eitaa logo
زلال معرفت
2.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
139 فایل
ارتباط با ما 👇 ✅️ انتشار و بهره‌بردارى با ذکر منبع موجب امتنان است. تبلیغ و تبادل نداریم
مشاهده در ایتا
دانلود
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 💢 اگر کسی می خواهد کند برای قربانی، باید یکی از این سه حیوان باشد. 🔻 ذبح کردن مرغ و خروس، قربانی به حساب نمی آید. پس آنچه شرع می گوید گوسفند، گاو و شتر است. 🔻البته لازم نیست گران قیمت و فربه باشد، اما فقط باید سالم باشد و هدف نیز قربت الی الله باشد. ✨در روایات داریم که نبی اکرم ﷺ ۱۲۰ شتر قربانی کرد. 🔻هدف از قربانی این است که انسان وابستگی به مال دنیا نداشته باشد، یعنی اظهار کند که من میتوانم از مالم در برابر فرمان خدا بگذرم، اظهار اینکه خدا مالک حقیقی است و من مالک نیستم، تسلیم خدا بودن، یعنی ارزشهای اخلاقی. حالا اگر در زمانی یک عده ای گرسنه هستند کسی هر روز اینکار را بکند و بدهد به فقرا، این خیلی خوب است. 🔺اما اگر کسی خدای نکرده بخواهد برای خودنمائی کند و این جنبه رذائل اخلاقی می شود و بد است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 آداب قربانی کردنوقتی قربانی ذبح می شود اولین دستور شرع این است که اگر چشم گرسنه ای و فقیری به قربانی افتاد حتماً به او گوشت بدهید. یعنی اگر ندهید ضررهای اخلاقی دارد و آثار وضعی دارد. یعنی باید به فقیری که می بیند حتماً گوشت بدهید. 🔻 نفس اینکه انسان به مردم چیزی بدهد، انسان دست و دل باز باشد و سخی باشد مطلوب شارع است و خدا این را دوست دارد. ✅ نکته دیگر اینکه، حیوانی که می شود، دستور شرع تقسیم بین دوستان و فقراست، یعنی یک قسمت به فقیر، یک قسمت هم برای تالیف قلوب دوستان و خویشاوندان برای همدلی. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ ⁉️مالیدن خون قربانی مثلاً به پلاک ماشین و یا ... آیا اسلامی است؟ 💢 اگر کسی قربانی می کند و این خون را ببرد به جایی بمالد، اصلش برای دین یهود است. 🔻همین الان در بعضی از بت پرستی اینطور است که بچه انسان را برای بت ذبح می کند، جالب این است که بچه خودشان را نمی کنند. بچه ای را می دزدند و می آورند جلوی بت قربانی می کنند و همانجا دفنش می کنند و خونش به سر و گردن بت می مالند. 🔻اصل مالیدن خون برای آنها است و دین ما هیچ وقت چنین چیزی نگفته است، و هیچ فایده ای ندارد. 🔺اصل قربانی مستحب است ولی خونش را مالیدن نه، بلکه خون نجس است . 📖 قرآن می فرماید" الرجز فاهجر" از پلیدی دوری کنید. و خون نجس است. ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ 💢 ریختن خون برای دفع بلا و سلامتی و ... چه ؟ قربانی برای سلامتی و برای دین است. در دین ما این نیست که قربانی کنید برای سلامتی، بلکه قربانی فقط برای قرب الی الله است و این مباحث که دفع بلا و سلامتی از ادیان دیگر است. https://b2n.ir/727357 ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❧🔆✧﷽✧🔆❧ 🔻تفاوت انفاق و صدقه در چیست؟ ➰ تفاوت این دو لفظ را می توان از چند جنبه مورد بحث قرار داد :  💢 بررسی لغوی صدقه و انفاق : ✍راغب در مفردات مى نويسد : 1⃣🔮 صدقه 🔸 الصَّدَقَةُ : ما يُخرجُهَ الإنسانُ من مالِه على وجه القُربَه ، كالزّكاهِ ، لكنِ الصَّدَقَه في الأصلِ تُقال للمتطوّع به ، و الزّكاه للواجب ، و قد يسمّى الواجب صدقه إذا تحرّى صاحبها الصّدق في فعله . ترجمه 👈 صدقه آن چیزی است از اموال انسان است که به قصد قربه الی الله ، انسان آن را از مالش جدا کرده و در راه خدا می پردازد. مانند 🔹لفظ صدقه معمولاً برای عملی بکار میرود که انسان از روی رغبت و میل شخص خود انجام می دهد ، اما لفظ زکات برای امری است که بر انسان  واجب شمرده شده به کار  میرود ، و لذا گاهی امر واجب ، صدقه  نامیده  میشود .    🔸صدقه بدان دلیل نامیده شده که دلیل صدق عامل بر فعلش می باشد . 📖 خداوند می فرماید :👇 خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً (توبه ۱۰۳) « از اموال آنان صدقه(زکات) را بگیر » و همچنین فرموده : إِنَّمَا الصَّدَقاتُ لِلْفُقَراءِ(توبه ۶۰) « همانا صدقات(زکات)برای مستمندان است .    ✍ در مجمع البحرین ذیل لغت صدقه آمده است : 🔸(صدقه) چيزى است كه انسان از مال خود قربة الى اللّه ميدهد. و آن اعمّ از زكوة است. صدقه به واجب و مستحب هردو گفته ميشود، ولى فقط اسم واجب است «خُذْ مِنْ أَمْوالِهِمْ صَدَقَةً ...» 2⃣🔮 انفاق 🔸 در لغت : در مجمع ذيل آيه نَفَقاً فِي الْأَرْضِ (انعام: ۳۵) فرموده : 🔸اصل نفق بمعنى خروج است . و در ذيل آيه ۳ بقره فرموده : انفاق اخراج مال است « انفق ماله » مال خويش را از ملكش خارج كرد ... را از آن جهت انفاق گويند كه شخص مال را بدان وسيله از دستش خارج ميكند و يا فانى مى‏نمايد . 🔹« وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ » (بقره ۲۷۳) آنچه از مال در راه خدا خرج ميكنيد خدا به آن دانا است‏ .   🔸 اکنون می توان نسبت میان و صدقه و انفاق را عموم و خصوص مطلق دانست . در این حالت زکات نسبت به صدقه خاص ، و صدقه نسبت به انفاق خاص  ، و انفاق نسبت به زکات و صدقه عام خواهد بود .  🔹در نهایت نسبت زکات و صدقه و انفاق چنین خواهند بود : هر زکاتی صدقه ، و هر صدقه ای نیز انفاق است . https://b2n.ir/231442 ࿇࿐᪥🔅᪥࿐࿇ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✨ «عن شریح بن هانی عن علی علیه السلام أنه قال : ✨ لو علم الناس ما فی الأضحیة لاستدانوا وضحوا انه لیغفر لصاحب الأضحیة عند أول قطرة تقطر من دمها؛ ✨حضرت علی علیه السلام فرمود : اگر مردم می دانستند در قربانی (چه آثار و برکاتی) است، قطعاً قرض کرده و قربانی می کردند. ✨اولین قطره ای که از خون بر زمین ریخته می شود، گناهان صاحب آن قربانی آمرزیده می شود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌نکته هایی پیرامون قرض و بدهی ✨ امام صادق عليه السلام : ◽️عَنْ اَبى موسى، قالَ: قُلْتُ لاَبى عَبْدِاللّه عليه السلام : جُعِلْتُ فِداكَ يَسْتَقْرِضُ الرَّجُلُ وَ يَحِجُّ؟ قالَ : نَعَمْ، قُلْتُ: يَسْتَقْرِضُ وَ يَتَزَوَّجُ؟ قالَ: نَعَمْ، اِنَّهُ يَنْتَظِرُ رِزْقَ اللّه غُدْوَةً وَ عَشيَّةً؛ ➖ ابو موسى مى‌گويد: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: فدايت شوم، آيا مرد، مى تواند قرض بگيرد و برود؟ فرمودند: بله، عرض كردم : ◽️آيا مى‌تواند قرض بگيرد و ازدواج كند؟ فرمودند : بله، كند و نمايد و شب و روز منتظر روزى خدا باشد. 📚 من لایحضر ج۳ ، ص۱۸۲پيامبر اکرم صلی‌الله‌ علیه وآله‌ و سلم فرمودند : ◽️مَنِ احْتاجَ إِلَيْهِ أَخوهُ الْمُسْلِمُ فى قَرْضٍ وَ هُوَ يَقْدِرُ عَلَيْهِ فَلَمْ يَفْعَلْ حَرَّمَ اللّه  عَلَيْهِ ريحَ الْجَنَّةِ؛   ➖ كسى كه برادر مسلمانش در قرضى به او نياز پيدا كند و او بتواند قرض بدهد و چنين نكند، خداوند بوى را بر او حرام مى كند. 📚 امالی صدوق ص ۴۳۰ https://b2n.ir/055582 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✦•▷ پـــرســ❓ــش✦ 📌آیا صدقه مستحب بر سادات حرام است؟ ➖اگر حرام نیست، پس چرا گفته می‌شود که وقتی اسرای وارد شدند، صدقه‌ها را قبول نکرده و گفتند : انّ الصدقة حرام علینا اهل البیت؟پـــاســ✅ــخ ◁•✦ 🔻صدقه مستحب، بر سادات حرام نمی باشد.ولی قبول نکردن از طرف اسرا در شام، شاید به خاطر احتیاطی بوده که اهل بیت امام حسین علیه السلام می کردند، ➖ و یا شاید در برخی موارد، صدقۀ واجب بوده و یا شرایط به نحوی بوده که گرفتن صدقه عزّت آنان را خدشه دار می کرده است. 🔻دلیل دیگر این است که اسرا با این عمل می خواستند و اطلاع رسانی کنند، و به مردم آن دیار بفهمانند که نه تنها خارجی نیستند، بلکه از اولاد پیامبر گرامی اسلامند و جزء می باشند. ◽️البته در مورد حرمت و جواز صدقه بر سادات، بین علما اختلاف می باشد و عده ای از علمای متقدم در همین قرن، قائل به حرمت صدقه مستحب به سادات می باشند، که شاید این حکم ایشان ناظر بر همین قول اسرا در کوفه باشد. 📚مدارک العروه ج ‏۲۲، ص ۵۲۰ رساله محشی، ج‏۲، ص ۵۶۶ https://b2n.ir/377617 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ✦•▷ پـــرسـ❓ــش✦ 📌همان طور که می دانیم صدقه باعث می شود. با این اوصاف آیا بلاهای دفع شده به دریافت کنندگان صدقه منتقل نمی شود؟ ✦پـــاســـ✅ـــخ ◁•✦ 🔖 «صدقه» مصدر است از مادّۀ «صدق» که جمع آن «صدقات» و به معنای عطا و بخشش كه براى مى ‏دهند آمده است. 💢 تعریف صدقه ◽️صدقه آن چیزی است که شخص برای خدا و اثبات صداقت و راستی خویش در راه خدا به و مساکین، عطا می‌کند. 💢حکم شرعی صدقه و آثار آن: ➖در اسلام دو نوع صدقه شده است. 1⃣ صدقه واجب که مقصود از آن است، با انواع آن و آیۀ : 📖«خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَ تُزَكِّيهِمْ بِهَا وَ صَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلاَتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»،  دلالت بر صدقه واجب دارد. 2⃣ صدقه مستحب که امروزه هر گاه کسی لفظ صدقه را استعمال کند، صدقۀ به ذهن انسان خطور می کند، و مقصود سؤال کننده نیز همین صدقه مستحب است. 🔖 در روایات، برای آثار و فواید گوناگونی بیان شده است که می توان آنها را به دو بخش تقسیم کرد : 1⃣ بخش اول، جلب خیرات و منفعت برای صدقه دهنده؛ مانند نزول و روزی، زیاد شدن مال، برکت در مال، قرار گرفتن در رحمت پروردگار، شفای و بازگشت صحت و سلامتی. 2⃣ بخش دوم، دفع بدی‌ها و بلاها از صدقه دهنده؛ نظیر دفع غضب پروردگار، دفع نحوست روز و شب، دفع مرض، جلوگیری آتش سوزی، دفع از غرق شدن، پیش‌گیری از عارض شدن دیوانگی، دفع مردن به وضع بد و ناگوار. 🔖 در اکثر روایات وارده در بخش دوم، از آثار صدقه، از مادّۀ «دفع»، مانند: ◽️«یدفع»، «تدفع» و «ادفعوا» و... استفاده شده؛ از این رو برای جواب به سؤال مذکور لازم است معنای دفع در لغت بررسی شود. 📌 دفع، در لغت به معنای «حمایت و پشتیبانی نمودن، ازاله و برطرف کردن به قوت و قدرت،و منع کردن آمده است». بنا بر این، مراد از به سبب صدقه: «یعنی هر گاه بنده ای صدقه می دهد، و خداوند اراده می کند، بلاها و بدی هایی را که از آسمان به سوی زمین سرازیر می شوند از او دفع کند، خداوند با قدرت خویش، از نزول بلا جلو گیری می کند، و صدقه دهنده را از بلایا و بدی هایی که در آن روز می خواهد از آسمان به سوی زمین بر سر بنده نازل شود حفظ می کند و از بنده اش به جهت این که صدقه پرداخت کرده در برابر آن بلاها حمایت و پشتیبانی می کند». ➖چنان که قریب به همین مضمون در روایت ابی ولاد از امام صادق علیه‌السلام بیان شده است. ◽️شایان توجه است که چون مدیریت و دستور عذاب و از سوی پروردگار متعال است و او نیز بر همه کس و همه چیز علوّ و برتری و شرف مکانی و مرتبه ای دارد، از این جهت در روایات، تعبیر به نزول و سرازیر شدن بلا از آسمان، شده و آسمان هم کنایه از بلندی مرتبه است نه منظومۀ شمسی که اصطلاح امروزی است. ➖مؤید این سخن آیاتی از قرآن است که می فرمایند: «آيا از اين ايمن هستيد كه در خشكى (با يك زلزله شديد) شما را در زمين فرو ببرد، يا طوفانى از سنگريزه بر شما بفرستد...». 📖 در آیه ای دیگر می‌فرمایند: «آيا خود را از عذاب كسى كه حاكم بر آسمان است در امان میدانيد كه دستور دهد زمين بشكافد و شما را فرو برد و به لرزش خود ادامه دهد»؟ ◽️با عنایت به این دو آیه و آیات دیگر کریم در این موضوع، استفاده می شود که بلاها گاهی آسمانی و گاهی زمینی هستند، اما مدیریت و دستور هر دو قسم از سوی پروردگار متعال است؛ از این جهت تعبیر به نزول و سرازیری بلا می شود. ➖با توجه به معنای دفع، در لغت و روایات وارده در باب صدقه چنین نتیجه می گیریم که : ◽️اساساً بلا و شرّی از سوی خداوند رحیم، بر صدقه دهنده نازل نمی شود تا تصور شود که شاید آن بلاها به دریافت کنندۀ صدقه منتقل شود، به عبارت منطقی، سالبه به انتفاع موضوع است؛ یعنی صدقه جلوی نزول بلا را می گیرد. ➖از طرفی معنای دفع، چنان چه گذشت؛ حمایت کردن خداوند از شخص صدقه دهنده در برابر بلاها و منع بلا و بدی است، نه ارسال و انتقال بلا به غیر. بنابر این، هیچ دلیل عقلی یا نقلی، مبنی بر انتقال بلای دفع شده، به دریافت کننده صدقه وجود ندارد. https://b2n.ir/777656 ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌 وکالت به عقدی گفته می‌شود که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می‌کند. این عقد با مرگ هر یک از طرفین یا استعفای وکیل یا عزل وکیل توسط موکل یا با جنون وکیل یا موکل پایان می‌یابد و از این حیث فرقی میان عقد وکالت بلاعزل یا عقد ساده نیست. ◽️موکل می‌تواند هر وقت بخواهد وکیل را عزل کند مگر اینکه وکالت وکیل یا عدم‌عزل وکیل در ضمن عقد شرط شده باشد. در این حالت دیگر حق عزل وکیل و فسخ وکالت را ندارد. 📌حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا موکل می‌تواند خودش عمل وکالت را انجام دهد یا اینکه این حق فقط منحصر به است که در پاسخ باید گفت که بلاعزل بودن وکیل مانع انجام عمل مورد وکالت توسط موکل نخواهد بود.انجام مورد وکالت به وسیله شخص موکل منع قانونی ندارد و موکل می‌تواند همان کاری را که به دیگری وکالت داده است، خود انجام دهد. اما باید توجه داشت که اگر فروشنده مالی را به دیگری بفروشد و در ضمن عقد بیع، خریدار وکیل بلاعزل فروشنده برای انتقال رسمی مال مورد معامله به خودش باشد ◽️اما فروشنده که در اینجا موکل است مبادرت به انتقال آن مال به شخص ثالثی کند، این عمل او جرم و فروش مال غیر محسوب می‌شود. از این رو، هنگامی که می‌گوییم انجام مورد وکالت به وسیله شخص موکل بلااشکال است، به موضوعاتی بر می‌گردد که با حقوق وکیل در تعارض نباشد.بیشتر مردم هنگام خرید و فروش ملک یا ماشین، وکالت‌نامه بلاعزلی بین هم رد و بدل می‌کنند. یعنی فروشنده پول را کاملا دریافت می‌کند و به خریدار وکالت‌ می‌دهد که مراحل اداری انتقال را انجام داده و از طرف فروشنده به‌نام خودش سند بزند. 📌 وکالت بلاعزل در امور جزیی داده شود و نه کلی همانطور که گفته شد، وکالت بلاعزل نیز با فوت یا جنون طرفین می‌شود. در این حالت خریدار دیگر مالی را که خریده است نمی‌تواند به نام خود سند بزند و باید وراث متوفی برای انتقال و امضای سند رسمی اقدام کنند که این فرایند مسلما وقت‌گیر و دارای مشکلات مختلفی است. ➖بنابراین در این موارد، حتما باید نسبت به انتقال رسمی مال مورد نظر در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام شود.با اینکه وکالت بلاعزل، محاسن زیادی دارد، اما در برخی موارد ممکن است دارای پیامد‌ها و مشکلاتی باشد و با امضای یک وکالت‌نامه رسمی بلاعزل ناخواسته افراد، تمام دارایی و اموال خود را از دست بدهند. ◽️مردم باید در دادن وکالت بلاعزل به فرد یا افراد دقت لازم را داشته باشند، چرا که بعضی از افراد از طریق همین وکالت اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.افراد باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشند که وکالت بلاعزل در امور جزیی داده شود و نه کلی. همچنین در وکالت بلاعزل مورد وکالت توسط طرفین با دقت مطالعه و ملاحظه شود. در ضمن همان موردی که طرفین مدنظر دارند باید به ‌طور دقیق در وکالت‌نامه نوشته شده باشد. ◽️برای نوشتن وکالت بلاعزل، باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کرد و همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه وکیل و موکل و نیز رونوشت آنها ضروری است.همچنین در مواردی که قرار است برای خرید و فروش خودرو یا ملکی، وکالت داده شود، باید سند و مدارکی که نشان‌دهنده مالکیت موکل است نیز به دفترخانه‌ها ارایه شود. ◽️اگر عقد لازمی بین دو نفر واقع شده و وکیل شخص ثالث باشد، در صورت توافق طرفین می‌توان عقد لازم را اقاله یا شرط ضمن آن را اسقاط کرد. در این حالت، وکیل که شخص ثالث است، قدرت ممانعت از این امر را نخواهد داشت. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ ⚡️حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن را شرعا وظیفه می دانم 👇 ✅ آیت الله مکارم شیرازی🔻 🔸 بدون شک مشکلاتی در کشور وجود دارد، مشکلات اقتصادی غوغا می‌کند و مردم نگرانی هایی از برخی مسؤولان دارند اما قهر با صندوق های رای و عدم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن عاقلانه نیست؛ بنده با صراحت عرض می‌کنم که به لحاظ اعتقاد شرعی هم حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن را شرعا وظیفه می دانم، چراکه در غیر این صورت نظام و کشور تضعیف می شود و از سویی دیگر دشمن امیدوار و باعث فشار و تحریم بیشتر می شود. 🔹 بنده معتقدم گره ها تدریجا از کار مردم گشوده می شود و اگر ما متوسل به امام زمان(عج) باشیم لطف ایشان هم شامل حال خواهد بود. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❥❧🔆✧﷽✧🔆❧❥✨ 💢 فلسفه مثل های قرآن فلسفه مثل های قرآن تنزّل مسائل بلند و عمیق و بیان آنها در افق فکر مردم است و نقش مثال که هنر به حساب می آید در توضیح مباحث انکار ناپذیر است و هیچ علمی ازآن بی نیاز نیست و در مباحث علمی تربیتی اجتماعی اخلاقی و...از آن بهره می گیرند. 📌 واژه مَثَل در لغت و اصطلاح: 🔸 «مَثَل» در لغت به معنی، مانند، شبیه، صفت، حدیث، قصّه، حجّت، عبرت، علامت. 🔹 قول مشهور میان مردم و... در اصطلاح تشبیه حقایق عقلی به امور حسّی و قابل لمس را گویند و جمع آن «امثال» است. 🔻مانند تشبیه «غیبت کردن» «مشبّه» به «خوردن گوشت مرده برادر دینی» «مشبّه به» که در قرآن،به کار رفته است. در این «مَثَل» همان گونه که جای کنده شده بدن مرده پُر نخواهد شد، آبروی ریخته شده کسی هم که مورد غیبت قرار گرفته جبرانی ندارد، لذا (احتمالاً) وجه تشبیه «عدم قابلیت جبران است.» 💢 رابطه تمثیل و تشبیه 🔹 تمثیل بر وزن تنظیر لفظاً و معناً و مَثَل بر وزن قمر دو لفظی باشند که اگرچه از نظر هیئت مختلف است امّا از نظر مادّه یکی است و معنای آن در مقام استعمال جنبه مشابهت چیز را به چیزی دیگر نشان می دهد (و هر دو زیر مجموعه تشبیه هستند. زیرا تشبیه دارای اقسامی است از جمله مَثل و استعاره و کنایه و مجاز). 📚تفسیر الميزان و نمونه 📚مثال‌هاي زيباي قرآن، آیت الله مكارم شیرازی ص ۱۳ - ۱۱۴ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💢اقسام مثَل و جایگاه مثَل در قرآن: 🔸در یک تقسیم بندی «مَثَل» گاهی عملی است و به زبانِ کردار بیان می شود و گاهی لفظی و به زبان گفتار، مثل های قرآن از نوع دوّم است. 🔻و در تقسیمی دیگر مثل ها نسبت به نتیجه آنها در قرآن و مخاطبین به سه قسم تقسیم می شوند: 1⃣ مثل هایی که باعث تذکر و یادآوری می شود «وَ یضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَذَکرُونَ» خداوند برای مردم مثل ها می زند، شاید متذکر شوند. 2⃣ مثل هایی که موجب تفکر می شود «وَ تِلْک الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یتَفَکرُونَ» ما این مثل ها را برای مردم بیان می کنیم، شاید اندیشه کنند. 3⃣ مثل هایی که باعث ادراک می شود «وَ تِلْک الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما یعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ» ما این مثل ها را برای مردم می زنیم و لکن این مثل ها را جز اندیشمندان درک نمی کنند. 🔻مخاطبین هم سه گروه می شوند که هر کدام از اقسامِ مَثَل به گروهی از مردم مربوط می شود.  در قرآن مجید سه نوع مَثَل داریم: 1⃣ آن که صورت تشبیه دارد. 2⃣ مربوط به داستان است. 3⃣ برای برگرداندن لغت از زبانی به زبان دیگر است. شاید بتوان گفت که در قرآن مثل ها به چهار صورت بیان گردیده است: 1⃣صریحاً ذکر شده است: «مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْراه...». 2⃣ با حرف «کاف» آمده است: «أَوْ کصَیبٍ مِنَ السَّماءِ...». 3⃣ با کمله مَثَل و حرف کاف «هر دو» بیان شده است: ➖«مَثَلُهُمْ کمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ ناراً...». 4⃣ در آیه کلمه «مَثَل» و حرف «کاف» وجود ندارد ولی از سیاق عبارت و مفهوم آن، وجود مَثَل نمایان است: ➖ «إِنَّ الَّذِینَ کذَّبُوا بِایاتِنا وَ اسْتَکبَرُوا عَنْها لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابَ السَّماءِ وَ لا یدْخُلُونَ الْجَنَّه حَتَّی یلِجَ الْجَمَلُ فی سَمِّ الْخِیاطِ...». 🔺«مَثَل» غالباً از چیزها، جمادات، گیاهان، جانوران و نظایر آن گفتگو می نماید و جزء محکمات قرآن است، زیرا برای روشن کردن معنای متشابه آورده می شود، ولی گاهی ممکن است برای کسانی که به مفهوم آن آشنا نیستند متشابه باشد. 📚 تفسير نمونه 📚تفسیر الميزان 📘 مثال‌هاي زيباي قرآن، آیت الله مكارم شیرازی ص ۱۳ - ۱۱۴ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 💢علّت ذکر مثل در قرآن: 📌 اهمیت و فایده مثل : ◽️اهمیت مثل در پیام اوست نه در بزرگی و کوچکی چیزی که به آن مثال زده می شود «مُمَثَّل» از جمله آثار مَثَل: 1⃣ حقایق پیچیده منطقی و عقلی و دور از دسترس را حسّی و نزدیک می کند. 2⃣ فهم مسائل را همگانی می کند. 3⃣ درجه اطمینان را بالا می برد. 4⃣ لجوجان را خاموش می سازد. در قرآن مجید می خوانیم در برابر کسانی که در مورد آفرینش حضرت مسیح ـ علیه السّلام ـ ایراد می‌کردند که مگر ممکن است انسانی بدون پدر متولد شود، می‌فرماید: ➖«إِنَّ مَثَلَ عِیسی عِنْدَ اللَّهِ کمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ...» مَثَل عیسی در نزد خدا همانند آدم است که او را از خاک آفرید. ◽️ما هر قدر بخواهیم در برابر افراد لجوج بگوییم: این کار در برابر قدرت بی پایان خدا کارِ ساده ای است باز ممکن است بهانه گیری کنند، امّا هنگامی که به آنها بگوییم: ➖آیا قبول دارید که انسانِ نخستین از خاک آفریده شده است؟ خداوندی که چنین قدرتی دارد چگونه نمی‌تواند انسان را از بشری بدون پدر متولّد سازد!!! ◽️ از هر مَثَلِ بجا که کاملاً هماهنگ و منطبق با مقصود و جنبه تربیتی هم داشته باشد، استفاده کرده است. ➖چرا که این جاهلان، منافقان و بد اندیشان هستند که از مثال های انحرافی و گمراه کننده بهره می برند. ◽️حق مثل ها را زند هرجا بجاش می‌کند معقول را محسوس و فاش تا که دریابند مردم، از مثل آنچه مقصود است بی نقص و خلل. 📚 تفسير المیزان و نمونه 📚 مثال‌های زيبای قرآن، آیت‌الله مكارم شیرازی ص ۱۳- ۱۱۴ ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨❧🔆✧﷽✧🔆❧✨ 📌تفکیک مَثَل از ضرب المثل ◽️ در بیش از پنجاه مَثَل دیده نمی‌شود و این که در بعضی از کتاب‌های «امثال القرآن» مثل ها را تا یکصد و سی شماره ذکر کرده‌اند صحیح نمی‌باشد، زیرا در آنها، ضرب المثل های قرآن نیز به حساب آمده است، حال آن که این دو یکی نیستند مثلاً آیه شریفه «وَ لا تَزِرُ وازِرَه وِزْرَ أُخْری».و نیز «لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعی...» که مَثَل به حساب آورده شده، ضرب المثل هستند، زیرا که در آنها، تشبیهی بیان نشده است. ◽️ همه مثل ها در این جهت شریکند که برای رعایت اختصار تنها مادّه مَثَل (مانند: انفاق و دانه که مادّه مَثَل همان دانه ای است که هفتصد دانه به بار آورد) که قوامش به آن است ذکر شده و از سایر اجزای کلام صرف نظر شده است. ڪانال زلال مــ💖ــعرفت @ZolaleMarefat_f ┅═✧❁🔆❁✧═┅