💠ولايت مطلقه فقيه از منظر قانون اساسى و امام راحل 💠
🔷 بخش سوم
2⃣ ولايت فقيه در قانون اساسى
📝نگاهى به مشروح مذاكرات شوراى بازنگرى قانون اساسى، اين نكته را آشكار مى سازد كه منظور از «ولايت مطلقه فقيه» در قانون اساسى، درست همان معنايى است كه حضرت امام (رحمه الله) و فقهاى شيعه، با استناد به منابع و متون اسلامى و ادله عقلى و نقلى بيان كرده اند؛ نه به معناى «مطلقه» در اصطلاح علوم سياسى. در اينجا به عنوان نمونه به گفته هاى تعدادى از اعضاى شوراى بازنگرى قانون اساسى اكتفا مى شود.
1⃣ آيت اللّه خامنه اى: «من به ياد همه دوستانى كه در جريان هاى اجرايى كشور بودند، مى آورم كه آن چيزى كه گره هاى كور اين نظام را گشوده همين «ولايت مطلقه امر» بوده و نه چيز ديگر ... اگر مسئله ولايت مطلقه امر ـ كه مبنا و قاعده اين نظام است ـ ذره اى خدشه دار شود؛ ما باز گره كور خواهيم داشت ... آنجايى كه اين سيستم با ضرورت ها برخورد مى كند و كارآيى ندارد، آن وقت ولايت مطلقه از بالا سر وارد مى شود [و] گره را باز مى كند».
2⃣ آيت اللّه مشكينى: «ما معتقديم كه بلا اشكال، فقيه ولايت مطلقه دارد. ما مى گوييم در قانون تان يك عبارتى را بياوريد كه بر اين معنا اشاره بشود ... »
3⃣ يكى ديگر از خبرگان: «... دايره ولايت فقيه عين همان محدوده اختياراتى است كه پيامبر (صلی الله علیه وآله) و ائمه معصومين داشتند ... »
بدين ترتيب قانون گذار، دقيقا با عنايت به همان معناى ولايت مطلقه فقيه ـ كه برگرفته از متون اسلامى است ـ به قصد تفهيم اختيارات وسيع تر مقام رهبرى نسبت به موارد مذكور در اصل 110 اقدام به ذكر اين عبارت (ولايت مطلقه فقيه) در اصل 57 نموده است.
🔅آيت اللّه مشكينى در يكى از جلسات شوراى بازنگرى قانون اساسى اعلام كرد: «پيشنهاد مى كنم يك چيز ديگرى در اينجا (اصل 110) بايد اضافه بشود و آن اين است كه همه وظايف فقيه واجد شرايط را اينجا شما استقصا نكرده ايد ... ».
در نتيجه «ولى فقيه» به عنوان عالى ترين مقام حكومتى، ضمن آنكه در برابر قانون با آحاد ملت يكسان است و داراى هيچ گونه امتياز شخصى و برترى ذاتى نيست؛ در عين حال داراى اختيارات فرا دستورى است. احكام فرادستورى، قواعد و مقرراتى است كه حاكم بر ساير اصول قانون اساسى و قوانين و مقررات ديگر است؛ مثل برترى احكام شريعت مقدس اسلام بر ساير قوانين و مقررات. همچنين ولى فقيه در مسائلى كه حل آنها از طرق قانون مصوب ممكن نباشد و راه حلى در قانون براى آن پيش بينى نشده باشد، با استفاده از «ولايت مطلقه خود» به حل آنها مى پردازد.
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🍃🌸شهید محمد کاوه🌸🍃
(فرمانده لشکر ۱۵۵ویژه شهدا)
📖دشمن باید بداند و این تجربه را کسب کرده باشد که هر توطئه ای را که علیه انقلاب طرح ریزی کند، امت بیدار و آگاه با پیروی از رهبر، آن را خنثی خواهد کرد
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
2⃣ حدیث وراثت
📖قال رسول الله(ص):
«العلماء ورثه الأنبیاء؛[۲] علماء وارثان انبیاء هستند.»
و مفاد آن انتقال ولایت از انبیاء به علما و فقها است. جمله ی «و من سلک طریقاً یطلب فیه علماً» که در دنباله ی این حدیث آمده است، با انطباق علما بر ائمه ی معصومین(ع) مغایرت دارد.
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊 💠دلايل قرآنى ولایت فقیه💠
📋بررسی آیات منطبق
⁉️چه آياتى از قرآن درباره ولايت مطلقه فقيه است تا بتوان بر اساس آنها اين موضوع را اثبات كرد؟
گاهى گمان مى شود تنها مدرك اسلامى بودن يك مسئله، اين است كه:
در قرآن كريم مطرح شود و چگونگى طرح آن كاملاً شفاف، روشن و بى نياز از ژرف نگرى و تأملات اجتهادى باشد. در حالى كه:
1⃣عقل و سنت نيز هر يك منبع و مدرك معتبرى در اسلام است و آموزه هاى اسلامى را مى توان و بلكه بايد از مجموع هر سه منبع (قرآن، سنت و عقل) شناخت.
2⃣طرح مسائل در قرآن، گونه هاى مختلفى دارد و در بسيارى از موارد استنباط يك مسئله از قرآن مجيد، بدون آشنايى با متدلوژى فهم دين و فرايند استنباط امكان پذير نيست.
در عين حال يكى از ساده ترين روش ها براى اثبات ولايت فقيه از طريق قرآن، مراجعه به شرايط حاكم در قرآن است كه پس از معصومين تنها بر ولى فقيه صدق مى كند.
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
شرايط حاكم جامعه
1⃣ اسلام و ايمان؛ خداوند مى فرمايد:
🔶«لَنْ يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُومِنِينَ سَبِيلاً» [نساء، 141]
«خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان سلطه نمى دهد».
🔶 «لا يَتَّخِذِ الْمُومِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُومِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللّهِ فِى شَيْءٍ» [آل عمران،28]
«مؤمنان نبايد كافران را به جاى مؤمنان دوست و ولى خود بگيرند و هر كس چنين كند از لطف و ولايت خدا بى بهره است».
2⃣عدالت (در مقابل ظلم)؛ خداوند حكومت و ولايت ظالمان را نمى پذيرد؛ پس حاكم و ولى بايد عادل باشد:
🔶« وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النّارُ» [هود، 113]
«به ستم پيشگان گرايش نيابيد كه آتش دوزخ به شما خواهد رسيد».
اين ركون و گرايش در روايات به «دوستى و اطاعت» تفسير شده است. همچنين خداوند در شرايط امامت به حضرت ابراهيم فرمود:
🔶«لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمِينَ»[بقره،124]
«عهد من به ستمكاران نمى رسد».
3⃣ فقاهت؛ حاكم اسلامى بايد عالم به احكام اسلام باشد تا بتواند آنها را اجرا كند. در زمان پيامبر (صلی الله علیه وآله) و امام معصوم (علیه السلام) اين علم از سوى خداوند به آنان داده شده است و در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) ، داناترين مردم به احكام؛ يعنى، فقها حاملان اين علم اند.
📖قرآن درباره شرط علم مى فرمايد:
🔶 «أَ فَمَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّى إِلاّ أَنْ يُهْدى فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»[6] «آيا كسى كه به راه حق هدايت مى كند، سزاوارتر است كه از او پيروى شود يا كسى كه راه نمى يابد؛ مگر آنكه راه برده شود؛ شما را چه مى شود؟ چگونه داورى مى كنيد؟»
فقيه با تخصصى كه سال ها در تحصيل آن كوشش كرده، مى تواند احكام اسلام را از قرآن، سنت، عقل و اجماع به دست آورد؛ اما غير فقيه اين تخصص را ندارد و بايد احكام اسلام را از فقيه بياموزد
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
⭕️اشكال
⁉️غير فقيه مى تواند احكام اسلام را به صورت فتوا از فقيه بگيرد و حكومت كند، پس لازم نيست حاكم خودش فقيه باشد.
✅پاسخ
1⃣ آگاهى هاى لازم از اسلام براى حكومت، اختصاص به فتوا ندارد تا گفته شود:
غير فقيه از فقيه تقليد مى كند؛ بلكه در بسيارى از موارد، فقيه بايد با توجه به ملاك هاى ترجيح در تزاحم احكام و يا تشخيص موارد مصلحت، حكم حكومتى صادر كند. «حكم حكومتى» خارج از دايره فتوا و تقليد است؛ در عين آنكه مسئله اى تخصصى و در حوزه تخصّص فقيه است.
2⃣ آيا غيرفقيه اطاعت از فقيه را در همه موارد بر خود لازم مى داند؟ يا فقط در مواردى كه خود تشخيص مى دهد، از فقيه اطاعت مى كند؟ در صورت دوم هيچ ضمانتى بر اجراى احكام الهى و دينى بودن حكومت وجود ندارد. در صورت اول، در واقع آن فقيه ولايت دارد و شخصى كه به طور مستقيم امور اجرايى را به عهده دارد، مجرى از سوى او به شمار مى آيد و اين يكى از شيوه هاى اجرا و اعمال ولايت فقيه است
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
ا❤️🌺🌸💕⚜✨
ا🌺💛🌿🕊
ا🌸🌿🕊
ا🌿🕊
⭕️اشكال
⁉️در اين آيه اطاعت از «مَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ» سزاوارتر از «مَّنْ لا يَهِدِّى إِلاّ أَنْ يُهْدى» معرفى شده است؛ يعنى، اطاعت از فقيه را سزاواتر از اطاعت غير فقيه مى داند. بنابراين اطاعت غير فقيه نيز با وجود فقيه مقبول است؛ گرچه اطاعت از فقيه بهتر است!
✅پاسخ
مانند اين سخن را ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه[ج9، 328] در مقايسه بين امام على (علیه السلام) و خلفاى پيش از او مى گويد؛ يعنى، او اطاعت از اميرالمؤمنين (علیه السلام) را بهتر از ولايت ديگران مى انگارد؛ نه لازم و واجب!
سزاواتر بودن در آيه، سزاوارى در حد الزام است؛ يعنى، فقط بايد از او پيروى كرد؛ زيرا در ذيل آيه مردم را توبيخ مى كند كه چرا از «مَنْ يَهْدِى إِلَى الْحَقِّ» پيروى نمى كنيد: «فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ»؟ بنابراين سزاوارى در حد الزام است.
مشابه اين مسئله در موارد ديگرى نيز در قرآن وجود دارد؛ مثلاً در آيه
🔶«وَ أُولُوا الْأَرْحامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ»[احزاب، 6]
كه در بحث ارث است و وجود هر طبقه مانع از ارث طبقه دوم مى شود.
آيات بى شمار ديگرى نيز وجود دارد كه فضيلت عالمان را بر غيرعالمان بيان كرده است [زمر، 9] از نظر عقل نيز با وجود شايسته تر، نبايد به فروتر تن داد؛ به ويژه در امر رهبرى كه تعيين سرنوشت جامعه در گرو آن است.
4⃣ كفايت؛ توانايى و شايستگى اداره امور جامعه كه از آن به مدير و مدبّر بودن نيز تعبير مى شود.
🔶حضرت يوسف فرمود: «قالَ اجْعَلْنِى عَلى خَزائِنِ الْأَرْضِ إِنِّى حَفِيظٌ عَلِيمٌ»[یوسف، 55]
«گفت: مرا بر خزاين اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى امين و كاردانم»
در داستان حضرت موسى و دختر شعيب نيز آمده است:
🔶«... إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ»[قصص، 26]
«بهترين كسى كه مى توانى به [كارگيرى او است كه] تواناى درستكار است»
و ... .
از مجموع اين آيات، مى توان تصويرى كلى از سيماى حاكم از ديدگاه قرآن به دست آورد. در منطق قرآن حكومت و زمامدارى، تنها شايسته كسانى است كه از صلاحيت هاى علمى و اخلاقى و توانمندى هاى لازم برخودار باشند. به دست آوردن اين تصوير در زمان غيبت امام معصوم (علیه السلام) بر «ولايت فقيه» تطبيق مى كند.
از طرف ديگر حكومت اسلامى حكومت قانون خداست:
🔶«مَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِما أَنْزَلَ اللّهُ فَأُولئِكَ هُمُ الْكافِرُونَ» [مائده،44]
و آن بدون حاكميت دين شناس و متخصص مستعد در اجراى احكام الهى (فقيه عادل و جامع الشرايط) امكان پذير نيست
کانال♦️♦️ولایت فقیه♦️♦️👇👇👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
🌿🕊
🌸🌿🕊
🌺💛🌿🕊
❤️🌺🌸💕⚜✨
📚 احادیث بر نظریه ولایت فقیه
3⃣ حدیث حکام
📖قال علی(علیه السلام ):«العلماء حکّام علی النّاس؛علما حاکمان بر مردمند.»
مفهوم حاکم کاملاً روشن است و دلالت آن بر ولایت فقیه، امری غیرقابل تردید است
کانالل«ولایت فقیه»
🆔👇👇
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛
نظر آیت الله بهجت در مورد ولایت فقیه✨
من در نجف با آقای خمینی( ر) در خصوص این موضوع مفصل صحبت کردیم.
ولایتفقیه یه امر مسلم در اسلام هست و بحث لازم نیست.
✨✨
بهجت عارفان ص۱۰۷ و۱۰۸
کانال♦️♦️ ولایت فقیه♦️♦️ گامی درجهت نابودی دشمنان ولایت
💕┏━━━↬↫━━━┓
http://eitaa.com/joinchat/3677290508Cef95f6cf0e
┗━━━↬↫━━━┛