعتقاد دینی، موضوع کشمکش علم و دین در اروپا در عصر روشنگری است که موضوعی جذاب و خواندنی است. موفق باشید.
برنامه علمی فرهنگی طلوع
*وبینار حقوق کودکان در قوانین داخلی و بین المللی*
قابل توجه شركت كننندگان گرامي دورههاي مشاوره روان شناسي و حقوق خانواده و دیگر علاقه مندان
به ياري خداوند، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ساعت ۱۸ آخرین جلسه از سلسله جلسات *کارگاه مشاوره حقوق خانواده* با ارايه *سركار خانم الهه مقربي*، پژوهشگر حقوق كودكان و نويسنده كتاب *حمایت از کودکان طلاق در حقوق ایران و نظام بین المللی حقوق بشر*" با موضوع: *مروري بر كنوانسيون حقوق كودك* برگزار ميشود.
علاقه مندان به شرکت میتوانند با ارسال پیامی حاوی نام و نام خانوادگی و شماره همراه (و رشته تحصیلی و نام دانشگاه در صورت تمایل) لینک برنامه را به *رایگان* دریافت کنند.
*نکته مهم.* با توجه به محدودیتهای برنامه، خواهشمند است در صورت تمایل برای شرکت در این برنامه و برنامه روز پنجشنبه حتما برای هر یک پیامی با مشخصات بفرستید.
*برنامه علمي فرهنگي طلوع*
*پرسش دریافتی و پاسخ:*
جسارتا من میخوام برای ازمون مشاوران خانواده اماده بشم،میخواستم ببینم ایا بسته اموزشی شما چطوری هست و ایا مناسب امادگی این ازمون میباشد؟؟
پاسخ: دورههای روان شناسی و مشاوره خانواده با هدف *ارتقای دانش و تجربه و فراگیری جنبه های عملی و کاربردی و نیز ارایه خدمات اولیه* به افراد طراحی و ارایه شده است و از این جهت میتواند برای شرکت کنندگات در مصاحبه ها مفید باشد، ضمن اینکه نفس شرکت در دورهها خودامتیازی مستقل است. برای هر دوره منابعی مطالعاتی نیز به فراخور موضوع معرفی میشود.
لذا اینکه آیا کلاس های ما در آزمون کتبی استخدامی یا آزمون سراسری اثر دارد یا نه باید گفت هر دانشگاه بر اساس منابع تعیین شده خودش در ارشد و دکتری آزمون میگیره واین دورهها بیشتر *جنبه کاربردی* داره و مخصوصا در *مصاحبه یا برای رزومه مفیده*، ضمن اینکه اگر پیرامون اون مطالعه آزاد داشته باشید قطعا کمک میکنه. (توضیحات جناب دکتر میرابیان)
برنامه علمی فرهنگی طلوع
پیام دریافتی
سلام
برنامه ای با محوریت زن در شبکه افق در حال ضبط است، یکی از موضوعات ما پرداختی واقعی به مادریست، مادری کردن با سختیها و لذتهایش.
اگر دوست دارید اثرگذار باشید، بسم الله، این گوی و این میدان...
* موضوعات مورد نظر:
_تمام موضوعات و خاطرات مادرانه، جز اهداف برنامه بوده، اما نحوه نگارش به صورت خاطرهنویسی است نه متن ادبی نه نصیحت و دستورالعمل تربیتی
_ توجه کنید مراحل بارداری و تولد و رشد فرزند، یک روتین ثابت است مگر اینکه، شما تجربه منحصر به فردی داشته اید، یا نگاه متفاوت دارید، ما به دنبال تفاوت و منحصر به فردی شماییم، حتی در یک روزمرگی عادی.
*شرایط آیتم:
_ نوشتن متنی با ۵۰۰ کلمه
_تایید اولیه متن
_تصحیح متن توسط نویسنده و شما
_ تایید نهایی متن توسط شما
_ تعیین زمان حضور در استودیو
_ ارسال ۲۰ عکس از کودک (تصاویر برای شما چاپ میشود و حریم کودک شما حفظ خواهد شد)
_ حضور در استودیو با پوشش مناسب چهارچوب های صداوسیما
_ ضبط آیتم
این برنامه آیتمی خانوادگی دارد، اگر برای میزبانی تیم سازنگان در خانه تان تمایل دارید، اطلاع دهید
.https://chat.whatsapp.com/EY1eb2rngI1LCI6NsHefKV
جدول برنامههای این هفته طلوع
با سلام و احترام. نظر به تراکم برنامههای این هفته جدول زیر جهت اطلاع عزیزان تقدیم میشود. ضمنا همه کلاسها و دورهها در همان زمان اعلام شده از اول برگزار میشود:
1. شنبه ساعت 18 کلاس نگارش مقاله پژوهشی و آیاسآی و پایان نامه
2. یکشنبه کلاس ترجمه و ویراستهنویسی ساعت 18
3. دوشنبه کلاس غرب و قرآن پژوهی با ارایه دکتر همایون همتی با موضوع اين هفته: شخصيت علمي توماس جفري
4. سهشنبه دوره روانشناسی خانواده با ارایه جناب دکتر میرابیان وهمکاران
5. چهارشنبه کارگاه تخصصی حقوق کودک با ارایه خانم الهه مقربی، پژوهشگر و نويسنده حقوق كودك و كارشناس حقوقي كلينيك حقوقي زنان و خانواده دانشگاه شهيد بهشتي
6. پنجشنبه کارگاه تخصصی زن در اسناد بینالمللی با ارایه خانم دکتر صفارنیا عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع)
نکات مهم: کارگاههای روز چهارشنبه و پنجشنبه به رایگان و البته در سقفی که برنامه از نظر تعداد اجازه میدهد برگزار میشود. علاقهمندان گرامی حتما پیام درخواستی برای شرکت به شماره 09907629903 با ذکر نام و مشخصات خود و نام دوره و رشته و محل تحصیل از طریق پیام رسان ایتا یا واتساب بفرستند. در پیام ارسالی حتما شماره همراه را درج کنید.
امکان شرکت علاقهمندان در دیگر دورههای طلوع با توجه به اینکه به تازگی شروع شده و مطالب ضبط میشود هست.
لطفا برای مشورت با شماره 09907629903 با دبیر برنامه رایزنی کنید.
برنامه علمی فرهنگی طلوع
🌼 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار می کند:
کارگاه علمی «هوش مصنوعی و ضرورت بهرهگیری از آن در تحقیقات علوم اسلامی – انسانی»
♦️استاد دکتر بهروز مینائی
♦️زمان: یک شنبه (21 دی ماه) ♦️ساعت 8:30 صبح
♦️ مکان: سالن جلسات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
♦️لینک ورود به جلسه:
🔵https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting2
@Tolouwomen
🔻پايان نامه نويسان چه كسانى هستند؟ (گزیده مقاله)
🔸 پايان نامه نويسان افراد بى اخلاقى نيستند كه بخواهيم با پند و اندرز آنها را از كارى كه مى كنند، باز داريم. كافى اسـت نگاهى به شـرايط سخت اقتصادى كشور و افراد دور و بر خود بكنيد. پايان نامه نويس ممكن است يك پژوهشگر يا كارمند يا دانشجوى دكترى باشد كه او را مى شناسيد * پايان نامه نويسـان اغلـب فارغ التحصيلان تحصيلات تكميلى دانشـگاه هاى بـزرگ دولتـى و آزاد بـا نمره هاى خـوب و در عين حال بيكار و از شـهرها و مناطق حاشيه اى كشور هستند.
🔸با وجود تحقيقات چندساله حتى يك مورد را پيدا نكردم كه مدرك دانش آموخته اى به خاطر برون سپارى پايان نامه لغو شده باشد يا حتى كسى درباره نحوه تدوين پايان نامه اش مورد پرسش قرار گرفته باشد. گزارش هاى مجلاتى نظير «نيچر» و «ساينس» درباره پايان نامه نويسى و وجود تخلفات علمى در مقالات برخى محققان ايرانى هم به رغم تكاپويى كه در دانشگاهيان و مسؤولان ايجاد كرد، همواره با تكذيب مسؤولان و اتهام سياسى كارى به نويسندگان اين گزارش ها پاسخ داده شد.
🔻مؤسساتى هستند كه مجموعه هاى بزرگى از پايان نامه ها و گزارش هاى تحقيقات را آماده دارند. ً مثلا با يكى از مؤسسات كه صحبت مى كردم مى گفت هزار عنوان پايان نامه دانشگاه تبريز را در اختيار دارد و ديگرى مدعى بود كه بخش زيادى از اطلاعات ايرانداك را از فردى داخل مؤسسه خريدارى كرده است! روشى كه برخى پايان نامه نويس ها استفاده مى كنند هم تركيب بخش هايى از پايان نامه هاى مختلف است. پايان نامه هاى كه به اين روش ها تهيه مى شوند توسط سامانه همانندجو قابل شناسايى هستند.
🔸در مصاحبه هايى كه داشتم به فردى برخوردم كه مدعى بود در عرض پنج سال به تنهايى 500 پايان نامه ارائه داده يا فرد ديگرى مدعى بود در دو هفته، پايان نامه كاملى را تحويل مى دهد.
چند سال پيش موفق شدم با مديران يكى از مؤسسات پايان نامه نويسى و مقاله نويسى صحبت كنم كه گردش مالى مؤسسه خود را حدود چهار ميليارد تومان اعلام مى كرد. همچنين يادم هست بودجه مؤسسه مطالعات فرهنگى و اجتماعى هم در همان سال حدود چهار ميليارد تومان بود؛ يعنى بودجه مؤسسه اى مشاوره اى كه مقاله و پايان نامه مى نويسد.
🔻تعداد پايان نامه هايى كه هر استاد مى تواند راهنمايى كند به چهار پايان نامه محدود شده، ولى در عمل هر عضو هيأت علمى ممكن است تا چند برابر اين تعداد هم پايان نامهراهنمايى كند. بايد طورى شود كه راهنمايى پايان نامه چندان امتيازى براى استادها نداشته باشد. نشريات از سال 86 به نحو چشمگيرى به انتشار مقالاتى روى آوردند كه در ظاهر، نوشته يك استاد و يك دانشجو بودند ولى در واقع مقالاتى بودند كه دانشجويان از پايان نامه خود تنظيم كرده بودند.
🔸پايان نامه در سيســـتم دانشگاهى ما بى ارزش شده است و بايد به آن ارزش دهيم و فرايند داورى پايان نامه ها را جدى بگيريم و شـــرايط فعلى را كه اغلب استاد راهنما، جلسه دفاع را در اختيار مى گيرد و گاه اجازه ارســـال نظر هم به داور نمى دهد، اصلاح كنيم. همچنين بايد بر آموزش مكانيسم پايان نامه نويسى در دانشـــگاه ها و توجه به آلترناتيوهاى پايان نامه و ارائه پايان نامه در قالب هاى ديگرى به جز پايان نامه هاى مكتوب هم توجه كنيم. بحث جايگزين هاى پايان نامه را در دانشگاه علم و فرهنگ دنبال كرده ايم كه دانشجويان مى توانند به عنوان پايان نامه، فيلم بسازند يا رمان بنويسند يا در سازمانى كه كار مى كنند اقدام پژوهى (مداخله در سياستگذارى) انجام بدهند. دانشگاه ها هم مى توانند براى درآمدزايى به جاى جذب دانشجوى تحصيلات تكميلى، دوره هاى كوتاه مدت شش ماهه برگزار كنند. قانون و مقررات براى مقابله با اين پديده لازم است، ولى راه حل نهايى نيســـت؛ چرا كه چنين مشكلات چندوجهى، راه حل هاى پيچيده و چندوجهى هم نياز دارند.
🔸معاون آموزشي وزير تجربه حضور دو سال پيش خود در جلسه دفاع يكى از دانشجويان در سوئد به عنوان داور رساله را چنين توضيح مى دهد: شركت در اين جلسه به دعوت يكى از دانشگاه هاى سوئد اولين تجربه من از سيستم آموزش عالى سوئد بود. در جلسات دفاع در سوئد ابتدا داور رساله مدت 20دقيقه درباره رساله دانشجو، روند تحقيقات، اهميت تحقيق و نقاط ضعف و قوت آن مطالبى را بيان مى كند و بعد از آن دانشجو مطالب خود را ارائه مى دهد و در نهايت پنل داوران برگزار مى شود. اســـتادان راهنما و مشاور هم تا آخر جلســـه امكان صحبت ندارند. متأسفانه در كشور ما بحث داورى ً واقعاضعيف شده است. اوايل دهه 70 كه دوره هاى كارشناسى ارشد را در كشور شروع كرديم، جلسات دفاع پايان نامه هاى كارشناسى ارشد بسيار جدى بود اما به مرور شرايط تغيير كرد. درباره رساله هاى دكترى هم اوايل جلسات دفاع بسيار جدى بودند و تا چهار ساعت هم طول میکشید.
https://www.ettelaat.com/ethomeedition/todaypdf/p7.pdf
قابل توجه شرکت کنندگان گرامی وبینارهای چهارشنبه و پنجشنبه
با سلام و تشکر از استقبال عزیزان، لینک این برنامه برای عزیزان اراسال میشود. با توجه به اینکه به احتمال قوی این برنامه در محیط آسان و مطمئن داناپلاس ارایه میشود، لینک نیم ساعت قبل جلسه برای درخواستکنندگان پیامک میشود.
دیگر عزیزانی که مایل به شرکت در این دو نشست علمی هستند پیامکی با ذکر مشخصات و ذکر حتمی شماره همراه به شماره 09907629903 ارسال نمایند. با تشکر
برنامه عملی فرهنگی طلوع
در آستانه انتشار: کتاب «سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی» اثر حجت الاسلام علی احمد پناهی عضو هئیت علمی گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به زودی منتشر میشود.
♦️چکیده
مهمترین آرزوی هر پدر و مادر داشتن فرزندان شایسته، سالم، مومن و موفق است. اقتضای این آرزو،آگاهی و التزام به سبک فرزندپروری صحیح و متناسب با هنجارهای اسلامی، ایرانی و فرهنگی است. این کتاب در تلاش شده والدین، مربیان و مشاوران را با سبک فرزند پروری اسلامی آشنا شوند. در این کتاب تلاش وافری در راستای معرفی سبکهای فرزند پروری غربی و معرفی روش و اصول فرزندپروری از چشم انداز اسلامی شده است.در این اثر به اصول و روشهای فرزندپروری در دوره کودکی، نوجوانی و جوانی پرداخته شده است. یکی از مباحث مهم و اساسی در این کتاب تبیین، عوامل موثر در شکلگیری و تحوّل زیرساختها و پایههای اولیه شخصیت فرزندان است. توجه به رشد و تحوّل ذهنی، اخلاقی، معنوی، معرفتی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و عاطفی فرزندان، از مباحث مهم و اساسی در این کتاب است.آشنایی مربیان، والدین، مبلغان، معلمان، مشاوران و برنامهریزان فرهنگی و تربیتی با مباحث این کتاب باعث موفقیت آنان در تعلیم و تربیت شده و فرایند فرزندپروری را تسهیل خواهد کرد.
---------------------------------------
🔵https://eitaa.com/joinchat/2409758765Ce74730d416 برنامه علمی فرهنگی طلوع
*وبینار حقوق کودکان در قوانین داخلی و بین المللی*
قابل توجه شركت كننندگان گرامي دورههاي مشاوره روان شناسي و حقوق خانواده و دیگر علاقه مندان
به ياري خداوند، روز چهارشنبه ۲۴ دی ماه ساعت ۱۸ آخرین جلسه از سلسله جلسات *کارگاه مشاوره حقوق خانواده* با ارايه *سركار خانم الهه مقربي*، پژوهشگر حقوق كودكان و نويسنده كتاب *حمایت از کودکان طلاق در حقوق ایران و نظام بین المللی حقوق بشر*" با موضوع: *مروري بر كنوانسيون حقوق كودك* برگزار ميشود.
علاقه مندان به شرکت میتوانند با ارسال پیامی حاوی نام و نام خانوادگی و شماره همراه (و رشته تحصیلی و نام دانشگاه در صورت تمایل) لینک برنامه را به *رایگان* دریافت کنند.
*نکته مهم.* با توجه به محدودیتهای برنامه، خواهشمند است در صورت تمایل برای شرکت در این برنامه و برنامه روز پنجشنبه حتما برای هر یک پیامی با مشخصات بفرستید.
*برنامه علمي فرهنگي طلوع*
لینک گروهها و کانالهای مرتبط با برنامه طلوع
☜لینک کانال مطالعات زنان و خانواده https://t.me/womensfaculty
☜لینک گروه واتساپ: https://chat.whatsapp.com/Ln85TqjURxH0K0XBNxgYd7
☜لینک کانال ایتا: https://eitaa.com/Tolouwomen
☜لینک کانال تلگرام: https://t.me/Tolouwomen
☜لینک اینستاگرام: https://instagram.com/tolouwomen
☜ارتباط با مدیر علمی برنامه:
fw.studies@gmail.com