🏴 دفن حضرت معصومه سلام الله علیها.
✨زمینی که هم اکنون مرقد مطهر حضرت معصومه (علیهاالسلام) و صحن و سرای آن حضرت در آن جای دارد، در عصر ورود حضرت معصومه علیهاالسلام به قم به نام بابلان خوانده می شد و از باغ های ساحلی جناب موسی بن خزرج اشعری بود. پس از شهادت حضرت معصومه علیهاالسلام، پیکر مطهر او را غسل داده و کفن کردند و به همین زمین آوردند تا به خاک بسپارند. آل سعد اشعری سردابی حفر کردند. در این وقت بین آل سعد اختلاف شد که چه کسی پیکر آن حضرت را در آن سرداب به خاک بسپارد. سرانجام اتفاق کردند که سیدی پرهیزکار و پیرمردی پارسا که به نام قادر معروف بود وارد سرداب شود و آن گوهر پاک را دفن کند. وقتی به سراغ آن پیرمرد رفتند ناگاه از جانب صحرا دو نفر سوار نقابدار پیدا شدند؛ وقتی به نزدیک رسیدند از مرکب خود پیاده شدند و بر جنازه حضرت معصومه (علیهاالسلام) نماز خواندند و سپس داخل سرداب شده و بدن را دفن کردند، آن گاه بیرون آمدند و رفتند و کسی نفهمید که آن ها چه کسی بودند. آن گاه موسی بن خزرج سقف و سایبانی بر سر قبر مطهر برافراشت تا هنگامی که زینب دختر امام جواد (علیه السلام) وارد قم شد و قبه ای بر روی آن مرقد مطهر بنا کرد. بعضی احتمال داده اند که آن دو نقابدار حضرت رضا (علیه السلام) و امام جواد (علیه السلام) بوده اند.
📚 بحار الانوار ۵۷/۲۱۹
📚 منتهی الامال، ۲/۱۶۱۵
✍ حَدَّثَنَا أَبِي وَ مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَى بْنِ الْمُتَوَكِّلِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالا حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ سَعْدِ بْنِ سَعْدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا عَنْ زِيَارَةِ فَاطِمَةَ بِنْتِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیهماالسلام فَقَالَ مَنْ زَارَهَا فَلَهُ الْجَنَّةُ.
☀️امام رضا (علیه السلام) فرمود: كسى كه حضرت فاطمه معصومه را زيارت كند پاداش او بهشت است🍃
📚عیون اخبار الرضا علیه السلام، ۲/۲۶۷
#وفات_حضرت_معصومه_س
السَّلامُ عَلَيْكِ يَا بِنْتَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
امام کل گنبدهاست گر تَحْتُ الْحَنَک دارد
که در پشت سرش معصومه فوجی از مَلَک دارد
جهان را می کند روشن ولی با نور این گنبد
یقین دارم به نور افشانی اش خورشید شَک دارد
جهان کوچکی دارد ولی از هر نظر کامل
که زیر گنبدش هم چرخ دارد هم فَلَک دارد
کسی که مبدأ میل جهان را می دهد تغییر
برای طعم این تغییر دریایی نمک دارد
اگر که این همه گلدسته دارد معنی اش این است
به زُوّار گرفتارش فقط قصد کمک دارد
حریمش عُشِّ آل الله گشت و هرکه او را خواند
یقینا روی لب یا لَیْتَنا کُنّا مَعَک دارد
کریمه، عالمه،یا ساجده یعنی که این خانم؛
فقط با چارده معصوم فصل مشترک دارد
یکی با دیدن گنبد،یکی با بوسه بر مرقد
برای زائرانش نسخه های تک به تک دارد
نگو که سنگ قبر بهجت و علامه در اینجاست
بگو معصومه دور مرقدش سنگ محک دارد
منم در زیر پای زائرانش خسته و بی تاب
اگر دیدی که سنگی در حرم قدری تَرَک دارد...!!🍎🍃
#مهدی_رحیمی
سالـــروز وفات حضـرت فاطمـہ معصومـہ سـلام اللہ علیہا بـر همہ شیعیـاݩ تسلیت بـــاد✨🖤
#وفات_حضرت_معصومه_س
#آجرک_الله_یا_صاحب_الزمان_عج
حضرت امام خامنه ای زید عزّه الشریف:
💠فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد و عرصه فرهنگی عرصه جهاد است.
اگر از فضای مجازی غافل شویم اگر نیروهای مؤمن و انقلابی این میدان را خالی کنند مطمئنا ضربه خواهیم خورد.
هر کس به اندازه وسع و توان و هنر خود باید در این میدان حضور یابد .
1⃣ گاهی انسان حرف حق را مےتواند با استدلال قوی و با زبان شیوا و هنرمندانه بیان کند که این حرف به گوش و چشم هزاران و شاید میلیونها مخاطب برسد .
2⃣ گاهی شاید ما حرفی برای گفتن نداشته باشیم اما مےتوانیم انعکاس کارهای خوب و هنری دیگران در فضای مجازی بشویم .
3⃣ گاهی با یک کلام ، یک جمله مےتوانیم باعث تقویت روحیه جناح مؤمن انقلابی فعال در فضای مجازی بشویم.
👈 به اعتقاد من ، امروزه ذکر مستحبی بعد از نماز ما ، کار فرهنگی و جهادی در فضای مجازی است...
@Zendebadyadeh_shohadayeh_golgun
بسم الله الرحمن الرحیم
باسلام خدمت همه شما بزرگواران
امشب قصد دارم توضیحاتی پیرامون جدایی دین از سیاست بدهم
در تعالیم اسلام، دین و سیاست پیوندی نا گسستنی دارد اما استعمار و دشمنان با هدف سلطه بر کشورها خصوصا کشورهای اسلامی و چپاول ان ها ، جدایی دین از سیاست را ترویج میدهند
ما معتقدیم دین و سیاست صحیح مکمل یکدیگر در پیدایش یک جامعه الگو و پیشرو هستند
استعمارگران همیشه به این نتیجه رسیدهاند که بزرگترین خطر برای آنها، دین است در نتیجه همه تلاش خود را به کار میگیرند تا دین را از سیاست جدا کنند
همانطور که با مسیحیت این کارو کردن و یا دین را در انزوا و در گوشه معابد زندانی کنند و اجازه ندن که وارد جامعه و عرصه سیاست بشه.
به همین دلیل نظریه جدایی دین از سیاست را در همهجا مطرح کردند، و آن را بهعنوان قانونی قطعی تلقّی کردند
یکی از محقّقان بزرگ مینویسد: در کشورهای غربی، شعار جدایی دین از سیاست بسیار رایج است، و شاید به یک معنی جزء مسلّمات آنها شده است. به همین دلیل از تشکیل حکومت اسلامی که دین و سیاست را به طور قاطع با هم پیوند میزند، وحشت میکنند و رنج میبرند و این به دو دلیل تحریف مسیحیت و ظلم اربابان کلیسا است
۱
ابتدا مفهوم سیاست رو ببینیم چی هست
واژه سیاست از نظر لغت از «ساس» و «سوس» گرفته شده و به معنای کشورداری، اصلاح امور مردم، و اداره کردن کشور براساس قوانین و برنامهریزی و تدابیر است
طریحی در فرهنگنامه مجمع البحرین میگوید
«السیاسة القیام علی الشیء بما یصلحه؛ سیاست یعنی اقدام برای سامان دادن چیزی، به وسیله اموری که آن را اصلاح کند و سامان بخشد».
و در ادامه مینویسد: در وصف امامان معصوم (علیهمالسّلام) گفته شده است:
«انتم ساسة العباد؛ شما سیاستمداران بندگان خدا هستید».
و نیز در شان آنها آمده:
«الامام عارف بالسیاسة؛ امام به امور سیاست آگاهی و شناخت دارد»
ونیز در فرهنگ عمید اورده شده است :در فرهنگ عمید آمده:
«سیاست؛ اصلاح امور خلق و اداره کردن کارهای کشور، رعیتداری و مردم داری است... سیاستمدار کسی است که در کارهای سیاسی و امور مملکت داری، بصیر و دانا و کارآزموده باشد»
2
حال که مفهوم کلی سیاست رو فهمیدیم بریم سر مبحث انواع سیاست
۱ـ سیاست درست و حقیقی یا سیاست مثبت
۲ـ سیاست دروغین و مجازییا سیاست منفی
سیاست درست :براساس عدل و احسان و تدبیر باشد، و به دور از هر گونه تزویر و انحراف، به اداره امور مردم بپردازد، این همان سیاستی است که پیوند ناگسستنی با دین اسلام دارد، همان که شهید مدرس (قدسسره) که گفت: «سیاست ما عین دیانت ما است، و دیانت ما عین سیاست ما است».
در مقابل این سیاست ، سیاست منفی و ناصحیح قرار دارد که امروز سراسر جهان به خصوص غرب را فرا گرفته که بیشتر بر اساس تزویر، نیرنگ، و بر اساس منافع مادی نامشروع حکومتهای خودکامه پیریزی میشود.
3
ورود این اندیشه در جوامع اسلامی
گروهی که از کشورهای اسلامی برای تحصیل یا کارهای تجاری، یا سیاحت به فرنگ رفته بودند، این طرز فکر را به هنگام بازگشت بهعنوان ارمغان غرب، به شرق اسلامی آوردند، که دین باید از سیاست جدا باشد؛ بی آنکه تفاوتهای عظیمی را که میان اسلام و مسیحیتِ تحریف یافته وجود داشت درک کنند و به تفاوت فرهنگ اسلامی حاکم بر این کشورها با فرهنگ کلیسا بیندیشند.
برخی از کشورهای اسلامی، تسلیم این توطئه استعماری و تبلیغاتی شدند، و آن را بهعنوان یک اصل اساسی پذیرفتند، با توجه به اینکه دولتهای غربی که بهخاطر حفظ منافع نامشروع خود، از قدرت حکومت اسلام، سخت بیمناک بوده و هستند، این مساله را به شدت دنبال کردند و کشورهای غربزدهای همانند ترکیه، پیروی از این نظریه را سرلوحه کار خود قرار دادند، و حکومت لائیک بر اساس «سکولاریسم» (حکومت منهای دین) را تشکیل دادند.
هنگامی که انقلاب اسلامی ایران به ثمر رسید و نخستین حکومت اسلامی انقلابی تشکیل شد، همگی در غرب انگشت حیرت بر دهان نهادند که مگر میشود مذهب زمام حکومت را به دست گیرد؟ و بعد از آنکه دیدند این حکومت ریشهدار و با ثبات شد، برای اینکه انقلاب اسلامی در مرزهای این کشور محدود بماند و الگویی برای سایر کشورهای اسلامی نشود، دست به تلاشهای ویرانگر زیادی زدند.
خوشبختانه با درایت امام خمینی (قدسسره) و یاران ایشان آن توطئهها نقش بر آب شد، و تفکر تاسیس حکومت اسلامی در بسیاری از کشورهای اسلامی در قاره آسیا و آفریقا، بهعنوان یک تفکر زنده و نجات بخش درآمد، هر چند غربیها و غربزدگان در برابر آن به شدّت مقاومت میکنند و در این راه از هیچ کاری، از جمله انواع تهمتها، برچسبها، دروغها و تبلیغات مغرضانه و القای شبههها، فروگذار نیستند.
4
نقش استعمار
استعمارگران غرب، در رأس آنها روباه پیر مدتی قبل برای رواج فرهنگ غرب و جداسازی دین از سیاست، سه عنصر فرومایه را همزمان مامور دینزدایی در کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان نمودند ۱ـ رضاخان در ایران؛ ۲ـ کمال آتاتورک در ترکیه؛ ۳ـ امانالله خان در افغانستان، این سه نفر با پشتیبانی استعمارگران، هر کدام ضربه شدیدی بر اسلام و جامعه اسلامی وارد کردند. کمال آتاتورک، در ترکیه بنیانگذار حکومت لائیک شد که هنوز این توطئه در ترکیه به شدت ادامه دارد. امان الله خان دیکتاتور افغانستان برای حاکمیت لائیک (حکومت منهای دین) در این کشور، دست به کار شد، ولی در برابر مقاومت مسلمانان، راهی پیش نبرد . رضاخان در ایران با دیکتاتوری و کُشت و کشتار و ترفندهای دیگر برای براندازی دین، تلاشهای مذبوحانه کرد و گستاخی را به جایی رسانید که در ایران در روز هفدهم دی ماه سال ۱۳۱۴ هـ. ق، اعلام کشف حجاب اجباری نمود و در این خصوص پافشاری عجیبی کرد.
پس از او پسرش محمدرضا پهلوی، دست به کارهای انحرافی فرهنگی برای اسلامزدایی و جای گزینی فرهنگ غرب زد، با انواع تبلیغات و ترفندها به مقابله با اسلام ناب پرداخت، بسیاری از علما و مجاهدان هوشمند را به خاک و خون کشید، ولی در برابر قیام و انقلاب عمیق و گسترده مردم به رهبری امام خمینی (قدسسره) شکست خورد و گریخت و سرانجام او و افکار استعماریش به زبالهدان تاریخ افکنده شد. ولی غائله هنوز تمام نشده، غربزدگان بیمحتوا همچنان برای جدایی دین از سیاست تلاش میکنند، تا آخرین تیری را که در ترکش خود دارند بهسوی پیکر مقدس ولایت فقیه پرتاب کنند.
5
کلام معصومین و پیوند دین با سیاست
نهضت عظیم امام حسین (علیهالسلام) نمونه کامل مبارزه با طاغوت است، حکومت پر رنج پنج ساله حضرت علی (علیهالسلام) حاکی است که آن حضرت در راس سیاست قرار داشت و آن را هدایت میکرد. بر همین اساس در زیارت جامعه کبیره که از امام هادی (علیهالسلام) نقل شده، در وصف امامان (علیهمالسّلام) میگوییم:
«السلام علیکم یا اهل بیت النبوة... و ساسة العباد و ارکان البلاد؛ [قمی، شیخعباس، مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره، ص۵۴۴. ]
سلام بر شما ای خاندان رسالت و سیاستمداران بندگان خدا، و پایههای شهرها».
ز همه اینها بالاتر این که بیشتر ابواب احکام فقهی که از امامان معصوم (علیهمالسّلام) به ما رسیده، مربوط به سیاست است. فقهای ما کتب فقهی را به سه بخش تقسیم میکنند: عبادات، معاملات و سیاسات. عبادات همان رابطه معنوی خلق با خالق است، معاملات رابطه مردم با یکدیگر است، سیاسات رابطه مردم با حکومت میباشد.
و اگر بیشتر دقت کنیم مثلاً حج، نماز جمعه و نماز جماعت از عباداتی است که جنبههای سیاسی قوی دارند .
6
امام خمینی (ره) در باره جدایی دین از سیاست میفرماید :
این مطلب لازم است، بلکه فرض است که مردم را بیدار کنید و به مردم بفهمانید این معنی را که این نغمه (جدایی دین از سیاست) که در همه ممالک اسلامی بلند است که علما نباید در سیاست دخالت کنند، این یک نقشهای است مال ابرقدرتها... به حرف اینها گوش ندهید، و بخوانید به گوش ملت که ملت بفهمند این معنی را که این نغمه، نغمهای است که میخواهند علما را از سیاست برکنار بزنند، و آن بکنند که در زمآنهای سابق بر ما گذشته است، بیدار باشیم و همه توجه به این معنی داشته باشیم
خمینی، روحالله، صحیفه نور، ج۱۳، ص۲۱۹.
و نیز در جای دیگری میفراید :
سیاست برای روحانیون و برای انبیاء و اولیای خدا است... آیتالله کاشانی (منظور، مرحوم آیتالله سیدابوالقاسم کاشانی)
در قلعه فلک الافلاک محبوس بود، رئیس زندان آنجا، روزی در گفتوگو با آقای کاشانی گفته بود: «شما چرا در سیاست دخالت میکنید، سیاست شان شما نیست... » ایشان (آقای کاشانی) به او پاسخ داد: تو خیلی خری! اگر من دخالت در سیاست نکنم، کی دخالت بکند؟!»
امام خمینی (قدسسره) در ادامه سخن فرمود:
«مرا نزد رئیس سازمان امنیت شاه (در آن وقت که در قیطریه در حصر بودم) بردند، او در ضمن صحبتهایش گفت: «آقا! سیاست عبارت از دروغگویی است، عبارت از خدعه است، عبارت از فریب است، عبارت از پدرسوختگی است، این را بگذارید برای ما» من به او گفتم: این سیاست مال شما است... البته این سیاست هیچ ربطی به سیاست اسلامی ندارد، اما سیاست به معنی این که جامعه را ببرد و هدایت کند به آنجایی که صلاح جامعه و صلاح افراد است، این در روایات ما برای نبی اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) با لفظ سیاست ثابت شده است... در آن روایت هم هست که پیغمبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مبعوث شد که سیاست امت را متکفل باشد»
خمینی، روحالله، صحیفه نور، ج۱۳، ص۲۱۷-۲۱۶.
7
نظر امام خمینی :
امام خمینی (قدسسره) در کتاب فقهی تحریر الوسیله در بحث نماز جمعه مینویسد:
«فمن توهم ان الدین منفکّ عن السیاسة فهو جاهل لم یعرف الاسلام و لا السیاسة؛ [خمینی، روحالله، تحریر الوسیله، ج۱، ص۲۳۴. ]
آن کس که خیال کند دین از سیاست جدا است، او ناآگاهی است که نه اسلام را شناخته و نه سیاست را»
امام خمینی (ره) در از یکی از خطبه های خود که در تاریخ ۲۱/ ۱/ ۱۳۴۳ میفرماید :
«والله اسلام تمامش سیاست است، اسلام را بد معرفی کردهاند... اسلام مکتبی است بر خلاف مکتبهای غیر توحیدی، در تمام شؤون فردی، اجتماعی، مادی، معنوی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، دخالت و نظارت دارد، و از هیچ نکته ولو بسیار ناچیز... فروگذار نکرده است». [خمینی، روحالله، صحیفه نور، ج۱، ص۶۵.]
«اسلام دینی است که احکام عبادیش سیاسی است. این جمعه، این خطبههای جمعه، آن عید، آن خطبههای عید، این اجتماع، این مکه، این مشعر، این منی، این عرفات، همهاش مسائل سیاسی است.
نسبت اجتماعیات قرآن با آیات عبادی آن، نسبت صد به یک هم بیشتر است، از یک دوره کتاب حدیث که حدود پنجاه کتاب است و همه احکام اسلام را در بر دارد، سه چهار کتاب مربوط به عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است، مقداری از احکام مربوط به اخلاقیات است، بقیه همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق، سیاست و تدبیر جامعه است». خمینی، روحالله، صحیفه نور، ج۱۱، ص۱۳۲.
«آنان که سیاست را از دین جدا میدانند در حقیقت منکر (ماجرای نصب علی (علیهالسلام) در) غدیر هستند». [خمینی، روحالله، صحیفه نور، ج۲۰، ص۲۹-۲۸. ]
8
نظر حضرت آیتالله خامنهای
حضرت آیتالله خامنهای، پیرامون پیوند دین و سیاست، مطالب گوناگونی فرموده که در اینجا نظر شما را به تعدادی از انها جلب میکنیم:
«جدایی دین از سیاست که توطئه دیرین دشمنان برای منزوی کردن اسلام و قرآن است، باید به شدت محکوم شود، و به میدان آمدن دین در همه کشورهای اسلامی در مقابله با سیاستهای استعماری و استکباری، باید درس عمومی ملتهای مسلمان شمرده شود.» [جمعی از نویسندگان، رهبری فرزانه از نسل کوثر، ص۱۷۹. ]
«امروز قلمهای مزدوران و دستهای فروخته شده به دشمن در کار آنند که (روحانیت) این پشتوانه معنوی انقلاب را در چشم مردم تضعیف کنند. دشمنان انقلاب، جامعه روحانیت را در صورتی تحمل میکنند که روحانیون از دخالت در امور سیاست و حضور در صحنههای انقلاب کنار بکشند، و مانند جمعی از روحانیون بی خبر و متحجر گذشته و حال، به کنج مدارس و مساجد اکتفا کنند و کشور و زندگی و مردم را به آنان بسپارند.» [جمعی از نویسندگان، رهبری فرزانه از نسل کوثر، ص۱۶۲.]
«(بر روحانیت لازم است که) انزوا و دوری از فعالیت سیاسی را که خواست دشمنان و خلاف وظیفه اسلامی است، به هیچ وجه در زندگی خود و حوزههای علمیه راه ندهند، همواره مخصوصاً در مواقع خطر، پیشاپیش صفوف مردم، به تلاشی مخلصانه و خستگی ناپذیر مشغول باشند و علم را با عمل، و تفقه را با جهاد؛ معرفت را با تبلیغ قولی و عملی همراه سازند، و هر سه سنگر مدرسه، مسجد و جبهه را پر کنند». [جمعی از نویسندگان، رهبری فرزانه از نسل کوثر، ص۱۶۳.]
9