#نهج_البلاغه
💠🔹اين خطبه بعد از «ليلة الهرير» (يكى از شبهاى بسيار پر حادثه جنگ صفين) ايراد شده، هنگامى كه يكى از همراهان امام عليه السّلام برخاست و عرض كرد تو ما را از قبول حكميّت نهى كردى، سپس ما را به آن امر فرمودى ما نفهميديم كدام يك از اين دو دستور صحيح است؟ امام عليه السّلام (از اين سخن سخت ناراحت شد) دست بر پشت دست زد، سپس (اين خطبه را ايراد) فرمود. خطبه در يك نگاه براى پى بردن به عمق محتواى خطبه، قبلا بايد نگاهى به شأن ورود آن كرد. اين سخن مربوط به جنگ «صفّين» است كه امام عليه السّلام مردم را از تسليم در برابر قبول پيشنهاد «حكميّت» نهى كرده بود و سپس آنها را به قبول آن دعوت كرد، ماجرا از اين قرار بود، كه «عمرو عاص» در آستانه شكست لشكر شام، حيلهاى انديشيد و دستور داد قرآنها را بر سر نيزهها كنند و اصحاب و ياران على عليه السّلام را دعوت به «حكميّت قرآن» كنند؛ گروه زيادى از ساده لوحان فريب خورده، دست از جنگ برداشتند، پيشنهاد شاميان را پذيرفتند و براى بررسى حكم قرآن دربارۀ سرنوشت جنگ، اصرار نمودند، كه يك نفر از لشكر امام به عنوان «حكميّت» پذيرفته شود و يك نفر از لشكر شام حتّى امام را تهديد كردند كه: «إن لم تفعل قتلناك كما قتلنا عثمان؛ اگر اين پيشنهاد را عمل نكنى تو را مىكشيم همان گونه كه عثمان را كشتيم». امام عليه السّلام كه به خوبى مىدانست اين دام خطرناكى است كه بر سر راه آنها گذاشته شده با اين كار مخالف بود و اصرار بر ادامۀ نبرد داشت؛ ولى به حكم اجبار، تن به مسألۀ حكميّت داد و همين امر سبب شد كه بعضى از سادهلوحان به امام خرده گيرند كه چرا يك روز ما را از اين كار نهى كردى، و روزى به آن امر مىكنى؟ اين خطبه پاسخى است، به اين ايراد
#خطبه_121
🔶http://eitaa.com
@Yaranmontzar
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🗓 امروز: #پنجشنبه
🌞 ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
🌙 ۹ ذیالقعده ۱۴۴۳
🌲 ۹ ژوئن ۲۰۲۲
📿 #ذکر_روز:
🤲 لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین 🤲
نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار
🔺 #زیارت_روز_پنج_شنبه🔺
🌹 امروز متعلق است به:
💎 حضرت حسن بن علي العسكري عليه السّلام.
🌺 #اذکار_روز_پنجشنبه 🌺
- لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (100 مرتبه)
- یا غفور یا رحیم (1000 مرتبه)
- یا رزاق (308 مرتبه) برای وسعت رزق
@Yaranmontzar
#اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج
❤️ #امام_كاظم عليه السلام فرمودند:
🍀 يَنبَغي لِلعاقِلِ إذا عَمِلَ عَمَلاً أن يَستَحيِيَ مِنَ اللّه ِ
🍃 سزاوار است خردمند، هنگامى كه دست به كارى مى زند، از خداوند شرم كند
📖 تحف العقول، ص398
@Yaranmontzar
اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🌾
💠 قال الرضا علیه السلام:
🔹«اِذَا نَزَلَتْ بِکُمْ شَدِیدَةٌ فَاسْتَعِینُوا بِنَا»
🔸 هر گاه برای شما اتفاقی رخ داد، از ما کمک و یاری بجوئید.
🔻مستدرکالوسائل/ج۵/ص۲۲۹
📌 لینک مطلب
🔸 https://btid.org/fa/photogallery
📎 #حرم_مقدس
📎 #ولادت_امام_رضا علیه السلام
📎 #همه_خادم_الرضاییم
@Yaranmontzar
هدایت شده از ویکی فقه؛ دانشنامه علوم اسلامی
💎 #اصطلاحات | لیبرالیسم
🔹 لیبرالیسم به معنای آزادیخواهی است. آزادی مبتنی بر فرد گرایی و تکیه بر عقل بدون در نظر گرفتن وحی از عناصر اصلی تفکر لیبرالیستی میباشد.
🔸 لیبرالیسم (liberalism)، خواهان درجاتی از آزادی در برابر تسلّط یا هدایت دولت و یا هر مؤسّسه دیگر است که تهدیدکننده آزادی بشر باشد لیبرالیسم، که خود از مؤلفّههای مدرنیسم است، در نظر و عمل از پروتستانتیسم- نهضت اصلاح دینی- در قرن ۱۶ میلادی بسیار مدد گرفته است.
🔹 لیبرالیسم را میتوان به دو قسم فرهنگی و اقتصادی تقسیم کرد.
🔸 عناصر اصلی تفکّر لیبرالیستی عبارتاند از: تکیه بر عقل بدون در نظر گرفتن وحی؛ آزادی مبتنی بر فردگرایی (اومانیسم)؛ تساهل و تسامح با رویکرد نسبیّتگرایی مدرن.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
📥 wikifeqh.ir/لیبرالیسم
📎 #اصطلاحات
📎 #علوم_سیاسی
📎 #لیبرالیسم
🔰 کانال ویکیفقه
🆔 @wikifeqh
#تدبیر_قرآنی
إِنَّ الدِّينَ عِندَ اللّهِ الإِسْلاَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوْتُواْ الْكِتَابَ إِلاَّ مِن بَعْدِ مَا جَاءهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَن يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللّهِ فَإِنَّ اللّهِ سَرِيعُ الْحِسَابِ
مسلماً دینِ [واقعی که همه پیامبرانْ مُبلّغ آن بودند] نزد خدا، اسلام است. و اهل کتاب [درباره آن] اختلاف نکردند مگر پس از آنکه آنان را [نسبت به حقّانیّت آن] آگاهی و دانش آمد، این اختلاف به خاطر حسد و تجاوز میان خودشان بود؛ و هر کس به آیات خدا کافر شود [بداند که] خدا حسابرسی، سریع است.
(سوره آل عمران آیه 19)
@Yaranmontzar
#نهج_البلاغه
💠🔹يعسوب» به ملكۀ زنبوران عسل گفته مىشود كه هر گاه به پرواز درآيد تمام زنبورانى كه در آن كندو با او زندگى مىكردند به دنبال او به پرواز درمىآيند. سپس به رئيس هر قومى يعسوب اطلاق شده است. عجيب اين است كه بعضى از ارباب لغت، امير و رئيس زنبوران عسل را مذكّر شمردهاند، در حالى كه مؤنث است و به همين دليل همه جا در فارسى از آن به ملكه ياد مىكنند. واقعيت عينى نيز همين معنا را تأييد مىكند كه ملكه از جنس مادّه باشد نه مذكّر. در واقع امام عليه السلام فرق ميان افراد با ايمان را كه به معنويات مىانديشند با افراد مادى و بىايمان كه تنها به ثروت مىانديشند، بيان كرده، مىگويد: من پيشواى مؤمنانم؛ ولى پيشواى فاجران مال و ثروت است. در عصر آن امام عليه السلام اين معنا به خوبى آشكار شد: عدهاى دنياپرست از اطرافيان آن حضرت، او را رها كرده و به دليل وعدههاى هنگفت مالى معاويه به شام رفتند و به او پيوستند و با اين عمل باطن خود را آشكار كردند.
#حکمت_316
🔶 http://eitaa.com
@Yaranmontzar
🏷 نفرت خداوند از سه کار!
🔅 #امام_صادق_علیه_السلام :
🔸«سه كار است كه خداوند عز و جل از آنها نفرت دارد : خوابيدن [در روز] بدون آن كه شب زنده دارى شده باشد، خنديدنِ بدون تعجّب و خوردن در حال سيرى».
🔹«ثَلاثَةٌ فيهِنَّ المَقتُ مِنَ اللّهِ عز و جل : نَومٌ مِن غَيرِ سَهَرٍ و ضِحكٌ مِن غَيرِ عَجَبٍ و أكلٌ عَلَى الشِّبَعِ».
📚 كتاب من لا يحضره الفقيه :ج ١ ص ٥٠٣ ح ١٤٤٤
❀ ذکر امروز : لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ الْمُبین (۱۰۰ مرتبه)
@Yaranmontzar
🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸
🌸 *عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ الْبَزَنْطِيِّ قَالَ:*
*قَرَأْتُ فِي كِتَابِ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا عليه السلام: أَبْلِغْ شِيعَتِي أَنَّ زِيَارَتِي تَعْدِلُ عِنْدَ اللَّهِ أَلْفَ حِجَّةٍ.*
*قَالَ: فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ عليه السلام: أَلْفَ حِجَّةٍ؟!*
*قَالَ: إِي وَ اللَّهِ، وَأَلْفَ أَلْفِ حِجَّةٍ لِمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ.*
🌹از احمد بن محمّد بن ابى نصر بزنطى وى گفت:
در كتاب حضرت ابى الحسن الرضا عليه السّلام خواندم كه آن حضرت مرقوم فرموده بودند: برسان به شيعيانم كه زيارت من نزد خدا معادل با هزار حجّ است.
مى گويد: به حضرت ابى جعفر عليه السّلام عرض كردم: معادل با هزار حج است؟!
حضرت فرمودند:
بلى به خدا قسم بلكه كسى كه ايشان را زيارت كند در حالى كه عارف به حقّش باشد ثواب يك ميليون حج به او داده مى شود.
📘 من لا يحضره الفقيه ج ۲، ص ۵۸۲
🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸🌹🌸
@Yaranmontzar
🌺 ولادت با سعادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام مبارک باد
✨مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله:
🔹در روايتي از امام رضا عليه السلام آمده است: «إن الناس لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا؛ اگر مردم از گفتار نيک اثر ما آگاه شوند، به يقين از ما پيروي خواهند کرد». جهان امروز به دليل عدم شناخت، با اهل بيت عليهم السلام و مکتب و مذهب ايشان فاصله گرفته است. از اين رو يکايک ما وظيفه داريم تا در راه معرفي مذهب اهل بيت عليهم السلام به جهانيان بکوشيم و آن را چنان که هست به آنان بنمايانيم.
🔻 مارا به دوستان خود معرفی کنید 🔻
📲 عضویت در صفحه اینستاگرام
📲 اشتراک در چنل یوتیوب
📲 عضویت در صفحه فیسبوک
📲عضويت در كانال تلگرام
📡 شبکه جهانی مرجعيت، شبكه رسمى دفتر آيت الله العظمى سيد صادق حسينى شيرازى دام ظله
«سپاس از همراهی شما عزیزان»
🆔 https://t.me/marjaeyattvfa
@Yaranmontzar
#نهج_البلاغه
💠🔹امام عليه السلام در اين كلام نورانى به آثار زيانبار طمع اشاره كرده مىفرمايد: «طمع بردگى جاويدان است»؛ (اَلطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ) . حقيقت طمع، علاقۀ شديد به امور مادى است كه در دست ديگران است و شخص طماع براى رسيدن به آن هر گونه خضوع و ذلت را مىپذيرد و به همين دليل همچون بردهاى است در برابر كسى كه طمع از او دارد و طماع غالباً اين صفت رذيله را با خود حفظ مىكند از همين رو امام عليه السلام آن را نوعى بردگى ابدى شمرده است. افراد طمعكار انسانهاى ضعيف، زبون، دونهمت و فاقد شخصيتاند و چون اعتماد به نفس ندارند سعى مىكنند از طريق وابستگى به ديگران به مقصود خود برسند. در مقابل اين صفت رذيله فضيلتى است كه از آن به عنوان «يأس عَمّا في أيدِى النّاسِ ؛ قطع اميد از آنچه در دست ديگران است» تعبير شده و به بيان ديگر قناعت به آنچه خود دارد. در احاديث اسلامى به اين موضوع اشاره شده است.
#حکمت_180
🔶 http://eitaa.com
@Yaranmontzar