eitaa logo
دانشکده علوم قرآنی خوی
720 دنبال‌کننده
8.1هزار عکس
642 ویدیو
1.1هزار فایل
آدرس :خوی بلوار قمری اصل دانشکده علوم قرآنی خوی شماره تماس:۰۴۴۳۶۳۳۹۸۲۱ ارتباط با ادمین: @yahousain khoy.quran.ac.ir سایت دانشکده علوم قرآنی خوی
مشاهده در ایتا
دانلود
ولادت حضرت علی‌اکبر (ع)، جلوه‌ای از شجاعت و ایمان ✍یاداشت دکتر علیرضاکاوند به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر(ع) در دل شب‌های مدینه، نوری در خانه امام حسین (ع) درخشید؛ نوری که بشارت از رشادت و جوانمردی می‌داد. در سال ۳۳  هجری قمری، فرزندی دیده به جهان گشود که سیمای دلربایش، صدای دلنشینش و سیرت آسمانی‌اش، یادآور پیامبر اکرم (ص) بود. او نخستین فرزند امام حسین (ع) بود، و پدرش درباره او فرمود: "هرگاه مشتاق دیدار پیامبر (ص) می‌شدیم، به چهره علی‌اکبر (ع) می‌نگریستیم." اما این جوان رشید و دلیر، نه‌تنها در جمال، بلکه در جلال و شجاعت نیز گواهی بر حقیقت محمدی بود. در روز عاشورا، هنگامی که عطش و غربت خیمه‌های حسینی را دربرگرفته بود، علی‌اکبر (ع) با صلابت، اذن میدان گرفت. گویی صحنه‌های بدر و احد در برابر دیدگان زنده شد. او فریاد زد: "أنا علی بن الحسین بن علی..." و با حمله‌ای حماسی، صفوف دشمن را در هم شکست. دشمنان در حیرت ماندند که این جوان، این همه صلابت را از که آموخته است؟ آری، او فرزند کسی بود که خون غیرت در رگ‌هایش می‌جوشید. و آن‌گاه که تیرها بر پیکر پاکش نشست و بدنش غرق در خون شد، ندا داد: "یا أبتاه! هذا جدي رسول الله قد سقاني بكأسه الأوفى..." و این‌گونه، با خون خود، درس آزادگی را تا قیامت جاودانه کرد. قرآن کریم می‌فرماید: "وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا ۚ بَلْ أَحْيَاءٌ عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ" (آل‌عمران: 169) آری، علی‌اکبر (ع) زنده است؛ در دل عاشقان، در قلب آزادگان، در روح حقیقت‌جویان. ولادت این سرو رشید کربلا، روزی است که رشادت و ایمان در تارک تاریخ جاودانه شد. دکتر علیرضاکاوند؛ عضو هیات علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
با سلام کلاس های خانم دانایی و خانم چاوش زاده فردا تشکیل نمی گردد.
برنامه هفتگی مقطع کارشناسی
دانشجویان متقاضی خوابگاه که درخواست خود را درسامانه گلستان ثبت نموده و گزینه تایید و ارسال را زده اند اسامی خود را به همراه تلفن تماس به اسم خود دانشجو تاتاریخ ۲۳بهمن ماه به آی دی کارشناس دانشجوئی ارسال نمایند . اموردانشجوئی دانشکده علوم قرآنی خوی https://eitaa.com/Studentaffairs_khoy ╭═━🍃🌺🌺🍃⊱━═╮ @uniQuranikhoy ╰═━🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
🌻نکات مهم در خصوص مجوز اسکان در خوابگاه⏬ دانشجویان گرامی متقاضی اسکان در خوابگاه حد اکثر تا تاریخ 1403/11/24 ساعت 16 فرصت دارند درخواست خود را طبق راهنمای ارسالی در سامانه گلستان، ثبت نمایند. (لطفاً پس از ثبت درخواست، گزینه تایید و ارسال فراموش نشود. 🌻 برای وارد شدن به سامانه گلستان از مرورگر Chrome استفاده کنید. 🌻بهترین زمان برای استفاده از سامانه گلستان از شنبه تا چهار شنبه از ساعت 8 صبح الی 16 عصر می باشد. 🌻 هنگام درخواست خوابگاه تاریخ شروع را 20 بهمن 1403 و تاریخ پایان را 31 خرداد ماه 1404 انتخاب کنید. 🌻صدور مجوز اسکان پس از اتمام مراحل درخواست و تایید آن توسط کارشناس امور دانشجویی، به صورت الکترونیک در اختیار دانشجو و سرپرست خوابگاه قرار خواهد گرفت. 🌻بر اساس مقررات، استفاده از خوابگاه دانشجویی در هر نیمسال منوط به تسویه بدهی قبلی خواهد بود. 🌻چیدمان و تخصیص اتاق ها به دانشجویان، توسط سرپرست خوابگاه انجام می پذیرد. 🌻راهنمای تصویری درخواست خوابگاه در ادامه ارسال خواهد شد اموردانشجوئی دانشکده علوم قرآنی خوی https://eitaa.com/Studentaffairs_khoy ╭═━🍃🌺🌺🍃⊱━═╮ @uniQuranikhoy ╰═━🍃🌺🌺🍃⊱━═╯
دانشجویان متقاضی خوابگاه دقت نمایند پس از ثبت درخواست در سامانه گلستان حتما گزینه تائید و ارسال را انتخاب نمائید تا درخواست شما در کارتابل کارشناس دانشجوئی قابل رویت باشد .
بر اساس تصمیم مدیریت بحران استان آذربایجان غربی،با توجا به تداوم برودت هوا، نحوه فعالیت ادارات،نهادها و مدارس و مراکز آموزش عالی استان فردا چهارشنبه ۱۴۰۳/۱۱/۲۴ به شرح زیر اعلام می شود: ۱.فعالیت تمامی مقاطع تحصیلی مدارس استان در نوبت صبح و بعد از ظهر به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه شاد برگزار خواهد شد. ۲. فعالیت تمامی مراکز آموزش عالی و دانشگاه های استان به صورت غیر حضوری می باشد. ۳. کلیه ادارات و دستگاه های اجرایی بجز دستگاه های امدادی، درمانی و خدمات رسان به صورت دورکاری می باشند. ۴. شعب بانک های شهرستان تعطیل بوده و به صورت شعب منتخب فعالیت خواهند کرد.
قابل توجه دانشجویان دانشکده علوم قرآنی خوی 🔹دانشجویان علاقمند به مقاله نویسی ،همکاری با نشریات دانشجویی (دوفصلنامه احسن الحدیث،گاهنامه پرسمان) و چاپ مقالاتشان در نشریات می توانند به امور فرهنگی و دفتر انجمن علمی و نشریات دانشجویی مراجعه ویا به ای دی دبیران نشریات : احسن الحدیت خانم بابازاده A_78_b@ گاهنامه پرسمان خانم قوامی: gavaml66@ ارجاع دهند. ضمنا جهت چاپ نسخه جدید نشریات دانشکده، دانشجویان می توانند مقالات نوشته شده خود را جهت تایید به جناب آقای دکتر خانی کلقای ارجاع دهند. ╭═━⊰🇮🇷🌺🌺🇮🇷⊱━═╮ @ uniQuranikhoy ╰═━⊰🇮🇷🌺🌺🇮🇷⊱━═╯
در مصاحبه با ایکنا مطرح شد: از شکوفایی پژوهش‌های قرآنی پس از انقلاب تا زیست قرآنی؛ حجت الاسلام و المسلمین دکتر نقیب رئیس دانشگاه علوم و معارف اسلامی قرآن کریم با بیان اینکه پژوهش‌های قرآنی بعد از انقلاب وارد دوره جدیدی شد، گفت: بعد از انقلاب، انطباق مفاهیم قرآن بر زندگی مردم انجام شد و توجیه و تفهیم مبانی قرآنی نظام، شکل جدیدی به پژوهش‌های قرآنی داد. 🔰 دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سایت | ایحا | ایتا | آپارات کتابخانه دیجیتال | فروشگاه کتاب 🆔 @quran_ac_ir
بخش اول: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب، رئیس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی (ایکنا)، در پاسخ به این پرسش که پس از انقلاب اسلامی چه تحولات عمده‌ای در حوزه پژوهش‌های قرآنی رخ داده است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی سبب شد، فضای قرآنی و دینی تقویت شود و نگاه‌های جدید در حوزه قرآنی شکل بگیرد و تحولاتی در حوزه فهم و نگرش قرآنی رواج یافت و شکل سنتی آموزش قرآن که در رژیم گذشته وجود داشت، تبدیل به شکل جدیدی در زمینه فهم قرآن شد. وی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی تحولات عمده‌ای در حوزه معارف اسلامی شکل گرفت، که براساس آن دیدگاهی که در آن تنها نگاه به قرائت داشت وارد فضای جدید علمی شد و به‌ویژه در فضای دانشگاه‌ها و به‌ویژه حوزه علمیه با شکل جدیدی وارد شد، همچنین توجه به قرآن در فضای دانشگاهی که در دورههای گذشته وجود نداشت به صورت دروس معارف اسلامی وارد شد و بعد رشته‌های قرآن و حدیث و معارف قرآن به صورت منسجم در دانشگاه‌ها شکل گرفت. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن گفت: در حوزه پژوهش، تعداد زیادی مجلات علمی در قالب مسائل قرآنی، مقالات اساتید را چاپ می‌کنند و دانشگاه‌های مختلفی که رشته معارف قرآن را دارند اقدام به تولید مجلات کرده‌اند و مباحث میان‌رشته‌ای مختلف در زمینه قرآن نیز وجود دارد از جمله مباحث نسخه‌شناسی، تاریخ قرآن، لغت‌شناسی، مفهوم‌شناسی، زبان‌شناسی و کتاب‌های مختلف نیز به صورت تخصصی در مباحث قرآنی و همچنین میان رشته‌ای در حال چاپ است، بنابراین تحولی که در بحث پژوهش و مباحث علمی قرآنی رخ داده قابل قیاس با گذشته نیست و جشنواره‌های کتاب و نمایشگاه‌های قرآنی نشان‌دهنده تحولات بسیاری است که در این حوزه شکل گرفته است. تحول پژوهش‌های قرآنی پس از انقلاب؛ قرآن در قلب زندگی و حکمرانی وی در پاسخ به اینکه چه رویکرد‌های جدیدی در پژوهش‌های قرآنی پس از انقلاب شکل گرفته و این رویکرد‌ها چه تأثیری بر فهم و تفسیر قرآن داشته‌اند، افزود: بعد از انقلاب مباحث روز وجود داشت، انطباق مفاهیم قرآن بر زندگی مردم و نوع حکومت‌داری انجام گرفت و توجیه و تفهیم مبانی قرآنی نظام شکل جدیدی به پژوهش‌های قرآنی داد. نقیب بیان کرد: با فعالیت‌های دشمنان نظام شبهات جدیدی وارد فضای قرآنی شد که در گذشته وجود نداشته است و بسیاری از پژوهش‌ها به سمت پاسخگویی به این مباحث رفته است، حکمرانی و مسائل اجتماعی قرآنی، سبک زندگی قرآن، خانواده قرآنی و خانواده تراز بعد از انقلاب وارد مفاهیم قرآنی و تفسیری و علوم قرآنی شده و موجب شد رویکرد پژوهش‌های قرآنی بیشتر اجتماعی و رویکرد مبتنی بر زیست مردم و انقلاب باشد. وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، باید بتوانیم مبانی علوم اسلامی را مطابق با قرآن تطبیق دهیم، زیرا مبانی انقلاب ایران با مبانی غرب کاملاً متفاوت است بنابراین رویکرد پژوهش‌های قرآنی به این سمت رفت که قرآن را وارد زیست مردم کنیم و آنچه در مسائل داخلی و خارجی ما رخ می‌دهد بر اساس مبانی قرآنی باشد. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن ابراز کرد: در مباحث بین‌المللی نیز باید مباحث قرآنی مورد توجه قرار گیرد چون انقلاب اسلامی الگویی برای بسیاری از کشور‌ها شده است و سوالات آن‌ها را باید بر اساس قرآن پاسخ دهیم. انقلاب اسلامی و بازتعریف مفاهیم قرآنی در حوزه‌های مختلف وی در پاسخ به اینکه انقلاب اسلامی چگونه به باز‌تعریف مفاهیم قرآنی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کمک کرده است، افزود: پس از پیروزی انقلاب توقعی در سراسر عالم که متأثر از انقلاب اسلامی هستند و همچنین در داخل کشور ایجاد شد که قرآن به نیازهای روز جامعه ما پاسخ دهد و مسائل اجتماعی و فرهنگی و روابط بین‌الملل شکل جدیدی پیدا کرده است که انقلاب اسلامی باید به این نیازها پاسخ دهد و از کسانی که در حوزه قرآن کار می‌کنند، این انتظار ایجاد شده که به مباحث روز پاسخ دهند، بنابراین باید بتوانیم راهکارهای مورد نیاز در حوزه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را از مباحث قرآنی استخراج کنیم و به جامعه ارائه دهیم. نقیب بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی باید نوعی بازتعریف اتفاق می‌افتاد و مسائل اجتماعی و سیاسی مورد توجه قرار می‌گرفت که این امر موجب می‌شود پژوهش‌های قرآنی نیز به گونه‌ای انجام گیرد که بتواند در جامعه و قشرهای مختلف تأثیرگذار باشد و این امر نیازمند باز تعریف معارف قرآنی بود که باید ایجاد می‌شد.
بخش دوم: حجت الاسلام والمسلمین نقیب در پاسخ به اینکه پس از انقلاب اسلامی چه تغییر ساختاری در دانشگاه‌ها به‌ویژه در حوزه علوم قرآنی و معارف اسلامی ایجاد شده است، افزود: امروزه رشته‌های علوم قرآنی در دانشگاه‌ها گسترده است و دانشگاه‌های تخصصی از جمله دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم به‌صورت اختصاصی بر روی قرآن فعالیت دارند و برخی دانشگاه‌ها نیز اقدام به تأسیس پژوهشگاه کرده‌اند، همچنین مجلات علمی و پژوهشی میان دانشگاه‌ها زیاد است که قابل مقایسه با قبل از پیروزی انقلاب نیست. رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن بیان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم یک دانشگاه با ۱۸ دانشکده پراکنده در کشور است که بیش از پنج هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند، دروس معارف اسلامی نیز به ارائه مباحث مربوط به قرآن و نهج‌البلاغه می‌پردازند، جشنواره‌های قرآن دانشجویان هر سال با حضور تعداد زیادی از دانشجویان برگزار می‌شود و فضای قرآنی در دانشگاه‌ها فعال است و دانشجویان حافظ قرآن و قاریان قرآن و مدارس قرآنی فعالیت می‌کنند. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم؛ سنگری برای تربیت سربازان قرآن وی در پاسخ به این سؤال که دانشگاه‌ها پس از انقلاب با چه چالش‌هایی در حوزه آموزش و پژوهش قرآن مواجه بوده و چگونه این چالش‌ها را مدیریت کرده‌اند، افزود: نخستین چالش، نگاه مسئولان به رشته‌های قرآن است که فعالیت‌ها نیاز به حمایت بیشتری از سوی مسئولان دانشگاه‌ها و وزارت خانه دارد، در دانشگاه‌ها مسئله اشتغال نیز مطرح است که گاهی اوقات در مباحث قرآن نیز این نگاه وجود دارد، اگرچه براساس آمار، میزان اشتغال دانشجویان قرآنی مناسب است که باید نگاه به رشته‌های قرآنی را کمی تغییر دهیم زیرا این رشته‌ها جامعه‌ساز و تمدن‌ساز است و تنها نباید اشتغال مورد توجه قرار گیرد بلکه باید فضا باز شود تا تمام افرادی که تمایل دارند بتوانند در این رشته‌ها تحصیل کنند. نقیب بیان کرد: پژوهش در حوزه قرآن دشوار است زیرا گاهی منابع کم می‌باشد، گاهی دسترسی به منابع دشوار است، اما در بحث پژوهش‌های قرآنی با چالش خاصی مواجه نیستیم و مراکز مختلفی نیز از پژوهش‌های قرآنی حمایت می‌کنند که امیدواریم قدمی برای پاسخگویی به نیازهای جامعه برداریم، امروزه آسیبی که پژوهش‌های قرآنی دارند این است که در این پژوهش‌ها با زبان روز نتوانستیم مفاهیم قرآنی را منتقل کنیم و جامعه را پوشش دهیم. وی گفت: جوانان نیاز دارند که مفاهیم قرآن به زبان روز در اختیارشان قرار گیرد و همه اقشار جامعه را باید بتوانیم به وسیله پژوهش‌های قرآنی پوشش دهیم اما اکثر پژوهش‌ها تخصصی است که در مراکز متخلف تلاش‌هایی برای استفاده عموم مردم در حال انجام است.