eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
پیغمبر رحمت و زحمت.mp3
10.19M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎧🎼 🔺چقدر حاضریم برای خدا و دینمان زحمت بکشیم؟! 🏴 به مناسبت شهادت حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم 🔺 برگرفته از جلسات 《پیامبر رحمت و زحمت》 پیشنهاد دانلود✌️ ⏰( ۷دقیقه و ۳ثانیه) 📌 حجت الاسلام امینی خواه [♡شهادت علیه السلام و صلی الله علیه و آله و سلم تسلیت♡] ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جهاد با نفس 56.mp3
4.35M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎼🎧 🔺 سلسله جلسات ۵۶ ▫️جلساتی برای خودسازی معنوی جهت سربازی حضرت ▫️ تدریس کتاب جهاد با نفس ، کتاب مورد توصیه آیت الله بهجت جهت رشد معنوی و ترک گناه جلسه6⃣5⃣ در نشر این فایلها کوشا باشید حتی با لینک خودتان پیشنهاد دانلود✌️ ⏰( ۴دقیقه و ۳۲ثانیه ) 📌 با تدریس استاد_احسان_عبادی از اساتید مهدویت،تجلی کامل جهاد با نفس در صحرای کربلاست، ان شاء الله اجرتان با صلی الله علیه و آله و سلم 🌷هدیه به لبخند امام_زمان عج سخنرانی قطره ای 🎤 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دکتر سویزی
4_6005968089315803725.mp3
825.3K
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻📖 تلاوت قرآن کریم 〽️ 〽️ 〽️ 〽️ 🎤 @Telavat_ir ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 💌 ❣مهدے جان! ▫️آقاجان،روز های پایانی چه سنگین است ▪️ای داغدار اصلی این روضه ها بیا در محضرتان سلامی میکنم محضر اجداد بزرگوارتان ▫️سلام بر تو ای رسول اکرم . سلام بر تو که حتی نگذاشتند در دقایق واپسین عمرت حتی با دست خویش وصیتی بنویسی. ▪️سلام بر تو رسولی که فرمودی: أخوف ما أخاف على أمّتي كلّ منافق عليم الّلسان. بيش از هر چيز از منافقان دانا بر امت خود بيم دارم.و امروز چه سخت گرفتار آنیم یا رسول الله ▫️ سلام بر تو امامی که غربت را فقط در نام تو باید جست ای که در خانه خویش هم غریب بودی. ▪️سلامی بر تو امامی که قاتلان و هتاکان به حرمت مادر و پدر بزرگوارت را به کوچه ومنبر می دیدی و دم بر نمیآوردی. ▫️سلام بر تو امامی که حتی به خانه خود هم دشمن داشتی. به فدای غربتت یا (علیه السلام ). یا سیدی و یا مولای. ▪️و سلام بر تو ای قبله حاجات ما ای غریب الغربا یا ضامن آهو یا امام الرئوف یا علی ابن موسی الرضا(علیه السلام ) 🏴آجرک الله یا صاحب الزمان عج الله 💌دلنوشته_مهدوی اللهم_عجل_لولیک_الفرج التماس دعا🤲 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ⁉️متن شبهه و سوال🔻🔻 در مورد حکم حکومتی که ولی فقیه شرعا اجازه دارد، آیا در حکومت امام زمان که حضرت به سبک داوود نبی قضاوت خواهد کرد، امام زمان کلا با حکم حکومتی حکومت خواهد کرد؟ اگر اینگونه باشد که خیلی ها در مقابلش خواهند ایستاد و ندای دیکتاتوری و نداشتن دموکراسی سر خواهند داد، عبدالکریم سروش ماسون یکی از دلایلی که برای رد امام زمان می آورد میگوید که او در حکومتش دموکراسی ندارد!؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📝متن پاسخ به شبهه🔻🔻 ⬅️این موضوع که امام زمان (عج) در زمان ظهور حکم می کند و همه مردم موظف هستند گوش بکنند پس دموکراسی زیر سوال می رود.. قبلا در بحث ولایت فقیه گفتیم. دموکراسی به این معنی که هر چه مردم گفتند انجام بشود به این معنی ما در اسلام خیلی قبولش نداریم. ⤵️ممکن است مردم یک چیزی بخواهند که اصلا خلاف شرع باشد. 99 درصد مردم زمان قوم لوط می گفتند همجنس بازی.. آیا رهبر باید قبول می کرد؟ رهبر و پیامبر اسلامی! ◀️پس ممکن است که مردم یک چیز اشتباه بگویند درست است یانه؟ همان طور که در انقلاب خودمان مردم یازده میلیون اکثریت به بنی صدر رأی دادند که آخرش منافق بود. پس اینکه هر چه مردم بگویند این نیست. ⤵️اما اینکه (عج) یک چیز می‌گوید مردم موظف هستند گوش بکنند، آقای سروش این قدر نفهمید که در زمان ظهور عقل مردم رشد می کند فهم مردم از این بیشتر می شود. مردم می فهمند که اگر امام زمان (عج) چیزی می گوید خیر آنهاست می پذیرند، ↖️ مثل اینکه شما دکتر می روید دکتر صدتا آمپول هم به تو بدهد می گویی چشم می زنی، چرا؟ چون دکتر خیرت را می خواهد. شما این قدر تشخیص را داری که این حرفی که دکتر می زند خیر تو است. ⤵️این هم همین است شما در زمان امام زمان (عج) می فهمی این حکم و دستوری که امام داد خیر تو است به همین خاطر می پذیری. این نکته را آقای سروش نفهمید به همین خاطر این شبهه را القا کرد. ⬅️بعد در رابطه با نحوه ی حکومت امام زمان (عج) مثل حضرت داود هم بحث هایی داریم که آیا همیشگی است یا بعضی موقع هاست.. اینها هم بین اساتید بحث است نمی شود با قاطعیت آنچنان نظر بدهیم. علیه السلام تسلیت هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام، ۱۱۲ ➖➖➖➖➖➖➖➖ 👤پاسخ دهنده: استاداحسان عبادی (🔺جزو اساتید مهدویت ، پژوهشگر تاریخ و محقق) ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ▪️کار و کوشش، قانون عام آفرینش برای شکوفایی اقتصادی و دست یابی به اهداف و آرزوهای بلند است. خداوند در این باره هیچ بخلی نورزیده است. هرکه این قانون را به درستی به کار گیرد، دنیای او رونق می گیرد و شکوفا می شود؛ 💢اگرچه بر آیینی جز آیین اسلام باشد. در مقابل، هرکه از این قانون مهم، غفلت کند و آن را نادیده انگارد و وانهد، دچار تنگنا، عقب ماندگی و تهی دستی خواهد شد؛ اگرچه مسلمانی شیعی و دارای مکتب «اِثنی عشری» باشد و گرچه شب و روز خویش را به دعا و توکل و عبادت سپری کند. 💢سخنان اهل بیت (علیه السلام) در بردارنده خیر دنیا و آخرت است آن بزرگواران با رهنمودهای گران بهایشان، هم شیوه های خوشبختی در دنیا را فرا راه پیروانشان قرار داده اند و هم شیوه های خوشبختی در آخرت را. آموزه های به جا مانده از هشتمین امام ما نیز، هم در بردارنده رهنمودهای سامان بخشی به دنیای انسان هاست و هم به خوشبختی آخرت توجه دارد. 💢 بر این اساس و به منظور آبادانی دنیای آدمیان، به اندیشه های اقتصادی (علیه السلام ) اشاره می شود. بررسی اندیشه های اقتصادی امام هشتم (علیه السلام )، آنگاه اهمیت بیشتری می یابد که تولید ملی و و تولید داخل سبب ارتقاء و استقلال کشور می شود. در این نوشتار به برخی ازاین اندیشه های ناب اشاره می کنیم. ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۲ 1⃣-کار و تلاش 💢کار وکوشش، قانون عام آفرینش برای شکوفایی اقتصادی و دست یابی به اهداف و آرزوهای بلند است. خداوند در این باره هیچ بخلی نورزیده است. هر که این قانون را به درستی به کار گیرد، دنیای او رونق می گیرد و شکوفا می شود؛ اگرچه بر آیینی جز آیین اسلام باشد. ▪️در مقابل، هرکه از این قانون مهم، غفلت کند و آن را نادیده انگارد و وانهد، دچار تنگنا، عقب ماندگی و تهی دستی خواهد شد؛ اگرچه مسلمانی شیعی و دارای مکتب «اثنی عشری» باشد و گرچه شب و روز خویش را به دعا و توکل و عبادت سپری کند. 💢 (علیه السلام ) به خوبی از این قانون آگاه بود، چنان که سامان بخشیدن به دنیای انسان ها را در گرو پای بندی به این قانون می دانست. در نتیجه، آنها را به کار و کوشش فرا می خواند. احمد بن ابی نصر بَزّنطی می گوید: 🔺 «به امام رضا(علیه السلام ) گفتم: کوفه به من نمی سازد و زندگی در آن همراه با مضیقه است. زندگی ما در بغداد بود و درآنجا در روزی برمردم گشاده است. ▫️حضرت فرمود: «اگر می خواهی بیرون بروی برو؛ چرا که امسال، سال آشفته ای است و مردمان را چاره ای جز طلب روزی و کوشش برای به دست آوردن معیشت خوب نیست. پس طلب و کوشش را برای به دست آوردن امکانات زندگی از دست مده».[محمدرضا محمود و محمد حکیمی، الحیاة، ج 6، ص 468] 💢از دیدگاه امام رضا (علیه السلام )، ارزش معنوی کار چنان است که مقام کارگر را فراتر از مقام مجاهدین فی سیبل الله (جهادگران در راه خدا) می داند و می فرماید: «ان الذی یطلب من فضل یکف به عیاله اعظم اجراً من المجاهد فی سبیل الله؛ آن که با کار و کوشش، در جست و جوی مواهب زندگی برای تأمین خانواده خویش است، پاداشی بزرگ تر از مجاهدان راه خدا دارد».[حسن بن علی بن شعبه حرانی، تحف العقول، ص 808] ▫️«تنها تن آدمی نیست که به کار نیاز دارد، بلکه رشد روح او وقوای معنوی و فکر و فرهنگ و تربیت او نیز بستگی به کار دارد و بی کاری، بر معنویت آدمی نیز آثاری زیان بار می گذارد. 💢 اگر آدمی، هر چه را که نیاز دارد،دراختیار داشت و طبیعت، آماده و ساخته پرداخته به او می داد و در نتیجه، اوقات خود را پیوسته به بی کاری و فراغت می گذراند، به فساد و تباهی کشیده می شد و ناگزیر نیرو و انرژی خود را در راه هایی صرف می کرد که به نابودی خود هم نوعانش می انجامید».[ محمد حکیمی، معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی، صص 224 و 225] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام۳ 2⃣-پرهیز از اسراف ▪️اسراف، سرگرانی با خداوند و نعمت های اوست. آن که در به دست آوردن حتی لقمه ای نان، «ابر و باد و مه خورشید و فلک» و ده ها عامل پیدا و پنهان دیگر را مؤثر می داند، هرگز اسراف نمی کند. در حقیقت، اسراف، پشت پا زدن بی توجهی و بی حرمتی به همه عوامل یاد شده است. 💢هرگز شکوفایی و رونق اقتصادی، با اسراف و هدر دادن بیهوده اموال امکان پذیر نیست، و هرگز شخص و ملت اسرافکار، به رشد اقتصادی نخواهد رسید. از این رو، اسراف، آفت کار نیز به شمار می آید، ▪️ زیرا آن که هم کار می کند و هم اسراف، مانند آن است که در صندوقی که ته ندارد، پول می ریزد و بدیهی است ثروتی برای اندوخته نخواهد شد و پیشرفتی نخواهد کرد. اسراف، عامل اصلی فقر و تهی دستی نیز به شمار می رود. 💢 از دیدگاه عرفانی، نعمت های پروردگار ادراک و شعور دارند و آنگاه که بی توجهی فرد را به خود حس کنند، رخت بر می بندند و فرد را از نعمت ها محروم می کنند. در مقابل، اگر از انسان توجه، احترام و ارزش ببینند، نه تنها مهمان سفره زندگی او خواهند شد، بلکه نعمت های دیگر را نیز به سوی خویش فرامی خوانند. در نتیجه، نعمتی برنعمت شخص افزوده می شود. ▪️با توجه به آنچه گفته شد، (علیه السلام ) تباه سازی اموال را پدیده ای ناپسند می داند، دوستنان و پیروان خویش را از این پدیده نامبارک باز می دارد و می فرماید: «ان الله یبغض... اضاغة المال؛ خداوند، تباه سازی اموال را دشمن می دارد.»[تحف العقول، ص 804] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام۴ 💢«گفتنی است تباه کردن اموال و تضییع آنها که در این روایت آمده، مفهوم گسترده ای دارد و هر نوع تباهی و نابودی و فساد در اموال را شامل می گردد. تباهی و تضییع، ممکن است براثر علت هایی چند پدید آید که از جمله آنها عبارتند از: ▪️ اسراف کاری و مصرف بیش از اندازه، بی اطلاعی و نبود تخصص و مهارت در مدیریت های مالی، کوتاهی و سهل انگاری در به کارگیری اموال و مانند آنها که موجب می شوند تا سرمایه زندگی تباه شود و موجب فقر و تهی دستی گردد و حتی سیر و حرکت معنوی انسان نیز دست خوش تزلزل شود. 💢با توجه به کلیت سخن (علیه السلام ) اگر در امور اقتصادی و مسائل مالی، برنامه ریزی درست و حساب شده ای انجام نگیرد، تضییع مال خواهد بود و اگر در داد و ستدها نیز دقت لازم به کار نرود و غبن صورت گیرد، اموال، تباه خواهد شد.»[معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی(ع)، صص 143 و 144] 💢 از این رو، امام رضا (علیه السلام ) هدر دادن و تباه ساختن اموال را، مصداقی از فساد دانسته و فرموده است: «من الفساد قطع الدرهم و الدینار و طرح النوی؛ تکه تکه کردن درهم و دینار (یا هر پولی دیگر) و دورافکندن هسته خرما(که ممکن است بذر نخلی در آینده شود)، از جمله کارهای فاسد ونادرست است».[شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج 3، ص 167] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۵ 3⃣میانه روی در مصرف 💢از فضیلت های مهم اخلاقی، میانه روی در همه کارها به ویژه میانه روی در مصرف است. خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و اقصد فی مشیک؛ در رفتارت میانه رو باش!» (اسراء: 29) همچنین در آیه ای دیگر می فرماید: 📖 «و الذین إذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قوامًا و آنان که چون انفاق می کنند، اسراف نمی ورزند و خست نمی کنند، بلکه میان این دو، راه اعتدال و میانه را برمی گزینند». (فرقان:67) ▫️در اهمیت میانه روی و ناروا بودن افراط و تفریط همین بس که افراط و تفریط، از نشانه های نادانی شمرده شده و حضرت علی(علیه السلام ) فرموده است: «لاتری الجاهل اماّ مفرطاً او مفرطاً؛ نادان را نبینی جز آنکه یا افراط می کند یا تفریط.»[نهج البلاغه، حکمت 70]  💢شیخ محمود شبستری در این باره زیبا سروده است: همه اخلاق نیکودر میانه است که ازافراط و تفریطش کرانه است ➖میانه چون صراط مستقیم است زهر دو جانبش جحیم است 📌از دیدگاه امام هشتم (علیه السلام ) هم کسی که در مصرف، به خود و خانواده خود سخت می گیرد و در مصرف، خست می ورزد، از جاده مستقیم بیرون است و هم آن که اسراف کرده و زیاده روی می کند. 💢 امام رضا (علیه السلام )، هر دو شیوه را ناپسند می شمارد. یکی از یاران امام هشتم (ع) می گوید: از (علیه السلام ) درباره چگونگی تأمین مخارج خانواده جویا شدم. فرمود: «مخارج خانواده، حد وسط است میان دو روش ناپسند.» گفتم: «فدایت شوم، به خدا سوگند! نمی دانم این دو روش چیست؟ ▫️فرمود: «دو روش ناپسند، اسراف و خست است. آیا نمی دانی که خداوند بزرگ، اسراف (زیاده روی) و اقتار (خست گیری) را ناخوشایند می دارد و در قرآن می فرماید:«آنان که هرگاه چیزی ببخشند، نه زیاده روی می کنند و نه خست می ورزند و میانگین این دو را در حد قوام برمی گزینند».[شیخ عباس قمی، سفینة البحار، ج 2، ص 622.] ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صدا ۰۰۱.m4a
23.25M
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🎧🎼 در فرهنگ عاشورایی ▼موضوع این جلسه 🔖 تمدن عاشوارایی 8⃣4⃣ 🎤 آقای دکتر قریبی 🚩 علیه السلام تسلیت ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۶ ▪️«از دیدگاه (علیه السلام )، تصرفات شخص در اموال خویش، محدود است؛ یعنی این گونه نیست که حال که اموال انسان ملک اوست و به وی تعلق دارد، بتواند در آنها هرگونه که خواست، تصرف کند، بلکه تصرف اوباید در حد میانه و متعادل و به دور از اسراف و خست باشد. 💢او هم اجازه ندارد که خست ورزد و در مصرف بر خود سخت گیرد و هم مجاز نیست که اموال خویش را ریخت و پاش نماید. امام رضا (علیه السلام ) در پایان سخن خویش به کلام خداوند استدلال فرمود که در آن واژه «قوام» آمده است. ▪️مقصود از قوام؛ یعنی آن استواری و اقتصادی که موجب سامان یافتن زندگی همه افراد می شود که در آن، نه کسی محروم ماند و نه کسی بی حساب برخوردار گردد. روشن است که هر چیز آنگاه می تواند عامل «قوام» باشد و زمینه استواری چیز دیگری را فراهم آورد که در موضع مناسب خود قرار گیرد و موضع مناسب، همان حد میانه و دور بودن از اسراف و خست است. 💢 اسراف و اقتار (خست) که دو سوی حد میانه است، ضد قوامیت مال است؛ یعنی مایه قوام و سامان یابی فرد و جامعه نیست، بلکه همین مال که عامل بقا و قوام است، در حال افراط و تفریط، عامل تباهی و هلاکت فرد و جامعه خواهد بود. بقاء و دوام و قوامیت، در حد میانه و اعتدال است».[معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی(ع)، صص 83. 88 و91.] ➖گشته است در میانه روی، عمر ما تمام ما از پل صراط همین جا گذشته ایم. صائب ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۷ 4⃣-(علیه السلام ) و هشدار درباره فقر 💢هيچ يک از اهل بيت(علیه السلام ) پيروانشان را به فقر و تهي دستي فرا نخواندند؛ چرا که فقر، به طور طبيعي مي تواند سرچشمه بسياري از غصه ها، لغزش ها و تبه کاري ها باشد. «بررسي مشکلات اجتماعي و سبب جويي نابساماني ها روشن مي سازد که فقر، اساس بسياري از مشکلات اجتماعي و نابساماني هاي زندگي فردي و خانوادگي و اجتماعي است. ▪️ترديد نيست که انسان در اين زندگي، در کالبدي جاي دارد که از مواد طبيعي تشکيل يافته است و با اشيايي سر و کار دارد و در فضايي زندگي مي کند که به وسايل و کالاهاي مادي نيازمند است. 🔺 غذا، لباس، مسکن، نظافت و بهداشت، همه در طبيعت اين زندگي و لازمه تداوم حيات انساني است و نبود يا کمبود هر يک از اين امور، ناتواني، بيماري و فرسايش و پيري زودرس را در پي خواهد داشت»[محمد حکیمی، فرازهایی از سخنان امام رضا(ع)، ج 1، ص 68]. 💢بر همين اساس است که امام رضا(علیه السلام ) فرمود: «اَلْمَسْکنَةُ مِفْتاحُ الْبُؤس؛ بينوايي و فقر، کليد بدبختي و بيچارگي است. »[بحارالانوار، ج 75، ص 260] آن حضرت در سخني ديگر به نقش معيشت کافي در آرامش روحي و رواني انسان اين گونه اشاره مي فرمايد: ▪️«اِنَّ الْاِنْسانِ اِذا ادَّخَرَ طَعامَ سَنَتِهِ، خَفَّ ظَهْرُهُ وَ اسْتَراحَ؛ چون آدمي خوراک سال خويش را ذخيره کند، بارش سبک مي شود و آرامش مي يابد.»[الحیاة، ج 6، ص 180] و باز از آن حضرت روايت شده است: «اِعْمَلْ لِدُنْياک کاَنَّک تَعيشُ آبداً؛ براي دنيايت چنان عمل کن که گويا براي هميشه زنده اي.»[شیخ حر عاملی، وسایل الشیعه، ج 17، ص 76] 💢شهيد مطهري نيز در اين باره مي گويد: «پيغمبر اسلام، با هر نوع گداصفتي و کلاشي سخت مبارزه کرده است. » پيغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: «در کار دنياي خودتان مصلح باشيد!»؛ مصلح باشيد، غير از اين است که پول پرست باشيد؛ يعني کار صحيح و درست بکنيد و دنياي خودتان را به سامان بياوريد و البته نسبت به آخرتتان نيز آني غفلت نکنيد»[14شهید مطهری، پانزده گفتار، صص 25 و 26]. ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام ۸ 💢«به هر حال، مسئله اقتصاد، مسئله اي ساده و بي اهميت يا کم اهميت نيست. دينداري و معنويت، بقا و عزت، سربلندي، حماسه و اقدام، عفت و اخلاق، هنر و فرهنگ، اميد و تکاپو و شورآوري و سازندگي هر جامعه اي بستگي دارد به چگونگي نظام اقتصادي آن جامعه، حتي بايد اعتراف کرد که بروز شايسته نبوغ و استعداد نسل ها، در شعبه هاي گوناگون علم و صنعت و اختراع و هنر و فکر و تعقل، متوقف است بر فضاي اقتصادي سالم. ▪️ در فضاي سالم اقتصادي است که يک متفکر مي تواند درست بينديشد و يک جراح، عمل دقيق خود را به خوبي انجام دهد و يک هنرمند، بيافريند و يک اخلاقي، تربيت کند...»[محمدرضا حکیمی، کلام جاودانه، صص 243 و244] 💢 (علیه السلام ) در حديثي ديگر مي فرمايد: «اِذا اَقْبَلَتِ الدُّنْيا عَلي اِنْسانٍ اَعْطَتْهُ مَحاسِنَ غَيرِهِ وَ اِذا اَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحاسِنَ نَفْسِه؛ هرگاه دنيا [و دارايي] به انساني روي آورد، نيکي هاي ديگران را [نيز] به او مي دهد و هرگاه به کسي پشت کند [و او فقير شود]، نيکي هاي خودش را [هم] از او مي گيرد»[عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 130]. ▪️«در توضيح اين حديث بايد گفت: زندگي انسان به شخصيت او بستگي دارد و پايگاه و محور اصلي اثرگذاري و نقش آفريني هرکس، کيان، منش و شخصيت اوست. ازاين رو، نفي شخصيت، بسيار زيان بارتر از نفي شخص است. در اين سخن، فقر، عامل نفي شخصيت شمرده شده است که انسان فقير دچار آن مي شود و بر اثر آن ويژگي هاي مثبت خويش را از دست مي دهد.»[فرازهایی از سخنان امام رضا(ع)، ج 2، ص 69] 🔺 در حالي که از آن سو، دارايي و تمکن مالي مي تواند در شخصيت سازي انسان چنان اثرگذار باشد که او را از نيکي هاي اخلاقي ديگران نيز بهره مند کند. ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
✨❧🔆✧ ﷽ ✧🔆❧✨ 🔲 علیه السلام۹ 5⃣تخصص مداري در سخنان (علیه السلام ) 💢در آموزه هاي ديني، به موضوع تخصص در کار و حرفه بسيار توجه شده است. در قرآن کريم آمده است: آنگاه که حضرت يوسف(علیه السلام ) به عزيز مصر مي گويد: «اِجْعَلْني عَلي خَزائَنِ الْاَرْض؛ مرا بر خزائن اين سرزمين بگمار!» از تخصص و آگاهي خويش در اين باره مي گويد و مي فرمايد: «اِنِّي حَفِيظٌ عَليمٌ؛ همانا من نگاهباني [امين] و [کارداني] آگاه [به اين کار] هستم. » (يوسف: 55) ▫️تخصص نداشتن در کار سبب مي شود که کار، خوب صورت نگيرد و در نتيجه زيان هاي فراواني به بيت المال، اقتصاد مسلمانان و اقتصاد خود شخص وارد شود. پيشرفت و شکوفايي اقتصادي در گرو تخصص و مهارت است و شخص در صورت ناآگاهي و تخصص نداشتن در کار و حرفه خويش، نه تنها پيشرفت نخواهد کرد، بلکه دچار رکود و عقب گرد خواهد شد. 💢 (علیه السلام ) افراد را از سپردن کارها به دست افراد بي تشخيص و ناوارد بازداشته و اين مسئله را جزئي از اسلام خالص دانسته و فرموده است: «. . . اَلْبَرائَةُ مِمَّنْ نَفْي الْاَخْيارَ. . . وَ آوَي الطُّرَداءَ اللُّعنَاء. . . اَسْتَعْمَلَ السُّفَهاء؛ [جزو اسلام خالص است]، بيزار بودن از کساني که نيکان را تبعيد کردند و کساني را که بايد رانده مي شدند، در مرکز اسلامي پناه دادند و کم خردان [ناآگاهان و غيرمتخصصان] را به کار گماردند»[عیون اخبار الرضا(ع)، ج 2، ص 126]. ادامه دارد.. 📌نشریه اشارات، شماره 137 , طاهری، سید محمود علیه السلام تسلیت،هدیه به لبخند امام_زمان علیه السلام ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا