💠 #ندای_ولایت 💠
🔹️#فراموشی_غدیر
🔸️ عَنْ مَحْمُودِ بْنِ لَبِیدٍ قَالَ: لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) کَانَتْ فَاطِمَةُ تَأْتِی قُبُورَ الشُّهَدَاءِ وَ تَأْتِی قَبْرَ حَمْزَةَ وَ تَبْکِی هُنَاکَ، فَلَمَّا کَانَ فِی بَعْضِ الْأَیَّامِ أَتَیْتُ قَبْرَ حَمْزَةَ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ فَوَجَدْتُهَا(علیها السلام) تَبْکِی هُنَاکَ، ... الی ان قال:قُلْتُ: یَا سَیِّدَتِی! إِنِّی سَائِلُکِ عَنْ مَسْأَلَةٍ، تَلَجْلَجُ فِی صَدْرِی، قَالَتْ: سَلْ، قُلْتُ: هَلْ نَصَّ رَسُولُ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) قَبْلَ وَفَاتِهِ عَلَی عَلِیٍّ(علیه السلام) بِالْإِمَامَةِ؟
قَالَتْ: وَا عَجَبَاهْ! أَ نَسِیتُمْ یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ؟ قُلْتُ: قَدْ کَانَ ذَلِکِ، وَ لَکِنْ أَخْبِرِینِی بِمَا أَسَرَّ إِلَیْکِ، قَالَتْ: أُشْهِدُ اللَّهَ تَعَالَی لَقَدْ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: عَلِیٌّ خَیْرُ مَنْ أُخَلِّفُهُ فِیکُمْ، وَ هُوَ الْإِمَامُ وَ الْخَلِیفَةُ بَعْدِی.
از محمود بن لبید نقل است که گفت: هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه و آله) از دنیا رفتند، حضرت فاطمه(علیها السلام) پیوسته بر سر قبور شهدا میرفتند، و بر سر قبر حمزه(ع) گریه میکردند، پس روزی بر سر قبر حمزه(ع) رفتم که ایشان را آنجا، در حال گریستن یافتم، ... تا آنجا که گفت:
عرض کردم: ای بانوی من! من سؤالی در سینه دارم که مدّتهاست آرام و قرار را از من گرفته است، حضرت فرمودند: بپرس، عرض کردم: آیا رسول خدا(صلی الله علیه و آله) قبل از اینکه از دنیا بروند، بر امامت علی(علیه السلام) تصریح نمودند؟
فرمودند: ای شگفتا! آیا روز غدیر خُم را فراموش کردهاید؟! عرض کردم: بله، آن ماجرا اتفاق افتاد و صحیح است، ولی مرا از آنچه که به طور سرّی و پنهانی به شما فرمودهاند، آگاه سازید، حضرت فرمودند: خدای متعال را گواه میگیرم که خودم از ایشان(رسول خدا(صلی الله علیه و آله)) شنیدم که میفرمودند: علی بهترین کسی است که در میان شما به جانشینی میگذارم، او پس از من، امام و خلیفه است.
📄 #منبع :
بحار الأنوار، ج۳۶، ص۳۵۳، ح۲۲۴؛ کفایة الأثر فی النص علی الأئمة الإثنی عشر، ص۱۹۸
#ندای_ولایت
@Yaranmontzar
🔸 #امیرالمومنین امام علی (علیه السلام) فرمودند :
« أفضَلُ المَعرِفَةِ مَعرِفَةُ الإنسانِ نَفسَهُ »
🔹 برترين شناخت، خود شناسى انسان است.
@Yaranmontzar
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
#ادامه_مطلب↓ عبدالحسین میرزا فرمانفرما؟
#زندگینامه_عبدالحسین
عبدالحسین میرزا در سال ۱۲۳۱ (مصادف با ۱۲۷۰ هجری قمری) در تبریز متولد شد. پدرش فیروز میرزا پسر شانزدهم عباس میرزا و مادرش حاجیه هُما خانم دخترعموی پدرش و دختر بهمن میرزا بهاءالدوله (پسر سیوهفتم فتحعلیشاه) بود. تحصیلات را در خانه و زیر نظر پدر و مادر آغاز کرد. سپس وارد دارالفنون شد و در رشتهٔ نظام به تحصیل پرداخت.در سال ۱۳۰۶ قمری لقب «سالار لشکر» گرفت و به فرماندهی قشون آذربایجان منصوب شد. دو سال بعد لقب «فرمانفرما» دریافت کرد و والی کرمان و بلوچستان شد.
عبدالحسین میرزا فرمانفرما به همراه خواهرش ملکتاج نجمالسلطنه (مادر محمد مصدق). عکس در خانهٔ نجمالسلطنه توسط عبدالحسینخان ثقةالدوله انداخته شدهاست در ذیالحجه ۱۳۴۱
در جریان نهضت مشروطیت خود را به آزادیخواهان نزدیک کرد و پس از صدور فرمان مشروطیت در کابینهٔ موقت سلطانعلی وزیرافخم به وزارت عدلیه منصوب شد و این سمت را در کابینهٔ علیاصغرخان اتابک حفظ کرد. او در کابینهٔ ناصرالملک و سعدالدوله عهدهدار وزارت داخله بود و در کابینههای اول و دوم تنکابنی سمت وزارت عدلیه داشت. در کابینه اول حسن مستوفی که در سوم امرداد ۱۲۸۹ تشکیل شد به وزارت داخله رسید اما کمتر از دو ماه بعد بر سر اختلاف میان ایل قشقایی و ایل بختیاری در فارس و درافتادن با حاج آقا مجتهد نماینده این ایالت و اینکه ناصرالاسلام نماینده گیلان او را استیضاح کرده بود، استعفا داد. در ترمیم کابینه مستوفی الممالک در هشتم آبان همان سال وزیر جنگ شد که تا پایان این کابینه در اسفند همان سال بر سمت خود باقی ماند. نخستین قانون نظام وظیفه ایران را او پیشنهاد کرد. بنابراین قانون، از هر سی خانوار عشایر یک نفر سوار برای قشون گرفته می شد و تا سه سال می بایست در اختیار وزارت جنگ باشد اما با پایان دوران وزارتش، سپهدار تنکابنی که در دولت بعدی علاوه بر نخست وزیری، وزارت جنگ را نیز بر عهده داشت، این لایحه را از دستور کار مجلس خارج کرد. طرح تشکیل نخستین مدرسه نظام در ایران نیز در وزارت جنگ او تهیه شد اما با پایان عمر وزارتش هیچگاه در دستور کار مجلس قرار نگرفت.
@Yaranmontzar
#بازسازی_حزب_نازی
در زمان آزادی هیتلر از زندان، از دعواهای سیاسی کاسته شده بود و اقتصاد بهبود یافته بود، نتیجتاً برای ایجاد اعتراضات سیاسی، فرصتهای محدودی در اختیار هیتلر قرار داشت. به دلیل کودتای مونیخ، در باواریا #حزب_نازی و سازمانهای مرتبط به آن ممنوعالفعالیت شده بودند. هیتلر در ۴ ژانویه ۱۹۲۵ با رئیسالوزرای باواریا، هاینریش هیلد ملاقات کرد و پذیرفت که به حاکمیت ایالت احترام بگذارد و برای کسب افزایش قدرت خود تنها از شیوههای دموکراتیک استفاده کند. در نتیجه این ملاقات، ممنوعیت فعالیت سیاسی حزب به تاریخ ۱۶ فوریه همان سال برداشته شد؛اما پس از اینکه آدولف هیتلر در ۲۷ فوریه یک سخنرانی تحریکآمیز انجام داد، مقامات باواریایی او را از هرگونه سخنرانی عمومی منع کردند. محدودیتی که تا ۱۹۲۷ برجا بود. #هیتلر که با وجود محدودیت در پی دستیابی به جاهطلبیهای سیاسی خود بود، گرگور #اشتراسر، اتو اشتراسر و یوزف گوبلس را مأمور سازماندهی و گسترش #حزب_ناسیونال_سوسیالیست #کارگران_آلمان در شمال آلمان کرد. گرگور اشتراسر مسیر سیاسی مستقلتری را در پیش گرفت و تأکید خود را بر عناصر سوسیالیستی برنامه حزب قرار داد.
بازار سهام ایالات متحده در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ سقوط کرد. تأثیری که این اتفاق بر آلمان گذاشت ویرانگر بود: میلیونها نفر از کار بیکار شدند و چند بانک بزرگ ورشکست شدند. هیتلر و حزب نازی بر آن شدند که از وضعیت اضطراری پیش آمده استفاده ببرند و حامیان حزب را افزایش دهند. آنها وعده دادند که عهدنامه ورسای را باطل، اقتصاد را تقویت و برای بیکاران شغل ایجاد خواهند کرد.
@Yaranmontzar
هدایت شده از 🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
#بازسازی_حزب_نازی
در زمان آزادی هیتلر از زندان، از دعواهای سیاسی کاسته شده بود و اقتصاد بهبود یافته بود، نتیجتاً برای ایجاد اعتراضات سیاسی، فرصتهای محدودی در اختیار هیتلر قرار داشت. به دلیل کودتای مونیخ، در باواریا #حزب_نازی و سازمانهای مرتبط به آن ممنوعالفعالیت شده بودند. هیتلر در ۴ ژانویه ۱۹۲۵ با رئیسالوزرای باواریا، هاینریش هیلد ملاقات کرد و پذیرفت که به حاکمیت ایالت احترام بگذارد و برای کسب افزایش قدرت خود تنها از شیوههای دموکراتیک استفاده کند. در نتیجه این ملاقات، ممنوعیت فعالیت سیاسی حزب به تاریخ ۱۶ فوریه همان سال برداشته شد؛اما پس از اینکه آدولف هیتلر در ۲۷ فوریه یک سخنرانی تحریکآمیز انجام داد، مقامات باواریایی او را از هرگونه سخنرانی عمومی منع کردند. محدودیتی که تا ۱۹۲۷ برجا بود. #هیتلر که با وجود محدودیت در پی دستیابی به جاهطلبیهای سیاسی خود بود، گرگور #اشتراسر، اتو اشتراسر و یوزف گوبلس را مأمور سازماندهی و گسترش #حزب_ناسیونال_سوسیالیست #کارگران_آلمان در شمال آلمان کرد. گرگور اشتراسر مسیر سیاسی مستقلتری را در پیش گرفت و تأکید خود را بر عناصر سوسیالیستی برنامه حزب قرار داد.
بازار سهام ایالات متحده در ۲۴ اکتبر ۱۹۲۹ سقوط کرد. تأثیری که این اتفاق بر آلمان گذاشت ویرانگر بود: میلیونها نفر از کار بیکار شدند و چند بانک بزرگ ورشکست شدند. هیتلر و حزب نازی بر آن شدند که از وضعیت اضطراری پیش آمده استفاده ببرند و حامیان حزب را افزایش دهند. آنها وعده دادند که عهدنامه ورسای را باطل، اقتصاد را تقویت و برای بیکاران شغل ایجاد خواهند کرد.
@Yaranmontzar
🔴سازمان بهداشت جهانی (WHO) عامل عدم موفقیت برنامه واکسیناسیون اجباری همگانی با واکسنهای آزمایشی را «اطلاعرسانی افراد آگاه و هوشیار» میداند.
🔹لذا در اولین قدم، برای اعمال قدرت خود از طریق «عهدنامه پندمی»، امضا شده توسط کشورهای عضو این سازمان، قصد دارند آزادی بیان را در دنیا محدود کنند.
🔹اگر باز هم درباره برنامههای کشتار جمعی خیانتبار این سازمان اطلاعرسانی صورت بگیرد و مردم دنیا آگاه شوند، امیدی برای آنها باقی نخواهد ماند.
🔹عجالتاً ۱۳۲ کشور توافق کردهاند به بهانه «مبارزه با اطلاعات غلط»، جلوی افشاگری درباره اهداف این سازمان را بگیرند.
🔹نام عراق و پاکستان و ونزوئلا را در این لیست میتوان یافت. اما خوشبختانه عجالتاً ایران این توافق را امضا نکرده است.
🔗https://thecountersignal.com/who-wants-to-censor-infodemic-misinformation/
آنتی ایلومیناتی
فراماسونری(شیطانپرستی)☮
گلوبالیستها☯
ایلومیناتی♋️
آرشیو
#کشتاردسته_جمع #واکسن_کوید
@Yaranmontzar
هدایت شده از ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی
💎 #اصطلاحات | صلح حدیبیه
🔹صلح حُدَیبیه، یا پیمان حدیبیه یا غزوه حدیبیه، پیمان صلحی بود که در سال ششم هجری بین حضرت محمد (ص) و مشرکان مکه امضا شد و در سوره فتح به آن اشاره شده است.
🔸پیامبر اسلام (ص) سال ششم هجری قصد انجام عمره را داشت که با ممانعت مشرکان مکه روبرو شد، لذا به حدیبیه رفت و بعد از چندین بار گفتگو با نمایندگان قریش، بنا به پیشنهاد پیامبر، تصمیم بر صلح و عدم جنگ گرفتند.
🔹در پی این صلحنامه قرار شد که طرفین ده سال جنگ را کنار گذاشته و در این مدت مردم در امنیت و آرامش زندگی کنند، هر کس بدون اجازه ولیش از قریش به پیامبر (ص) بپیوندد به قریش باز گردانده خواهد شد و از مسلمانان هر کس به قریش پناهنده شد، به پیامبر (ص) برگردانده نخواهد شد، مسلمانان آن سال به مدینه باز میگردند، ولی سال دیگر میتوانند به مدت سه روز در مکه اقامت داشته باشند، سایر قبایل در همپیمانی با قریش و مسلمانان آزاد و مختار باشند.
🔸این صلح در کمتر از دو سال توسط مشرکان قریش نقض شد. از مهمترین فواید این صلح، زمینهسازی برای فتح مکه بود که مدت کوتاهی پس از صلح حدیبیه به وقوع پیوست.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
📥 wikifeqh.ir/صلح_حدیبیه
📎 #اصطلاحات
📎 #تاریخ
📎 #صلح_حدیبیه
🔰 کانال ویکیفقه
🆔 @wikifeqh
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
#قسمت_یازدهم
نفت برای انگلیسی ها🇨🇰یعنی استعماری
#نمایندگان_مجلس_پولدار💸
فقیرکردن مردم🛒🛢
ادامه مطلب↓↑
#شکایت_انگلیس_دیوان_لاهه_نتیجه_آن
#انگلیس که نمیتوانست از سود سرشار #استخراج_نفت، صرف نظر کند، به دیوان لاهه شکایت کرد؛ به این بهانه که ایران با وجود امضای معاهدات به تعهدات خود عمل نکرده است و ملیشدن صنعت نفت ایران غیرقانونی است. پس از بررسیهای زیاد و جلسات طولانی در دیوان لاهه و بیان طرح شکایات انگلیس و دفاعیات ایران از سوی دفتر مصدق به عنوان نماینده ایران، کشور ما مدعی شد دیوان بینالمللی لاهه برای رسیدگی به این امر صلاحیت ندارد. پس از بررسیهای فراوان، نه تن از چهارده قاضی، رای به عدم صلاحیت دیوان دادگستری بینالمللی در رسیدگی به دادخواست انگلستان دادند. خلاصه رای دیوان چینن بود: دیوان نتیجه میگیرد که برای رسیدگی به شکایت دولت انگلیس، صلاحیت ندارد. طبق قراری که دیوان در تاریخ ۵ ژوئیه ۱۹۵۱ صادر کرد، اعلام شد که اقدامهای تامینی مطرح در قرارداد مزبور، موقت و در انتظار رای قطعی دیوان تجویز شده است. اکنون که در آن دیوان صادر شده بدیهی است که قرار موقت مزبور از اعتبار ساقط است و هیچگونه اثری بر آن مترتب نخواهد بود.»
#پیروزی_مردم_علیه_توطئه_بیگانگان
#خبر دیوان دادگستری بینالمللی، شامگاه روز سیام تیر ۱۳۳۱ به تهران رسید و پیروزی مردم را علیه توطئه بیگانگان تکمیل کرد، توطئهای که محمدرضا شاه عامل اجرای آن بود. شاه نیز نتوانست در مقابل پیروزی ملت سکوت کند و طی پیامی، پیروزی بزرگ ملت را تبریک گفت و از تلاشهای دکتر مصدق تشکر کرد، بدینترتیب با وحدت مردم، عوامل استعمار به زانو در آمدند و نفت، ملی شد.
@Yaranmontzar
🔲✨گوشهای از فضائل حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و اشاره به شفاعت شیعیان توسط حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
اللهم عجل لولیک الفرج
@Yaranmontzar
شیعـہ اهل بیت
💕💕حدیث طلایی غدیر
🔲✨ #حضرت معصومه سلام الله علیها راوی حدیث طلایی غدیر
💜❗️#علامه امینی مینویسند:
..شمس الدین ابوالخیر دمشقی شافعی در کتاب خود به نام أنسی المطالب فی مناقب علی بن ابی طالب می گوید:
لطیف ترین و برجسته ترین طریقی که تا به حال برای حدیث غدیر دیده ام آن است که استادم به[سلسله سند خود]از بکر بن احمد قصری نقل می کند که:
فاطمه[معصومه]دختر امام کاظم علیه السلام
از فاطمه دختر امام صادق علیه السلام
از فاطمه دختر امام باقر علیه السلام
از فاطمه دختر امام زین العابدین علیه السلام
از فاطمه دختر امام حسین علیه السلام
از ام الکلثوم دختر امیرالمؤمنین علیه السلام و او هم از حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها نقل می کنند که:
آیا فراموش کردید که رسول خدا در روز غدیرخم فرمودند هر کس که من مولای او هستم علی نیز مولای اوست؟!
و آیا فراموش کردید که رسول خدا فرمودند منزلت علی در نزد من مانند منزلت هارون نزد موسی است؟!
📚الغدیر، ج١، ص۳۵۸
〽️...مدینی از علمای قرن ششم اهل تسنن ، حدیثی را که به حدیث فاطمیات مشهور است نقل می کند که در آن حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها به حدیث غدیر احتجاج فرموده اند:
مدینی از قول صدیقه شهیده سلام الله علیها چنین می نویسد که ایشان فرمودند:
یا کلام رسول خدا در روز غدیر که فرمود: "من كنت مولاه فعلي مولاه" را فراموش کردید؟
📚نزهة الحفاظ، ص 101-102
🔶(*)سلسله راویان این روایت، بدین شرح اند: فاطمه دختر علی بن موسی الرضا ، از فاطمه دختر موسی بن جعفر ، از فاطمه دختر جعفر بن محمد الصادق، از فاطمه دختر محمد بن علی، از فاطمه دختر علی بن الحسین، از فاطمه دختر حسین بن علی، از ام کلثوم دختر فاطمه بنت رسول الله، از فاطمه زهرا سلام الله علیها، به همین علت به این روایت "فواطم" می گویند.
💜❗️#امام علی علیه السلام:
هر روز صفحه ای از عمر شماست، پس آن را با بهترین عمل خود جاویدان کنید.
📚غرر الحکم ص115
اللهم عجل لولیک الفرج
@Yaranmontzar
کانال شیعـہ اهل بیت
✍پيامبر اکرم صلےالله علیه وآله:
هر كه دختر داشته باشد، خداوند در پى يارى، كمك، بركت و آمرزش اوست!
📚 مستدرك الوسائل، ج ۱۵، ص ۱۱۵
@Yaranmontzar
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
دیده بگشا ای به شهد مرگ نوشینت رضا دیده بگشا بر عدم؛ ای مستی هستی فزا دیده بگشا؛ ای پس از سوع القضا
◀️ استوری √ وضعیتِ روزشمار
مناسبتهای «ایام غدیریه ۱۰ تا ۲۵ ذیحجّه»🌸
ولادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها مبارک
🌸 فقط ۳۷ روز مانده تا «۱۵ *روز شادیِ غدیری در ایام غدیریه* »
🌸 و ۴۵ روز تا « *عید الله الاکبر غدیر خم و کاروان غدیر* »
🌸 و ۵۱ روز تا « *عید بزرگ مباهله* »
🌐 www.ghadiriam.ir
🆔 @ghadiriam12
🌹 @Yaranmontzar
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🗓 امروز: #پنجشنبه
🌞 ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
🌙 ۲ ذیالقعده ۱۴۴۳
🌲 ۲ ژوئن ۲۰۲۲
📿 #ذکر_روز:
🤲 لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین 🤲
نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار
🔺 #زیارت_روز_پنج_شنبه🔺
🌹 امروز متعلق است به:
💎 حضرت حسن بن علي العسكري عليه السّلام.
🌺 #اذکار_روز_پنجشنبه 🌺
- لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه)
- یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه)
- یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق
@Yaranmontzar
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
#نهج_البلاغه
💠🔹يكى از خطبههاى امام عليه السّلام است كه دربارۀ رعايت عدالت در پيمانه و وزن سخن مىگويد: خطبه در يك نگاه امام عليه السّلام در اين خطبه به پند و اندرز مسلمانان پرداخته و نصايح شافى و كافى ذكر مىكند: نخست: از كوتاهى عمر دنيا و اين كه مردم همچون مهمانى در آن هستند و به سرعت اين مهمانى پايان مىگيرد، در حالى كه اعمال انسان براى حساب و جزا محفوظ مىماند. سپس در بخش ديگرى از اين خطبه از گسترش فساد در آن عصر و زمان، شكوه مىكند. و در بخش سوّم، به نيكان و پاكان و صالحان و آزاد مردان و سخاوتمندان و پرهيزگاران پيشين اشاره كرده و با مقايسه آن دو به يكديگر، به مردم هشدار مىدهد كه خويشتن را اصلاح كنند و فساد را از جامعه بر اندازند. و در پايان خطبه به مذمّت و نكوهش ريا كارانى مىپردازد، كه امر به معروف مىكنند و خود اهل آن نيستند و نهى از منكر مىكنند و خود عامل منكراتند.
#خطبه_129
🔶 http://eitaa.com
@Yaranmontzar
#نهج_البلاغه
✳️روابط سالم و متقابل رهبر و مردم
✅پس، از گفتن حق، يا مشورت در عدالت خوددارى نكنيد، زيرا خود را برتر از آن كه اشتباه كنم و از آن ايمن باشم نمى دانم، مگر آن كه خداوند مرا حفظ فرمايد. پس همانا من و شما بندگان و مملوك پروردگاريم كه جز او پروردگارى نيست. او مالك ما، و ما را بر نفس خود اختيارى نيست. ما را از آنچه بوديم خارج و بدانچه صلاح ما بود در آورد. به جاى گمراهى هدايت، و به جاى كورى بينايى به ما عطا فرمود.
#خطبه_216
🔶 http://eitaa.com
@Yaranmontzar
📌 فلسفه غیبت
❓چرا مردم ِ دیگر زمانها امام و پیامبر داشتند، امّا مردم آخرالزمان، از برکات حضور امامشان محروماند؟
🔰 غیبت و پنهانزیستی تنها اختصاص به امام زمان ندارد، بلکه تعدادی از پیامبران همچون نوح، ابراهیم، یوسف، موسی، عیسی و... نیز دارای غیبت بودهاند.
🔹 غیبت ِ امام زمان «سرّی از اسرار الهی است»*۱ که علّت اصلی آن پس از ظهور آشکار خواهد شد، امّا در روایات به برخی از حکمتهای غیبت اشاره شده است:
✅ غیبت برای حفظ جان امام زمان است، زیرا در صورت کشته شدنِ آخرین ذخیره الهی، زمین از حجت خدا خالی میماند.
✅ امام مأمور به قیام و ترک تقیه است و اگر غیبت نمیکرد همانند اجدادش، راهی جز پذیرش بیعت حاکمان یا شهادت نداشت.
✅ همچنین غیبت امتحان و آزمایشی است تا میزان ثبات قدم، صداقت و ایمان افراد سنجیده شود...
💢 از طرفی نباید فراموش کنیم که عدم حضور امام در میان ما به معنای بدون راهنما رها شدن مردم نیست. در دوران غیبت در کنار هدایت باطنی امام زمان، عالمان دین و مجتهدان عادل [به خواست امام] وظیفههدایت مردم و زمینهسازی ظهور را برعهده دارند.
#شبهه_شناسی
#مهدویت
📘منبع:
کمالالدین و تمام النعمه، ج ۱، ص ۴۸۲
@Yaranmontzar
🏷 چراغ راه در تاریکی شبهه!
🔅 #امام_علی_علیه_السلام :
🔸«شُبهه، به اين دليل شُبهه ناميده شده كه (در ظاهر،) شبيه حق است. امّا دوستان خدا، چراغ راهشان در (تاريكى هاى) شبهه، يقين است و راه نمايشان، راه راست؛ ولى دشمنان خدا، انگيزه شان براى شبهه، گم راهى است و راه نمايشان، كورى (و بى بصيرتى) ».
🔹«إنَّما سُمِّيَتِ الشُّبهَةُ شُبهَةً لِأَ نَّها تُشبِهُ الحَقَّ، فَأَمّا أولِياءُ اللّهِ فَضِياؤُهُم فيهَا اليَقينُ و دَليلُهُم سَمتُ الهُدى و أَمّا أعداءُ اللّهِ فَدَعاهُم إلَيهَا الضَّلالُ و دَليلُهُمُ العَمى».
📚 غرر الحكم : ح ٣٩٠٩
•❀• ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه)
#شُبهه
@Yaranmontzar
#یک_آیه_یک_تدبیر
آیه ۲۱ - سوره یس
آیه إِتَّبِعُوا مَنْ لايَسْئَلُكُمْ أَجْراً وَ هُمْ مُهْتَدُونَ [21]
از كسانى پيروى كنيد كه از شما اجر و پاداشى نمىخواهند و خود هدايت يافتهاند.
@Yaranmontzar
*علی مع الحق و الحق مع علي اللهم ادر الحق معه حیثما دار*
https://eitaa.com/joinchat/3440443394C67242a04af
قال سول اللّه(ص): *عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی.[۱]*
پیامبر خدا(ص): على با حق است و حق با على.
قال رسول اللّه(ص): *عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ.[۲]*
پیامبر خدا(ص): على با حق است و حق با على. حق بر مدار او مى گردد.
قال رسول اللّه(ص): *رَحِمَ اللّهُ عَلِیا، اللّهُمَّ أدِرِ الحَقَّ مَعَهُ حَیثُ دارَ.[۳]*
پیامبر خدا(ص): رحمت خدا بر على! خدایا! حق را همیشه بر مدار او بگردان.
قال رسول اللّه(ص): *عَلِی مَعَ الحَقَّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، اللّهُمَّ أدِرِ الحَقَّ مَعَ عَلِی حَیثُما دارَ.[۴]*
پیامبر خدا(ص): على با حق است و حق با على. خدایا! حق را همیشه بر مدار على بگردان!
مسند أبی یعلى عن أبی سعید: کنّا عِندَ بَیتِ النَّبِی(ص) فی نَفَرٍ مِنَ المُهاجِرینَ وَالأَنصارِ، فَخَرَجَ عَلَینا فَقالَ: أ لا اخبِرُکم بِخیارِکم؟ قالوا: بَلى. قالَ: خِیارُکمُ الموفونَ المُطَیبونَ، إنَّ اللّهَ یحِبُّ الخَفِی التَّقِی. قالَ: ومَرَّ عَلِی بنُ أبی طالِبٍ *فَقالَ: الحَقُّ مَعَ ذا، الحَقُّ مَعَ ذا.[۵]*
مسند أبى یعلى به نقل از ابو سعید: با گروهى از مهاجر و انصار، در نزدیکى خانه پیامبر(ص) بودیم. پیامبر(ص) نزد ما آمد و گفت: «آیا شما را از بهترینتان باخبر نکنم؟». گفتند: چرا. گفت: «بهترین شما، پاکان وفادارند. خداوند، پرهیزگار نهانکار را دوست دارد».
در همان حال، على بن ابى طالب(ع) عبور کرد. پیامبر(ص) فرمود: «حق، با این است. حق، با این است».
رسول اللّه(ص): یا بنَ عَبّاسٍ، سوفَ یأخُذُ النّاسُ یمینا وشِمالاً، فَإِذا کانَ کذلِک فَاتَّبِع عَلِیا وحِزبَهُ؛ *فَإِنَّهُ مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَهُ، ولا یفتَرِقانِ حَتّى یرِدا عَلَی الحَوضَ.[۶]*
پیامبر خدا(ص): اى پسر عبّاس! به زودى، مردم به چپ و راست مى روند. چون این گونه شد، از على و حزب او پیروى کن، که او با حق است و حق با اوست. [آن دو] از هم جدا نمى شوند، تا در کنار حوض [کوثر] بر من در آیند.
تاریخ بغداد عن أبی ثابت مولى أبی ذرّ: دَخَلتُ عَلى امِّ سَلَمَةَ فَرَأَیتُها تَبکی وتَذکرُ عَلِیا، وقالَت: سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ(ص) یقولُ: *عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، ولَن یفتَرِقا حَتّى یرِدا عَلَی الحَوضَ یومَ القِیامَةِ.[۷]*
تاریخ بغداد به نقل از ابو ثابت، آزاد شده ابوذر: بر امّ سلمه وارد شدم. دیدم که گریه کنان، از على(ع) یاد مى کند و مى گوید: شنیدم پیامبر خدا مى فرمود: «على با حق است و حق با على است و هرگز از هم جدا نمى شوند، تا روز قیامت در کنار حوض [کوثر] بر من در آیند».
قال رسول اللّه(ص): *عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی حَیثُ کانَ.[۸]*
پیامبر خدا(ص): على با حق است و حق با على، هر جا که باشد.
قال رسول اللّه(ص): *الحَقُّ مَعَ عَلِی أینَما مالَ.[۹]*
پیامبر خدا(ص): حق با على است، به هر سو که برود.
قال رسول اللّه(ص): *الحَقُّ مَعَ عَلِی، یزولُ مَعَهُ حَیثُ زالَ.[۱۰]*
پیامبر خدا(ص): حق با على است. به هر کجا برود، با اوست.
قال رسول اللّه(ص): *ألا إنَّ الحَقَّ بَعدی مَعَ عَلِی، یمیلُ مَعَهُ حَیثُما مالَ، ولا یفتَرِقانِ جَمیعا حَتّى یرِدا عَلَی الحَوضَ.[۱۱]*
پیامبر خدا(ص): بدانید که پس از من، حق، با على است. به هر سو که برود، حق با او مى رود و از هم جدا نمى شوند، تا در کنار حوض [کوثر] بر من در آیند.
_______________________*الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه علي ابن ابیطالب امير المؤمنين عليه السلام*_________________________
[۱] . الإمامة والسیاسة، ج ۱، ص ۹۸ عن محمّد بن أبی بکر؛ شرح نهج البلاغة، ج ۱۸، ص ۲۴ وفیه «أنت مع الحقّ والحقّ معک»؛ الفصول المختارة، ص ۲۲۱ وفیه «هو مع الحقّ والحقّ معه»؛ المحاسن، ج ۱، ص ۸۱، ح ۴۷ عن السری بن خالد عن الإمام الصادق عن آبائه(ص)عنه(ص) وفیه «أنت مع الحقّ والحقّ معک»؛ کفایة الأثر، ص ۲۰ عن ابن عبّاس و ص ۱۱۷ عن أبی أیوب؛ شرح الأخبار، ج ۲، ص ۶۰، ح ۴۲۱ عن عائشة.
[۲] . الفصول المختارة، ص ۱۳۵ و ۹۷ و ۲۱۱ و ۲۲۴ و ۳۳۹؛ إعلام الورى، ج ۱، ص ۳۱۶؛ الفضائل لابن شاذان، ص ۱۲۳ عن سلمان وأبیذرّ والمقداد وفیه «کیفما» بدل «حیثما»؛ الاحتجاج، ج ۱، ص ۳۶۴، ح ۶۱ عن سلمان وفیه «إنّ علیا یدور مع الحقّ حیث دار».
[۳] . سنن الترمذی، ج ۵، ص ۶۳۳، ح ۳۷۱۴؛ المستدرک على الصحیحین، ج ۳، ص ۱۳۵، ح ۴۶۲۹؛ المعجم الأوسط، ج ۶، ص ۹۵، ح ۵۹۰۶؛ تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۲، ص ۴۴۸، ح ۹۰۲۲ و ح ۹۰۲۳؛ المحاسن والمساوئ، ص ۴۱؛ البدایة والنهایة، ج ۷، ص ۳۶۱؛ المناقب للخوارزمی، ص ۱۰۴، ح ۱۰۷؛ فرائد السمطین، ج ۱، ص ۱۷۶، ح ۱۳۸ کلّها عن أبی حیان التیمی عن أبیه عن الإمام علی(ع)؛ شرح نهج البلاغة، ج ۱۰، ص ۲۷۰؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۴۳، ح ۳۳۱۲۴؛ الطرائف،
🕌یߊܝߊܔ ܩܝ̇ߺࡅ߳ظܝ🦋
*علی مع الحق و الحق مع علي اللهم ادر الحق معه حیثما دار* https://eitaa.com/joinchat/3440443394C672
ص ۱۰۲، ح ۱۴۹؛ کشف الغمّة، ج ۱، ص ۱۴۷ عن أبی حیان التیمی عن أبیه عن الإمام علی(ع).
قال الفخر الرازی: من اقتدى فی دینه بعلی بن أبی طالب فقد اهتدى. والدلیل علیه قوله(ع): اللهمّ أدر الحقّ مع علی حیث دار (تفسیر الفخر الرازی، ج ۱، ص ۲۱۰).
[۴] . الجمل، ص ۸۱.
[۵] . مسند أبی یعلى، ج ۲، ص ۱۷، ح ۱۰۴۷؛ تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۲، ص ۴۴۹، ح ۹۰۲۴؛ المطالب العالیة، ج ۴، ص ۶۵، ح ۳۹۷۴؛ المناقب لابن المغازلی، ص ۲۴۴، ح ۲۹۱؛ کنز العمّال، ج ۱۱، ص ۶۲۱، ح ۳۳۰۱۸؛ المناقب، ابن شهرآشوب، ج ۳، ص ۶۱؛ کشف الغمّة، ج ۱، ص ۱۴۳ عن عبد الرحمن بن أبی سعید وکلاهما نحوه.
[۶] . کفایة الأثر، ص ۱۸ عن عبد اللّه بن عبّاس؛ الاستغاثة، ج ۲، ص ۶۳ عن سعد بن أبی وقّاص نحوه؛ بحار الأنوار، ج ۳۶، ص ۲۸۶، ح ۱۰۷.
[۷] . تاریخ بغداد، ج ۱۴، ص ۳۲۱، ح ۷۶۴۳؛ تاریخ مدینة دمشق، ج ۴۲، ص ۴۴۹، ح ۹۰۲۵؛ المناقب، ابن شهرآشوب، ج ۳، ص ۶۲ عن ثابت مولى أبی ذرّ؛ الخصال، ص ۴۹۶، ح ۵؛ الأمالی للصدوق، ص ۱۵۰، ح ۱۴۶؛ بشارة المصطفى، ص ۲۰ والثلاثة الأخیرة عن جابر؛ کشف الغمّة، ج ۱، ص ۱۴۳ عن امّ سلمة وفیه «لن یزولا» بدل «لن یفترقا»؛ الجمل، ص ۴۳۳ عن عائشة ولیس فی الخمسة الأخیرة صدره إلى «وتذکر علیا».
[۸] . تطهیر الجنان واللسان، ص ۵۱ عن سعد؛ فرائد السمطین، ج ۱، ص ۱۷۷، ح ۱۳۹ عن عبد اللّه بن عبّاس وفیه «الحقّ مع علی بن أبی طالب حیث دار»؛ الاحتجاج، ج ۱، ص ۱۸۷، ح ۳۷ عن أبان بن تغلب عن الإمام الصادق(ع) عن عدّة من الصحابة وفیه «یمیل مع الحقّ کیفما مال» بدل «حیث کان».
[۹] . الکافی، ج ۱، ص ۲۹۴، ح ۳ عن عبد الحمید بن أبی الدیلم عن الإمام الصادق(ع).
[۱۰] . کشف الیقین، ص ۲۶۹، ح ۳۰۷؛ کشف الغمّة، ج ۱، ص ۱۴۳ کلاهما عن عائشة؛ المناقب للکوفی، ج ۱، ص ۳۶۹، ح ۲۹۳ عن عبد اللّه بن عبّاس.
[۱۱] . الأمالی، شیخ طوسی، ص ۴۷۶، ح ۱۰۳۸ عن عائشة و ص ۴۷۹، ح ۱۰۴۶ عن امّ سلمة وفیه «الحقّ بعدی مع علی یدور معه حیث دار».
@Yaranmontzar