eitaa logo
نهج البلاغه و صحیفه سجادیه
646 دنبال‌کننده
203 عکس
36 ویدیو
5 فایل
📚حکمتهای نهج البلاغه ✔️هر روز یک حکمت بهمراه شرح انشالله https://eitaa.com/a_fatemi24/652 ✔️نکات قرآنی https://eitaa.com/a_fatemi24/660
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتابَ اللّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ أَنْفَقُوا مِمّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَهً یَرْجُونَ تِجارَهً لَنْ تَبُورَ«29 فاطر » 🔻همانا کسانی که کتاب خدا را می کنند و بر پا می دارند و از آن چه ما روزیشان کرده ایم،پنهان و آشکار می کنند،به دل بسته اند که هرگز زوال نمی پذیرد. ✍نکته ها: 🔹 در آیه قبل سخن از این بود که تنها علما خشیت الهی دارند،گویا این آیه واقعی را شرح می دهد که آنان: 🔸اُنس با قرآن دارند.نماز به پا می دارند و انفاق آنان خالصانه است زیرا هم عَلَنی انفاق می کنند و هم پنهانی و اگر ریاکار بودند تنها علنی انفاق می کردند. 🔹«تَبُورَ» از«بوار»به معنای در تجارت است.از آنجا که این امر موجب فساد و نابودی است به هلاکت هم بوار گفته می شود. 🔸در آیه قبل «یَخْشَی اللّهَ» مطرح شد و در این آیه «یَرْجُونَ» ؛آری،مردان خدا میان خوف و رجا هستند. 🔹 در قرآن ،در کنار هم مطرح شده اند:👇👇👇 🔸«یَتْلُونَ کِتابَ اللّهِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ»کتاب خداوند را تلاوت می کنند و نماز به پا می دارند. 🔹«یُمَسِّکُونَ بِالْکِتابِ وَ أَقامُوا الصَّلاهَ» به کتاب آسمانی تمسک می کنند و نماز به پا می دارند. 🔸«اتْلُ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاهَ» آنچه از کتاب به سوی تو وحی شده تلاوت کن و نماز به پا دارند.
🔰امتیازات با خدا 1- آنچه از سرمایه داریم،(سلامتی،علم،عمر،آبرو،مال و...)از پس به خود او بفروشیم.آری،اگر فرزندی زمین و مصالح و پولی از پدر گرفت و منزلی ساخت بعد افرادی خریدار منزلش شدند که یکی از آنان همان پدر بود،عقل و وجدان می گوید خانه را به پدر بفروشد،زیرا خود و تمام دارایی هایش از اوست و به بیگانه جوانمردی نیست. 2- خداوند به بهای می خرد،ولی دیگران هر چه بخرند، و است، چون ارزان می خرند و زودگذر است. 3- خداوند را می پذیرد، «فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّهٍ» ولی دیگران کم را نمی پذیرند. 4- خداوند،از روی عفو و اغماض،عیب جنس را می پوشاند و با همان می خرد.در دعای بعد از نماز می خوانیم: 👌خداوندا! اگر در رکوع و سجود نمازم خلل و نقصی است بگیر و نمازم را قبول فرما.در دعای ماه رجب می خوانیم:«خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون الا لک» 🔹یعنی باختند کسانی که در خانه غیر تو آمدند و خسارت کردند کسانی که به سراغ دیگران رفتند. ✍پیام ها: 1- تلاوت قرآن(گرچه مستحب است،)امّا قبل از واجبات آمده است. یَتْلُونَ ... أَقامُوا ... أَنْفَقُوا 2- فکر و فرهنگ، ی عمل است. «یَتْلُونَ کِتابَ اللّهِ - أَقامُوا الصَّلاهَ» 3- کسی که عاشقانه مکتب را بپذیرد،نماز و انفاقش قطعی است.(تلاوت کتاب به صورت مضارع آمده که نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است، «یَتْلُونَ» ولی نماز و انفاق به صورت ماضی آمده که نشانه قطعی بودن انجام آن است.) «أَقامُوا - أَنْفَقُوا» 4- نماز،باید با به محرومان همراه باشد. «أَقامُوا - أَنْفَقُوا» 5-دارائی های انسان، است. «رَزَقْناهُمْ» 6- اگر توجّه داشته باشیم که دارائی های ما از خداوند است،در انفاق،بخل نمی ورزیم. «أَنْفَقُوا مِمّا رَزَقْناهُمْ» 7- بخشی از داده ها شود،باقی برای خودتان است. «مِمّا رَزَقْناهُمْ» (کلمه «من»به معنای بعضی است) 8-مورد انفاق،تنها نیست بلکه از علم و آبرو و قدرت نیز باید به مردم کمک کرد. «مِمّا رَزَقْناهُمْ» 9- انفاق،هم سری باشد هم آشکارا.(در انفاق پنهان،خلوص آدمی رشد می کند و در انفاق آشکار،مردم تشویق می شوند.) «سِرًّا وَ عَلانِیَهً» البتّه انفاق برتری دارد،لذا نام آن قبل از انفاق علنی برده شده است. «سِرًّا وَ عَلانِیَهً» 10- امید به رستگاری،باید با و و انفاق همراه باشد وگرنه امید بدون کار،پنداری بیش است. «یَتْلُونَ ، أَقامُوا ، أَنْفَقُوا ، یَرْجُونَ» 11- با داشتن علم و خشیت الهی(که در آیه قبل بود)و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و کمک به محرومان،باز هم خود را ندانید،تنها امیدوار باشید. «یَرْجُونَ» 12- در معامله با خدا،حتّی یک زیان نیست. «تِجارَهً لَنْ تَبُورَ» 13- گمان نکنید با انفاق،مال شما تمام می شود. «تِجارَهً لَنْ تَبُورَ» 14- در فرهنگ اسلام،دنیا بازار است و انسان فروشنده و های الهی، سرمایه و انتخاب مشتری با انسان است.او می تواند با خدا معامله کند و می تواند غیر خدا را انتخاب کند.
🔰لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ«30فاطر» 🔺خداوند پاداش آنان را به طور کند و از فضل خویش به آنان بیفزاید،چرا که خداوند آمرزنده و سپاسگزار است. ✍نکته ها: 🔹 در تمام کلمات این آیه، و لطف الهی می درخشد: پاداش به طور کامل. «لِیُوَفِّیَهُمْ» 🔸با این که سرمایه و توفیق عمل از اوست،باز هم نام پاداش بر آن نهاده است. «أُجُورَهُمْ» 🔹زیاد شدن الطاف و پاداش ها از سوی خداوند. «یَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» ✍پیام ها: 1- عمل برای دریافت ،ضرری به اخلاص نمی زند. «لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ» 2- خداوند هم می دهد،هم اضافه می دهد. «لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَ یَزِیدَهُمْ» 3- اجر کامل برخاسته از بودن خداوند است. لِیُوَفِّیَهُمْ ... شَکُورٌ 4- خداوند از تلاش ها قدردانی کرده و ها را می پوشاند،ما نیز در برابر خدمات دیگران قدرشناس باشیم و از لغزش های آنان بگذریم. «إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ»
🔰وَ الَّذِی أَوْحَیْنا إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ إِنَّ اللّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِیرٌ بَصِیرٌ«31فاطر» 🔺و آن چه از کتاب به سوی تو وحی کردیم،همان حقّ است که کننده ی کتاب های پیش از آن است؛قطعاً خداوند نسبت به بندگانش و بینا است. ✍پیام ها: 1- در قرآن،سخن باطل،خرافه،گزافه و بی وجود ندارد. «هُوَ الْحَقُّ» 2- میزان هر کلام و کتابی،قرآن است. «هُوَ الْحَقُّ» 3- کتب آسمانی، یکدیگرند. «مُصَدِّقاً» 4- خداوند هم به نیاز بشر به آگاه است،و هم به لیاقت پیامبر برای دریافت وحی. ( «لَخَبِیرٌ» آگاه از باطن و «بَصِیرٌ» آگاه از ظاهر است.) «بِعِبادِهِ خَبِیرٌ بَصِیرٌ»
🔰ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا مِنْ عِبادِنا فَمِنْهُمْ ظالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ«32فاطر » 🔺آنگاه این کتاب(قرآن)را به گروهی از بندگانمان که(آنان را)برگزیدیم به میراث دادیم،پس برخی از بندگان ما(در عمل به کتاب)بر خود و بعضی میانه رو و برخی با اذن الهی نسبت به کارهای خیر سبقت گیرند، که این همان فضل بزرگ الهی است. ✍نکته ها: 🔹در مورد این آیه ی شریفه،آن چه را از میان اقوال متعدّد انتخاب کردم و با روایات نیز سازگار است،این است که خداوند می فرماید: 👌قرآن را به برگزیدگان از بندگانم پس از پیامبر، که همان امامان معصوم علیهم السلام از ذرّیه ی حضرت علیها السلام باشند به میراث دادیم و دلیل آن که علوم قرآن را به برگزیدگان دادیم این است که بعضی از بندگان،ظالم و برخی میانه رو و بعضی که به گفته ی روایات، پیامبرند در همه ی کارهای خیر سبقت می گیرند و تنها این گروه سوّم برگزیده اند،نه همه. 🔹 در روایات متعدّد می خوانیم که ائمّه معصومین علیهم السلام فرموده اند: 👌«بندگان برگزیده ی خدا که وارث کتابند،ما اهل بیت رسول اللّه صلی الله علیه و آله هستیم». ✍پیام ها: 1- قرآن،به کافی نیست،حامی و مجری لازم دارد. «أَوْرَثْنَا الْکِتابَ» 2- کسی و اعطای مسئولیّت های دینی را دارد که به حال بندگانش آگاهی داشته باشد. «إِنَّ اللّهَ بِعِبادِهِ لَخَبِیرٌ بَصِیرٌ - ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنا» 3- دلیل محروم شدن از ،خود ما هستیم. «فَمِنْهُمْ ظالِمٌ - وَ مِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ» 4- شرط دریافت ،سبقت در همه ی کارهای خیر است نه انجام بعضی. «بِالْخَیْراتِ» 5-انتخاب خداوند،حکیمانه است.کسانی وارث علوم قرآنند که در گیرند. «سابِقٌ بِالْخَیْراتِ» 6- ظلم،از سوی است، «ظالِمٌ لِنَفْسِهِ» ولی توفیق سبقت در خوبی ها، به اذن خداست. «سابِقٌ بِالْخَیْراتِ بِإِذْنِ اللّهِ» 7- میراث بردن از قرآن، الهی است. «ذلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ»
🔰جَنّاتُ عَدْنٍ یَدْخُلُونَها یُحَلَّوْنَ فِیها مِنْ أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ وَ لُؤْلُؤاً وَ لِباسُهُمْ فِیها حَرِیرٌ«33 فاطر» 🔻(پاداش الهی و آن فضل بزرگ،)باغ هایی همیشه سرسبز است که به آنها وارد خواهند شد،و در آنها با از طلا و مروارید زینت می شوند و لباس آنان در آن جا(از)ابریشم است. ✍نکته ها: 🔹 کلمه ی «أَساوِرَ» جمع«سوار»،معرّب«دستواره»از کلمات فارسی است که وارد زبان عربی شده است. ✍پیام ها: 1- تکثّر و ها،یک ارزش است. «جَنّاتُ» 2- از غافل نشویم. «جَنّاتُ عَدْنٍ - یُحَلَّوْنَ» 3- پاداش محرومیّت موقت،کامیابی دائمی است.(اگر طلا و ابریشم،در چند روز دنیا بر مردان حرام شد،در بهشت،از آن بهره مند می شوند.) یُحَلَّوْنَ ... مِنْ ذَهَبٍ ... 4- معاد، است.(طلا و لؤلؤ مربوط به زینت بدن مادّی است.) «أَساوِرَ مِنْ ذَهَبٍ»
🔰وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ«34 فاطر» 🔻و گویند:سپاس برای خداوندی است که اندوه را از ما زدود،همانا پروردگار ما آمرزنده و سپاسگزار است. ✍پیام ها: 1- شعار اهل ،ستایش خداست. «وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلّهِ» 2- در فضای بهشت،غم و نیست. «أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ» 3- در بهشت،در کنار نعمت های مادّی(در آیه ی قبل)آرامش روحی مطرح است. «أَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ» 4- بهشت،به خاطر و سپاس گزاری خداوند،به بهشتیان می رسد. «إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ» 5-پوشاندن لغزش ها و از بندگان شایسته از شئون ربوبیّت است. «إِنَّ رَبَّنا لَغَفُورٌ شَکُورٌ» 6- اهل بهشت، برجستگی هایی هستند که خداوند قدردان و سپاسگزار آنان است. «لَغَفُورٌ شَکُورٌ»
🔰اَلَّذِی أَحَلَّنا دارَ الْمُقامَهِ مِنْ فَضْلِهِ لا یَمَسُّنا فِیها نَصَبٌ وَ لا یَمَسُّنا فِیها لُغُوبٌ«35 فاطر» 🔻خداوندی که ما را از فضل خویش در سرای ابدی جای داد که در آن جا به ما نمی رسد و درماندگی به سراغ ما نمی آید. ✍نکته ها: 🔹«نَصَبٌ» به معنای تعب و رنج و «لُغُوبٌ» به معنای عجز و ناتوانی است و گاهی در افسردگی بکار می رود. 🔸در کشورهای مترقّی و خانواده های مرفّه،آسایش پیدا می شود ولی است، امّا اهل بهشت هم در آسایش کاملند و هم از غم ها و تحیّرها دور. ✍پیام ها: 1- بهشت،ابدی است. «دارَ الْمُقامَهِ» 2- بهشتیان،نعمت ها را از می دانند،نه از عمل خود. «مِنْ فَضْلِهِ» 3- رنج و غم با حتّی تماس ندارد. «لا یَمَسُّنا» 4- طول ع
مر بیش از حدّ در دنیا،خستگی آور است ولی در بهشت نه خستگی وجود دارد و نه غم. لا یَمَسُّنا ... نَصَبٌ ... لُغُوبٌ 5-آسایش و آرامش بهشت،حتمی است.(جمله ی «لا یَمَسُّنا» تکرار شده است)
🔰وَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَهُمْ نارُ جَهَنَّمَ لا یُقْضی عَلَیْهِمْ فَیَمُوتُوا وَ لا یُخَفَّفُ عَنْهُمْ مِنْ عَذابِها کَذلِکَ نَجْزِی کُلَّ کَفُورٍ«36 فاطر» 🔺و کسانی که کفر ورزیدند،برایشان است،نه بر آنها حکم می شود که بمیرند و نه از عذاب دوزخ تخفیفی برایشان هست؛ما این گونه هر ناسپاسی را کیفر می دهیم. ✍نکته ها: 🔹در کنار وعده های بهشت،وعیدهای دوزخ بیان می شود تا میان و امید تعادل باشد. 🔸اهل دوزخ دو تقاضا دارند،یک بار می گویند: «لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ»خدا ما را مرگ دهد تا راحت شویم.خداوند می فرماید: «لا یُقْضی عَلَیْهِمْ فَیَمُوتُوا» در دوزخ مرگی در کار نیست که دوزخیان بمیرند و از عذاب نجات یابند؛بار دیگر می خواهند لااقل تخفیفی به آنان داده شود: «یُخَفِّفْ عَنّا یَوْماً مِنَ الْعَذابِ» این آیه می فرماید: «لا یُخَفَّفُ» تخفیفی در کار نیست. ✍پیام ها: 1- کسی که از کافر بودن،به بودن رسید و تمام درهای سعادت را به روی خود بست،تمام درهای نجات نیز به او بسته خواهد شد؛در آن جا نه مرگ است و نه تخفیف. «فَیَمُوتُوا وَ لا یُخَفَّفُ» 2- کفر،نوعی است. اَلَّذِینَ کَفَرُوا ... کُلَّ کَفُورٍ 3- فرد مهم نیست،خصلت است. «کُلَّ کَفُورٍ»
🔰وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فِیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذِی کُنّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فِیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذِیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظّالِمِینَ مِنْ نَصِیرٍ«37 فاطر» 🔺و آن کفّار در دوزخ ناله می زنند(و می گویند:)پروردگارا! 🔻ما را خارج کن تا عمل صالحی انجام دهیم،غیر از آنچه که قبلاً انجام می دادیم.(در پاسخ به آنان گفته می شود:)آیا ما به شما ندادیم که در آن هر کس که بنای تذکّر دارد متذکّر شود و(عبرت گیرد؟ به علاوه)هشدار دهنده به سراغتان آمد(ولی شما توجّهی نکردید)،پس اینک ،پس برای ستمگران هیچ یاوری نیست. ✍نکته ها: 🔹«صراخ»به معنای و ناله ای است که با درخواست کمک همراه باشد. 🔸 در دو آیه ی قبل،عنوان شد که اهل بهشت و دارند؛در این آیه می فرماید: 👌اهل دوزخ می سوزند و ناله می کنند و تقاضای کمک دارند. ✍پیام ها: 1- به هر تقاضا و ناله ای نباید کرد،درخواست مجرم قابل پذیرش نیست. 🔹«رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» (خداوند می فرماید: «وَ لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ» اگر برگردند،باز همان خلافکاری های خود را دارند.) 2- آن چه انسان را دوزخی می کند،اعمال است. «أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً» 3- همه ی سرکشان،روزی به و انابه خواهند افتاد. رَبَّنا أَخْرِجْنا ... 4- آخرت محل از دست داده ها نیست. أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ... 5-بسیاری افراد در دنیا خیال می کنند کارشان صالح است،امّا در روز قیامت می فهمند که صالح نبوده و لذا می گویند:پروردگارا! اگر از دوزخ نجات یابیم، عمل صالحی(نه مثل صالح نماهای قبلی)انجام خواهیم داد. «غَیْرَ الَّذِی کُنّا نَعْمَلُ» 6- خداوند به همه ی مردم به که حجّت بر آنان تمام شود،عمر داده است. «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فِیهِ» 7- از دست دادن فرصت ها،موجب به خویش است. أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ... فَما لِلظّالِمِینَ مِنْ نَصِیرٍ 8-هدف از عمر،هوشیاری است و انسان گویا عمر نکرده است. «أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ» 9- تذکّرِ لحظه ای کارساز نیست،زیرا هر مجرمی برای یک لحظه متذکّر می شود؛ تذکّر باید استمرار داشته باشد. «یَتَذَکَّرُ فِیهِ» 10- تا نذیر نباشد، الهی نیست. «جاءَکُمُ النَّذِیرُ فَذُوقُوا» 11- کسی که به هشدارهای انبیا توجّه نکند است. جاءَکُمُ النَّذِیرُ ... فَما لِلظّالِمِینَ 12- برای کفّار، ،دعا و ناله هیچ یک کارساز نیست. «مِنْ نَصِیرٍ