eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 پایان ماه شعبان 🔹 کسانی که کتاب های دعا نوشتند بر خیلی اصرار دارند که وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) «یدْأَبُ فِی صِیامِهِ وَ قِیامِه‏‏»؛[1] ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 گمشده انسان 🔹 همان طوری که بدن ما چشمی دارد، گوشی دارد، دست و پایی دارد که کار ظاهر را انجام می دهیم، جان ما هم چشمی دارد، گوشی دارد، دست و پایی دارد که کار انجام می دهد و نشانه آن همان خواب و رؤیا است؛ در رؤیا بدن ما در بستر هست، ولی داریم که حقایقی را کشف می کنیم. 🔹 سرّ اینکه برخی ها به خواب های موفق دست می یابند این است: انسان که می خوابد، این بدن آرام است؛ یعنی چشم و گوش و اعضا کار نمی کند و مزاحم ما نیست، چون مزاحم ما نیست ما هستیم و خود ما! لذا در خواب سفرهای خوبی داریم، چون مزاحمت نداریم. آنها که هستند، می توانند در زمان بیداری اعضاء و جوارحشان را کنترل کنند که چشم آنها بد نبیند، گوششان بد نشنود، غذای حرام وارد دهنشان نشود و حرف ناصواب از دهان بیرون نرود. پیغمبر (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم) فرمود که ، نه اینکه دندانتان را مسواک کنید! دندان را برای این جهت مسواک می کنند که طبّی باشد، فرمود این دهان را پاک کنید که غذای شبهه ناک نرود، حرف بد از این دهان بیرون نیاید، برای اینکه این است![1] اگر دهان را پاک کردیم، چشم و گوش را پاک کردیم، آن طوری که دیگران در عالم خواب چیزهای خوبی می بینند، عرفا مثل در زمان بیداری همان را می بینند. 🔹 این معارف در کلمات اهل بیت فراوان است. هزارها نفر خدمت پیغمبر اسلام (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) رسیدند، امّا هیچ کدام مثل علی بن ابیطالب (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) نهج البلاغه نیاوردند! شما با نهج البلاغه امیرمؤمنان (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) آشنا می شوید، با صحیفه سجادیه امام سجاد (سَلَامُ اللَّهِ عَلَیه) آشنا می شوید و آنچه که گمشده شماست را در آنها پیدا می کنید! [1]. مستدرک الوسائل، ج1، ص368؛ «طَهِّرُوا أَفوَاهکُم فَإِنَّهَا طُرُقُ القُرآن». 📚 دیدار جمعی از علمای اسپانیا با حضرت استاد تاریخ: 1394/09/05 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_285 ss.mp3
3.96M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 285 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_285p2.pdf
162.2K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 285 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shuara_14p2.pdf
248K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 14 تاریخ: 1391/01/21 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 فکر قارونی 🔸 امام سجاد در دعای عرفه که در است، به خدا عرض می ‌کند خدایا! از من پَست‌تر در تمام عالم کسی نیست: «أَنَا بَعْدَ ذَلِكَ أَقَلُ‏ الْأَقَلِّینَ‏ وَ أَذَلُّ الْأَذَلِّینَ وَ مِثْلُ الذَّرَّةِ أَوْ دُونَهَا»؛[1] چرا؟...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 آبادی زمین و زمینه 🔹 در آستانه ماه پربركت رمضانیم كه به عنوان «شهر الله»[1] مشهور شده است و همه ما در این ماه مهمان خدای سبحانیم.[2] عالمان دین از یك ضیافت خاصی برخوردارند كه توده مردم در آن «دار الضیافه» حضور ندارند. وظیفه كسانی كه از برخوردارند این است كه به اندازه كافی توشه تهیه كنند تا دیگران را هم تأمین كنند. ماه مبارك رمضان ماهی است كه مستقیماً فرشتگان الهی آن مائده و مأدبه را آماده كرده ‌اند. انسان گرچه خداست، اما این خلافت او بالفعل نیست بالقوه است؛ یعنی می‌تواند خلیفه بشود، این فعلاً در مسیر خلافت قدم می‌ زند. آنها كه خلافتشان به فعلیت رسیده است رسالتی دارند وظیفه ‌ای دارند كه سایرین را هم به خلیفه بالفعل شدن برسانند؛ منتها خلافت مراتبی دارد. هر انسان مؤمنی در قلمرو ایمان خود چون متخلق به اخلاق الهی است در همان درجه هر چند ضعیف خلیفه خداست و عالمان دین كه این توفیق را پیدا كردند هر كدام به فعلیتی برسند، رسالت اصلی آنها این است كه دست دیگران را بگیرند آنها را هم خلیفه كنند. 🔹 خلیفه خدا به فكر آباد كردن زمین است تنها مسجد نیست كه ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾[3] مسجد یك مأموریت خاصی دارد یك آبادی مخصوصی دارد كه اولیای ویژه می ‌طلبد، وگرنه كل زمین این طور است ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ الارض اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ و الیوْمِ الآخِر﴾. این چنین نیست كه آباد كردن مسجد به وسیله مؤمنان باشد و آباد كردن غیر مسجد به وسیله افراد دیگر. خدای سبحان انسان را خلیفه خود در زمین قرار داد كه زمین را و زمینه را آباد كند هم ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ مَسَاجِدَ اللّهِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾ هم ﴿إِنَّمَا یعْمُرُ الارضِ مَنْ آمَنَ بِاللّهِ﴾، منتها این مطلب دوم را به طور پراكنده ذكر فرمودند درباره حوزه و دانشگاه كه كارهای اصلی آنها كارهای است فرمودند «وَ بِالْإِیمَانِ یعْمَرُ الْعِلْمُ»؛[4] یعنی حوزه را ایمان آباد می ‌كند، دانشگاه را ایمان آباد می‌ كند. اگر چنانچه مسجد را مؤمنان آباد می ‌كنند، حوزه و دانشگاه را هم مؤمنان آباد می‌ كنند. درباره كل زمین هم فرمود ما شما را در زمین قرار دادیم و به زمین آوردیم خداوند شما را به زمین آورد ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا﴾[5] این الف و سین و تا در استعمار الهی به معنای تحقیق و طلب است یعنی محققانه از شما این را طلب كرده كه شما باشید ﴿وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا﴾ یعنی «امركم بعمارة الأرض». [1]. امالی(للصدوق)، ص93؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیامُهُ أَفْضَلُ الْأَیامِ وَ لَیالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ هُوَ شَهْرٌ دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللَّهِ وَ جُعِلْتُمْ فِیهِ مِنْ أَهْلِ كَرَامَةِ اللَّهِ أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ و...‏». [2]. همان. [3]. سوره توبه، آیه18. [4]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه156. [5]. سوره هود، آیه61. 📚 دیدار جمعی از اساتید، فضلا، محققان و پژوهشگران با حضرت استاد تاریخ: 1382 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_286 ss.mp3
3.43M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 286 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_286p2.pdf
145.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 286 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shuara_15p2.pdf
283.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1391/01/22 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حیات طیّبه 🔹 از وجود مبارك حضرت امیر سؤال كردند، چیست؟ فرمود: «هِی الْقَنَاعَة»،[1] انسان قانع، راحت زندگی می‌كند، از اینها راستگوتر كیست؟! فرمود حیات طیبه، حیات قناعت است، حیات طیبه است. بقیه وقت را انسان صرف علوم الهی بكند. 🔹 در بهترین فرصت‌ ها كه فرصت ‌های سَحَر است، مخصوصاً ، از ذات أقدس الهی ما علم طلب می ‌كنیم؛ منتها یك وقت است انسان علم دقیق تهیه می ‌كند، می‌ خواهد علم را بفهمد؛ گاهی به ما در دعا می ‌گویند را بخواهید، گاهی می ‌گویند، علمی كه نافع نیست از آن به خدا پناه ببرید، گاهی می‌ گویند علم نافذ طلب کنید: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِه‏»![2] آن علمی که در انسان نفوذ نکند و عمل نگذارد، علم نافذ نیست، اینها آن پیچیدگی‌های علم را گفتند خود بشر به دنبال آنهاست، تشنه است، به هر حال علمی كه به عمل برسد، در جان آدم نفوذ كند، آن علم، است: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُكَ مِنْ عِلْمِكَ بِأَنْفَذِهِ وَ كُلُّ عِلْمِكَ نَافِذ»؛ علم خدا نافذ است، ممكن نیست خدا چیزی كه داشته علم بداند، بر خلاف آن عمل كند! ما چنین علمی را از خدای سبحان به وسیله می‌ خواهیم. [1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، حكمت229. [2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص761. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1395/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 اعتصام به قرآن كریم 🔸 ماه مبارك رمضان فرا رسیده و این اولین ماه از دوازده ماه است هم «رَأْسُ‏ السَّنَة»[1] است و هم «غُرَّةُ الشُّهُور».[2] كوی حق سالشان از ماه مبارك رمضان شروع می ‌شود و به شعبان ختم می‌ شود؛ زیرا در این ماه مقدّرات علوم و معارف از یك سو و ارزاق و لوازم رزقی از سوی دیگر نازل می ‌شود، هم در ادعیه هم در روایات ماه مبارك رمضان به عنوان «رَأْسُ‏ السَّنَة» و «غُرَّةُ الشُّهُور» نام گرفت. ماه مبارك رمضان چه شبش و چه روزش خصوصیتی دارد كه در ماه های دیگر نیست؛ این زمان به بركت آن متزمن كه نزول قرآن كریم است نسبت به ازمنه دیگر شرفی دارد كه دیگر ماه ها آن را ندارند. اینكه در دعاها می ‌خوانیم «وَ هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَی الشُّهُورِ»؛[3] ناظر به همین است؛ لذا شب و روزش خصوصیتی دارد كه دیگر ماه ها فاقد این خصوصیت ‌اند و آن در اثر نزول قرآن كریم است. 🔸 نزول قرآن كریم همان طوری كه در بحث های دیگر به عرضتان رسید از سنخ آویختن قرآن است نه انداختن! قرآن در ماه مبارك رمضان انداخته نشد آن طوری كه باران را نازل می ‌كنند و به زمین می ‌اندازند كه به صورت تجافی است، بلكه قرآن را آویختند و این شده یك طرفش به دست خدای سبحان است و طرف دیگرش به دست مؤمنان و قاریان و مفسّران و عالمان قرآن اندیش. در ماه مبارك رمضان بهترین فرصت برای گرفتن این و بالا رفتن است و اگر كسی از افق طبیعت بالا رفت و از منظر فرا طبیعی جهان را دید نه بیراهه می ‌رود نه راه كسی را می ‌بندد؛ نه تنها شیطان های او بسته‌اند، بلكه او شیطان های دیگران را هم می‌ بندد! نه تنها در جهنم به روی او بسته است، بلكه او توان آن را دارد كه درهای جهنم دیگران را هم ببندد تا كسی به دوزخ نرود! پس مهمترین عنصر این ماه به قرآن كریم است؛ این كتاب، این كتاب، پذیرش و این كتاب و به این كتاب. 🔸 هر اندازه انسان در خدمت قرآن كریم باشد باز راه دارد، چون یك سوی قرآن عربی مبین است كه در سوره «زخرف» فرمود: ﴿إِنّا جَعَلْنَاهُ قُرْآنَاً عَرَبِیاً لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾[4] و سوی دیگرش منزه از عبری و عربی بودن تازی و فارسی بودن و مانند آن است، فرمود: ﴿وَ إِنَّهُ فی أُمِّ الْكِتابِ لَدَینا لَعَلِی حَكیمٌ﴾.[5] این قرآن در آغازش علیّ حكیم است و در انجامش عربی مبین، اگر كسی این عربی مبین را اعتصام كرد و فهمید و باور كرد و عمل نمود كم كم بر اساس «اقْرَأْ وَ ارْقَ»[6] همین طناب را می ‌گیرد بالا می ‌رود تا به نوبه خود به آن علیّ حكیم بار یابد، از علوّ الهی طرفی ببندد و از حكمت الهی بهره ببرد و بشود ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشَاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیراً كَثیرَاً﴾.[7] [1]. تهذیب الأحکام, ج4, ص333؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ إِذَا سَلِمَ شَهْرُ رَمَضَانَ سَلِمَتِ السَّنَةُ وَ قَالَ رَأْسُ‏ السَّنَةِ شَهْرُ رَمَضَانَ». [2]. الإقبال بالأعمال الحسنة(ط ـ الحدیثة)، ج‏1، ص31؛ «أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیه السَّلام قَالَ‏ إِنَّ الشُّهُورَ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فِی كِتابِ اللَّهِ یوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ‏ فَغُرَّةُ الشُّهُورِ شَهْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ شَهْرُ رَمَضَانَ وَ قَلْبُ شَهْرِ رَمَضَانَ لَیلَةُ الْقَدْرِ وَ نُزِّلَ الْقُرْآنُ فِی أَوَّلِ لَیلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَاسْتَقْبِلِ الشَّهْرَ بِالْقُرْآن‏». [3] . إقبال الأعمال (ط ـ القدیمة)، ج‏1، ص24. [4]. سوره زخرف، آیه3. [5]. سوره زخرف، آیه4. [6]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص606. [7]. سوره بقره، آیه269. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1384/07/10 🆔 @a_javadiamoli_esra