j-102 1400-03-05 ss.mp3
6.35M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 102
تاریخ: 1400/03/05
#اخلاق
#تبلیغ
#شهید_بهشتی
#زیارت_آل_یاسین
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0102-p2.pdf
2.18M
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 102
تاریخ: 1400/03/05
#اخلاق
#تبلیغ
#شهید_بهشتی
#زیارت_آل_یاسین
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فرشته منش
🔹 «عمرو بن عبدوَد» که از شَجعان بنام جاهلیت و بتپرست بود، وقتی از آن طرف خندق به این طرف خندق آمد و رجز خواند، وجود مبارک حضرت امیر که به مبارزه برخاست چکار کرد؟ وجود مبارک حضرت امیر که بر سینه «عمرو بن عبدوَد» نشست، همه ناظر بودند دیدند حضرت بلند شد و یک مقدار کناری نشست و دوباره آمد. بعدها از وجود مبارک حضرت امیر سؤال کردند که آن موقع خطرناک بود و او هم نیمهجان بود آن هم آن پیکر و هیکل، شما چرا از سینه او برخاستید؟ فرمود وقتی که من بر سینه او نشستم آب دهان به صورت من ریخت.
«او خدو انداخت بر روی علی ٭٭٭ افتخار هر وصی و هر ولی»[1]
▫️ گفت او آب دهان انداخت بر صورت من، من غضبناک شدم در این حال «لله» نبود، من کنار نشستم تا خشمم فرو بنشیند #جنبه_بشری کنار برود «قربة إلی الله» سر او را جدا کنم.[2] اگر وجود مبارک پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»[3] هم برای اینکه آن روزی که «بَرَزَ الْإِیمَانُ كُلُّهُ إِلَی الشِّرْكِ كُلِّه»[4] هم کل اسلام در خطر بود، هم این ضربت #فرشته_منش بود که گفت فقط برای رضای خدا، فرمود این ضربت به اندازه #عبادت_ثقلین می ارزد، البته این طور کم است که خشم خود آدم، تشفی خود آدم، هیچ دخالت نداشته باشد؛ مثل نماز و روزه ما است. نماز و روزه ما هم یک بخش و چند درصدی #غیر_الهی است.
▫️ این آیه به هر حال هشداری است برای همه ما، در بخش پایانی سوره مبارکه «یوسف» است که ﴿وَ مَا یؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللَّهِ إِلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ﴾[5] یعنی اکثر مؤمنین درصدی از شرک در درون کارشان هست یک مؤمن محض که به اندازه کعبه می ارزد[6] یا حرمت او بیش از حرمت کعبه است[7] آن خیلی کمیاب است! این آیه یک #زنگ_خطری برای همه ما است.
🔹 جناب قُونوی در تبیین این گونه از آیات دارد کسی که عمداً معصیت می کند مشمول همین #تهدید_الهی است،[8] چرا؟ برای اینکه یک وقت است که کسی یادش رفته معصیتی کرد یا اضطرار داشت یا اکراه داشت یا الجاء داشت یا جهل به موضوع داشت یا جهل به حکم داشت یا ضعف داشت همه اینها با «حدیث رفع»[9] حل می شود؛ ولی اگر کسی عالم به موضوع است عالم به حکم است اکراه نیست، اضطرار نیست، الجاء نیست، دارد نگاه می کند #زیر_میزی یا #رو_میزی می گیرد این معنایش چیست؟!
▫️ حرف جناب قونوی در آن رساله اربعین این است که شما این را وقتی تحلیل کنید این سر از کفر در میآورد، چرا؟ برای اینکه معنای این حرف این است که خدایا! من هیچ عذری ندارم تو گفتی این کار را نکن، ولی به نظر من باید بکنم! خلاصه #معصیت_عالمانه و عامدانه همین است، عصاره گناه عمدی این است. اینکه در بعضی از موارد کفر تعبیر شده است حالا همه ما دست به عصا می گوییم این کفر، کفر عملی است نه کفر اعتقادی، ولی تحلیل جناب قونوی این است که این #کفر_اعتقادی است حالا او می بخشد حرفی دیگر است.
[1]. مثنوی معنوی مولوی، دفتر اول، بخش164.
[2]. مناقب آل أبی طالب، ج2، ص115؛ «وَ لَمَّا أَدْرَكَ عَمْرَو بْنَ عَبْدَ وُدٍّ لَمْ یضْرِبْهُ فَوَقَعُوا فِی عَلِی ع فَرَدَّ عَنْهُ حُذَیفَةُ فَقَالَ النَّبِی ص مَهْ یا حُذَیفَةُ فَإِنَّ عَلِیاً سَیذْكُرُ سَبَبَ وَقْفَتِهِ ثُمَّ إِنَّهُ ضَرَبَهُ فَلَمَّا جَاءَ سَأَلَهُ النَّبِی عَنْ ذَلِكَ فَقَالَ قَدْ كَانَ شَتَمَ أُمِّی وَ تَفَلَ فِی وَجْهِی فَخَشِیتُ أَنْ أَضْرِبَهُ لِحَظِّ نَفْسِی فَتَرَكْتُهُ حَتَّی سَكَنَ مَا بِی ثُمَّ قَتَلْتُهُ فِی اللَّهِ».
[3]. عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، ج4، ص86.
[4]. كنز الفوائد، ج1، ص297.
[5]. سوره یوسف، آیه106.
[6]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص107.
[7]. الخصال، ج1، ص27؛ «الْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَةً مِنَ الْكَعْبَة»؛ بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج64، ص71 ؛ «أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص نَظَرَ إِلَی الْكَعْبَةِ فَقَالَ مَرْحَباً بِالْبَیتِ مَا أَعْظَمَكَ وَ أَعْظَمَ حُرْمَتَكَ عَلَی اللَّهِ وَ اللَّهِ لَلْمُؤْمِنُ أَعْظَمُ حُرْمَة...».
[8]. شرح الأربعین حدیثا، ص87؛ «و رد علی بغته فی سر ذلک ان سبب ظهور حکم الغیرة و سلطنتها لیس نفس الفعل المحرم فقط بل الموجب هو التلبس بصفة المشارکة لمقام الربوبیه ...».
[9]. وسائل الشیعة، ج15، ص369.
#سالروز_جنگ_خندق
#کفر_اعتقادی
#زنگ_خطر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .درس خارج فقه نکاح جلسه 512
تاریخ: 1398/10/30
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_028 ay sss.mp3
2.97M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 28
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#نواقص
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_028p2.pdf
180.1K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 28
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#نواقص
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_24 ads ss.mp3
8.5M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1390/12/01
#نواقص
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_24p2.pdf
204.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1390/12/01
#نواقص
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-103 1400-03-08 ss.mp3
6.93M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 103
تاریخ: 1400/03/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -0103-p2.pdf
166.1K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 103
تاریخ: 1400/03/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عبادالرحمان
🔹 [با توجه به] ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾[1] دین #روح_بلند_پروازی را به ما یاد می دهد. دین نفرمود همیشه به دنبال دیگری برو! چه وقت انسان امام متّقیان می شود؟ در صورتی كه مراحل چهارگانه را پشت سر گذاشته باشد: اول #معرفت صحیح، بعد از معرفت #هجرت است ﴿وَالرُّجْزَ فَاهْجُرْ﴾[2] از رجس هجرت بكن. بعد از هجرت #سرعت است، فرمود وقتی كه مهاجر شدی داری حركت میكنی توقّف نكن.
▫️ این [آیه] ﴿وَالَّذِینَ لاَ یشْهَدُونَ الزُّورَ﴾ همه اش درباره مجلس حرام نیست، نگاه كردن بعضی از سریال ها این طور است، خواندن روزنامه های بی اثر همین طور است. یك دانشجو یا یك طلبه تا نفس می كشد باید به دنبال علم برود، اگر چیزی مفید علمی نیست خب چرا آدم وقت صرف بكند؟! این ﴿لاَ یشْهَدُونَ الزُّورَ﴾ آن را شامل می شود.
▫️ فرمود اگر معرفت شد قدم دوم هجرت است. اگر هجرت شد سرعت است. اینجا جای این نیست كه بگویند فلان مقدار بروید كه اگر كسی در راه افتاد صراط مستقیم افتاد اینجا جای «خَیرُ الأمُورِ أوسَطَهَا»[3] نیست، اینجا جای «خیر الامور أشدّها و أكثرها و أوفرها و أعلاها» است كه در دعای كمیل می خوانیم «وَ اَقْرَبِهِمْ مَنْزِلَةً مِنْكَ. وَ اَخَصِّهِمْ زُلْفَةً لَدَیكَ»[4] اگر كسی در راه باشد. پس قدم اول معرفت است، مرحله دوم هجرت است، مرحله سوم سرعت است كه فرمود: ﴿وَسَارِعُوا﴾[5] نگفت آرام آرام بروید، فرمود اگر راه را پیدا كردید خب تندتر بروید. مرحله چهارم #سبقت است اینكه جلوتر بروند اینكه بالا و پایین نشستن نیست اینكه ریاست و مرئوسیت نیست كه مذموم باشد، این دین است و تقواست! اگر كسی در #هسته_عدل_و_تقوا دارد حركت می كند این اگر جلوتر برود نقص نیست. خیلی ها عادل اند، این می خواهد اعدل باشد. خیلی ها متّقی اند، این می خواهد اتقا باشد. خب #عباد_الرحمان اینچنین اند ﴿سَابِقُوا﴾،[6] یعنی جلوتر بروید خب اگر كسی متواضع است دیگری می كوشد متواضع تر باشد، اینكه چیز بدی نیست! دیگران متّقی اند، این می كوشد اتقا باشد اینكه چیز بدی نیست! اینكه دنیا نیست كه بد باشد.
🔹 پس اول #معرفت است، بعد #هجرت است، بعد #سرعت است، بعد #سبقت حالا كه سابق شد احساس مسئولیت باید بكند، نه اینكه همانجا بایستد و متوقّف بشود و راكد باشد. باید رهبری دیگران را هم به عهده بگیرد، از خدا بخواهد كه یك عدّه پرهیزكاران حرف او را گوش بدهند ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾ اگر به این درجه نرسید و مأموم شد طبق بعضی از روایاتی كه هست «و اجعل لنا من المتّقین اماما»[7] این برای مأمومین است، اما روح بلند قرآن كریم این است كه خدایا! تو كه دینت را حفظ می كنی تو كه جامعه را بدون امام نگه نمی داری، تو كه بدون پیشرو نگه نمی داری خب ما جلو بیفتیم دیگران به دنبال ما، ما كه نمی خواهیم فخرفروشی بكنیم این چیزی نیست كه بد باشد كه تو خودت به ما دستور دادی كه #عباد_الرحمان این طورند، این طورند جمله آخری كه گفتی، فرمودی #عباد_الرحمان می گویند خدایا ما را پیشوای مردان باتقوا قرار بده كه متّقیان جامعه به ما اقتدا كنند ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾ این #عباد_الرحمان می شود.
▫️ حالا فتحصّل كه نه تنها حضور در #انتخابات خدمت كردن به نظام و شهدا و امام است، بلكه باعث می شود كه دیگران هم به ما اقتدا كنند. چرا ما دنباله رو باشیم؟ مگر تقلید و دنباله رو بودن و مأموم بودن فضیلت است؟ آنچه فضیلت است پیشرو بودن است فرمود شما #رائد باشید #قائد باشید امام باشید ﴿وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَاماً﴾ این چه كتابی است!
[1] . سوره فرقان، آیه 74.
[2] . سوره مدثر، آیه 5.
[3] . الكافی، ج6، ص541.
[4] . مصباح المتهجّد، ص850.
[5] . سوره آلعمران، آیه 133.
[6] . سوره حدید، آیه 21.
[7] . مصباح المتهجّد، ص751.
#مراحل_چهارگانه_پیشرو_بودن
#کسب_علم
#خدمت_به_نظام_شهدا_و_امام
#انتخابات
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه فرقان جلسه 28
تاریخ: 1390/12/14
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_030 ay sss.mp3
3.09M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 30
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_030p2.pdf
164.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 30
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_26 ads ss.mp3
8.77M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1390/12/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Furqan_26p2.pdf
229.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فرقان
🔹 جلسه: 26
تاریخ: 1390/12/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
j-104 1400-03-09 ss.mp3
5.7M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 104
تاریخ: 1400/03/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross