🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه شصت و یکم
🔹آثار پوزیتیویسم
✍محمد مهدی عابدی
منشأ پوزیتیویسم از حسگرایی بود، حسگرایی بهطورکلی از انگلیس نشأت گرفت و بنیانگذاران پوزیتیویسم فرانسیس بیکن و هیوم بودند، آنها میگفتند چیزی که قابل تجربه حسی نیست ارزش شناختی ندارد و آنچه تجربی نباشد اصلاً در کلام نمیگنجد، مثل اینکه بگویید خدا موجود است و تمام آنچه از ماوراء الطبیعت و مفاهیم انتزاعی میگویید بیمعنی هستند.
حس گرایی میگوید معرفت یقینی نداریم اما پوزیتیویسم معتقد است معرفت یقینی داریم اما همراه با حس.
ایده پوزیتیویسم نتیجه تفکرات کانت نبود و قبلاز او نیز چنین ایدهای وجود داشت اما کانت تأثیرات بسیاری بر روی آن گذاشت.
آثار پوزیتیویسم:
۱. حسگرایی و تجربهگرایی که ارغنون نو آن را توضیح میدهد.
۲. افول فلسفه و بیاعتباری ماوراءالطبیعه.
۳. رونق گرفتن فلسفه تحلیلی، زبانی. که پشتیبان پوزیتیویسم است، یعنی صحبت دربارهی اینکه چگونه میتوان از تجربیات دیگران استفاده کرد و همان علم زبانشناسی.
برای همین آنها به ریاضی که میرسند متوقف میشوند چون خیلی از مفاهیم ریاضی قابلیتی برای تجربه ندارند، مثل اعداد منفی.
بنابراین فلسفه بهجای اینکه مادر علوم باشد در خدمت علوم درآمد.
۴. بیاعتباری الهیات: تمام محتویات دین در پوزیتیویسم رد شد. در زمانهای قدیم اگر کسی تب میکرد میگفتند خدا تب را در بدن او به وجود آورده است یعنی خداوند تب را ساخته و در بدن او گذاشته است، اما بعد از گذشت مدتی، دانشمندان به این رسیدند که علت تب میکروبها هستند. این سیر پیدا کردن علت پدیدهها و عقبنشینی خداوند از ذهن مردم درباره علت بودن پدیدهها، باعث شد دین بهطورکلی از میان برود و علم جایگزین آن بشود.
۵. بیاعتباری اخلاق: چون ریشهاش فطرت و وجدان است.
۶. علم پرستی ا(نقلاب صنعتی و رشد فناوری): بسیاری از شخصیتها توانستند بدون مراجعه و استفاده از دین، مسائل مهم علمی را حل کنند. درواقع این حرف را میزدند که دین در زندگی و پیشرفت آن دخلی ندارد و مشکلی حل نمیکند، مانند گالیله و کوپرنیک.
۷. ایجاد توسعه و قدرت: بااینکه پوزیتیویست ها از بین رفتند اما آثارشان باقی ماند و واقعیت غرب هماکنون همان پوزیتیویسم است.
۸. پوزیتیویسم منطقی: ریشه پوزیتیویسم منطقی درواقع کنگره وین است که جمعی از اندیشمندان و پوزیتیویست ها در آنجا گردهم میآمدند و درباره مسائل و مشکلات آن بحث میکردند. نهایتاً پوزیتیویسم منطقی شکل گرفت یعنی نوع تکاملیافته ایدههای حسی تجربهگرایی فلسفهی کلاسیک و تبدیل آن به یک زبان منطقی آنها کتاب منطق نوشتند و برای آن فرمول تولید کردند.
۹. ظهور پراگماتیسم: پراگماتیسم یعنی فایدهگرایی و سردسته آن ویلیام جیمز بود. پراگماتیسم درواقع برای جبران ناکامی پوزیتیویسم به وجود آمد، مثلاً پوزیتیویسم نمیتواند به ما بگوید بسیاری از مسائل ریاضی قابل حس هست یا خیر، اما پراگماتیسم میگوید این حرفها اصلاً مهم نیست. حق و باطل، درست و غلط و... اصلاً مهم نیستند. مهم این است که چه فایدهای برای زندگی ما دارند، یعنی اینکه ریاضی حس میشود یا نه اهمیتی ندارد و مهم این است منفعتی در زندگی انسان دارد یا نه.
۱۰. تقسیم علوم.
۱۱. دورههای سهگانه آگوست کنت: آگوست کنت دورههای تاریخی را به سه بخش تقسیم میکند:
۱. ربانی: که مردم علت همهچیز را خدا یا خدایان میدانستند که به سه بخش تقسیم میشود: ۱. بتپرستی ۲. چندخدایی ۳. یکتاپرستی
۲. فلسفی: بشر به اصل علیت پی برده بود و حکم میکرد هر اتفاقی در طبیعت علتی دارد و یکسری قوا در طبیعت شناخت که عامل اتفاقات طبیعی بود.
۳. علمی: بشر به تفصیل، علت اشیاء در طبیعت را شناخته است. بشر در این دوره از روش فلسفی بهطور کامل روی گردانید و به تجربه گرایی روی آورد و برایش روشن شد که یک رابطه زنجیری پدیدهها را بههم مربوط میکند. در واقع بهجای اینکه از یک قاعده کلی به جزئیات برسد از جزئیات به قاعده کلی میرسید.
۱۲. نقد پوزیتیویسم.
🚦@Westernstudies
2_144205349532260510.mp3
زمان:
حجم:
31.2M
جلسه ۶۲ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
#گزارش درس غرب شناسی
🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری
🔹جلسه شصت و دوم
🔹دین انسانیت
✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان
🔸فروید را میتوان پدر روانشناسی معرفی کرد و میتوان اذعان کرد که هرچه روانشناسی دارد از فروید دارد. اما درمانی که روانشناس انجام میدهد امری خارج از چارچوب پوزتیویسم است که به آن شبه علم گفته میشود.
🔻این موضوع میتواند مرتبط باشد با توضیحی که شهید مطهری درمورد تخصص گرایی دادند که چطور تخصص در یک زمینه فردیت انسان را از بین میبرد هرچند برای حرکت جامعه به سمت جلو موثر باشد.
🔻درواقع این تخصص گرایی انسان را شبیه رباتی میکند که فقط به فکر گذراندن اوقات خودش و کسب سرمایه و خرج کردن آن است و این پرسش که «برای چه زندگی میکند؟» و «هدف او از زندگی چیست؟» اصلا پیش روی او وجود ندارد
🔻همه اینها نتیجه ی جدایی علوم از فلسفه ست. درست درمقابل ابن سینا که هم فیلسوف بود و هم طبیب و یا ادبای ما که هم ادیب بودند و هم حکیم
🔸 آگوست کنت درواقع تقدس وحی و خدا را به سمت انسان سوق داد و عقاید مسیحیت با این نگاه بازخوانی شدند و همین جریان بود که خدابودن مسیح را بسیار پررنگ کرد. به همین دلیل است که میگوییم اومانیسم و مدرنیته از قلب مسیحیت بیرون آمد.
🟣پس دین انسانیت توسط آگوست کنت مطرح شد. در کتاب ازادی معنوی به این موضوع اشاره شده. درصفحه 248 اینطور آمده که:
دراواسط قرن19 مسئله ی دین انسانیت مطرح شد. آگوست کنت معتقد بود دین برای انسان ضروری است و مشکلاتی که درجامعه وجود دارد بخاطر کمرنگ بودن دین است.
اما او دین کاتولیگ را مناسب عصر خود که به آن عصر علم میگفت نمیدانست و میگفت انسان الان تفکر ماوراء الطبیعة را نمیپذیرد لذا دینی اختراع کرد منهای ریشه ی غیبی آن.
این مسئله بعدها باعث بوجود آمدن عرفان ها و معنویت هایی شد که خدا در آنها وجود نداشت و صرفا مرتبط با انسان بود.
🔺پائولو کوئیلو نویسنده ی برزیلی است که کتاب کیمیاگر او بسیار معروف است اما عرفان او از نوع عرفان های اومانیسمی است.
🔸این جریان حذف شدن غیب و خدا از زندگی انسان ادامه پیدا میکند تا اینکه به واسطه جنگ های جهانی ازبین میرود. درواقع جنگ های جهانی نتیجه ی هیچ بود. به همین دلیل است که بعد از این جنگ ها سر و کله ی جریان نهیلیسم و پوچ گرایی پیدا میشود.
▫️البته لیبرالیسم و قدرت طلبی غرب ازبین نرفت و تا همین الان هم ادامه دارد به همین دلیل است که نهضت های سیاسی اجتماعی در 100سال اخیر بسیار افزایش پیدا کرده و ما شاهد تقابل ملت ها با دولت ها هستیم و میبینیم که مثلا مردم کشور های غربی حامی فلسطین هستند اما دولت هایشان رویکرد دیگری دارند.
🟣ارزش انقلاب اسلامی اینجا مشخص میشود که چطور یک دولتی تشکیل میشود که برخلاف سلطه جویی غرب است. تا قبل از انقلاب اسلامی آزادی خواهان به دنبال آنارشیسم بودند (اینکه هیچ نظم اجتماعی نمیتواند حاکم باشد و اگر دولتی برای ازادی تشکیل شود تبدیل به ضد خودش میشود و باز مردم را سرکوب کرده و قدرت طلب میشو. کتاب قلعه حیوانات درهمین زمینه است) اما نکته همینجاست که چطور ایران دارای یک قدرت سیاسی است اما در این مدت به ضد خودش تبدیل نشده و تبدیل به یک دولت لیبرال و سلطه جو نشده است.
🟡بیان رهبری که فرمودند مردم ایران نسبت به اوایل انقلاب دیندار تر شده اند به همین معناست که علی رغم تمام تلاش های غرب و شیطان و زرق و برق دنیا مردم ایران خدا را از زندگی خودشان کنار نگذاشتند
🚦@Westernstudies
2_144210847129421465.mp3
زمان:
حجم:
28.1M
جلسه ۶۳ غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
بنیان های شناسایی علمی
🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه شصت و سوم
🔹بنیان های شناسایی علمی
✍محمد مهدی عابدی
پایان مدرنیته در واقع بعد از جنگ جهانی دوم بود. بعد از جنگ جهانی دوم نسلی سرخورده به وجود آمد از کنار گذاشتن خدا و مفاهیم الهی. بعد از آن نوبت به ظهور دورهای جدید رسید به اسم پوچگرایی و نهیلیسم یعنی هیچ امر مقدسی در بشر وجود ندارد و جهان هیچ معنایی ندارد. بعد از این بود که کمکم غربیها به عرفانهای شرقی روی آوردند زیرا بهدنبال معنا بودند برای زندگی.
بعد از جنگ جهانی دوم غرب تمایل پیدا کرد به ادیان شرقی برای همین مباحث عرفان شرقی و عرفان بودا در غرب جدی شد و علامه طباطبایی کسی بود که به شبهات آن جواب داد.
پوزیتیویست ها میگویند اگر یک شناسایی علمی باشد درست است و مابقی تخیل هستند. سوال: چه شناسایی ای علمی است؟
بنیانهای شناسایی علمی:
۱. مشاهده: شروع از شناسایی سطحی، یعنی مطالعه کردن و نگاه کردن حول موضوع مورد بحث. مثلاً کسی که پزشک است دنبال دیدن میکروب است و درباره آن مطالعه میکند.
۲. پیدایش فرضیه: بعد از مشاهده در عالم خارج، نوبت به ذهن و مغز میرسد. بعد از اینکه چشم چیزی را دید، مغز شروع میکند به فکر کردن و فعالیت تا علت آن پدیده را پیدا کند و نهایتاً به یک فرضیه میرسد. مثلاً پزشک میکروبی را میبیند و پساز آن فکر احتمال میدهد عامل بیماری سیگار کشیدن باشد.
۳. آزمایش: تا در ذهن فرضی به وجود میآید بار دیگر به عالم خارج میرویم و آن را آزمایش میکنیم. مثلاً روی یک موش آزمایش میکنند که آیا اگر موادی خاص در بدنش برود همان بیماری موردنظر را میگیرد؟ اگر گرفت و چند بار هم تکرار شد یعنی این مواد علت بیماری هستند، البته نه علت منحصر
۴. تعمیم: بعد از آزمایش، انسان برای مرتبه دوم وارد ذهن میشود و میگوید این عامل را روی هزار موش آزمایش کردیم و دیدیم همهی موشها بیمار شدند، پس این علت را تعمیم میدهیم به موارد دیگر.
اینگونه است که یک شناسایی علمی انجام می شود.
🚦@Westernstudies
جلسه شصت و چهارم غرب شناسی.mp3
زمان:
حجم:
20.8M
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
مسأله جهان بینی و شناخت
🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹جلسه شصت و چهارم
🔹بررسی کتب شهید مطهری (ره) و اشاره به مسئله جهان بینی و شناخت
✍🏻#حسن_احمدی_منش
🔸٩٩ کتاب از کتب شهید مطهری معرفی شد و بیان شد که خواندن این کتب، لازم و ضروری میباشد.
🔸در رابطه با کتاب عدل الهی گفته شد که، آیت الله سبحانی حفظه الله، مطلبی را درباره این کتاب بیان نمودند، اینکه: در طی تاریخ کلام، چنین کتابی که با این جامعیت عدل الهی را تبیین نموده باشد، وجود ندارد.
🔺در کنار هر مسأله ای که در توضیح المسائل بیان میشود لازم است، یک فقه استدلالی نوشته شود که همه فهم باشد و شبهات مردم در رابطه با از کجا بوجود آمدن این حکم و منابع آن، روشن شود. مانند کتاب (مساله حجاب) شهید مطهری (ره) یا مانند کتاب (آداب الصلاة) امام خمینی (ره) که در رابطه با توضیحات مسائل و جزئیات نماز است.
متاسفانه مشی امروزه یا این است که فقط توضیح المسائل گفته شود. لکن کار تأثیر گذار تبیین مسأله و رفع شبهه میباشد.
🔺نکته ای که قابل توجه است، اینست که این کتب به صورت اثباتی که در درس خارج میباشد، لازم نیست بیان شود بلکه به طور اجمالی سیر کار توضیح داده شود. در این صورت، دانسته میشود که این حکم دارای مباحث و مقدمات زیادی میباشد.
نکته: در کنار تبیین مباحث و احکام ظاهری، لازم است که احکام باطنی نیز تبیین شود تا این پک احکام کامل شود. زیرا یکی از مهمترین اصول زندگی، اخلاق و عرفان است.
🔸نکته: شیوه درس فعلی، کلام جدید نمیباشد، زیرا کلام جدید مسأله محور است و بعنوان مثال مساله را مطرح و درباره آن بحث مینمایند. لکن در شیوه فعلی، ادوار و مکاتب غرب و فلاسفه آن بررسی میشود و به عبارت دیگر، شیوه فعلی غرب شناسی است.
🔸کتاب (مقالات فلسفی)، کتابی است که پس از خواندن فلسفه، بسیار لازم و نیاز است که خوانده شود.
نکته: از فهم کامل آثار شهید مطهری (ره)، یک دکتری الهیات و یا بالاتر تربیت میشود.
🔸بحث جهان بینی و شناخت:
چرا جهان بینی ها مختلف است؟
بعلت تعدد دیدگاه ها این اخلاف پیش میآید!
از نظر شهید مطهری (ره) ابتدا باید به سراغ روش درست شاخت رفت و این مسأله را از ریشه حل نمود.
🚦@Westernstudies
جلسه شصت و پنجم غرب شناسی.mp3
زمان:
حجم:
27.8M
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
مسأله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی
🔹 گزارش درس غرب شناسی
🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری
🔹 جلسه شصت و پنجم
🔹مساله شناخت در کتاب جهان بینی توحیدی
✍ امیر مهدی هیزجی
✅نکته : انواع جهان بینی
۱.فلسفی
۲.علمی: علم چگونه به ما بینایی و بینش میدهد
✅نکته: علم مبتنی بر دو چیز است فرضیه و آزمون و مشاهده و تعمیم که ابزار شناخت محسوب میشوند
در ذهن یک عالم ابتدا یک چیز به صورت فرضیه در ذهن او نقش میبندد و سپس برای اثبات او را آزمایش و مورد آزمون قرار میدهد اگر ر آزمون موفق بود به عنوان یک اصل علمی شمرده میشود
(شهید مطهری در اینجا تعمیم را ذکر نمیکنند ولی تعمیم هم شرط هست در اصل علمی قرار داده شدن)
و تا وقتی اصل علمی جامعتر روی کار نیومده باشد این اصل حجت است
✅نکته: بزرگترین مزیت کشفیات علمی این است که دقیق ،جزئی و مشخص است . و ۲. علم راه تسلط انسان بر شی را به انسان نشان میدهد.
✅نکته: دایره علم محدود است به آزمون و به همین دلیل نمیتوان همه هستی را به آزمون درآورد و به آزمایش درآورد و علم در مسئله معلولها و سببها تا حد معینی پیش میرود و در ادامه به نمیدانم میرسد. و به همین دلیل علم از اساسیترین چیزهای جهان بینی که برداشت کلی درباره جهان است ناتوان است چون همه چیز را نمیتوان مورد آزمایش قرار داد.
✅نکته: ارزش جهانبینی علمی ارزش عملی است نه نظری و آنچه که میتواند تکیهگاه ایدئولوژی قرار بگیرد ارزش نظری است نه عملی. و از اینجا مکتب پراگماتیزم ظهور میکند که نوعی فایده گرایی است.
✅نکته : منبع جهان بینی علمی : ۱.محسوسات۲.طبیعت۳.علم(امور مادی)
۳.جهان بینی مذهبی
۴. جهان بینی توحیدی
✅//تفاوت این جهان بینی ها //✅
۱.ابزار شناخت: عقل و تجربه و نقل در سه مورد.
۲.منبع
۳.روش تولید گزاره
این سه شاخص های جهان بینی است
✅نکته: معیار های خوبی جهانبینی:
۱. قابل استدلال و اثبات باشد و عقل پذیر باشد.
۲. به حیات و زندگی معنا بدهد و منجر به پوچی نشود بر خلاف نهیلیسم.
۳. آرمانساز و شوق انگیز و آرزو ساز باشد بر خلاف ماتریالیسم : وقتی نتوان سعادت و کمال برای انسان فرض کرد دیگر آن اهداف فایدهای ندارد
۴. قدرت تقدس بخشی برای هدفهای انسانی و اجتماعی را داشته باشد.
۵. تعهد آور و مسئولیت ساز باشد
🚦@Westernstudies
جلسه شصت و ششم غرب شناسی.mp3
زمان:
حجم:
28.2M
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
نگاهی به نظریه سروش در مورد علوم تجربی
🔹گزارش درس غرب شناسی
🔹استاد: سید امین مجتبی جواهری
🔹جلسه: شصت وششم۶۶
🔹موضوع:
(نگاهی به نظریه سروش درمورد علم تجربی)
✍:سیدمحمد حسین نظاری
شروع بحث:
کتاب علم چیست؟ فلسفه چیست؟ (سروش)
علت کتابت این کتاب⁉️
توصیف وضعیت الان یعنی:
اینکه علم با رویکرد پوزتویسم از رویکرد فلسفی خودش دور شده وبازگشت به فلسفه وعقل گرایی به نوعی بازگشت به دین محسوب می شود.
🔸نکته: برای پاسخ به این مطلب ونقد غرب باید اثر گذاری خدا به صورت مسیتقیم در زندگی انسان را گوشزد ومتوجه آنان کنیم.
📚آدرس برای این نکته:
🔸خدا درزندگی انسان(کتاب شهید مطهری«ره»)
🔹خدا دراندیشه انسان (کتاب شهید مطهری«ره»)
🔸روح توحید نفی عبودیت غیر (مقام معظم رهبری«حفظه الله»)
🔹انسان وایمان ( کتاب شهید مطهری«ره»)
🔻نکته: درمورد کتب شهید مطهری
هرموقع شهید مطهری خداوند را بدون اثباتش توضیح داند می خواهند بگویند که چه خدا راقبول داشته باشی چه نه خداوند درزندگی تو تا ثیر گذاراست.
واما بخشی از محتوای کتاب سروش
تعریف علم:(نالج: کلیات دانش وعلوم)
واقسام علم و...
تعریف علم فلسفه و......
📎 چند نکته ازکتاب:
1)هرمدح وذمی که دراسلام برای علم می آید برای علم درمقابل جهل است نه تجربی
2)اموری که قابل تجربه نیستند یا تجربه کردن آنها برای همگان نیست از قلمرو کاوش های علمی (آبجکتیو) بیرون می رود
⭕ویژگی های علوم تجربی ازنظر سروش :
1)مشاهده تکرار ناپذیر رامواجه می خواند ولی مشاهده اگر تکرار پذیر باشد تجربه وعلم می باشد
2)دنبال فرضیه شخصی هستند وآن طور که فکر می کنند مهم است نه درستی یا غلطی آن مسئله وفرضیه چیزی است که به دانشمند جهت میدهد
3)تفسیر های علمی همواره در سایه تئوری ها وقانون های علمی صورت می گیرد وبدون داشتن تئوری نمی توان ازپدیده های تفسیری کرد.
4)به طورکلی هرنظریه وقانون علمی از۳ویژگی برخوردار است که نبود هرکدام موجب بیرون رفتن آن قانون یانظریه رااز علمی بودن می شود :
الف)قانون یانظریه نظم همیشگی وپایدار را بیان می کند واز نظر منطقی شکل یک قضیه کلی را داردکه با«هیچ»«همیشه» و «هر» آغاز می شود.
ب)نظریات علمی توانایی پیش بینی مشروط را دارند وبه کمک آنها می توان حوادث آینده را معلوم کرد.مثال فرستادن فضانورد به فضا نشان اطمینان به قواعد علمی است برخلاف سخنان غیرعلمی فاقد قدرت علمی وذره بدرد بخور درپیش بینی نیستند سخن ازدرستی یا نادرستی نیست سخن از علمی بودن و غیر علمی بودن کلام است ودایرهِ درست ونادرست بزرگ تراز علمی وغیرعلمی است.
ج)قانون وفرضیه های علمی وقوع بعضی ازپدیدها را درجهان ناممکن اعلام می کند.
ناممکن ومحال بودن یعنی درصورت اتفاق آن، قانون علمی غلط وباطل می باشد برخلاف محال عقلی که با محال مقصود(تجربی)فرق می کند.خاصیت مهم قوانین علمی بی تفاوت نبودن آنها نسبت به جهان واین بی تفاوت نبودن آنها را ابطال پذیر می کند. واصلا ایشان ابطال پذیری را مزیت علم تجربی می دانند
قانون ابطال پذیری: یعنی سازش نداشتن باهمه
🔍ریشه واساس مطلب این است که:
نقش تجربه درعلم کشف بطلان است نه اثبات صحت
🔹پیوندعلم با تجربه
این است که تجربه می تواند با آن درآویزد وساقط وبه زمین اورابزند یعنی تجربه می گوید اگر قانونی رانقض کردم دیگر آن قانون عمومیت ندارد.
۵)گزینشی بودن روش علم
🔸حالا چرا این کتاب واین شخص⁉️
آقای سروش کسی است که یک چالش جدی با فقها دارد درمورد بحث نسبت علم باشریعت
وکسی است که پوزتویسم را درمقابل الهیات قرار داد. ونظریه قبض و بسط شریعت مطرح کرد وایده اش این بود چون بشر درحال تغییر است شریعت نیز باید تغییر کند . هرچند علما برای جواب دادن ورد نظریه اش برخواستنداز آن جمله آیت الله جوادی آملی و....
📚منابع برای جواب ومطالعه بیشتر:
🔸شریعت درآینه معرفت (آیت الله جوادی آملی حفظه الله)
🔹انسان وایمان «نسبت علم وایمان»(شهید مطهری رحمت الله)
🔸علل گرایش به مادیگرایی (شهید مطهری رحمت الله)
🔹اصول فلسفه«ج۱ص۴۱وج۲ص۱۳۷و۱۴۶ (شهید مطهری رحمت الله)
🔸آزادی معنوی «بحث دین انسانیت آگوست»
(شهید مطهری رحمت الله)
🔹فطری بودن دین «فرق تجربه واستدلال ص۹۳»
(شهید مطهری رحمت الله)
🔸شناخت ازنظر قرآن
«ص۹۱و۱۳۸»
(شهید مطهری رحمت الله)
🔹اصول فلسفه وروش رئالیسم
(شهید مطهری رحمت الله)
🚦@Westernstudies
4_5906689095635047034.mp3
زمان:
حجم:
29.3M
جلسه شصت و هفتم غرب شناسی
#غرب_شناسی
#امین_جواهری
نهیلیسم