eitaa logo
کتاب ولایت و حکومت
283 دنبال‌کننده
125 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
تکبر و علو و خود را برتر دانستن در یک حاکم طاغوتی، بزرگ‌ترین زیانی که می‌زند این است که عدالت را از بین می‌برد. خود آن طاغوت و دوروبری‌های او محور اصلی برای برخوداری‌های جامعه می‌شوند. ولایت و حکومت، ص۱۱۶ @Velayatvahokomat
اسراف، نمونه واضح از بی‌مهار بودن و بی‌جلودار بودن هوس‌های حاكم طاغوتی است. وقتی انسان وضع زندگی مرفه و پر از عیش‌و‌نوش حاکمان طاغوتی را در طول تاریخ نگاه می‌کند، این منظره مجسم می‌شود که همه خیرات و برکات روی زمین، گویی برای آن‌هاست. ولایت و حکومت، ص۱۱۶ @Velayatvahokomat
یک خصلت دیگر چهره حاکم طاغوتی چسبیدن به دنیا و زخارف دنیایی است. حاكم الهی از مردم اجر نمی‌طلبد و برای زندگی شخصی خود، ارزش زیادی قائل نیست، نقطه مقابل، حاكم طاغوتی است که برای شخص خود همه‌چیز را می‌خواهد؛ ثروت را، راحتی را و این هوس تمام نشدنی بشری در وجود او بدون هیچ‌گونه مهار و جلوداری پیش می‌رود. ولایت و حکومت، ص۱۱۶ @Velayatvahokomat
خدای متعال از حاکمان اسلامی و زمامداران مردم خواسته است که سطح زندگی خود را به اندازه‌ای برسانند، (كَيْلَا يَتَبَيَّغَ بِالْفَقِيرِ فَقْرُهُ)، تا آدم فقیر ببیند که حاکمی که بر او و بر همه مردم حکومت می‌کند، از لحاظ وضع زندگی شبيه خود اوست و از اینکه فقیر است احساس ضعف، احساس فریب خوردگی نکند، برای او ناگوار نباشد. ولایت و حکومت، ص۱۱۷ @Velayatvahokomat
عامل اصلی در انحراف انسان از خط اهداف والا و بلند، دلبستگی به دنیاست؛ یعنی اسیر نیازهای روزمره واقعی یا پنداری شدن. این موجب می‌شود که اراده انسان در پیگیری آن کار اساسی سست شود. ولایت و حکومت، ص۱۱۷ @Velayatvahokomat
با مردم بودن، در کنار مردم بودن و بی‌اعتنا بودن به خواسته‌های معمولی زندگی که انسان‌ها مجذوب آن خواسته‌ها هستند برای شخص خود، یکی از بزرگ‌ترین خصوصیاتی است که یک حاکم اسلامی باید دارا باشد. ولایت و حکومت، ص ۱۱۸ @Velayatvahokomat
استبداد واضح‌ترین نشانه حاکم طاغوتی است. معنای استبداد این است که آن کسی که اداره جامعه به دست اوست، فقط به رای خود و میل خود متکی باشد؛ رای دیگران، میل دیگران، مخصوصاً میل مردمی که زمام امور آن‌ها به دست اوست، در تصمیم‌گیری‌های او تاثیری نداشته باشد. ولایت و حکومت، ص ۱۲۰ @Velayatvahokomat
تکبر در دیدگاه قرآن، مانع از ایمان انسان است. آن کسانی که تکبر دارند، یعنی خودشان را از دیگران برتر می‌دانند، این خصوصیت در آن‌ها حتمی است که وقتی آیات الهی، راه‌های خیر به آن‌ها عرضه بشود، اعراض می‌کنند و آن راه‌ها را به عنوان راه زندگی، قبول نمی‌کنند اما راه‌های گمراهی وقتی به آن‌ها عرضه بشود، آن‌راه را قبول می‌کنند. ولایت و حکومت، ص۱۲۰ @Velayatvahokomat
حاکم الهی غرور ندارد. حاکم الهی در مقابل مومنین اظهار تواضع می‌کند، فقط هم اظهار زبانی نیست. قرآن کریم به پیغمبر اکرم، که بزرگ‌ترین شخصیت انسانی است، دستور می‌دهد، می‌گوید: « وَ اخْفِضْ جَناحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنينَ» در مقابل مؤمنین متواضع ہاش، در مقابل مؤمنین خودت را کوچک بگیر، در مقابل مومنین متواضع باش. ولایت و حکومت، ص ۱۲۱ @Velayatvahokomat
این حالت تواضع الهی که در چهره پيغمبران و حکام معدود اسلامی در طول تاریخ مشاهده می‌شود، یکی از کلیدهای نجات مردم و ملت‌هاست. اگر همین یک خصوصیت را حکام موجود دنیا، با روش‌های مختلف به دست بیاورند، یعنی خود را بزرگ‌تر از مردم نبینند، مردم را طلبکار دانستند و نه خودشان را طلبکارِمردم،  بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. ولایت و حکومت، ص۱۲۲ @Velayatvahokomat
طرح سراسری " تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری " 🔰🔰🔰
معرفی کوتاه طرح سراسری "تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری" @t_manzome_f_r
عکس نوشته های کتاب 🔰🔰🔰
حکومت بر مردم حقی است از سوی مردم و متعلق به مردم و باید در خدمت مردم به کار برود، این نظر اسلام است. ولایت و حکومت، ص۱۲۲ @Velayatvahokomat
تواضع پیغمبر در نشستن، در برخاستن، در خوردن، در سوار شدن، در معاشرت کردن و در تمام خصوصیات اخلاقی، این درس را پیغمبر می‌خواهد در تاریخ بگذارد تا مسلمانان دنيا بدانند که دنبال چه جور حکومتی باید باشند و کسانی که می‌خواهند دنباله رو پیغمبر باشند، بدانند که چه چیزی برعهده آن‌ها واجب و لازم است و باید انجام بدهند. ولایت و حکومت، ص۱۲۲ @Velayatvahokomat
انسان وقتی خود را مستغنی ببیند، طغیان می‌کند. مستغنی دیدن یعنی چه؟ یعنی احساس قدرت بکند، احساس کند که از جهت مال دنیا، از جهت کمک‌های مادی و معنوی دیگران، بی‌نیاز است. این احساس، احساس کاذب است زیرا هیچ انسانی نیست که مستغنی و بی‌نیاز باشد، همه انسان‌ها محتاج و فقیر  به لطف خدا، به کمک طبیعت و به مساعدت انسان‌های دیگر هستند. لکن همین احساس کاذب در انسان ایجاد طغيان می‌کند. ولایت و حکومت، ص۱۲۴ @Velayatvahokomat
اگر مسئولان و زمامداران جوامع، استکبار و عُلوّ به خرج بدهند، این در وضع کلی جامعه اثر می‌گذارد؛ تکبر زمامداران، سلامت مزاج جامعه را از بین می‌برد. آن هم‌رنگی و همدلی و محبتی که به طور طبیعی در میان توده‌های مردم وجود دارد، با تکبر و استکبار مسئولان و زمامداران از بین می‌رود. ولایت و حکومت، ص۱۲۵ @Velayatvahokomat
مردم اگر متوجه باشند، اگر هوشیار باشند، اگر نشانه‌های کبر و غرور و خودخواهی را در زمامداران فوراً ببینند و بشناسند و خیرخواهانه اعتراض کنند- و اگر احساس کردند که نه، زمامدار درصدد رفع این بیماری نیست، در مقابل او تعرض کنند- یقیناً این بیماری علاج خواهد شد. اما قبل از آنی که به این علاج برسیم، یقینا علاج‌های دیگری هم وجود دارد، خود مسئولان بایستی مراقب باشند. ولایت و حکومت، ص۱۲۶ @Velayatvahokomat
اسلام سعی می‌کند ملت اسلام را به طرف ایثار بکشاند. ایثار از انفاق و صدقه هم بالاتر است. ایثار یعنی انسان دیگران را برخود ترجیح بدهد؛ آنجایی که خود انســان به یک نعمتی از نعمت‌های الهی، به خیری از خیرات جامعه نیازمند است، آن را به دیگری که مستحق می‌شناسد، بدهد. چه دیگری از خود او مستحق‌تر باشد و چه نباشد. ولایت و حکومت، ص۱۲۸ @Velayatvahokomat
وقتی اسلام می‌خواهد در جامعه خود، عدالتی را که از بزرگترین آرمان‌های اسلام است، مستقر بکند، از این نقطه حرکت می‌کند که همه‌چیز برای همۀ انسان‌هاست، یعنی هیچ کس حق ندارد در سراسر دنیا، از قشرها، از اشخاص گوناگون، از عالم و جاهل، حتی از مؤمن و غیر مؤمن تصور بکند که نعمت‌های الهی متعلق به شخص او یا به جمع آن‌هاست. ولایت و حکومت، ص۱۲۹ @Velayatvahokomat
نعمت‌های عمومی عالَم، مخصوص همه انسان‌هاست، مخصوص قشر خاصی نیست و این یک نتیجه قطعی‌ای را برای ما در بنای جامعه اسلامی به‌دست می‌دهد و آن این است که هر حرکتی و هر اقدامی که در جامعه، نعمتی از نعمت‌های خدا را به سمت انحصاری شدن بکشاند، این حرکت یک حرکت خطرناک و غیر اسلامی است. ولایت و حکومت، ص۱۳۰ @Velayatvahokomat
استئثار و انحصارطلبی در میان زمامداران یکی از بزرگترین خطرهای جامعه است. از دو نظر خطر بزرگی است؛ اولاً وقتی‌که حاکم دارای خصلت خودخواهی و انحصارطلبی شد و همه چیز را برای خود خواست، چیزی در اختیار مردم نخواهد ماند. ثانیاً اخلاق و خصلت‌های زمامداران به مردم معمولی سرایت می‌کند و در اعمال و رفتار آن‌ها منعکس می‌شود. ولایت و حکومت، ص۱۳۲ @Velayatvahokomat
حاکم مستبد در راس جامعه، همه انسان‌ها را تبدیل به آدمک‌های مستبد می‌کند. فرهنگ استبداد از بالا به پایین سرایت می‌کند، همه بی‌اعتنا به آرای دیگران می‌شوند، همه خودمحور و هوس‌گرا می‌شوند. اما حاکم باتقوا و عادل، جامعه را جامعه با‌تقوا می‌سازد؛ مردم را به‌پا دارنده نماز، بخشنده و آمرِ‌به‌معروف و ناهی‌از‌منکر به‌بار می‌آورد. ولایت و حکومت، ص۱۳۲ @Velayatvahokomat
هدایت شده از کتاب ولایت و حکومت
اسلام دستور می‌دهد که زمامداران باید علاوه بر اینکه نعمت‌های مادی را مخصوص خودشان قرار ندهند، خود را در سطح افراد مرفه و بالا قرار ندهند، از سطح معمولی مردم هم هر چه می‌توانند پائین تر بیایند؛ و این یکی از بزرگ‌ترین و انقلابی‌ترین احکام اسلام و فرامین اسلامی است. در این صورت، جامعه اسلامی از انحصارطلبی قدرتمندان برکنار خواهد ماند. ولایت و حکومت، ص۱۳۴ @Velayatvahokomat
تحلیل سخنرانی رهبر انقلاب در نماز جمعۀ نصر.mp3
23.89M
تحلیل سخنرانی رهبر انقلاب در جمعۀ نصر موضوع: اسرائیل خودِ لیبرال دموکراسی است پنج‌شنبه ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳ قم، در جمع طلاب خارجی حوزۀ علمیه قم @fakhrian_media @fakhrian_ir