1_12009526326.mp3
21.16M
▪️باز این چه شورش است ...
🎙یکی از ماندگارترین نوحههای دهه شصت که توسط گروه بچههای آباده خواند شد.
#محرم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ان البکاء و الجزع مکروه للعبد فی کل ما جزع ماخلا البکاء والجزع علی الحسین بن علی فانه فیه ماجور
🚩 امام صادق (علیهالسلام) فرمود: «گریه و بی تابی برای انسان مکروه است، جز برای حسین بن علی ، که موجب اجر و پاداش است».
🏴 قالَ أبو عَبدِ اللَّهِ علیه السلام: رَحِمَ اللَّهُ شیعَتَنا، شیعَتُنا-وَاللَّهِ-هُمُ المُؤمِنونَ، فَقَد-وَاللَّهِ-شَرِکونا فِی المُصیبَةِ بِطولِ الحُزنِ وَالحَسرَةِ
🚩 امام صادق (ع) فرمود:
خداوند، شیعیان ما را رحمت کند! به خدا سوگند، آنان، حقیقتاً مؤمن اند. به خدا سوگند، آنان در اندوه و حسرتی مدام، در عزای ما شرکت میکنند.
🏴 دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
💧اشک و آب 💦
🩸 یا حسین 🩸
کُنتُ عِندَ أبی عَبدِ اللَّهِ علیه السلام إذَا استَسقَی الماءَ، فَلَمّا شَرِبَهُ رَأَیتُهُ قَدِ استَعبَرَ، وَاغرَورَقَت عَیناهُ بِدُموعِهِ. ثُمَّ قالَ لی: یا داوودُ، لَعَنَ اللَّهُ قاتِلَ الحُسَینِ ، وما مِن عَبدٍ شَرِبَ الماءَ فَذَکَرَ الحُسَینَ وأهلَ بَیتِهِ ولَعَنَ قاتِلَهُ، إلّا کَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ لَهُ مِئَةَ ألفِ حَسَنَةٍ، وحَطَّ عَنهُ مِئَةَ ألفِ سَیِّئَةٍ، ورَفَعَ لَهُ مِئَةَ ألفِ دَرَجَةٍ، وکَأَنَّما أعتَقَ مِئَةَ ألفِ نَسَمَةٍ، وحَشَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وجَلَّ یَومَ القِیامَةِ ثَلِجَ الفُؤادِ
📚الکافی: ج ۶ ص ۳۹۱ ح ۶
📚کامل الزیارات: ص ۲۱۲ ح ۳۰۴
🔻داوود رِقّی: در محضر امام صادق علیه السلام بودم که آب طلبید. وقتی از آب نوشید، ناراحت و چشمانش اشکبار شد.
آن گاه به من فرمود: «ای داوود! خدا لعنت کند قاتل حسین را !
هیچ کس نیست که آب بنوشد و از حسین و خاندانش یاد کند و قاتل او را لعن کند، مگر این که خداوند، برایش یک صد هزار حسنه مینویسد و یک صد هزار گناه را از او میزُداید و یکصد هزار درجه به او میدهد و گویی که یکصد هزار برده، آزاد کرده است. همچنین خداوند عزّوجلّ او را در قیامت، خنک دل محشور میکند».
📕 دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 ...به فرشتگان تسبیح خدا را یاد میدادیم
✔️عَن حَبِیبِ بنِ مُظَاهِرِِ الاَسَدِیِّ اَنَّهُ قَالَ لِلحُسَینِ بنِ عَلِیِّ بنِ اَبِی طَالِبِِ عَلَیهِ السَّلاَمُ اَیَّ شَیءِِ کُنتُم قَبلَ اَن یَخلُقَ اللهُ عَزّوَجَلَّ آدَمَ عَلَیهِ السَّلاَمُ ؟
قَالَ : کُنَّا اَشبَاحَ نُورِِ نَدُورُ حَولَ عَرشِ الرَّحمَنِ فَنُعلِّمُ المَلائِکَهَ اَلتَّسبِیحَ وَ اَلتَّهلِیلَ وَ اَلتَّحمِیدَ.
✔️ حبیب بن مظاهر اسدی از امام حسین علیه السلام پرسید :
قبل از آن که خداوند آدم را خلق کند شما چه بودید؟
فرمود: ما شبح هایی از نور بودیم که گرداگرد عرش الهی طواف می کردیم و به ملائکه تسبیح ( سبحان الله) و تهلیل ( لااله الاالله) و تحمید ( الحمدلله) می آموختیم.
📚علل الشرایع، ج۱، ص۲۳
🔹 دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻امام صادق عليه السلام :
✔️ عموى ما ، عبّاس بن علی ، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود ؛ همراه با ابی عبدالله جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد .
«كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِيٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّه ِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا »
عمدة الطّالب ، ص ۳۵۶
🏴 دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 یا حسین 🏴
📕مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ وَلَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا بِالْبَيِّنَاتِ ثُمَّ إِنَّ كَثِيرًا مِنْهُمْ بَعْدَ ذَٰلِكَ فِي الْأَرْضِ لَمُسْرِفُونَ
📕 برای پیشگیری از چنین جنایتهایی، به بنیاسرائیل گوشزد کردیم که هرکس انسانی را بکشد، بیآنکه مقتول، کسی را کشته یا در جامعه خرابکاری کرده باشد، انگار همۀ مردم را کشته است! در مقابل، هرکس انسانی را از مرگ نجات بدهد، انگار به همۀ مردم زندگی بخشیده است! البته پیامبران ما برای برقراری صلحوصفا میان بنیاسرائیل، دلیلهای روشنی آوردند؛ بااینهمه خیلیهایشان در جامعه مشغول قتلو غارت شدند.
( مائده ۳۲)
دارالقران الکریم اصفهان https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
.
🌙 مکن ای صبح طلوع
شعر آیینی معروف "مکن ای صبح طلوع" را قدیمیها به یاد دارند که در دستجات عزاداری نیمه شب عاشورا ماه محرم خوانده میشد.
اما شاید کمتر کسی بداند که سراینده این شعر معروف، خبازی از فومن قدیم به نام مرحوم کربلایی میرزا محمود بهجت پدر مرحوم آیتالله محمد تقی بهجت (ره) است، که تا سالیان اخیر ناشناخته بود. پس از مجلس روضهای آیتالله بهجت (ره) به مداح میگوید:
شعر "مکن ای صبح طلوع" از سرودههای مرحوم ابوی است.
کربلایی میرزا محمود بهجت فومنی متخلص به "قُمری" از شاعران گمنام در سال ۱۳۲۵ خورشیدی چشم از جهان پوشید و در کربلای معلی مدفون شد.
شب وصل است و تبِ دلبری جانان است
ساغر وصل لبالب به لب مستان است
در نظر بازیشان اهل نظر حیران است
گوئیا مشعله از بامِ فلک ریزان است
چشم جادوی سحر زین شب و تب گریان است
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
یارب این آبِ حیات از چه دلی جوشان است؟
امشبی را شه دین در حرمش مهمان است
عصر فردا بدنش زیر سم اسبان است
مکن ای صبح طلوع، مکن ای صبح طلوع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠امام صادق (ع) :
«مَنْ ذُکِرَ الْحُسَیْنُ عِنْدَهُ، فَخَرَجَ مِنْ عَیْنِهِ [عَیْنَیْهِ] مِنَ الدُّمُوعِ مِقْدَارُ جَنَاحِ ذُبَابٍ کَانَ ثَوَابُهُ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَمْ یَرْضَ لَهُ بِدُونِ الْجَنَّهِ؛
کسى که یادى از حسین نزدش بشود و از چشمش به مقدار بال مگسی اشک خارج شود، اجر او بر خدا است و حقتعالی به کمتر از بهشت براى او راضى نیست».
دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
https://www.aparat.com/v/a78rywc
بسم الله الرحمن الرحیم
مالك جُهَنِيِّ از امام محمدباقر علیه السلام در مورد کسی که موفق به زیارت امام حسین علیه السلام در روز عاشورا در سرزمین کربلا نمیشود توصیه هایی نقل کرده که از جمله آنها روضه خانگی در روز عاشوراست:
...ثُمَّ لْيَنْدُبِ الْحُسَيْنَ علیه السلام وَ يَبْكِيهِ وَ يَأْمُرُ مَنْ فِي دَارِهِ بِالْبُكَاءِ عَلَيْهِ وَ يُقِيمُ فِي دَارِهِ مُصِيبَتَهُ بِإِظْهَارِ الْجَزَعِ عَلَيْهِ
...براى امام حسين عليه السّلام ندبه و گريه نموده و به كسانى كه در خانه مىباشند نيز امر نمايد كه براى آن حضرت بگريند و با اظهار جزع و فزع بر آن جناب در خانهاش اقامه مصيبت نمايد.
کامل الزیارات جلد ۱ صفحه ۱۷۵
بر اساس روایت فوق و همانطور که در مفاتیح و سایر کتب آمده،
یکی از آداب روز عاشورا مقتل خوانی است؛
مقتل خوانی حجتالاسلام والمسلمین میرزا محمدی در روز عاشورا 👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سخنان شیخ عدنان، مفتی اهل سنت عربستانی درباره ی امام حسین (علیه السلام) و تعجب مجری در برنامه تلویزیونی!
🔺هرکس در عزای حسین غمگین نشود، فاسق، منافق و حتی کافر است.
💢
عکس دستخط علامه حسن زاده آملی(ره) میباشد.
امام حسين(عليه السلام) در روز عاشورا به فرزند خويش امام سجاد(عليه السلام) در حالي که او را به سينه ي خود چسبانده و خون از بدن مبارکشان مي جوشيد، اين دعا را آموختند تا براي حاجت و برطرف شدن اندوه و بلاهاي سخت و امر عظيم و دشوار بخوانند:
بحَقِّ يس وَ الْقُرْآنِ الْحَکيمِ، وَ بِحَقِّ طه وَ الْقُرْآنِ الْعَظيمِ، يا مَنْ يَقْدِرُ عَلى حَوائِجِ السّائِلينَ، يا مَنْ يَعْلَمُ ما فِى الضَّميرِ، يا مُنَفِّسًا عَنِ الْمَکْرُوبينَ، يا مُفَرِّجًا عَنِ الْمَغْمُومينَ، يا راحِمَ الشَّيْخِ الْکَبيرِ، يا رازِقَ الطِّفْلِ الصَّغيرِ، يا مَنْ لا يَحْتاجُ اِلَى التَّفْسيرِ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ افْعَلْ بى (کَذا وَ کَذا)
و به جاي کذا و کذا حاجت خود را بخواهد.
حسن حسن زاده آملی. عاشورای حسینی 1391 آمل حسینیه کوثر
خواندن اين دعا بعد از قرائت سوره ی يس مناسب است.
بحارالانوار: 92 / 196 ـ الباقيات الصالحات ، باب چهارم ، دعاى امام حسين (ع) روز عاشورا / 382
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹.... وقتی که امام سجاد «عليهالسلام» از دفن پدر شهیدشان فارغ شدند،به سوى عمويشان عباس رفتند.پس او را در حالتى ديدند كه فرشتگان ميان طبقات آسمان را مدهوش کرده و حوریان را در غرفه هاى بهشت به گريه افكنده است.خود را بر روى بدن انداختند، گلوى مقدس را بوسيدند و فرمودند: بعد از تو،خاک بر سر دنیا ای ماه بنی هاشم، از من سلام بر تو ای شهید محتسب ، و رحمة خدا و برکاتش.
برای آن بزرگوار نیز قبری حفر کرده و به تنهایی ایشان را وارد قبر نمود، همانگونه که پدرش را دفن نمود. سپس به بنی اسد فرمودند:
همراه من کسانی هستند که یاریام میکنند.
📗 مقتل الحسين {عليه السلام} ، سید عبدالرزاق المقرم ، ج ۱ ، ص ۳۲۰
دارالقران الکریم اصفهان https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
🍃🌺
🕋 و آنگاه که حجرالاسود به امامت زین العابدین علیه السلام شهادت داد...
🔻چون امام حسين «عليهالسلام» به درجه رفيع شهادت نائل گرديد؛ محمد بن حنفيه(عموى امام سجاد ) خدمت امام رسيد و گفت: اى برادر زاده من؛ مىدانى كه رسول خدا وصيّت به امامت على كرد...
و
پس از على ، امام حسن ...
و
بعد از او امام حسين مقام امامت را به عهده داشتند...
در حال حاضر كه پدرت به شهادت رسيده است وصيتى براى امامت بعد از خود نكرده است...!
و
از طرفى من عموى تو و برادر پدر تو و فرزند على مىباشم...
و
سناً از تو بزرگتر مىباشم و تو از من كوچكترى، لذا سزاوار است كه در امر امامت با من نزاع نكنى و امامت مرا قبول كنى...
🔻امام سجاد فرمود: اى عمو از خدا بترس و دنبال آنچه كه سزاوار آن نيستى نرو و من تو را بر حذر مىدارم كه از جاهلان باشى...
اى عمو... پدرم «صلوات اللّه عليه» قبل از اينكه به كربلا بيايد به من وصيت كرد و يك ساعت قبل از شهادتش با من در امر امامت عهد و پيمان بست و اين سلاح رسول خدا «صلىاللهعليهوآله» است كه در نزد من است...
پس دنبال اين امر نگرد كه مىترسم عمرت كوتاه شود و در احوال تو آشوب و اختلال روى دهد...! خداوند تعالى امتناع دارد كه امامت را جز در نسل حسين( ع) قرار دهد و اگر مىخواهى به اين امر يقين كنى با من نزد حجرالاسود بيا تا از او داورى و نظر بطلبيم و حقيقت امر را از او جويا شويم .
🔻هر دو نزد حجرالاسود رفتند، امام سجاد به محمد بن حنفيه فرمود: تو ابتدا سخن بگو و به پيشگاه خداوند تضرّع نما و بخواه كه حجرالاسود با تو سخن بگويد، آنگاه حقيقت امر را از او سؤال كن...
محمد شروع به مناجات نمود و خدا را صدا زد، ولى جواب و سخنى از حجر الاسود نشنيد ...
امام فرمود: اى عمو...! اگر تو وصى و امام بودى حجر با تو سخن مىگفت و جواب تو را مىداد
محمد گفت: اى برادر زاده...! حال تو حجر را صدا بزن و از او سؤال كن ...
امام دعا كرد و فرمود: اى حجر...؛ از تو سؤال مىكنم، به حق خداوندى كه عهد و ميثاق پيامبران و اوصياء و تمامى مردمان را در تو قرار داد، كه بگويى بعد از حسين بن على وصى و امام كيست؟
ناگهان حجرالاسود چنان تكانى خورد كه گويا مىخواست از جاى خود كنده شود، آنگاه به زبان و نطق آمد و به امام سجاد عليهالسلام گفت:
« وصيت و امامت بعد از حسين بن علی پسر فاطمه بنت رسول اللّه مخصوص توست...»
🔻محمد پاى حضرت را بوسيد و گفت: « اعتراف مىكنم كه امامت حق شما مىباشد »
(منتهى الامال)
✔️ دارالقرآن الکریم اصفهان
https://eitaa.com/ZalekAl_ketab
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سردار حمید هداوند
فرماندهی محترم انتظامی استان البرز
سلام علیکم
اخیرا و در پی اقدام شایسته جنابعالی و همکاران محترمتان در رسیدگی به تخلفات انجام شده در مراسم سوگواری محرم، نامه ای خطاب به شما در فضای مجازی منتشر شده و نویسنده به زعم خویش اقدام شما را زیر سؤال برده است.
نامه سراسر اشکال و پر از مغالطه ، شما را نگران نسازد و بر راه مستقیم خود ثابت قدم و استوار باشید.
در اینجا به برخی از اشتباهات فاحش و اشکالات واضح این نامه اشاره میکنم:
۱ . در خصوص احضار دختران نوشته است: « اگر قانون ملاک است؛ آیا عنوان مجرمانهای در قوانین جزایی تحت عنوان «هنجارشکنی» یا «خدشهدار شدن احساسات عزاداران حسینی» وجود دارد؟ اگر آری، احضار این دختران بر اساس دستور کدام مرجع قضایی بوده است؟ »
ایشان باید توجه کند که حجاب علاوه بر آنکه واجب الهی و ارزش مهمی در همه ادیان الهی است در ایران یک هنجار اجتماعی است.
هَنجار اجتماعی ( Social norm) در اصطلاح دانش جامعهشناسی به الگوی رفتاری گفته میشود که روابط و کنشهای اجتماعی را تنظیم میکند، اکثریت جامعه خود را به آن پایبند میدانند و در صورتی که شخصی آن را رعایت نکند (هنجارشکنی)، جامعه عکس العمل نشان میدهد و هنجار با قانون کنترل میشود.
جامعه بزرگ زنان ایران حتی پس از آشوب های دوسال پیش و در حالیکه میدانستند در برههای از زمان ابهام قانونی و اجرایی در خصوص حجاب بانوان وجود دارد اکثریت قاطع آنان التزام خود را به این ارزش الهی نشان دادند و ثابت کردند که حجاب در ایران یک هنجار اجتماعی است.
۲ . در نامه به جنابعالی نوشته: « اگر افکار عمومی ملاک است، منظور افکار عمومی کدام یک از بخشها یا قشرهای جامعه است؟ مثلا اگر از نتایج انتخابات اخیر کمک بگیریم، اکنون جامعه دارای سه گروه جمعیتی بزرگ است (۵۱ درصدی، ۲۷ درصدی، و ۲۲ درصدی) که اینها قضاوتشان نسبت به یک چنین پدیدهای متفاوت است، معیار شما برای تبعیت از افکار عمومی، کدام بخشهای جامعه است؟»
چنین عباراتی نشان میدهد که گویا نویسنده تصور میکند اشخاصی که در انتخابات شرکت نکرده اند از کشف حجاب در مراسم امام حسین علیه السلام خوشحال میشوند! و یا افکار عمومی میلیون ها نفری که کاندیدای مورد علاقه شان بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات هر روز در مراسم سنتی هیئات عزاداری شرکت کرد از کشف حجاب چند زن زنجیر زن نگران نشده اند!
واقعاً به چنین فهمی میتوان نام جامعه شناسی نهاد ؟!
۳. نویسنده در بخش دیگری از نامه خود به برخی از ناپسندی های مراسم سوگواری اشاره کرده و آنها را با کشف حجاب در عاشورا مقایسه کرده و پرسیده است که آیا آنها را هم احضار میکنید؟
ما میدانیم که نیروی محترم انتظامی همواره با همه ناهنجاریها موجود برخورد کرده و بسیاری از آنها را علاج و برطرف نموده است اما این را هم میدانیم که در این زمان « بی حجابی» پیشران فرهنگ مبتذل غرب و لبه تیز اسلام ستیزی است.
میرزای شیرازی مرجع بزرگ شیعه میدانستند که در ممالک اسلامی اشکالات و انحرافات متعددی در افکار و اعمال مسلمانان وجود دارد اما در بین همه ی آنها فقط استعمال توتون و تنباکو را در حکم محاربه با امام زمان علیه السلام دانستند. چون بصیرت و زمان شناسی و دشمن شناسی ژرفی داشتند و توطئهها را میفهمیدند.
۴ . امیدوارم منظور ایشان از اینکه نوشته اند: « خوب است نیروی محترم انتظامی بیش از آن که نگران رعایت هنجارها باشد نگران حفظ حریم و حرمت خویش باشد.» تهدید نباشد.
۵ . همه ما از عزاداری پسران و دختران نسل نو در ماه محرم و صفر و نیز شادی آنان در مناسبات سیاسی و مذهبی استقبال میکنیم. اشکالات احتمالی را هم اصلاح میکنیم و اجازه نمیدهیم کسانی این حضور مبارک را مخدوش کنند و آن را به نفع خواستههای نامبارک شان مصادره به مطلوب کنند.
۶ . خوشبختانه نویسنده این نامه اهل شهر بزرگ و زیبای اصفهان نیستند بلکه اهل روستای اصفهان هستند. چرا که اخیراً و بخاطر اینکه تناسب آرای انتخابات مردم این شهر فهیم و اصیل با مذاق وی نساخته و او را عصبانی کرده ، آن را روستا نامیده اند!
عزت و پیروزی و توفیقات روزافزون شما و همکاران محترمتان را در سایه لطف امام عصر ارواحنا فداه از خدای بزرگ خواهانم.
والسلام
احمد زادهوش
طلبه ای کوچک از حوزه علمیه اصفهان
جمعه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳