5مبانی معرفتی و زمینههای اجتماعی نظریه عدالت محمدرضا حکیمی.pdf
711.6K
📜 مقاله مبانی معرفتی و زمینههای اجتماعی نظریه عدالت محمدرضا حکیمی
#مقاله
🌐 @Yahyabouzari
JSTMT_Volume 11_Issue 1_Pages 9-36.pdf
400.3K
📜 مقاله تحلیل و بررسی ابعاد معرفتی جامعه توحیدی در اندیشه دکتر علی شریعتی
#مقاله
🌐 @Yahyabouzari
نسبت حکمت عملی و علوم اجتماعی
فلسفه در اصطلاح در گذشته به معنای علوم بود. علوم را تقسیم میکردند به علوم نظری و علوم عملی و علوم صناعی یا فلسفه نظری و فلسفه عملی و فلسفه صناعی.
در تعریف آنها باید گفت که هر علمی موضوعی دارد که در خصوص مسائل یک علم بحث میکند. اگر وجود موضوع علمی وابسته به أراده و اختیار و کنش انسان باشد این را در اصطلاح علوم عملی یا فلسفه عملی میگوئیم و اگر موضوع علمی در اختیار انسانها نباشد به آن علوم نظری میگوئیم. به عنوان مثال وقتی میخواهید در خصوص مواد و ترکیبات مواد صحبت کنید یا در خصوص ستارگان تحقیق انجام بدهید وجود این علوم مثل ستارگان و اجسام و این پدیدههای طبیعی هیچکدام وابسته به اراده انسانها نیست یعنی اراده انسان در آفرینش آنها و در ایجاد آنها دخلی و تصرفی ندارد به این علوم، نظری میگوئیم. اما وقتی در خصوص سیاست، اقتصاد، مدیریت انسانها، انواع حاکمیت و ساختارهای حکومت و، مسائل اجتماعی صحبت بکنید همه در گرو این است که انسان تحقق داشته باشد و کنش و اختیار داشته باشند تا این علوم و روابط شکل بگیرد تا انسان نباشد و نیاز به تبادل کالا بین انسانها نباشد دانش اقتصاد و مدیریت و دانش این چنینی را شکل نخواهد گرفت.
در گذشته حکمت و فلسفه عملی هم مرادش این است. یعنی پرداختن به موضوعاتی که وجود آنها در اختیار انسان است. در گذشته آن را به اخلاق، تدبیر منزل و سیاست مدن تقسیم میکردند. تدبیر منزل امروز توسعه پیدا کرده و به دانشهایی همچون اقتصاد تبدیل شده سیاست مدن هم در خصوص جامعه آرمانی و جامعه فاضله و انواع جوامع فاضله و غیر فاضله بحث میکند این تعریفی است که در خصوص حکمت عملی ارائه میدهیم.
حکمت عملی مبانی هستی شناسی، مبانی روش شناسی و معرفت شناختی را دارد. یکی از مهمترین مبناهای روش فلسفه عملی و حکمت عملی توجه کردن به روش استدلال قیاس برهانی است یعنی سیر از کل به جز با توجه به تکیه بر یقینیات و بدیهیات که در منطق صوری بیان شده است. در حوزه روش شناسی ویژگیهایی در فلسفه عملی وجود دارد در حوزه هستی شناسی بیتردید حکمت عملی مبتنی بر باور به وجود عوالم عقل و عوالم غیر محسوس است و در واقع به اینکه فراتر از جهان ماده کمالی برای انسان در نظر گرفته شده است.
این همایش در صدد این است که در خصوص فلسفه عملی و آنچه که در گذشته تاریخی ما بوده مباحثی را از نگاه متخصصین با توجه به مقالات مختلفی که ارسال میشود، بررسی کند. ما باید جایگاه حکمت عملی را در جهان اسلام نشان دهیم. به نظر میرسد که در تمدن اسلامی در کنار فلسفه عملی از دانشهای عملی دیگری که وابسته به علوم نقلی، وابسته به علومی است که برخاسته از اسلام و قرآن است داریم مثل دانش فقه.
سه گونه علم اجتماعی در تاریخ بشر روی داده است نخست علم اجتماعی که مبتنی بر روش قیاس منطقی است و همان حکمت عملی که توسط فارابی و طرفداران او در جهان اسلام تحقق پیدا کرد و دیگری علم اجتماعی که مبتنی بر آرای ابن خلدون که او هم مبتنی بر تجربه و حواس دانش عمران شکل داد. دیگر معرفت اجتماعی در دنیای جدید است و آن هم کنار گذاشتن روش قیاس منطقی و روش توجه به نقل و سنت در عصر جدید که در آن پرداختن به مسائل اجتماعی و کنشهای انسان با توجه به روشهای جدید است.
امتیاز حکمت عملی به آن بهرهای است که از یقین و قطع در حوزه عمل دارد و پذیرش عوالم متعدد هستی است و امروز در حوزه دانشهای عملی بشر نیاز به یک قطع و یقین دارد که آن را دستاویز خود قرار دهد و حکمت عملی میتواند این امتیاز نسبت به علوم اجتماعی جدید را ایجاد کند. توجه به حکمت عملی بازخوانی گذشته تاریخی در حوزه اجتماعی است و احیای آنچه که متفکرین در جهان اسلام در حوزه عمل و کنش اندیشیدهاند.
این جایگاه حکمت عملی در تمدن بشری و اسلامی و از طرفی علوم اجتماعی جدید و نسبت آن با فلسفه عملی باعث شده است که مؤسسه فلسفه و حکمت با برگزاری همایشی اذهان متفکران را نسبت به حکمت عملی تحریک نماید.
https://www.mehrnews.com/news/5653006/%D9%86%D8%B3%D8%A8%D8%AA-%D8%AD%DA%A9%D9%85%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
@Yahyabouzari
https://www.irip.ac.ir/fa/news/479
خلاصه سخنرانی دکتر بوذری نژاد در همایش
دکتر بوذری نژاد - حکمت عملی.mp3
9.31M
سخنرانی: یحیی بوذری نژاد
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
عنوان سخنرانی: روششناسی حکمت عملی از منظر فارابی و ابن سینا
همایش ملی: «حکمت عملی؛ چیستی، مبانی و روشها»
🗓دوشنبه ۲۶ دیماه1401
https://eitaa.com/hekmatfalsafe