بسم الله الرحمن الرحیم
نقدی بر انیمیشن ببعی قهرمان
دکتر مهتاب اسکندری استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا و جامعه شناس رسانه
📌انتقاد:
در دوره ای که حتی انیمیشنهای سیاستزده والت دیزنی روی به تولید آثاری با محتوای جامعه شناسی آسیبهای کودک و نوجوان مثل «درون و برون» روی آورده اند، جای بسی تعجب و تاسف است که انیمیشن برخاسته از اثر سریال تلویزیونی و داستانی ادبی قوی کودک و نوجوان «ببعی و ببعو» در ایران، علی رغم تبلیغات قدرتمند رسانه ای برای اکرانش، به یکباره فیلمی با محتوای بسیار ضعیف و کلیشه ای، با موسیقی های رپ ناشایست برای گروه سنی مخاطبش با شخصیت پردازی های کاملا متناقض با اثر ادبی اش را جلوی چشمان کودکان و نوجوانان که به امید وعده ای به طاهر صادق به تماشا آمده اند به تصویر می کشد.
🔐رمز گشایی:
در انیمیشن ببعی قهرمان، بره ها تبدیل به بزغاله شده اند و تصادفی نیست که خط رایج سرزمین این بزها بیشتر شبیه به الفبای عبری است تا هر زبان و خط دیگر!
از نقطه نظر محتوا، عناصر جهان بینی فراماسونری و گنوسیسم در خط داستان آشکارا بیداد می کند. بچه ها برای موفقیت باید عضو کلوپ آقای جغد شوند که اتفاقا استاد قطعه موسیقی گل مریم را با تکرار عبارت «برنمی گردم به خانه» برای بچه ها نهادینه می کند. تنها کودکی که در جمع بچه ها با والدین صادقانه در ارتباط است (ببعو با موهای صورتی!) به طور خاص به عنوان شخصیتی بی عرضه و ضد قهرمان مورد تمسخر و استهزای خط داستان است. مادر ببعی با موهای سبز (!) الگوی شخصیتی یک زن پرآرایش با خصوصیاتی دور از مادرانگی است. پدر ببعی از هیبت رسمی و مودبانه خود در اثر مبدا تبدیل به شخصیتی رپ و عامرانه شده است.
هوش مصنوعی مانند جادو در صحنه های پیروزی شخصیتهای محبوب در داستان حضور دارد. و برای موفقیت قهرمانان لازم و ضروری نمایانده می شود. رقابتی ناسالم تمام محوریت شخصیت پردازی قهرمانان داستان است.
طولانی ترین و قوی ترین شعر و ترانه فیلم مربوط به شیطانی ترین شخصیت داستان بوقلمون ماده است و این انفاقی نیست که محتوای آواز او توجیه نافرمانی ها و فتنه گری ها و پلیدی گری شیطان است و سعی در خاکستری نمایاندن شخصیت سیاه داستان در نظر مخاطب کودک و نوجوان دارد.
🔍ریشه یابی:
نقطه ضعفهای جدی اثر برخاسته از جهان بینی دست اندرکاران کنونی صنعت وهنر انیمیشن در ایران هستند. بطور مثال بهرام عظیمی به عنوان شخصیتی کلیدی در این حوزه در برنامه هفت (شهریورماه ۱۴۰۳) در نقد اثر «درون و برون» دقیقا قوی ترین رویکرد اثر فوق را به عنوان نقطه ضعف تلقی می کند. وی در اشاره به معمولی و روزمره بودن شخصیت رایلی در این اثر، رسالت انیمیشن را اغراق در شخصیت و ارایه داستان حول محور شخصیتهای خاص و قهرمانانه بر می شمارد!
در عصری که کودکان و نوجوانان ما از آسیبهای متنوع روحی و روانی رنج می کشند، اتفاقا پرداختن به مشکلات و چالشهایی که بطور روزمره گریبانگیر نسل کودک و نوجوان ما هستند بسیار پراهمیت و اضطراری تر است.
متاسفانه می توان ادعا کرد که دست اندرکاران و بزرگان حوزه انیمیشن کودک که سنگین ترین مسوولیت آموزش را در حوزه آموزش رسانه ای این قشر از جامعه بر شانه دارند، مانند بسیاری از حوزه های دیگر از نظر شناخت آسیب شناسی جامعه و حقیقت جاری در زندگی کودکان و نوجوانان جامعه ما ناآگاه و کم سوادهستند.
📝پیشنهاد راهکار:
کم سوادی شناختی و دردنا آشنا بودن گروهی که بیش از آنکه به عنوان متخصص عمل کنند رویکردی صرفا صنفی و تکنولوژیک به حوزه انیمیشن دارند، تا حد زیادی به دلیل انحصار قدرت تولید به گروهی خاص بنام نخبگان این حوزه است که انفاقا نخبگی آنها فقط مربوط به مهارت ایشان در پارتی بازی و وابستگیشان به شبکه های سرمایه داری یا دست اندرکاران همیشه پشت میز است. دست اندرکاران همیشه پشت میز افرادی هستند که در هر عصر و دوره ای موقعیتهای کلیدی تصمیم سازی دست این عده معدود و مخصوص است.
❇️ منابع اخذ تجربه و سواد اجتماعی که بتوانند به عنوان مرجع برای تولیدکنندگان انیمیشن و نویسندگان این حوزه مورد استفاده قرار بگیرند بایستی از پژوهشهای جامعه شناسی کودک و نوجوان از بستر جامعه خودمان تغذیه شوند. در این صورت می توان انتظار تولید و ظهور انیمیشنهایی چون لوپتو که برخاسته از نیازهای روحی و اجتماعی کودکان و نوجوانان این سرزمین هستند را داشت.تنها در این صورت فرزندان ایران می توانند از آسیبهای انیمیشنهای سلیقه ای و سفارشی که آمال پیش پا افتاده عده ای سرمایه دار نامربوط به این حوزه را به نقش تخیل می کشند خلاصی یابند.
🦉انیمیشن به عنوان مرجع تولید خوراک ذهن و منبع انتقال جهان بینی و فرهنگ یک حوزه استراتژیک است که اتفاقا متعهدترین و بیدارترین قشر متخصصان حوزه آموزش و رسانه کودک و نوجوان را می طلبد.
🙏🏻با امید به جدی گرفتن این حوزه فوق استراتژیک توسط دست اندرکاران شایسته.
↙️ ببعی دقت کن!
هشت نکته قابل تامل در پویانمایی سینمایی ببعی از منظر نمادشناسی:
۱.وجود شخصیت خوک در داستان!
پلیس شهر، که شخصیت مثبتی دارد خوک است. هرچند در دوبله فارسی، او را خانم گاو صدا می زنند!!
اما خصوصا در صحنه ای که سایه او از پشت پرده پیداست، دماغ خوکی او کاملا مشهود است.
همچنین
از تیم پنج نفره بچه ها که ببعی و ببعو دو گوسفند آن هستند، دو نفر بچه خوک وجود دارند که ظاهراً بچه های همان پلیس شهر اند.
واضح است که خوک در فرهنگ ما، موجودی منفور و نماد شهوت رانی و بی غیرتی است به طوری که خیلی از خانواده های مسلمان ایرانی، اجازه نمی دهند فرزندانشان کارتونی که شخصیت خوک دارد ببینند.
برخی از عوامل سازنده میگویند، گاو است نه خوک؛ خودشان و مخاطب را چه فرض کرده اند؟!
۲.وجود شخصیت دو جنسه!
شخصیت منفی داستان، یک بوقلمون است که صفات ظاهری اش (تن صدا، سینه، صورت، مو، و...) ترکیبی از خصوصیات ظاهری بوقلمون نر و ماده است.
جالب اینکه در دوبله فارسی، یک بار او را آقای بوقلمون و بار دیگر او را خانم بوقلمون صدا می زنند!!
۳.پهپاد شرور!
پهپاد که نماد قدرت نظامی ایران است، ابزار دست شخصیت منفی (بوقلمون) است.
۴.گل سر ببعی
همان گل سر ثابت مسی علی نژاد معاند نظام است؛ در حالی که در نسخه تلویزیونی ببعی، چنین نبود!
۵. من دقت نکردم اما دوستی که در سینما کنار من نشسته بود گفت رنگین کمانی که در تیتراژ پایانی نشان داده می شود، رنگین کمان شش رنگ است: نماد ال جی بی تی کیو پلاس (همجنسگرا، دوجنسگرا یا تراجنسی و...). احتمالاً این یک مورد را دیگر در اکران عمومی، اصلاح کرده باشند! شاید هم نه!!
^_ @Whisper_313 _^🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🚨🚨🚨🚨#فورررری | انتشار فیلمی از آسمان عراق که انهدام چندین جنگنده و موشک توسط سامانه پدافندی باور۳۷۳ ایران را نشان میدهد‼️‼️
#وعده_صادق 🚀🔥
#ایران_قوی
^_ @Whisper_313 _^🍃
📝 د؏ــــــای ؏ـــــهــ💚ــــد
💚 قراࢪ صبحــگـاهــی
منتظࢪان ثابت قدمِ ظهوࢪ 💚
تجدید بیعـ🤝🏻ــت روزانه
با امـــام زمـــان(عج)💞
🍃خواندن دعای عهدسرنوشت انسان را تغییر می دهد.
🍃اگر خواندن دعای عهد، بعدازنمازصبح ممکن نبود ،حتما تاقبل ازاذان ظهر آن رابخوانید.
امام صادق علیه السلام می فرمایند :
🍃هركه چهل صباح دعای عهدبخواند ازياوران قائم (عجل الله تعالی فرجه) ما باشد واگر پيش از ظهوراز دنيا برود،خدا او رااز قبر بيرون آورد،كه درخدمت آن حضرت باشد.💚
💞بسم الله الرحمن الرحیم💞
اَللّهُمَّ رَبَّ النُّورِالْعَظيمِ،وَرَبَّ الْکرْسِىِّ الرَّفيعِ،وَرَبَّ الْبَحْرِالْمَسْجُورِ، وَمُنْزِلَ التَّوْراةِوَالْأِنْجيلِ وَالزَّبُورِ، وَرَبَّ الظِّلِّ وَالْحَرُورِ، وَمُنْزِلَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ،وَرَبَّ الْمَلائِکةِ الْمُقَرَّبينَ وَالْأَنْبِيآءِوَالْمُرْسَلينَ،
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُک بِوَجْهِک الْکريمِ،وَبِنُورِوَجْهِک الْمُنيرِ،وَمُلْکِک الْقَديمِ،ياحَىُّ ياقَيومُ،
اَسْئَلُک بِاسْمِک الَّذىاَشْرَقَتْ بِهِ السَّمواتُ وَالْأَرَضُونَ،وَبِاسْمِک الَّذى يصْلَحُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَالْأخِرُونَ، ياحَياً قَبْلَ کلِّ حَىٍّ وَياحَياًبَعْدَکلِّ حَىٍّ، وَياحَياًحينَ لاحَىَّ ،يامُحْيىَ الْمَوْتى وَمُميتَ الْأَحْيآءِ،ياحَىُّ لااِلهَ اِلاَّاَنْتَ،
اَللّهُمَ بَلِّغْ مَوْلانَا الْإِمامَ الْهادِىَ الْمَهْدِىَّ الْقــآئِمَ بِاَمْرِک،
صَلَواتُ اللَّهِ عَلَيهِ وعَلى ابآئِهِ الطَّاهِرينَ،عَنْ جَميعِ الْمُؤْمِنينَ وَالْمُؤْمِناتِ فى مَشارِقِ الْأَرْضِ وَمَغارِبِها،سَهْلِهاوَجَبَلِهاوَبَرِّها وَبَحْرِها،وَعَنّى وَعَنْ والِدَىَّ مِنَ الصَّلَواتِ زِنَةَ عَرْشِ اللَّهِ،وَمِدادَ کلِماتِهِ،وَمااَحْصاهُ عِلْمُهُ وَاَحاطَ بِهِ کتابُهُ،
اَللّهُمَّ اِنّىاُجَدِّدُ لَهُ فى صَبيحَةِ يوْمى هذاوَماعِشْتُ مِنْ اَيامى،عَهْداًوَعَقْداًوَبَيعَةً لَهُ فى عُنُقى،لااَحُولُ عَنْها وَلااَزُولُ اَبَداً،
اَللّهُمَّ اجْعَلْنى مِنْ اَنْصارِهِ وَاَعْوانِهِ، وَالذَّابّينَ عَنْهُ،وَالْمُسارِعينَ اِلَيهِ فى قَضآءِحَوآئِجِهِ،وَالْمُمْتَثِلينَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامينَ عَنْهُ،وَالسَّابِقينَ اِلى اِرادَتِهِ وَالْمُسْتَشْهَدينَ بَينَ يدَيهِ، اَللّهُمَّ اِنْ حالَ بَينى وَبَينَهُ الْمَوْتُ الَّذى جَعَلْتَهُ عَلى عِبادِک حَتْماًمَقْضِياً،فَاَخْرِجْنى مِنْ قَبْرى مُؤْتَزِراًکفَنى،شاهِراًسَيفى،مُجَرِّداًقَناتى،مُلَبِّياً دَعْوَةَ الدَّاعى فِى الْحاضِرِ وَالْبادى،اَللّهُمَّ اَرِنىِالطَّلْعَةَ الرَّشيدَةَ،وَالْغُرَّةَ الْحَميدَةَ،وَاکحَلْ ناظِرى بِنَظْرَةٍ منِّى اِلَيهِ،وَعَجِّلْ فَرَجَهُ،وَسَهِّلْ مَخْرَجَهُ،وَاَوْسِعْ مَنْهَجَهُ،وَاسْلُک بى مَحَجَّتَهُ وَاَنْفِذْاَمْرَهُ،وَاشْدُدْ اَزْرَهُ
وَاعْمُرِاللّهُمَّ بِهِ بِلادَک،وَاَحْىِ بِهِ عِبادَک،فَاِنَّک قُلْتَ وَقَوْلُک الْحَقُّ، ظَهَرَالْفَسادُ فِى الْبَرِّوَالْبَحْرِ بِماکسَبَتْ اَيدِى النَّاسِ،فَاَظْهِرِالّلهُمَّ لَناوَلِيک وَابْنَ بِنْتِ نَبِيک الْمُسَمّى بِاسْمِ رَسُولِک،حَتّى لايظْفَرَبِشَىْءٍ مِنَ الْباطِلِ اِلاَّمَزَّقَهُ،وَيحِقَّ الْحَقَ وَيحَقِّقَهُ، وَاجْعَلْهُ اَللّهُمَّ مَفْزَعاًلِمَظْلُومِ عِبادِک،وَناصِراً لِمَنْ لا يجِدُ لَهُ ناصِراًغَيرَک،وَمُجَدِّداً لِما عُطِّلَ مِنْ اَحْکامِ کتابِک،وَمُشَيداًلِما وَرَدَ مِنْ اَعْلامِ دينِک،وَسُنَنِ نَبِيک صَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ،وَاجْعَلْهُ اَللّهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِن بَاْسِ الْمُعْتَدينَ
اَللّهُمَّ وَسُرَّنَبِيک مُحَمَّداًصَلَّى اللَّهُ عَلَيهِ وَآلِهِ بِرُؤْيتِهِ،وَمَنْ تَبِعَهُ عَلى دَعْوَتِهِ،وَارْحَمِ اسْتِکانَتَنا بَعْدَهُ،اَللّهُمَّ اکشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ،وَعَجِّلْ لَناظُهُورَهُ،اِنَّهُمْ يرَوْنَهُ بَعيداًوَنَريهُ قَريباًبِرَحْمَتِک يااَرْحَمَ الرَّاحِمينَ.🌹
پس سه مرتبه دست بر ران راستِ خود بزنیدودرهرمرتبه بگویید:👇🏻👇🏻
«اَلْعَجَلَالْعَجَلَيامَوْلاىَ
ياصــاحِبَالزَّمــانِ»💚
سلامتی و تعجیل درفرج مولا
۵ شاخه💐صلوات رزق شماست
التماسدعایفرج🤲🏻
أللَّھُمَّ؏َـجِّلْلِوَلیِّڪَألْفَرَج
^_ @Whisper_313 _^ 🌻💥
30_ahd_01.mp3
1.82M
دعای عهد🌱
من دعای عهد میخوانم بیا
بر سر این وعده میمانم بیا
با تجلی های پر هیبت بیا
از میان پرده غیبت بیا 💔
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
#استاد_فرهمند
^_ @Whisper_313 _^🍃
خدایا تورو قسمت میدم به حق این لحظه های ناب و زیبای استجابت🤲
هر دستی که رو به آستان بی نیاز تو بلنده رو خالی برنگردونی و به لطف و مهربونیت پر کن ازرحمت،برکت ومغفرت الهی آمین آمین یا رب العالمین🤲❤️