منازل هفتگانه نفس :
منزل سوم نفس ناطقه یا متفکره
نفس ناطقه یا متفکّره :
در این مرحله قوّه ی تفکّر و تمیز در نفس انسانی به خوبی ظهور کرده و نشو و نمای محسوسی پیدا می کند . قدرت نفس در این مرحله ، نتیجه و محصول کوششی است که انسان نسبت به تربیت نفس و تهذیب و تزکیه آن داشته است : ( وَمَن جَاهَدَ فَإِنَّمَا یُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ ) . « هرکس بکوشد ، بطورقطع به نفع خود کوشیده است » . سه مرحله ی فوق برای سالک ، دوره ی غلبه و تسلّط بر نفس است و وظیفه ی او مراقبت و هدایت و گاهی جنگ با نفس می باشد .
باید سینه را به سختی ها و زحمت ها و رنج های فراوان سپر ساخت ، و به این معنا یقین داشت که هیچ رنج وا دردی بی سود و بدون مزد نمی ماند .
در این رنج ها و کوشش ها مقصود کشتن نفس نیست ; بلکه رام کردن او و انداختن قوایش در مجراهای جدید صالح سودمند و علوی است ، بطوری که همه ی هوس ها و حس ها با الهام گرفتن از وحی ، خادم قلب پاک و اراده ی عقلی و الهی نفس ناطقه شوند .
منازل هفتگانه نفس :
منزل چهارم :نفس عاقله
نفس عاقله یا ملهمه :
در این مرحله قوّه ی تعقّل نشو و نمای کامل ، و با قوه ی اراده ی عقلی تجلّی و ظهور می کند . در این مرحله حاکم اصلی عقل است و به وسیله ی اراده ی عقلی ، احکام و اوامر عقل در همه ی شئون زندگی جاری خواهد گشت .
( وَنَفْس وَمَا سَوَّاهَا * فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ) . این دوره را بنابر آیات فوق از این رو مرحله ی نفس ملهمه می توان نامید که در نفس سالک ، نخستین بار پرتو الهام ربّانی افکنده می شود . مرحله ی چهارم از آنجا که در میان سه مرحله ی اول و سه مرحله ی بعد برزخی است ، از این رو به موجب قانون تکامل و برزخیّت ، دارای اشکال و صور و قوای هر دو طرف ( مراحل ذکر شده و آنچه ذکر خواهد شد ) می باشد .
در این مرحله قوای پست و حیوانی ، آخرین درجات قوّت و توان خود را به کار خواهند برد تا موقعیّت خود را نگاهداری کنند ، و از این حیث هم در دل سالک که مشغول تزکیه ی نفس است ، انقلاب ها و طوفان های بسیار قوی و بلکه خونین سر می زند ، ولی سرانجام قوای پست حیوانی و آمال و هوس های خود پرستانه ی نفسانی ، مغلوب انوار قاهره ی قوای برتر معنوی گشته ، ظلمت ، جهالت و غفلت مغلوب نور معرفت و فضیلت خواهد شد .
چون این حقیقت در دل عارف ظهور کرد ، سکوت و آرامش ، با نور الهام ، مشام جان او از فیض آسایش درونی و استراحت وجدانی که نتیجه ی پیروزی بر نفس حیوانی است ، برخوردار خواهد گشت و لذّت غلبه ی بر نفس را خواهد چشید .
سالک در این مرحله ی از تزکیه ی نفس ، کم کم شروع به چیدن میوه ی شیرین زحمت ها ، کوشش ها ، ناکامی ها ، ریاضت ها و مقاومت هایی که با متانت و توکّل و ایمان تحمّل نموده می کند .
( وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا ) . « کسانی که در راه ما بکوشند آنان را به راههای خود راهنمائی می کنیم » . از این زمان است که سالک عملاً وارد مراحل بالاتر شده ، واقعیّت آن همه حقایق را که درباره ی مقام و حالات گوناگون تزکیه ی نفس ، مانند مکاشفات و الهام و جذبه و ذوق و اشتیاق شنیده بود ، حالا از روی یقین احساس می نماید ، و قوّت قلب و قوّه ی توکّل و ایمان و اعتمادش بر الطاف و فیوضات و هدایتِ پروردگار ، روز به روز قوی تر می گردد .
منازل هفتگانه تزکیه نفس :
منزل پنجم نفس مطمئنه
نفس مطمئنّه :
در مرحله ی چهارم که شرح آن گذشت ، با وجود تکامل یافتن قوّه ی تعقّل و اراده ی عقلی ، باز زندگی انسان خواه فردی یا اجتماعی ، به کلّی از خطا و گناه محفوظ نخواهد ماند ، چرا که قوای نفسانی و حیوانی به کلّی ریشه کن نشده و به عبارت درست تر تبدیل به قوای روحانی نگشته و هنوز خام و نرسیده اند .
از این رو در بیشتر اوقات ، همان قوای حیوانی بروز کرده و اظهار حیات و توان و قدرت خواهند نمود .
این حال در مسیر زندگیِ سالک بارها پیش می آید ، و گاهی او را گرفتار وحشت و حیرت و نومیدی می سازد . ولی عارفان بینادلی که این مراحل را پشت سر گذاشته اند ، از پیدایش این احوال ما را آگاهی و دلداری داده اند . پس در این حال و در این حال برگشتها و تنزّلهای ناگهانی ، نباید دل از دست داد ، و نومید و مضطرب گردید ; بلکه باید به مراقبت افزود و با جان و دل آن حوادث ناگوار و حالهای پر اضطرار را پذیرفت و به رفع آنها کوشید . چرا که شرط سلوک و مقتضیّات تزکیه ی نفس همین است . ولی در این مرحله ی پنجم که نفس عنوان صفت مطمئنّه به خود می گیرد ، طوری در مقام خویش استوار و برقرار خواهد بود که دیگر ترس لغزیدن ، سقوط ، مغلوب هوس ها ، فریب های نفس حیوانی و گرفتار وسوسه های شیطانی شدن باقی نخواهد ماند .
آیینه ی غیب نمای دل عارف و آسمان زندگی اش از ابرهای سیاهِ دریای هوی و هوس ها پاک شده و ماهِ دلربایِ روحِ ملکوتی و با شکوه خود را در آن آسمان پاک تجلّی خواهد داد و نمونه های جلوه های روح سبحانی خواهد شد .
در این مقام است که جنگ با نفس ، با پیروزی کامل عقل خاتمه می یابد ، و نفس حیوانی رام و فرمانبر سالک می شود و عارف از زنجیر هوس ها و تحریک ها و هیجان های شدید نفسانی آزاد می شود ، و حتی بدن هم پیرو اراده ی الهی او شده و یک راهوار باربرداری می گردد .
منازل هفتگانه نفس
منزل ششم :نفس راضیه
نفس راضیه:
این مرحله مقام عشق و وادی هیجان انگیز رضا و تسلیم است . در این مرحله نفس انسانی به محک امتحان سنجیده می شود ، و در بوته ی مصایب درونی و روحی ، در آتش شک و شبهه و تزلزل و بیم و امید که آنها را مغلوب کرده بود یک بار دیگر گداخته خواهد شد ;
تا به کلّی صافی و خلوص خود را به دست آورد و پایدار شود .
بنابراین ، این مرحله مقام فدای نفس و میدان جانبازی است ، نفس ناطقه ی انسانی باید شایستگی درک لطف ، محبّت ، عنایت ، فیض جبروتی و لاهوتی را به نمایش بگذارد .
و در راه عشق خدایی برای فدا کردن خود نیز حاضر و بلکه مشتاق 6 باشد .
این مقام عرصه ی عشق بازی مجازی نیست ; بلکه در این جا با جان باید به طور حقیقی بازی کرد ، و حتّی هزاران جان را فدای نام و عشق محبوب نمود ، و پای کوبان و رقصان به پای دار وصل شتافت .
در اینجاست که دیگر فرقی بین مشیّت آفریدگار و اراده ی بنده ی او نخواهد ماند ، و انسان از روی معرفت حقیقی اجرا کننده ی اراده ، بلکه یاری دهنده ی اجرای نقشه ی آفرینش و تکامل جهان خواهد گشت .
این مرحله از یک طرف مقام فدای نفس و تسلیم و رضای محض است ، و از طرف دیگر هنگام تجلّی انوار کشف ، و الهام ، و وصال است .
در این مقام دیگر سایه ی جدایی و پرده ی ناتوانی وجود ندارد ، زیرا نور عشق و معرفت سرتاسر زندگی باطنی و ظاهری عارف را فرامی گیرد و او خطی جز در رضای حق و تسلیم شدن به اوامر و اراده ی او نمی بیند و نمی شناسد .
در این مقام انتظار وصل با شعله ی آتش جانسوز عشق ، همه ی نیروهای مخالف و اضداد طبیعت گداخته و با هم درآمیخته می شود و به قوّه های حیات بخش بندگی می گردند
,*منازل هفتگانه نفس*
*منزل هفتم نفس مرضیّه*.
نفس مرضیه:
این مرحله بالاترین و آخرین مقام کمال نفس انسانی است ، این مقام ، مقامِ وصل و یگانگی نفس ناطقه با روح است .
در مرحله ی ششم ، رضا و خرسندی از طرف عاشق بود ، ولی عاشق از رضای معشوق به طور کامل مطمئن نبود و فقط آثاری از خرسندی محبوب را گاهی احساس می نمود ; ولی در مقام هفتم اطمینان قلبی برای نفس ناطقه حاصل می شود ، بدین جهت نفس در این مرتبه ، مرضیّه خوانده شده است ، به این معنی که خدای متعال نیز رضای خود را از نفس ناسوتی اظهار و عشق خود را به وی اثبات و اعلام می نماید .
در این مقام ، نفس ناطقه با یقین عینی و بلکه با حقّ الیقین می داند و می فهمد که عشق دو طرفی است ; یعنی محبوب نیز پا بسته ی مهر او بوده است ; بلکه او شوریده تر از این مجنون ناسوتی است، چنانکه در حدیث قدسی آمده است : ای فرزند آدم ! من دلباخته ی توأم و این برای تو پنهان است ، پس تو هم دلباخته ی من باش . آری ! در این مقام ، پرده از روی آن سرّ خفّی ، که آفریدگار شیفته ی آفریده ی خویش است ، از پیش چشم عارف برداشته می شود ، چنانکه از یکی از عارفان عاشق نقل شده که گفته بود : سی سال خدا را می طلبیدم ، سرانجام به این نتیجه رسیدم که او طالب بود و من مطلوب .
احساس و ادراک رسیدن نفس به مقام رضا ، هر روز و هر ساعت و بلکه هر دم که سالک در دل خود ذوق آن را خواهد چشید ، خود بزرگترین حظّ روحانی و فیض آسمانی و سرور جاودانی است .
در این مقام است که نفس ناسوتی نه تنها ندای «أنت الحبیب وأنت المحبوب» را می شنود ; بلکه در صفات محبوب شرکت می کند ، زیرا در این مقام اراده و آرزوی عاشق و معشوق ، یعنی نفس ناطقه و حق ، یکی شده است .
البتّه برای رسیدن به مرحله ی نهایی که مقام رضا است باید اراده و عمل را بعنوان سلاح برداشت . اراده و عمل به قواعدی که تنها از طریق انبیا و امامان به ما رسیده است . در این سیر و سفر پیروی کردن از دستورهای غیر خدا و مکتب های به اصطلاح عرفانیِ بشر ، عین گمراهی است و نه تنها آدمی را به جایی نمی رساند ; بلکه در وادی هلاکت انداخته و عمر او را ضایع می کند
سیر وسلوک
اولاً چه بخواهیم و چه نخواهیم در وادی سیروسلوک هستیم
ثانیاً سیرالی الله(سیروسلوک)هدف اصلی خلقت انسان هست
و بهترین و بزرگترین هدفی است که انسان میتواند لحظه لحظه عمرش را صرف آن بکند
غیر آن بازیچه ایی بیش نیست
اولین اصل از اصول دین چیست؟؟؟
توحید
توحید یعنی چه و چطور میشود بدان رسید؟؟؟
تنها راه رسیدن به اولین اصل اسلام (توحید)، تزکیه نفس بوسیله سیروسلوک است
بیشتر از این بحث نمیکنم
بروید تفسیر آیه ”وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون“را مطالعه کنید تا ببینید مفسرین لیعبدون را چه چیزی تفسیر کرده اند
سیروسلوک و یکتا پرستی در طول هم قرار دارند نه در عرض هم
با تزکیه نفس به توحید(لاموثر فی الوجود الا الله)میرسیم و آنوقت هست که از انواع شرکها رهاشده و یکتا پرست میشویم
🔘 کلماتی چند از آیت الله یعقوبی قائنی رضوان الله تعالی علیه
۱۵۱) هدف خدای متعال
از خلقت انسان و سیر و سلوک،
این است که انسان فقر خود را بفهمد.
▫️مجاهده صحیح وقتی است
که انسان به عجز خودش برسد.
۱۵۲) سالک، سالک الی الله مقصود است،
▫️یعنی کسی که از خودش به سوی خدا رجوع میکند،
▫️ما سوی را پشت سر گذاشته است و اولین منزل که توبه از ما سوی الله است را طی کرده است.
▫️اختیاراً پشت کرده به ما سوی الله و رو کرده به سمت خدا
۱۵۳) سیر الی الله
یا اختیاری است یا اجباری،
▫️تمام افرادی که از این عالم می روند،
سیر الی الله دارند، اما به صورت اجباری
۱۵۴) اصل سیر و سلوک به معنای
راهی است که انسان بعدها در پیش دارد،
▫️اما بعضی خیال کرده اند که سیر و سلوک این است که کسی چند صباحی مشغول تزکیه نفس و... باشد،
▫️در حالی که مقصود سیر الی الله است
۱۵۵) برزخ و عوالمی که در پیش است،
تمام حقایقشان در نفس انسان منطوی است.
▫️اصل سیر و سلوک این است که
عوالمی که دیگران در آنجا در پیش دارند،
او این جا طی کند، در باطن خودش سیر کند،
▫️سلوک به این معناست که
بر طبق این سِیرش، سلوک کند،
عمل کند به آنچه که می فهمد.
🌳🌳🌳🌳🌳🌳
با سلام و احترام خدمت همه دوستان هم گروهی ...
یکی از هم گروههای خودمون بنام
محمود پرهیزگار بدلیل مشکلات جسمانی و دیسک کمر قادر به کار کردن بیرون از منزل نیستند وخانه نشین شدن و عیالوار هم هستند و گرفتار مشکلات زندگی ومعیشتی شدند میخواهیم یک رزمایش همدلی و مومنانه انجام بدیم و ماهانه یه کمکی به این خانواده کنیم .دوستان هرچقدر در توانتون هست کمک کنید تا بتونیم دست این بنده خدا را بگیریم.جلو خانوادهشون شرمنده نباشند..
دوستان مهدوی یک یا صاحب الزمان بگید دل اینخانواده را شاد کنیم تا مشکلشون کمتر بشه ...
شماره تماس محمود پرهیزگار 09338052461
شماره کارت 6037691568455521
بانک صادرات بنام محمود پرهیزکار اجرتون با حضرت مهدی .. ..
👆👆👆
مورد تایید است .
حیدر بادنور
مدیر گروه ظهوربسیار نزدیک است
🌳🌳🌳
«وَ يُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسكِينًا وَ يَتِيمًا وَ أَسِيرًا، إِنَّمَا نُطعِمُكُم لِوَجهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُم جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا.»
«و غذا را در عین دوست داشتنش، به مسکین و یتیم و اسیر ،انفاق میکنند، (و میگویند) ما شما را فقط برای خشنودی خدا اطعام میکنیم و انتظار هیچ پاداش و سپاسی از شما نداریم.»
📖 سوره مبارکه انسان، آیات ۸ و ۹
باسلام خدمت همه دوستان عزیز وهم گروهی...
خانواده ایی مقروض درهمسایگی بنده هستند وزندگی میکنند واز لحاظ معیشتی در مضیقه و سختی وتنگنا هستند.. همسر خانواده بدلیل تصادف قادر به تامین مخارج زندگی نمی باشد.داری چند عائله و محصل هستند.وبار خانواده بر دوش خانم ایشون هست که این خانم ناچاره در مزارع کشاورزی مردم کار کنه و خرج زندگی را تامین کنند..
لذا از همه دوستان که دست خیر دارند ومیتونند کمکی کنند در رزمایش و کمک مومنانه دراین راه دریغ نکنند تا بتوانیم دل این خانواده را شاد کنیم ...بخاطر حفظ ابرو این خانواده مستضعف که خواستند اسمشون برده نشه..👇
دوستان میتونند کمکهای نقدی رو به حساب ما واریز کنند تا ما بدست این خانواده برسونم..هرچقدر که درتوان دارید به نیت تعجیل درفرج اقا امام زمان ...
تحقیق شده مورد تاییداست.
5859831006562143
تجارت
بنام حیدر بادنور..
اجر همه دوستان با حضرت مهدی..
انشالله در زمره سربازان ان حضرت قرار بگیرید..
✅حیدر بادنور مدیر گروه ظهور بسیار نزدیک است✅
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #کلیپ_صوت_مهدوی
💽 «لشکر نامرئی امام زمان»
🎤 استاد #پناهیان
🔺 خیلی وقتها مذهبیها ساکت و خاموشن، اصلا معلوم نیست هستن!!!!
🌴ظهور بسیار نزدیک است🌴
🌺اللهم عجل لولیک الفرج 🌺
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📛 چرا برخی نمازخوان ها اینهمه معصیت می کنند⁉️
❇️ پس اثر نماز کجاست⁉️⁉️⁉️
#استاد_رنجبر🎙
#بسیار_زیباوتاثیر_گذار✔️
🌴ظهور بسیار نزدیک است 🌴
💝الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَـ الْفَرَج💝
5.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬راه میانبر دوستے با #امام_زمان
از دو مسیر مے توان به صورت ویژه به امام زمان (عج) نزدیک شد...
🎤حجت الاسلام والمسلمین عالی
🌴ظهور بسیار نزدیک است🌴
🌺اللهم عجل لولیک الفرج 🌺