eitaa logo
غرب شناسی|استاد جواهری
511 دنبال‌کننده
71 عکس
11 ویدیو
6 فایل
▫️یک دوره مختصر غرب شناسی مقدماتی ▫️آشنایی با تاریخ تمدن غرب از یونان تا مدرنیته ▫️معرفی و بررسی مکاتب فکری و فلسفی ✍️نویسنده های کانال، طلاب شرکت کننده در کلاس هستند. ادمین: @smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه شصت و نهم 🔹روشنفکری در غرب و ایران ✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان 🔸کتاب «نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران» قبل از ورود به بحث روشنفکری درایران دو مسئله را بیان میکند 1/ویژگی های عصر مدرن 2/معنای روشنفکری در غرب 🔸سپس صفحه 13 خوانده شد: روشنفکری یعنی داشتن فکر باز اما در تعریف اصطلاحی یعنی تجسم روح مدرنیته و اومانیسم در عصر روشنگری عصر روشنگری دوره ای بود در اواخر قرن 17 و قرن 18 🔺در نیمه دوم قرن 18 عده ای روزنامه نگار و منتقد ادبی و رمان نویس و... درفرانسه دورهم جمع میشوند تا یک دایرة المعارفی از دانش های مدرنیته جمع آوری کنند. این افراد خودشان را اصحاب دایرة المعارف یا روشنفکر مینامیدند (به فرانسوی اَن تلکتوئِل) این واژه به معنای پیروان عقل بود درمقابل پیروان وحی که مسیحیت آن زمان بود 🔺این افراد تابع عقل اومانیسمی بودند و معتقد بودند که انسان برای سعادت نیاز به وحی ندارد و دوره قرون وسطی را دوره ای تاریک میدانستند چون از عقل اومانیسمی پیروی نمیشد 🔺در دوره ی قاجار در ترجمه این واژه کامه ی منور الفکر را قرار دادند درکل، روشنفکری درایران چون در پی نفوذ عصر مدرنیته درایران ایجاد شد، معنایی شبیه به روشنفکری غربی دارد لذا ابتدا سراغ روشنفکری غربی می رویم اما روشنفکری ایران به معنای واقعی روشنفکری نیست چرا که ما درایران قبل از روشنفکری رنسانس نداشتیم چون مسیحیتی نبود که خفقان(قرون وسطی) باشد و بعد آن دوره نوزایی باشد بلکه اوج تمدن ایرانی اسلامی دوره صفویه بود که یک پادشاهی دینی بود و خفقانی هم نبود درواقع روشنفکران برای توجیه حضورشان اسلام را به مسیحیت تشبیه کردند 🔸روشنفکری در غرب نطفه ی روشنفکری در رنسانس بسته شد و در اواخر قرن 17 و قرن 18 ظهور و بروز پیدا کرد تا مبیّن بینش و نگرش های مدرنیته باشد. اما پس از انحطاط عصر مدرن و جابه جایی یقین کانت با شک نیچه و بخاطر نهیلیسم و جنگ های جهانی روشنفکری هم رو به انحطاط رفت. 🔺چرا که دوره جنگ های صلیبی همه فکر میکردند دین عامل جنگ است اما جنگ های جهانی نشان داد این وحشی گری نتیجه ی گرفتن معنویت و اخلاق از انسان بود. لذا اینجا جریان هایی شکل گرفت تا معنویت های غیر دینی ایجاد کنند و اینجاست که رئالیسم علامه و انقلاب اسلامی در مقابل سوبژکتیویسم قد علم میکند و میگوید من ایده اجتماعی دارم اما سوبژکتیویسم نیستم 🔸ویژگی های دوره ی مدرنیته 1⃣اومانیسم: اصل دادن به انسان درمقابل خدا 2⃣سوبژکتیویسم: انسان موجودی است که تمام عالم را ابژه برای خودش میداند تا به اهدافش برسد ​🚦@Westernstudies
2_144216344881352177.mp3
زمان: حجم: 33.7M
جلسه ۷۰ غرب شناسی معرفی کتاب تاریخچه روشنفکری در ایران
🔹 گزارش درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹 جلسه هفتادم 🔹 معرفی کتاب تاریخچه روشنفکری در ایران ✍تنظیم : محمدرضا زارع استاد زرشناس نویسنده کتاب روشنفکری در ایران شاگرد استاد داوری اردکانی بود است. اولین فردی که نظریه هایدگری را وارد ایران کرد دکتر فردی بود که شاگردان او شهید آوینی و داوری اردکانی نیز بودند. شهید آوینی مخالف با فیلمسازی بود و هرگز دست به فیلم سازی نبرد و معتقد بود که مستندسازی رزق است و تا آخر عمر به مستندسازی پرداخت اگر شهید آوینی به رسانه نفوذ نمی‌کرد بچه‌های انقلابی این رسانه را هنوز رسانه‌ای نجس می‌دانستند. دولت‌های غربی در حوزه راهکار ها لیبرالیسم هستند و مردم آنها منتقدشان می‌باشند و هیچ کاری نمی‌توانند نسبت به راهکارها انجام بدهند برخلاف انقلاب اسلامی و حزب الله لبنان. یک سری استانداردهای جهانی وجود دارد به نامFATF که ایران حاضر نشد این استانداردها را قبول کند و اسناد بانکداری خود را به آنها بدهد چون مرحوم امام رحمت الله علیه قائل بود که کشورداری را تنها با استقلال می‌توان اداره کرد و پذیرفتن این استاندارد نقض استقلال کشور بود. صفحه ۱۶ از کتاب نگاهی کوتاه به روشنفکری در ایران خوانده شد. ​🚦@Westernstudies
🔹 گزارش درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹جلسه هفتاد و یکم 🔹بررسی الگوی توسعه ✍ امیر مهدی هیزجی در جلسه گذشته اهمیت مساله توسعه در نگاه مدرن بیان شد. ✅نکته در پست مدرن به صورت خاص از مبنای اصلی سوبژکتیویسم جدا نمی‌شود بلکه تبعات آن مدرنیته کنار گذاشته می‌شود مثل تقدس زدایی. ✅نکته: پست مدرن امتداد سیاسی و اجتماعی نداشته علت اینکه بین روشنفکران و عوام و الگوهای حکمرانی تفاوت وجود دارد این است که مطالبه مردم پست مدرن است ولی حکومت با الگوهای پوزیتیویستی پیش می‌رود. ✅نکته: برای اداره کشور در امور مختلف الگوی توسعه آن کشور آن را می‌چیند. ✅ خلاصه متن کتاب : یکی از مفروضات اعتقادی مدرنیته اصل پیشرفت است. که موتور محرک این پیشرفت یکی استیلاجویی و یکی سرمایه است. هرچه قدرت متمرکزتر باشد حکومت می‌تواند فشار بیشتری بر مردم بیاورد مثل مالیات بستن. و اینجاست که دولت شکل می‌گیرد یه جهت تمرکز بیشتر. بر اساس این نظریه انسان با عبور از اندیشه‌های دینی و عقلی رومی و با روش اومانیستی به پیشرفت بسزایی دست پیدا کرده است. ✅نکته : چرا باید پیشرفت صورت بگیرد ؟ مبنای مدرنیته بر استیلای حداکثری است. نظر رهبری : تا جایی که ممکن است باید پیشرفت صورت بگیرد برای مثال اگر نفتی موجود است حتماً باید استخراج شود تا استفاده شود چرا که مبنای دین بر استکمال است. و این را خداوند اهدا کرده تا هزینه استکمال شود. ولی نه با استیلاجویی بلکه برای آن آرمان هایی که داریم. و با پیشرفتی که صورت دادیم باید وقت های اضافی را که می‌آوریم را صرف کارهای مهم‌تری کنیم. ✅نکته: ص ۱۸ : اعتقاد به اصل پیشرفت که در بحث صحبت‌های کانت وجود داشت پس‌از ظهور نهیلیسم پسامدرن نیچه مورد انکار جدی قرار گرفت ولی به هر حال ازشاخص های مدرنیته حساب میشود. ✅نکته: تا صفحه ۲۲ خوانده شود(استاد نخواند) ✅نکته ص ۲۲: فیلسوفان رنسانس با بازنگری میراث ادبی و فرهنگی یونانی متافیزیک باستانی را مورد باز خوانی قرار دادند و عوض کردند و با تکیه بر عقل خود بنیاد و سوبژکتیویستی اساس ساختار فکری فعلی را قرار دادند (اومانیسم) ​ 🚦@Westernstudies
2_144216344881352676.mp3
زمان: حجم: 21.8M
جلسه ۷۲ غرب شناسی نمود های نهیلیسم _ماکیاولی
درس غرب شناسی 🔹استاد سیدمجتبی امین جواهری 🔹جلسه هفتاد و دوم 🔹نمودهای نهیلیسم_ ماکیاولی ✍ تنظیم از: امین حسین مهدیان صفحه 20 کتاب خوانده شد 🔸نهیلیسم در زمینه های مختلف نمود های متفاوتی دارد مثلا افراط در خراب کردن طبیعت برخواسته از این است که ما احترامی برای طبیعت قائل نیستیم و موجودی بی جان است. درواقع هر معنایی که بتواند در رسیدن انسان به سعادت انسدادی ایجاد کند میتوان آن را انشعابی از نهیلیسم دانست مثلا شخصی بگوید معنویت دیگر تمام شد و برای اقای بهجت و علامه قاضی و... بود و دیگر نمیتوان معنویت و عرفان به آن شکل را تحصیل کرد. این میشود نمودی از نهیلیسم عرفانی 🔸عنوان دِئیسم: به معنای خدا انگاری بدون دین است یعنی خدارا قبول کنیم اما بگوییم دینی وجود ندارد و خدا کاری به ما ندارد صرفا خدا هست و عبادت میشود. این هم میشود نوعی نهیلیسم در اسلام (یا برای مثال انجمن حجتیه که معتقد است قبل از امام زمان نباید حکومتی تشکیل شود و به شکل افراطی میگویند باید جهان را رو به فساد و نابودی ببریم تا ظهور شکل بگیرد) 🔸نیکولو ماکیاولی: کشیشی است که کتاب شهریار او معروف است و ایده او در آن کتاب ایده ی حفظ قدرت با دید اومانیسمی و درمقابل سیاست دینی مسیحیت است. همچنین جمله ی معروفی دارد که میگوید: هدف وسیله را توجیه میکند و برای حفظ قدرت میتوان هر کاری انجام داد 🔺ماکیاولی را پدر علم سیاست و مفاهیم دولت و قدرت مدرن مینامند. او معتقد بود برای آزادی باید استیلا جو بود و میگفت سیاست وسیله ای برای حفظ قدرت است. 🔺درواقع ماکیاولی و امثال او پدر علوم انسانی هستند که ما باید اسلامی آن را تولید کنیم. 🟣در پایان به یکی از ریز موضوعات علوم انسانی اشاره شد: در قضیه حجاب یکی از ایده های مخالف این است که میگوید ما مفهومی داریم به نام اِستیت یا همان دولت مدرن. یکی از وظایف این دولت قانون گذاری است و قانون گذاری دولت مدرن یک پروسه ای دارد که ربطی با شریعت ندارد. لذا ما باید مفهوم دولت اسلامی که درمقابل دولت مدرن است را معنا کنیم ​🚦@Westernstudies
2_144216344881355059.mp3
زمان: حجم: 27.5M
جلسه ۷۳ غرب شناسی فلسفه دکارت و عقل از منظر اسلام
🔹گزارش درس غرب شناسی 🔹استاد: سید امین مجتبی جواهری 🔹جلسه: هفتاد وسوم۷۳ 🔹موضوع: (فلسفه دکارت وعقل از منظر اسلام) ✍:سیدمحمد حسین نظاری 📗منبع فلسفه:کتاب روشنفکری درایران آقای زرشناس ج۱ ص۳۴ فلسفه دکارت 🔹فلسفه دکارت با اثبات نفس فردی وسوبژکتویسم آغاز می گرددوخدای که درفلسفه دکارت تعریف می شود برای رفع نواقص فلسفه ای است که دکارت نیز بخاطر این نواقص قائل به وجود خدا بود اما بازهم خدای مفهومی دکارت متکی به نفس آدمی است ودر بسط تفکر اومانیستی دوام نمی آورد وبه دست هیوم به ماتریالیسم می انجامد 🔺ریشه مادیگرایی (ماتریالیسم) ازهیوم منشا گرفت هیومی که این را ازشخصیت عقل گرا به نام دکارت به ارث برده بود.وبعداز اودیگر خدا را انکار کردند. نکته انتهایی:دکارت عقل را راه اصلی کشف واقعیت می دانست 🔸عقل از منظر اسلام نکته قابل توجه این است که عقل از نظر اسلام یکی از مراتب وجودی انسان است که چون همه ی انسان ها داری او(عقل) هستند از آن دردنیای خود استفاده می کنن. ⭕مراتب سه گانه عالم: ۱)عقل ۲)مثال یا برزخ( فقط اندازه) ۳)طبیعت (جرم واندازه) هرکدام ازمراتب بالایی علتی برای مرتبه پایین خود هستند. اعمال ما درعالم طبیعت جسم مثالی مارا می سازند. ودر عالم برزخ اشیا اندازه ای دارند اما جرم ندارند.درعالم خواب درواقع انسان درعالم مثال سیر می کند وازوقایع عالم ماده درآینده باخبر می شود. اما انسان باعالم عقل ارتباطی ندارد مگر پیامبران، می توان مرتبه عقل را که یک مخلوق و جبرئیل امین دانست نکته: تصرفات وکرامات علما ازباب عالم مثال است وارتباط با عالم مثال صرفا ازراه اسلام نمی باشد ومرتاضان نیز تصرفاتشان ازهمین باب است لیکن با این تفاوت که مرتاضان سقفی دارند وجلوتر نمیروند برخلاف انسان فانی درانسان کامل زیرا که انسان کامل ازاین نگاه فلسفی که ما می گویم با آن عقل فلسفی وحدت دارد ♦️کلام ناب ازبزرگان: علامه طباطبایی(رحمت الله علیه) می فرمایند: بهترینِ مراقبله غفلت است وامام (رحمت الله علیه) می فرمایند: عالم محضر خداست ⭕️مبحث ثواب وعقاب مبحث ثواب وعقاب را بد متوجه شده ایم مثلا پدری اگر به فرزندش بگوید اگر کنکور قبول شدی موتور برات می خرم برای ما طبیعی و به نظر ثواب خوبی مدنظر گرفته می شود این مثال اول واما مثال دوم می گوید اگر کنکو قبول شدی دانشگاه میری درمثال اول بین عمل ونتیجه(ثواب) آن هیچ ارتباطی نیست.ولی ما فکر می کنیم درست است ما ثواب و عقاب رااینگونه می دانیم که اشتباه است اما برای واضح شدن واهمیت مثال دوم کافی است شما فرض کنید که نمی دانید چراباید کنکور بخوانید ویک نفرشلاق می زند ومی گوید درس بخوان ویک نبی می آید درجواب ندانستن ما می گوید اگرکنکور قبول شوی به دانشگاه می روی حالا متوجه می شویم که این واقعا نتیجه(ثواب) می باشد ومرتبط است حالا شخص اگربفهمد وبخواهد درس می خواند . 💠مثال قرآنی آیه ۱۳سوره حدید: يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ ﴿١٣﴾ و باز آن روز مردان و زنان منافق به اهل ایمان گویند: به ما فرصتی دهید تا ما هم از نور شما روشنایی برگیریم. در پاسخ به آنها گویند: واپس گردید (یعنی اگر می‌توانید به دنیا بازگردید) و از آنجا نور طلبید. در این گفتگو باشند که بین آن دوزخیان با اهل بهشت حصاری حایل گردد و بر آن حصار دری باشد که باطن و درون آن در، بهشت رحمت است و از جانب ظاهر آن عذاب جهنم خواهد بود. خلاصه خداوند می فرمایند: من به تو رحمت می دهم ولی تو ازآن عذاب می بینی (باب باطنه فیه الرحمه وظاهره من قبله العذاب) یا به نقل از بزرگی که ایشان می فرمودند خداوند اصرار دارد که مار بهشتی کند دستمون را می گیرد که ببرد بهشت یه عده نیازمند به پافشاری بیشتردارن خب دستشون کشیده میشه چون خودشون زور میزنن دستت رابه خدا بده تادستت، دردنگیره والا دستت درد می گیره چون خداوند می خواهد همه بهشت برن واین خودتی که نشستی ومی گویی من نمیام ودستت هم درد می گیره. ⭕️آیا جهنم وبهشت مکان هستند⁉️ خیر وجالب است که بدانید علامه طباطبایی(رحمت الله) درمورد بهشت وجهنم درفصل آخر«رساله انسان بعد دنیا» می خواهد ازجهنم بگوید نمی گوید جهنم می گوید نار یعنی مکان وزمان برای جهنم وبهشت معنی نمی هد. 📒منبع پیشنهادی برای مطالعه فلسفه غرب کتاب تاریخ فلسفه«غرب»(اثر فردریک جالز کاپلستون) ​🚦@Westernstudies
🔹درس غرب شناسی 🔹 استاد سید مجتبی امین جواهری 🔹 جلسه هفتاد و چهارم 🔹 کاست روشنفکری ✍تنظیم از محمدرضا زارع صفحه ۴۰: کاست (طبقه) روشنفکری کاست به معنای طبقه می‌باشد که کشور هند کاست به بدترین نوع خود ظهور دارد. پاستا روشنفکری به عنوان مبلغ و مروج و مدافع جهان بینی مدرن که روح این تفکر را به زبانی ساده و اغلب در قالب ایدئولوژی‌های مدرن در میان مردم نشر می‌دهد. روشنفکری فرزند غربی و ناسیونالیست دکارتی می‌باشد. صفحه ۴۱ اشاره‌ای به ویژگی‌های فیلسوفان روشنفکر در قرن ۱۸: ۱) اندیشه‌های نخستین جلوه‌های روح مدرن و تفکر اومانیستی را در اندیشه‌های سیاسی و خودآگاهی مدرن به زبان ساده و در قالب تجاری و ادبی بیان کردند. ۲) این گروه مبنایی‌ترین تفکرات اندیشه غربی را به ویژه در معرفت شناسی و دین شناسی تبیین کردند اما بنیانگذار مبنایی دقیق نبودند. ۳) آراء این گروه بیشتر وجه فلسفی و معرفت شناختی را داشته است اما با ظهور روشنفکران و برخی دیگران از روشنفکران تفکرات اجمالی بست یافته را بیان کردن و یک ایدئولوژی را بنا کردند‌. ۴) روشنفکران افرادی یدئولوژی زده‌اند چه در ناحیه نظر و چه در ناحیه عمل. ​🚦@Westernstudies
2_144216344881356779.mp3
زمان: حجم: 22M
جلسه ۷۵ غرب شناسی 👈🏻 تنها راه برون رفت از انسداد روشنفکری در ایران امروز: شناخت تحول امام خمینی (ره) در عقلانیت تاریخی بشر و آغاز دوره جدید 🚦@Westernstudies