موضوع کنفرانس:علت برتری پیامبر اسلام برسایر انبیا
وبیان یک فضیلت ومکارم اخلاقی از حضرت صادق علیه السلام
ارائه دهنده:کلنا عمارک سید علی
ساعت شروع:22
گروه:
فراجناحی بیندیشیم🌹🇮🇷🌹
http://eitaa.com/joinchat/2089943051C5283e3532b
لینک عضویت درکانال«ولایت فقیه و ظهور»
🆔👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━
@Velayatfaaqih
┗━━━↬↫━━━
باسلام به محضر مبارک اعضای گروه #فراجناحی_بیندیشیم وکانال #ولایت_فقیه وظهوروتبریک وتهنیت بمناسبت
میلاد فخر آفرینش، خاتم انبیاء، پیامبر مهربانی ها، حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و میلاد جامع علم و عمل و عبادت، پرچم دار شاهراه ولایت علوى حضرت امام جعفر صادق علیه السلام خدمت همه سروران گروه وکانال.
💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐💐
پیامبر اسلام(ص) برخی ویژگیهای دیگر پیامبران را نداشت. او مانند حضرت موسی(ع) با خدا سخن نمیگفت و ...!
با این وجود دلیل برتری حضرتشان بر دیگر انبیا چیست؟
درفرض این سوال یک پاسخ اجمالی ویک پاسخ تفصیلی تقدیم شماعزیزان خواهیم کرد.
#پاسخ_اجمالی
حتی اگر بپذیریم که پیامبر اسلام(ص) برخی ویژگیهای دیگر پیامبران را نداشه و به عنوان نمونه هیچ تکلم مستقیمی با خدا نداشت - البته برخی از روایات خلاف آنرا میگویند- در پاسخ باید گفت که اگر شخصی فضیلتی داشته و شخص دیگری فضیلتی بالاتر داشته باشد، نداشتن فضیلت پایینتر - اگرچه به خودی خود فضیلتی بسیار بالا باشد - نقصی برای فرد دوم به شمار نمیآید.
#پاسخ_تفصیلی
بر اساس آیات قرآن و روایات میتوان گفت پیغمبران الهی در مقام و منزلتِ واحدی نیستند، بلکه جایگاههای گوناگونی در پیشگاه الهی دارند.
قرآن در این رابطه میفرماید: بعضى از این پیامبران را بر بعضى دیگر برترى دادیم.
البته با این آیات، تا حدودی ثابت میشود که بین پیامبران نحوهای از برتری وجود دارد؛ امّا تعیین مصداق، که مثلاً فلان پیامبر از فلان پیامبر افضل است، نیاز به دلیل دیگری دارد.
ولی در روایات تا حدودی مصداق نیز تعیین شده است.
پیامبر اسلام(ص) فرمود :خدای متعال، پیامبران خودش را را بر فرشتگان مقربش برتری داد و مرا بر تمامی پیامبران و رسولان برتری داد.
امام صادق(ع) در این زمینه فرمود: آقا و سرور پیامبران و رسولان پنج نفرند که آنان اولو العزم رسولانند و آسیاب نبوت و رسالت گرد آنها میچرخد. آن پنج نفر عبارتاند از: نوح، ابراهیم، موسى، عیسى(ع) و محمد(ص).
امام علی(ع) در بیانی بسیاری از امتیازات پیامبر اسلام(ص) بر انبیای دیگر را بر شمردهاند به جهت طولانی بودن این سخن، جهت رعایت اختصار فقط قسمت اول و آن بخش که مرتبط با موضوع کنفرانس است را نقل میکنیم
آغاز روایت چنین است: امام کاظم(ع) به واسطه پدران گرامش از امام حسین(ع) نقل کرده است: روزى یکى از علماى یهودى أهل شام که کتب آسمانى تورات، انجیل، زبور و صحف پیامبران(ع) را خوانده و بر دلائل و براهین همه آنها واقف و آگاه بود، به مجلسى وارد شد که در آن گروهى از أصحاب رسول خدا(ص)، امام علی(ع) و ابن عبّاس و ابن مسعود، و أبو معبد الجهنىّ حضور داشتند.
یهودى گفت: ای امت محمد هیچ درجه و فضیلتى از انبیا و مرسلین ترک نگفتید جز آنکه همه آنها را به پیامبر خودتان نسبت دادید، حال حاضرید به سؤالات من در آن مورد پاسخ گویید؟!
حضرت امیر(ع) وقتى اینگونه دید فرمود:
آرى من حاضرم، و این را باز تکرار میکنم که خداوند متعال هیچ درجه و فضیلتى به انبیاء و مرسلین عطا نکرده جز آنکه همه آنها را به محمّد(ص) بخشید، بلکه چندین برابر آنرا به محمّد عطا فرمود.
عالم یهودى گفت: آیا تو پاسخ مرا خواهى گفت؟
حضرت(ع) فرمود: آرى، امروز براى تو فضائلى از رسول خدا(ص) ذکر خواهم کرد که موجب روشنایى چشم مؤمنان، و برطرف کننده تردید شک کنندگان در فضائل آن حضرت شود.
حضرت علی هر گاه فضیلتى را براى خود بر میشمرد میفرمود: «مرا هیچ فخرى به ذکرفضایل نیست»، و من اکنون به نوعى فضائل آنحضرت را ذکر میکنم که هیچ خللى در شخصیّت انبیاى دیگر پیش نیاید، و این رافقط و فقط به جهت شکر خداوند در بخششهایش به محمّد همانند آنچه به تمام انبیاء داده است، ذکر میکنم.
اما آن قسمت از روایت که مرتبط با موضوع مااین است که:
عالم یهودى گفت: این حضرت موسى(ع) است که خداوند عزّ و جلّ در طور سیناء با او سخن گفت و نجوا کرد.[شما در مورد پیامبرتان چه چیزی دارید که مثل این فضیلت یا برتر از آن باشد؟]
حضرت فرمود: همین طور است، و خداوند در سدرة المنتهى به محمّد(ص) وحى فرستاد[و با او سخن گفت]، پس جایگاه وى در آسمان پسندیده، و در بالاترین مکان عرش مورد توجه است.
به هر حال بیان تمام ویژگیها و برتری پیامبر اکرم(ص)، بر انبیای دیگر نیاز به فرصت بیشتری دارد؛ از اینرو به برخی از شاخصه هاوبرتری های پیامبر اکرم(ص) اشاره میکنیم
شاخصهای برتری پیامبر(ص)
1. برتری کتاب آسمانی رسول اکرم(ص)
مقام و شخصیت معنوی هر پیامبر در کتاب آسمانی او تجلی میکند.
مقام موسی کلیم در حدّ تورات و مقام عیسی مسیح در حدّ انجیل جلوه گر شده است.
انبیای پیشین نیز در حدّ کتب و صحف آسمانی خود ظهور کردهاند.
اگرچه همۀ آنچه انبیای گذشته آوردهاند و کتابهای آسمانی آنان حقّ است، ولی بر اساس آیات قرآن همۀ کتابهای انبیای گذشته، زیر سیطره و نفوذ قرآن کریم حفظ میشود: «وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الْکِتابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ الْکِتابِ وَ مُهَیْمِناً ً عَلَیْه» این قرآن را به حق بر تو نازل کردیم و این در حالى است که کتابهاى پیشین را که در برابر آن قرار دارد تصدیق میکند و شاهد و نگاهبان آنها است.
«هیمنه» یعنی سیطره و نفوذ علمی، نه نفوذ مادّی؛ چون «انبیاء با هم برادرند».
انبیا هیمنه مادّی ندارند اگر سیطرهای باشد همان سیطره علمی است.
منظور از سیطره علمی این است که نمیگذارد آنها از دست بروند، تحریف انها را تصحیح میکند به طوری که موارد تحریف شده انها را بعد از عرضه بر قرآن کریم به خوبی میتوان تشخیص داد و اصلاح کرد.
وقتی سیطره و فضیلت قران بر همه کتابهای انبیای سلف ثابت شود، سیطره و فضیلت رسول خاتم نیز بر دیگر انبیا ثابت میشود؛ زیرا پیامبر در حد قرآن است و قرآن، مهیمن است، پس پیغمبر اسلام مهیمن است.
2. خاتمیت
یکی از شاخصههای برتری پیامبر اکرم(ص)، بر انبیای دیگر، ویژگی خاتمیت آنحضرت است. خدای سبحان در مورد خاتمیّت رسول اکرم(ص) میفرماید: محمد پدر هیچیک از مردان شما نیست؛ اما فرستاده خدا و خاتم پیامبران است.
«خاتم» یعنی مُهر که در پایان نوشتهها و نامهها قرار میگیرد. نویسنده بعد از انگه نامه مینوشت و تمام مقاصد خود را بیان میکرد، پایان نوشته خود را مُهر میکردو ختم آنرا اعلام میکرد.
انبیا کتاب و کلام حقاند، چنانکه درباره حضرت عیسی(ع) آمده است: خداوند تو را به کلمه ای از خویش نوید میدهد که نامش مسیح، پسر مریم است.
خداوند که از طریق فرستادن پیامبران و وحی با انسانها سخن میگوید، پس از پایان کلمات و گفتارش، سلسله نبوّت و صحیفه رسالت پیامبران را با فرستادن پیامبر اکرم(ص) مُهر کرده است.
مقصود از خاتمیّت، تنها تأخّر و خاتمیّت زمانی نیست، بلکه خاتمیّت رتبی در قوس صعود نیز هست. بنابراین، از آیه مذکور چنین استفاده میشود که پیامبر اکرم(ص) واجد همه مزایا، فضیلتها و خصوصیات پیامبران گذشته است و تا روز قیامت احدی بهتر و کاملتر از او نخواهد آمد؛ زیرا اگر کاملتر از او یافت میشد، حتماً او به مقام خاتمیّت میرسید؛ نه رسول اکرم(ص).
3.بشارتهای انبیای گذشته
یکی دیگر از شاخصههای برتری پیامبر اسلام(ص) این است که انبیای گذشته بشارت به آمدن ایشانرا دادهاند؛ در قرآن کریم از زبان حضرت عیسی(ع) آمده است: «وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ»؛ و نوید دهنده به پیامبری هستم که پس از من خواهد آمد و نام او احمد است.
بشارت در موردی است که پیامبر بعدی، مطلبی نو و تازه برای امتش بیاورد. بشارت رامیتوان بازگویی خبری که سرور و شادی در بردارد، معنا کرد
4. پیامبر مورد تکریم دائمی خدا و ملائکه
یکی دیگر از امتیازات پیامبر اکرم(ص) این است که خداوند در آیاتی از قرآن علاقه خاص خود و فرشتگان را نسبت به پیامبر(ص) بیان میکند و مىفرماید: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً» خداوند و فرشتگانش بر پیامبر رحمت و درود میفرستند اى کسانى که ایمان آوردهاید بر او درود بفرستید و سلام بگوئید و در برابر فرمان او تسلیم باشید.
مقام پیامبر(ص) آن قدر والا است که آفریدگار عالم هستى و تمام فرشتگانى که تدبیر این جهان به فرمان حق بر عهده آنها گذارده شده است بر او درود میفرستند،
اخلاق نیکوداشتن مهمترین فضیلت برای پیشوایان دینی محسوب میشود
بهطوری که این خصلت نیکودر جلب دلهاورفعت مقام نزد خداومردم نقش مهمی دارد
امام صادق علیه السلام میفرماید:
مومن درروزقیامت هیچ عملی بعداز واجبان به پیشگاه خداوندمتعال نمیاوردکه ازخوش خلقی فراگیرهمه مردم،نزدخدامحبوبترباشد
حضرت صادق همانند پدران بزرگوارش درهمه صفات نیکووسجایای اخلاقی سرامد روزگاربود.
درباره حسن خلقی امام نقل کرده اند که مردی از حجاز واردمدینه شد خوابید بعد از خواب ک بیدارشد دیدکه همیان او نیست بیرون که رفت امام صادق رادید ودست امام را گرفت وگفت تو همیان مرادزدیده ای
امام بدون اینکه ناراحت بشه فرمود چه چیزی داخل او بود؟
مردگفت هزاردینار طلا
حضرت مرد را به خانه برد
وهزار دینار طلا ب اودادوقتی ک مرد ب خانه خودش برگشت همیان را درخانه خودپیداکرد
انوقت بسوی حضرت برگشت ،دینار هارابرگرداند واز حضرت عذرخواهی کرداماحضرت دینارهارا نپذیرفت وفرمود چیزی ک ماداده ایم پس نمیگیریم
وقتی مرد پرسیدوفهمیداوامام صادق است .