eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 صالح سالک ▪️ مردان الهی در همه مقاطع هستند، خدای سبحان بر یحییٰ(سلام الله علیه) شخصاً سلام می‌فرستد و به عیسیٰ مسیح (علیه السلام) اجازه می ‌دهد که از طرف خدا بر خود سلام بفرستد، خدا درباره یحییٰ می ‌فرماید: ﴿وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ یمُوتُ وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً﴾[1] و به عیسای مسیح (علیه السلام) اجازه داد که بگوید ﴿وَ السَّلامُ عَلَی یوْمَ وُلِدْتُ وَ یوْمَ أَمُوتُ وَ یوْمَ أُبْعَثُ حَیاً﴾.[2] ▫️ انسان که بزرگان از اهل نبوت و معنا اسوه و قدوه آنها هستند، اینها هم کسانی هستند که می ‌توان درباره آنها گفت: «وَ سَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَ یوْمَ مات وَ یوْمَ یبْعَثُ حَیاً». یکی از آن بزرگان بود که به حق می ‌توان گفت حیات او با اداره می ‌شد و رحلت او نیز «بشرح ایضاً». [1]. سوره مریم، آیه15. [2]. سوره مریم، آیه33. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1368/03/18 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 هجرت از علم به معلوم ▪️ سالروز ارتحال ملکوتی امام راحل (قدس سره) را گرامی می ‌داریم. سالروز 15 خرداد, شهادت بسیاری از شهدای این سرزمین را داریم که حشر آنها و امام شهدا با انبیا و اولیای الهی باشد! امام راحل (رضوان الله تعالی علیه) در آن کتاب مصباح مرقوم خودشان فرمودند: ، مفتاحِ مفاتیح و مصباحِ مصابیح است.[1] هجرت از جهل به علم و عالم شدن این هجرت صغرا و جهاد اصغر است; اما عمده است, نه هجرت از علم به علم. ▪️ ما یا از جهل به علم حرکت می ‌کنیم می ‌شویم عالِم یا از علمی به علم دیگر حرکت می ‌کنیم می ‌شویم اعلم. عالِم از جهل نجات پیدا کرده و یک سلسله مطالبی را فهمید, اعلم آن فهمیده‌ ها را مبادی قرار داده, مطالب مجهولی که برای دیگران روشن نیست را کشف می‌ کند, می ‌شود اعلم; ولی هر دو در مفاهیم و مبادی و منابع معرفتی سیر می‌ کنند, هیچ کدام به خارج راه پیدا نمی‌ کنند، بخشی از آن چه را خواندند عمل می ‌کنند; اما کسی که دارای هجرت وسطاست و است, این از علم به معلوم می‌ آید; به این فکر نیست که چیزی یاد بگیرد یا اگر یاد گرفت و عالم شد بشود اعلم; او با مفاهیم کار ندارد، با صُور ذهنی کار ندارد، با علوم کتاب کار ندارد, بلکه می ‌خواهد آن چه را که این الفاظ و مفاهیم از او حکایت می ‌کنند آن را بیابند; این می ‌شود هجرت از علم به معلوم که این هجرت وسطاست و جهاد اوسط است; مثلاً ما احکام فقهی را می ‌دانیم بر فرض شدیم مجتهد مطلق; اما آن کسی که با تقواست, آن کسی که با عدالت است, آن کسی که با عفت است با سخاوت است و مانند آن, اینها وجود ذهنی نیست, تقوا وجود ذهنی نیست, عدالت وجود ذهنی نیست, اینها است، منتها جای‌ آن در نفْس است. عدالت یک وجود عینی است نه وجود ذهنی. هر چه که در نفْس است وجود ذهنی نیست, آن چه که مفهوم است بله، وجود ذهنی است؛ مثل مفهوم درخت که در ذهن هست و اثری هم ندارد; اما عدالت وجود خارجی است, جای آن نفْس است. آن کسی که درس اخلاق می‌ گوید، بحث اخلاقی دارد، عدالت را معنا می‌ کند, اقسام عدالت را ذکر می ‌کند, او هم در هجرت صغرا و جهاد اصغر به سر می ‌برد, او با مفهوم کار دارد; اما کسی که واقعاً عادل شد او یک تلاش و کوشش کرد، جهاد کرد و هجرت کرد از علم به معلوم. ▪️ این کار را در همان اوایل جوانی کرد و اگر کسی چهل روز با اخلاص حرکت کند، از قلب او بر زبان او جاری می ‌شود. حالا اگر چهل سال این طور بود چطور؟ مرحوم آیت الله بهجت این ‌چنین بود, امام (رضوان الله علیه) این ‌چنین بود; اینها هستند; منتها هر کدام در رشته خاص خودشان، اگر طبق آن روایت «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً ظَهَرَتْ ینَابِیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِه‏»؛[2] نتیجه چهل روزه هست از دل بر قلم و بنان و بیان; اگر کسی چهل سال این طور زندگی کرد همین طور است. از دوران جوانی تا دوران سالمندی از این بزرگوار جزء چیز دیگری نداشتیم. آن وقت که صحنه مبارزه بود به این فکر نبود ما در این بخش موفق شدیم, خودی نشان بدهد. از اعلامیه‌ های شان, از بیاناتشان, از قلم و آثارشان پیدا بود به اینکه دارد خدا را شکر می ‌کند که بندی از بندهایی که دست و پای اسلام است او باز کرد. [1]. مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایة، ص18؛ «معرفة النفس فعلیک بتحصیل هذه المعرفة؛ فإنّها‏‎ ‎‏مفتاح المفاتیح و مصباح المصابیح... ». [2]. جامع الأخبار(للشعیری)، ص94. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1388/03/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 وامدار پانزدهم خرداد ▪️ در پانزدهم خرداد 1342 هجری شمسی قیامی به پا شد که آن قیام، روشنگر انقلاب بود و رهبر انقلاب (رضوان الله علیه) آن قیام را به خوبی ترسیم کرد ـ آن کس که این قیام را به پا کرد، قیّم این قیام و مفسّر این قیام است ـ چهار رکن، 15 خرداد را ترسیم کرد: ▫️ اول آنکه زمانش بود که سخنرانی امام در عصر عاشورا زمینه این قیام را در دوازدهم محرم که پانزدهم خرداد بود فراهم کرد (این زمان). ▫️ زمین و مکان هم که بود یعنی مدرسه فیضیه (این دو رکن اساسی یعنی زمان و زمین و مکان عامل مهم پانزدهم خرداد شد). ▫️ رکن سوم نیزاین است که فرمود بنگرید که از چه گروه بودند؛ الآن که سالیان متمادی از آن می‌ گذرد و شاید کسانی از نزدیک شاهد آن صحنه نبودند ، لوح قبور شهدای پانزده خرداد را ببینید که آیا غیر مسلمان در این قیام حضور داشت یا همه مسلمان و ارادتمندان عترت طاهره بودند، هیچ غیر مسلمانی در این قیام سهمی نداشت. ▫️چهارم: وقتی از لوح قبورشان فهمیدید اینها بودند، زندگی داخلی اینها را بررسی کنید که از قشر مُسرِف و مُترَف بودند یا از طبقه محروم و مستضعف. ▪️ با بررسی این اضلاع چهارگانه روشن می ‌شود که پانزده خرداد برای همیشه روز است؛ یعنی عاشورا جلوه کرد، فیضیه ظهور کرد، مسلمان ها عمل کردند و محرومین به پا خاستند؛ ما وامدار مکتب و مَدرَس و مسلمین و محرومانیم. 📚 خطبه های نماز تاریخ: 1371/03/15 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 فطرت دینی ▪️ این نكته را باید به عرض رساند كه حادثه از مردم برخاست هیچ كس این حادثه را رهبری نكرد؛ یعنی خود امام راحل (رضوان الله علیه) در جمع مردم نبود تا دستور بدهد؛ غیبت ایشان و بازداشت ایشان آن فطرت را به صحنه کشاند. بنابراین رهبر اساسی این قیام مردم بود، در حقیقت بود. این مكتب تقریباً فراموش شده بود و امام راحل (رضوان الله علیه) این مكتب را احیا كردند. در اثر تفكر دینی مردم كه با احیای امام راحل زنده شده است، این حادثه جهانی ظهور كرد. ▫️ همان طوری كه در جمله قبل عرض شد اگر حادثه، باشد هضم زمان و زمانه نخواهد شد، بلكه زمان و زمانه را به همراه خود می ‌برد. امام راحل (رضوان الله علیه) در سایه همان مكتب الهی عصر را كرده است. وقتی عصر عصر الهی و دینی شد هیچ شخصی و هیچ شخصیتی هیچ مكتبی به جز نمی‌تواند بر مردم حكومت بكند. ▫️ امام راحل مردم را به آن خویشتن اصیلشان برگرداند اولاً، وقتی كه مردم خویشتن اصیلشان را باز یافتند برای آن از هیچ نثار و ایثاری دریغ نكردند ثانیاً. قرآن كریم یك پیام جهانی دارد گاهی می‌فرماید كسانی كه به نیستند و فقط به فكر خودشان ‌اند، گاهی می ‌فرماید اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است یك خود حیوانی است و یك خود الهی. در سورهٴ مباركهٴ «آل عمران» آنها كه از حضور در جبهه ‌ها محروم بودند خدا می ‌فرماید ﴿أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ﴾[1] اینها فقط به فكر خودشان ‌هستند، بعد در سوره «حشر» از چنین گروهی یاد می ‌كند كه اینها خودشان را فراموش كردند. این دو خود است: یك خود ملكوتی و الهی آدم است كه اگر كسی به یاد خدا باشد آن و خویشتن خویش را باز می‌یابد و یك خود حیوانی است كه اگر خدا را فراموش كرد فقط به خود حیوانی بر می ‌گردد. وقتی كسی هویت اصلی خود را یافت می ‌بیند این هویت فقط به خدا وابسته است و به هیچ جایی تكیه نكرده است. ▪️ انسان نه روی پای خود ایستاده است، یک؛ نه به غیر خدا وابسته است این دو، موجود از این دو حال بیرون نیست كه یا روی پای خود ایستاده است یا به خدا متكی است؛ بیگانه ‌ها خیال می ‌كنند كه روی پای خود ایستاده ‌اند یا به غیرخدا وابسته ‌اند؛ لذا یا مغرور به خودند یا سرسپرده به غیر خدا. توانست به مردم بفهماند زیر پای شما خالی است و زمام شما هم به دست دیگران نیست. زیر پای شما خالی است، چون موجود ممكن غیر خدا تكیه گاه ندارد استوار نیست این یك، و به غیر خدا وابسته نیستید چون پیام قرآن كریم این است كه ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾[2] اگر در دعای كمیل می‌ خوانیم «یا مَنْ بِیدِهِ ناصِیتى»؛ ‌ای كسی كه زمامم به دست اوست، این برداشت همان سوره «هود» است ﴿ما مِنْ دَابَّةٍ إِلاّ هُوَ آخِذٌ بِناصِیتِها﴾ خدا زمام هر موجودی را گرفته است، اگر كسی متوجه شد به خود متكی نیست این یك، به غیر خدا وابسته نیست این دو، فقط . چنین موجودی را نه فلك می ‌تواند از پا دربیاورد نه ملك. [1] . سوره آل عمران، آیه 154. [2] . سوره هود، آیه 56. 📚 ویژه برنامه سالگر شهدای 15 خرداد از شبکه دوم سیما تاریخ: 1373/03/14 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نظام الهی ▪️ از وجود مبارك امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) رسید كه انسان حداقل چهار راه دارد كه با خدا خود برقرار كند. به امام صادق (سَلامُ الله عَلَیه) عرض كردند، اگر خدا را ما بخواهیم عبادت كنیم، او را كه نمی ‌بینیم، چه چیزی را عبادت كنیم؟! فرمود؛ راه هست، راه هست، راه و تجربی هست، راه‌هایی که ، آیات قرآن کریم، معجزات قرآن كریم هست. عرض كرد؛ ما چطور ببینیم؟ فرمود: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان»؛ اگر انسان مؤمن باشد، با جان می ‌بیند، او كه نادیدنی است، او را می ‌شود دید، این گروه اول: «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان». دو: «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیان‏»؛ حكما، متكلّمین، براهین عقلی فراوانی اقامه كردند. «یقظه» در مقابل خواب است؛ انسان یا خواب است یا بیدار. این دعای نورانی ماه مبارك رمضان «وَ نَبِّهْنِی فِیهِ عَنْ نَوْمَةِ الْغَافِلِین‏»[1] همین است. آن كسی كه اهل فكر نیست، اهل استدلال نیست، خوابیده است: «النَّاسُ نِیامٌ فَإِذَا مَاتُوا انْتَبَهُوا»،[2] آن‌كه اهل فكر است، اهل یقظه است، اهل بیداری است. فرمود: «وَ أَثْبَتَتْهُ الْعُقُولُ بِیقَظَتِهَا إِثْبَاتَ الْعِیان». سوم: «وَ أَبْصَرَتْهُ الْأَبْصَارُ بِمَا رَأَتْهُ مِنْ حُسْنِ التَّرْكِیب‏ِ وَ إِحْكَامِ التَّأْلِیف‏»، فرمود برهان تجربی هم هست؛ شما نظم عالَم را بخواهید ببینید، بررسی كنید عالَم را، به نتیجه می ‌رسید كه یک ناظم حكیم دارد.[3] ▪️ پس اگر اهل مشاهده بودید؛ نظیر «مَا كُنْتُ‏ أَعْبُدُ رَبّاً لَمْ أَرَه‏»،[4] «رَأَتْهُ الْقُلُوبُ بِنُورِ الْإِیمَان»؛ اهل حکمت و کلام بودی، با برهان عقلی ثابت کن؛ اهل حسّ و تجربه و نظم ریاضی و مانند ریاضی بودی، این نظام أحسن را که می ‌بینی، پی می ‌بری؛ آیات قرآن را، معجزات قرآن را، معجزات انبیا را، محکمات آیات را که می ‌بینی، دلیل نقلی است: «ثُمَّ الرُّسُلُ وَ آیاتُهَا وَ الْكُتُبُ وَ مُحْكَمَاتُهَا». پس هست، هست، ریاضی و و هست، هست، فرمود اینها را انسان می ‌بیند. بهترین راه و بهترین فرصت این است كه ما در مسایل تلاش و كوشش كنیم که چیزی نصیب ما شود، آن‌گاه دیگر راحت هستیم، چیزی برای ما جاذبه ندارد، هیچ! «مَا ذَا وَجَدَ مَنْ فَقَدَكَ وَ مَا الَّذِی فَقَدَ مَنْ وَجَدَك‏».[5] سلسله موی دوست حلقه دام بلاست ٭٭٭ هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست[6] آن‌ وقت راحتِ راحت زندگی می‌كند، خیلی راحت زندگی می‌کند و هیچ نگران نیست، تمام كوشش و سعی او این است که نه بی راهه برود و نه راه كسی را ببندد. [1]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمه)، ج1، ص109. [2]. مجموعة ورام، ج‏1، ص150. [3]. الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج2، ص337. [4]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص98. [5]. إقبال الأعمال(ط ـ القدیمه)، ج1، ص349. [6]. دیوان اشعار سعدی، غزل47. 📚 .سخنرانی تاریخ: 1396/05/02 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استقامت ▪️ استقامت و پایداری امام صادق(علیه السلام)، اصل اسلام را حفظ کرد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 استقامت ▪️ استقامت و پایداری امام صادق(علیه السلام)، اصل اسلام را حفظ کرد. ▫️ وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) که ماست، مشابه همان کار و برنامه ای را که رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة والثناء) در زمان خود انجام داد، بر عهده داشته است. وجود مبارک رسول گرامی(صل الله علیه وآله و سلّم) قیام کرد، هم مشکلات محلّی و ملّی را و هم مشکلات را و هم مشکلات را حل کرد. همان مشکلی که وجود مبارک پیامبر داشت و مشکل ‌گشایی که به دست رسالت رسول اکرم انجام شد، همان مشکل در زمان امام صادق (سلام الله علیه) بود و همان مشکل ‌گشایی به دست امام صادق (سلام الله علیه) صورت گرفت. ▫️ از حضرت سؤال کردند انسان خودش را ذلیل کند یعنی چه؟ فرمود برای انسان نیست. انسان کاری بکند که «مسلوب ‌الحیثیه» شود این شخص معصیت کرده است! به ما گفتند آبرو، است؛ مثل جان، بعد فرمود راه آبروریزی و یکی از مصادیق آبروریزی و یکی از مصادیق ذلّت نفس که حرام است این است که انسان سِمتی را قبول کند که نتواند آن را اداره کند. اگر شما می ‌بینید در کشوری کسی سِمتی دارد و نمی‌ تواند آن را اداره کند این کار معصیت می ‌شود. ▪️ اگر کسی مسئولیتی را قبول کرد و نمی ‌تواند آن را اداره کند، اول باید عاقلانه بگوید من نمی ‌توانم و بعد وقتی هم که فهمید فوراً استعفا دهد. اگر حوزوی است بخواهد تدریس کند، باید مدرّس لایق باشد؛ اگر دانشگاهی است بخواهد استاد باشد، باید استاد ماهر باشد و اگر مسئول ، ، است باید مدیر و مدبّر کارآمد باشد. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1393/05/30 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 طهارت دل ▪️ مگر می‌ شود مردم را با حرف پروراند؟! مگر مردم را با كتاب نوشتن می ‌شود پروراند؟! مگر مردم را با سخنرانی می‌شود پروراند! مردم را با می‌ پرورانند! روحیه‌ ای ذات اقدس الهی به ما داد كه می‌ فهمیم چه كسی پاك است، چه كسی آلوده است، ولو نتوانیم علم به علم داشته باشیم. مگر مردم حرف هر كسی را گوش می ‌دهند، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم! شامّه ‌ای كه خدای سبحان به مردم داد آن شامّه, طیب ‌شناس و است. دین هم به ما گفته اگر چوبی عود و عنبر باش كه بعد از سوختنت بویی لااقل نصیب مردم بشود. اگر حیات حیوانی داری مُشك و عنبر باش كه بالأخره بویی به مردم برسد. 📚 سخنرانی عمومی همراه با ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام تاریخ: 1392/06/11 : https://www.aparat.com/v/V6gDX 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طهارت دل ▪️ سالروز شهادت امام ششم امام جعفر صادق (صلوات الله و سلامه علیه و علی آبائه و أبنائه) را به پیشگاه ولی عصر (ارواحنا فداه) و عموم علاقه ‌مندان به قرآن و عترت و شما برادران و خواهران بزرگوار تسلیت عرض می ‌كنیم. امیدواریم حضرت شامل همه ما بشود! وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) همان كاری را كه وجود مبارك رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و امیرالمؤمنین (صلوات الله و سلامه علیه) انجام دادند را به خوبی انجام دادند. گرچه همه ائمه نورند و واجد آن كمالات لازم ‌اند، لكن ظهور كمالات الهی طبق برنامه ‌های تعیین ‌شده برای ائمه (علیهم السلام) فرق می ‌كند. ▫️ رژیم ارباب و رعیتی كه قرآن بر آن تكیه می‌ كند و آن را نفی می ‌كند، آن رژیم ارباب و رعیتی فرهنگی فكری است؛ یعنی كسی در هر حدّی هم باشد این حق ندارد مردم را به فكر خود, فرهنگ خود و علم خود دعوت كند، این فكر انسان در هر رشته و فنّی كه باشد چراغ است. هرگز چراغ مردم را به خودش دعوت نمی ‌كند، اگر چراغ مردم را به خودش دعوت بكند می‌ شود ظلمت; چراغ مردم را به راه دعوت می ‌كند نه به خودش, ﴿وَلكِن كُونُوا رَبَّانِیینَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ﴾.[1] ▫️ بهترین سفارش و توصیه الهی و توقّع الهی این است كه او باشد عالم ربّانی این است كه هم كثیر الارتباط به ربّ باشد، هم كثیر الارتباط به خَلق باشد، هم خوب حرف خدا را درك كند، هم خوب این امانت را به مردم برساند, تَربیب غیر از تربیت است. آن است كه مُربِّب باشد؛ یعنی مدبّر باشد. این ربّ مضاعف است ناقص نیست آن «تربیت» ناقص است. ربّ‌العالمین یعنی مدبّر اصلی, این مظهر ربوبیت حق است مردم را خوب می ‌پروراند. مگر می‌ شود مردم را با حرف پروراند؟! مگر مردم را با كتاب نوشتن می‌ شود پروراند؟! مگر مردم را با سخنرانی می ‌شود پروراند؟! مردم را با طهارت دل می ‌پرورانند! مردم یعنی همه ما، روحیه ‌ای ذات اقدس الهی به ما داد كه می‌ فهمیم چه كسی پاك است چه كسی آلوده است ولو نتوانیم علم به علم داشته باشیم. مگر مردم حرف هر كسی را گوش می‌ دهند؟! چه ما بخواهیم چه نخواهیم! شامّه ‌ای كه خدای سبحان به مردم داد آن شامّه, و طاهرشناس است. دین هم به ما گفته اگر چوبی عود باش كه بعد از سوختنت بویی لااقل نصیب مردم بشود. اگر حیات حیوانی داری مُشك و عنبر باش كه بالأخره بویی به مردم برسد، خیلی‌ ها فقط دود دارند، آن مُشك آهوی ختن است و آن عنبرِ ماهی ‌های دریای خاص است كه معطّر است فرمود بالأخره حیوانی آن حیوان باش! اگر چوبی آن چوب باش! حالا انسان كه حساب خاصّ خودش را دارد. [1]. سوره آل عمران, آیه79. 📚 سخنرانی عمومی همراه با ذکر مصیبت اهل بیت علیهم السلام تاریخ: 1392/06/11 : https://www.aparat.com/v/V6gDX 🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 طرح بهارانه کتاب 1400 از 17 خرداد آغاز و تا 23 خرداد ماه 1400 ادامه خواهد داشت. هر نفر با ارائه کارت ملی تا سقف 200 هزار تومان خرید با تخفیف 20 درصد از یارانه دولتی استفاده خواهد کرد. 📞دفتر فروش آثار: 02537842461 🌐 Nashresra.ir 📱 @nashresrair ◀️ ارتباط با ما: @nashresra_ir_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 علم منافق 🔹 فرمود بعضی از دشمن ‌ها را شما می‌ شناسید، بعضی از دشمن ‌ها را شما نمی ‌شناسید، خب وقتی نمی ‌شناسید چگونه با او بجنگید؟ ﴿تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِینَ مِن دُونِهِمْ﴾ كه ﴿لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ﴾. بخش‌ های فراوانی در كتب تفسیر درباره است چند قول در ضمن این جمله ﴿لاَتَعْلَمُونَهُمُ اللّهُ یعْلَمُهُمْ﴾ هست یكی از آن اقوال همین مسئله منافقین است. فرمود منافقین دشمن شما هستند، در میان شما هستند و شما اینها را نمی ‌شناسید. از آن طرف به ما فرمودند: «جَاهِدُوا أَهْوَاءَكُمْ‏ كَمَا تُجَاهِدُونَ‏ أَعْدَاءَكُمْ»؛[1] اهوی ما هم كه دشمنان ما هستند چند گروه ‌اند، یك چیزهایی هستند كه ما آنها را می ‌شناسیم یك سلسله خواسته‌ ها و هواهای درونی ‌اند كه ما هستند ما آنها را نمی‌ شناسیم. 🔹 ما در درونمان داریم، منتها خیال می ‌كنیم این رفیق ماست، دوست ماست. این «مَن عَرَفَ نَفسَه»[2] خیلی بار علمی را به همراه دارد! فرمود بعضی از اوصاف درون شما ظاهراً به میل شما كار می ‌كنند، ولی باطناً علیه شما هستند؛ اینها علمِ منافق‌ اند، اینها كمالِ منافق ‌اند، اینها قدرت منافق ‌اند، اینها وهم و خیال منافق اند، اینها شهوت و غضب منافق ‌اند شما اینها را نمی ‌شناسید. چقدر انسان باید تلاش و كوشش بكند از درون، چقدر باید گوش بدهد به بیرون كه چگونه آنها راهنمایی می ‌كنند كه كدام خواسته از خواسته‌ های درونی ما منافق است و ما آن را نمی ‌شناسیم. ما داریم و نمی ‌شناسیم؛ یعنی بعضی از خیالات ما، بعضی از علم ‌های ما، بعضی از تحصیلات ما منافق هستند علیه ما هستند! خب آن علمی كه باعث است، باعث است، باعث است و باعث كذا و كذاست این حقیقتاً دشمن ماست و ظاهراً كمال ماست؛ یعنی خودش را نشان می‌ دهد كه ما این مدرك را گرفتیم ،ظاهراً دوست ماست ولی باطناً برای ما چاه می ‌كَند. این در بیان نورانی حضرت امیر هست كه «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»[3] خب آن علمی كه آدم را نكند یك است. [1] . بحارالأنوار، ج65، ص370؛ شرح نهج‌البلاغه (ابن‌ابی‌الحدید)، ج20، ص314. [2] . مصباح الشریعة، ص 13؛ متشابه القرآن، ج 1، ص 44. [3] . نهج‌البلاغه، حكمت 107. 📚 .درس اخلاق تاریخ: 1392/09/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
khoms_034 ay sss.mp3
2.98M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 34 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_034p2.pdf
150.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 34 تاریخ تدریس: 1372 الی 1374 🆔 @a_javadiamoli_doross