﴾﷽﴿ |•.📗〇⃟🖊.•|
《نهج البلاغه در آینه تصویر》
دنیا پس از سرکشی، به ما روی میکند،
چونان شتر مادّه بدخو که به بچه خود مهربان گردد.
📚نهج البلاغه حکمت ۲۰۹
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
https://eitaa.com/massafavalaicr
#یک_آیه_یک_تدبر
✨📖✨ أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ اجْتَرَحُوا السَّيِّئَاتِ أَنْ نَجْعَلَهُمْ كَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَوَاءً مَحْيَاهُمْ وَمَمَاتُهُمْ سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ (21 - جاثیه)
⚡️آيا كسانىکه مرتكب كارهاى بد شدهاند پنداشتهاند كه آنان را مانند كسانى قرار مىدهيم كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كردهاند (به طورى كه) زندگى آنها و مرگشان يكسان باشد؟ چه بد داورى میكنند.
👈اگر دقت کرده باشیم، زمانی که هر یک از ما در مصیبت و سختی گرفتار میشویم که رهایی از آن را بر خود نمیبینیم، حتی اگر به خدا و قرآن ایمان کافی نداشته باشیم، این سؤال را از خود میپرسیم: که خدایا! من چه گناهی کردهام، که چنین تاوانی را باید پس بدهم؟ این سؤال در حقیقت نشانگر چند نکته است:
🔸1) نخست اینکه هیچ کار خداوند شانسی نیست.
🔹2) دوم این که گرفتاری انسان، نتیجۀ گناهان خود اوست.
🔸3) سوم اینکه خداوند عادل است و هرگز به بشر ظلم نمیکند.
🔹4) چهارم اینکه ما مختار هستیم و در برابر کارهای خود اختیار داشتهایم.
🔻هیچکس نمیپرسد که خدایا! من چه کار خوبی نکردهام که چنین گرفتار شدهام؟
🌟قطع به یقین خداوند أَرْحَمُ الرَّاحِمِين است و انسان را به خاطر انجام ندادن کار نیک مجازات نمیکند، ولی تحمل گناه و نافرمانی و آزار سایر خلایق به دست انسان را هم ندارد و در صورت تکرار یا شدت یک گناه، انسان را نه تنها در آن دنیا بلکه مطابق اشارۀ صریح آیۀ مذکور در این دنیا هم مجازات میکند.
🌟أَرْحَمُ الرَّاحِمِين بودن خدا، هرگز به معنای بیتفاوتی او در مقابل انسان نیکوکار و گنهکار نمیتواند باشد و به اصطلاح معاذالله دوغ و دوشاب یکی شود.
🌟معنای آن أَرْحَمُ الرَّاحِمِين که ما در ذهنمان داریم خودش نوعی نقض عدل است، که هم نیکوکار و هم گنهکار بدون حساب و کتاب مورد لطف حضرت حق قرار بگیرند.
🍀در آیات زیر از سورۀ قلم به صراحت این موضوع را تأیید میفرماید:
✨📖✨ أفَنَجْعَلُ الْمُسْلِمِينَ كَالْمُجْرِمِينَ (35 - قلم)
⚡️پس آيا فرمانبرداران را چون بدكاران قرار خواهيم داد؟
✨📖✨ ما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ (36 - قلم)
⚡️شما را چه شده چگونه داورى میكنيد؟
✨📖✨ أمْ لَكُمْ كِتَابٌ فِيهِ تَدْرُسُونَ (37 - قلم)
⚡️يا شما را كتابى هست كه در آن فرامىگيريد؟
https://eitaa.com/massafavalaicr
.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠 به چه دلیل «سنت»، شامل احادیث اهل بیت(ع) نیز می شود؟
✍️ پاسخ :
براى اثبات حجّيتِ قول و فعل و تقرير اهل بيت(ع) و تعميم سنّت به احاديثی كه از آنان نقل مى شود، دلايل فراوانى از كتاب خدا و سخنان پيامبر خدا وجود دارد كه در اين جا تنها به سه دليل روشن اشاره داريم :
✧ الف ـ وجوب تمسّك به اهل بيت(ع)
احاديثى كه بر این مطلب دلالت دارند، متواتر معنوى اند كه قطعى ترين آنها از نظر سند و دلالت، «حديث ثَقَلَين» است.
✧ ب ـ دانش اهل بيت(ع)، دانش پيامبر(ص) است.
دليل دوم، رواياتى است كه دلالت دارند بر اين كه آنان، وارث دانش پيامبر خدا، بلكه وارث علوم همه انبياى الهى اند .
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
همانا آن علمى كه آدم عليه السلام آن را با خود فرود آورد ، و تمام آن چيزهايى كه مايه برترى پيامبران تا خاتم پيامبران شده ، همگى در خاندان محمّد(ص) است . پس ، چرا سرگردانيد؟! و به كجا مى رويد؟!
الإرشاد : ج ۱ ص ۲۳۲
✧ ج ـ حديثِ اهل بيت(ع)، حديث پيامبر(ص) است.
سومين دليل، آن دسته از روايات ايشان است كه در آنها تصريح شده كه هر حديثى از آنان صادر شود، حديث پيامبر(ص) و روايت شده از اوست.
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
«حديث من، حديث پدرم است و حديث پدرم، حديث جدّم و حديث جدّم، حديث حسين و حديث حسين، حديث حسن و حديث حسن، حديث امير مؤمنان عليه السلام و حديث امير مؤمنان عليه السلام، حديث پيامبر خدا و حديث پيامبر خدا، سخن خداوند عز و جل است» .
الكافى : ج ۱ ص ۵۳ ح ۱۴
🚩 بر اين اساس ، از ديدگاه پيروان اهل بيت(ع)، سنّت به معناى: «قول ، فعل و تقرير پيامبر خدا و اهل بيت ايشان» است ، و امامانِ اهل بيت، سنّت پيامبر(ص) را تا سال ۲۶۰ هجرى ـ كه آغاز غيبت آخرين امامِ اين خاندان است ـ ، به امّت اسلام، عرضه كرده اند. در نتيجه ، تمسّك به اهل بيت(ع)، در واقع ، كامل ترين شكل تمسّك به سنّت و سيره پيامبر(ص) است.
📚 دانشنامه قرآن و حديث ج ۱ ص ۴۱
#سنت
🌐 بیشتر بخوانید
https://eitaa.com/massafavalaicr
#حدیث
امام صادق علیه السلام:
🔹ويَحِقُّ عَلَى المُسلِمينَ الاِجتِهادُ فِي التَّواصُلِ وَالتَّعاوُنُ عَلَى التَّعاطُفِ وَالمُواساةُ لِأَهلِ الحاجَةِ وتَعاطُفُ بَعضِهِم عَلى بَعضٍ.
🔹بر مسلمانان است كه در راه همبستگى بكوشند و با هم همدلى كنند و نسبت به نيازمندان مواسات (از خود گذشتگى) داشته باشند و به يكديگر مهرورزى كنند.
🔺الكافي: ج ٢ ص ١٧٤ ح ١٥
https://eitaa.com/massafavalaicr
#امام_علی علیهالسلام فرمودند:
🍀 أَلَا وَ إِنَّ اللِّسَانَ الصَّالِحَ يَجْعَلُهُ اللَّهُ تَعَالَي لِلْمَرْءِ فِي النَّاسِ خَيْرٌ لَهُ مِنَ الْمَالِ يُورِثُهُ مَنْ لَا يَحْمَدُهُ.
🍃آگاه باشید! نام نیكی كه خدا برای كسی میان مردم قرار دهد، بهتر از مالی است كه برای دیگران باقی می گذارد كه او را ستایش نمی كنند
📖 نهجالبلاغه، خطبه120
https://eitaa.com/massafavalaicr
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
🌸کلام امیر
#زمان_خوش_گمانی_و_بدگمانی
🔹امیرالمومنین علیه السلام:
🌓إِذَا اسْتَوْلَي الــصَّلَاحُ عَلَي الـزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ ثُمَّ أَسَاءَ رَجُلٌ الـــظَّنَّ بِرَجُلٍ لَمْ تَظْهَرْ مِنْهُ حَوْبَةٌ فَقَدْ ظَلَمَ وَ إِذَا اسْتَوْلَي الْفَسَادُ عَلَي الــــــزَّمَانِ وَ أَهْلِهِ فَأَحْسَنَ رَجُلٌ الــــــــظَّنَّ بِرَجُلٍ فَقَدْ غَرَّرَ .
🌍هرگاه نيكوكاري بر روزگار و مـردم آن غـالب آيد، اگر كسي به ديگري گمان بد بـرد كـه از او عـمل زشتي سرنزده، ستمكار است،
و اگـر بـدي بر زمانه و مردم آن غالب شود، و كسي به ديـگري خـوش گمـان باشـد، خـود را فـريب داد.
📘نهج البلاغه،حکمت 114
https://eitaa.com/massafavalaicr
#گپ_سپیده_دم
✨ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَنَهَرٍ
فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَلِيكٍ مُقْتَدِرٍ /
۵۴ و ۵۵ قمر
📍متّقین در ميان باغها و نهرها
در قرارگاه صدق نزد پادشاهى توانايند !
✍ نشستن کنار تو، کار سختی نیست!
نه لازم است علّامه باشی، نه عارف ...
اهل صدق که باشی؛
مینشاندت کنار دست خودش!
🔅صدق رمز همهی محبتهاست!
خدا را هم با صدق،
به دام عاشقـــ❣ــی میتوان کشاند..
https://eitaa.com/massafavalaicr
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
. ⁉️ #پرسش_و_پاسخ 💠 به چه دلیل «سنت»، شامل احادیث اهل بیت(ع) نیز می شود؟ ✍️ پاسخ : براى اثبات
.
⁉️ #پرسش_و_پاسخ
💠 «علمای امت» پیامبر چه کسانی هستند؟
توضیحی در باره روایت «علماء امتی كأنبياء بني إسرائيل»
✍️ پاسخ :
در روایت از حرف تشبیه «کاف» استفاده شده است، و معمولاً تشبیه، در مقام بیان افضل بودن و یا تساوی نیست، بلکه نوعی شباهت را بیان میکند و بیان شباهت مقصود اصلی متکلم است؛ لذا نمیتوان مفهومی قطعی از تساوی بین طرفین و یا عدم آن را استنباط کرد. اما در نهایت میتوان از همین شباهت، تساوی در برخی جهات را استنباط کرد.
🔸 اما در اینکه منظور از «علمای امت» پیامبر چه کسانی هستند، دیدگاههای مختلفی وجود دارد.
▫️عدهای آن را تنها به ائمه اطهار(ع) معنا کردهاند.
▫️ گروهی دیگر از علما نیز آن را اعم از ائمهی اطهار و علمای اسلام (همان طور که ظاهر روایت نیز اینگونه است) تفسیر کرده اند.
▫️ عدهای نیز ائمه را خارج از مصادیق روایت دانسته و قائلاند تنها علما مصداق روایت میباشند و ائمه از انبیای بنی اسرائیل بالاترند.
🚩 از مرحوم کاشف الغطاء پیرامون این حدیث سؤال شد که مقصود از علما در این حدیث: «علماء امتى کانبیاء بنى اسرائیل» آیا ائمه هستند یا علماى شیعه؟ و مقصود از انبیا، انبیای اولوالعزم و صاحبان شرایع نیز هستند یا انبیاى دیگر غیر صاحبان کتاب و شریعت.
▫️ ایشان فرمودند: اگر علما را شامل ائمه هم بدانیم انبیا نیز اعم از اولوالعزم خواهند بود و اگر فقط فقهاى شیعه را مصداق روایت بدانیم، انبیا هم غیر صاحبان شرایع می باشند.
🔸اما در اینکه وجه شباهت بین دو طرف چیست، چند احتمال مطرح شده :
▫️ یعنى علما در درستى و راستى حقّ جستن و از همه چیز رو گرداندن همانند پیغمبران بنی اسرائیل هستند».
▫️ وجه شبه در آن جایگاه ویژه علمای دین نزد خدای سبحان است. زیرا در روایات فراوانی رتبه عالمان دین بعد از پیامبران و قبل از رتبه شهدا بیان شده است.
▫️ عالمان دین مانند پیامبران بنی اسرائیل تعدادشان فراوان و در اقصی نقاط زمین و شهرهای دور دست پراکنده شده اند.
https://eitaa.com/massafavalaicr
#ترکـ_دین_برای_ساختنـ_دنیا
💗امام علی علیهالسلام:
لَا يَتْرُكُ النَّاسُ شَيْئـاً مِنْ أَمْرِ دِيـنِهِمْ لِاسْتِصْلَاحِ دُنْيَاهُمْ
إِلَّا فَتَحَ الـــــــــــــــلَّهُ عَلَيْهِمْ مَا هُوَ أَضَرُّ مِنْهُ .
🌎مردم براي اصلاح دنيـا چـيزي از ديـن را ترك نمي گويند،
جز آنكـه خـدا آنان را به چيزي زيانبارتر دچار خواهـــــــــــد ســـــــــــاخت.
📘#حکمت_106
https://eitaa.com/massafavalaicr
27.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨بسماللهالرحمنالرحیم✨
🕊اِلـهی عَظُمَ الْبَلاءُ،وَبَرِحَ الْخَفاءُ،وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ،وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ وَضاقَتِ الاْرْضُ،وَمُنِعَتِ السَّماءُواَنْتَ الْمُسْتَعانُ،وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى،وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِوالرَّخاءِ؛اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدوَآلِ مُحَمَّد ،اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْناطاعَتَهُمْ ،وَعَرَّفْتَنابِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم،فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاًعاجِلاً قَريباًكَلَمْحِ الْبَصَرِاَوْهُوَاَقْرَبُ؛يامُحَمَّدُياعَلِيُّ ياعَلِيُّ يامُحَمَّدُ اِكْفِياني فَاِنَّكُماكافِيانِ،وَانْصُراني فَاِنَّكُماناصِرانِ؛
يامَوْلاناياصاحِبَ الزَّمانِ؛الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ،اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني،السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ،الْعَجَلَ الْعَجَلَ،الْعَجَل،يااَرْحَمَ الرّاحِمينَ،بِحَقِّ مُحَمَّدوَآلِهِ الطّاهِرين🕊
@Yaranmontzar
✨ بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🗓 امروز: #دوشنبه
🌞 ۲۲ آذرماه ۱۴۰۰
🌙 ۸ جمادیالاولی ۱۴۴۳
🌲 ۱۳ دسامبر ۲۰۲۱
📿 #ذکر_روز: یا قاضِیَ الْحاجات؛
ای برآورنده حاجتها
🔺 #زیارت_روز_دوشنبه🔺
🌹 امروز متعلق است به:
💎 امام حسن مجتبی علیه السلام
💎 امام حسین علیه السلام
🌺 #اذکار_روز_دوشنبه 🌺
- یا قاضِیَ الْحاجات (100 مرتبه)
- سبحان الله و الحمدلله (1000 مرتبه)
- یا لطیف (129 مرتبه) برای کثرت مال
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
@Yaranmontzar
امیرالمؤمنین #امام_علی علیه السلام:
💠 كيفَ يأنَسُ باللّهِ مَن لا يَسْتوحِشُ مِن الخَلقِ؟
❇️ چگونه با خدا انس گيرد، آن كه از مردم دورى نگزيده است؟
📚 غررالحكم حدیث ۷۰۰۳
@Yaranmontzar