هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
احکام رویت هلال مطابق با فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند:
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
رویت هلال ماه شوال
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در معیار تحقق اول ماه قمری در توضیح المسائل خود بیان می دارند:
🔸معیار تحقق اول ماه قمری و نیز طریق ثابت شدن آن چیست؟
الف. فاصله و نسبت ماه و آفتاب، ب. [فاصله و نسبت] ماه و زمین و ج. مجموع دو نسبت یاد شده به قدری باشد که رؤیت ماه به صورت عادی امکان پذیر باشد.
آنچه طریق ثبوت اول ماه است امکان دیدن با چشم غیر مسلح است و آنچه موضوع اصیل [اول ماه] است تحقق نسبت های سه گانه است.
آیا محاسبات دقیق و یقین آور می تواند راهی برای ثبوت اول ماه باشد؟
اگر منجم حساب دقیق ریاضی، یقین یا اطمینان پیدا کرد که نسبت های سه گانه [یاد شده] طوری است که در صورت عدم مانع مانند: غبار و ابر، ماه دیده می شود، اول ماه برای او ثابت خواهد بود.
🔸آیا رؤیت هلال جنبهٴ طریقیت دارد یا موضوعیت؟
رؤیت ماه طریقیت دارد نه موضوعیت.
🔸آیا استفاده از دوربین و تلسکوپ در رؤیت هلال معتبر است؟
مقصود از رؤیت ماه فقط دیدن با چشم غیر مسلح است و عینک، سلاح محسوب نمی شود.
🔸مستند شهادت عادل ها چه نوع رؤیت است؟
مستند شهادت عادل ها فقط رؤیت با چشم غیر مسلح است.
🔸آیا مکان استهلال فقط مناطق معمول روی زمین و کو هها و قله هاست یا از اسبابی مانند: هواپیما و... نیز می توان استفاده کرد؟
استهلال بر فراز قّله ها و نیز با هواپیمایی که همسطح با آن ها حرکت کند، صحیح است.
🔸مستند حکم حاکم در ثبوت اول ماه چگونه است؟
مستند حکم فقیه جامع شرایط افتاء، میتواند رؤیت شخصی، شهادت عادل های خبیر و نیز محاسبات دقیق نجومی باشد، اگر فقیه جامعی، منجم ماهر بود و نسبت های سه گانه [ یاد شده] را محّققانه بررسی نمود و امکان رؤیت با چشم غیر مسّلح را احراز کرد می تواند به استناد تحقیق فّنی حکم کند، هرچند ماه را ندیده باشد.
با احراز اشتباه ریاضی، حکم فقیه مزبور فاقد اعتبار شرعی است.
🔸آیا رؤیت هلال در یک منطقه، فقط برای مناطق هم افق و قریب الافق با آن منطقه اعتبار دارد یا مناطق دیگر را هم شامل می شود ، ملاک مکان های هم افق و قریب الافق چیست؟
ثبوت اول ماه قمری برای بلاد شرقی موجب ثبوت آن برای بلاد غربی است.
ثبوت اول ماه قمری برای بلاد غربی، فقط موجب ثبوت آن برای بلادی از شرق است که بر اثر قرب افق ، با هم در مقداری از شب، شریک باشند. همین میزان برای ادراک فضیلت شب قدر کافی است.
لینک مطلب:
https://b2n.ir/m47417
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_52ms ss.mp3
9.79M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 52
تاریخ تدریس: 1393/07/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-52p2.pdf
244.4K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 52
تاریخ تدریس: 1393/07/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_054 adsss.mp3
9.02M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 54
تاریخ: 1388/10/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_054p2.pdf
180.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 54
تاریخ: 1388/10/19
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
26.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 8
🔹 اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزهها و دانشگاهها مطرح شود، باید یک سلسله نظمهای منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 8
🔹 سلوک الهی بخشی مربوط به نظر و بخشی هم مربوط به عمل هست که تا حدودی فرق اینها و مراتب هر کدام اجمالاً اشاره شد. در سلوک عملی آنچه از «مناجات شعبانیه» برمیآید، مقاطع مختلفی بود که در نوبت قبل گذشت.
امّا آنچه مربوط به سلوک نظری است این است که اگر سلوک الهی بخواهد تبیین نظری شود و به صورت یک کتاب درسی در حوزهها و دانشگاهها مطرح شود، باید یک سلسله نظمهای منطقی آن را همراهی کند، چون هیچ استدلالی بدون منطق نخواهد بود.
🔹 این منطق معروف ارسطویی که حکمت مشّاء با آن کار میکند، این فقط میتواند در فقه، در اصول، در اخلاق، در کلام و در حکمت مشّاء کاربرد داشته باشد؛ زیرا محور منطق مشّاء مفهوم است و این علوم یاد شده با مفاهیم کار دارند، با مفهوم میشود منطق را استخدام کرد و از منطق کار گرفت؛ امّا وقتی سخن از مصداق و عین خارجی شد، منطق ارسطو باز پاسخگو نیست؛ لذا برای حکمت متعالیه که سخن از «حَمْل» «حقیقت و رقیقت» به میان میآید، منطق مشّاء کافی نیست و از حکمت متعالیه اگر بگذریم به مراحل عرفان نظری برسیم حتی منطقی اگر برای حکمت متعالیه تبیین شود کافی نیست.
توضیح مطلب این است که اقسامی برای «حَمْل» مطرح است که تا کنون پنج قِسم آن به دست آمده است، البته این حصر، حصرِ استقرائی است نه حصر عقلی و ممکن است دقیق تر و بیش از این هم ممکن باشد.
🔹 قسم اول همان اتحاد ذاتی است که بین دو مفهوم است؛ یعنی «حَمْل» اولی ذاتی است که موضوع و محمول هر دو مفهوم می باشند؛ نظیر «حَمْل» حدّ بر محدود که تفاوتشان به اجمال و تفصیل و مانند آن است. موضوع مفهوم است، محمول هم مفهوم است و در فضای ذهن این دو به هم گِره میخورد و به خارج هم راه ندارند که این میشود «حَمْل» اولی ذاتی. قسم دوم «حَمْل» شایع صناعی است که از طرف موضوع مصداق خارجی است و از طرف محمول مفهوم است، البته مصداق خارجی که می گوییم، یعنی... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/SQd4G
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 عید اولیا
🔹 اگر کسی ماه مبارک رمضان را به عنوان #عید_اولیا دانست، چه اینکه در دعای وداع امام سجاد (سلام الله علیه) آمده است، این را گرامی می دارد و به آن سلام عرض می کند می گوید: «السَّلامُ عَلَیکَ یا شهر الله الاکرم و یا عِیدَ أَولِیاءِ اللهِ» و در هنگام وداع، نگران و مضطرب است. #وداع کردن ماه مبارک رمضان برای آن کسی است که با ماه مبارک رمضان بود، در خدمت روزهایش بود با روزه و در خدمت شب هایش بود با نماز شب و دعا و مناجات؛ امّا اگر کسی ـ معاذالله ـ در خدمت ماه مبارک رمضان نبود چگونه با آن وداع کند؟! اگر با آن همراه نبود آن را درک نکرد و با آن بدمهری کرد چگونه آن را وداع کند؟!
🔹 چون ذات اقدس الهی ماه مبارک رمضان را به نزول قرآن ستود فرمود: ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ﴾ یعنی ماه مبارک رمضان را به ماه روزه معرّفی نکرد بلکه به #ماه_قرآن معرّفی کرد، معلوم می شود که اصالت برای قرآن است، زیرا ماه مبارک رمضان و روزه ماه مبارک رمضان جزء ره آورد قرآن است.
اگر کسی ماه مبارک را احیا کرد شب قدر را احیا کرد قرآن را احیا کرد، خویشتن را احیا کرده است؛ اینها #وجه_الله اند همواره زندهاند، اگر کسی با وجه الله که #آب_حیات است مأنوس بود و از این آب حیات جرعه نوشید، زنده می شود.
🔹 فضیلت #شب_عید_فطر کمتر از ماه مبارک رمضان نیست، فضیلت روز عید فطر کمتر از روزهای ماه مبارک رمضان نیست، چون جایزه این یک ماهه را در شب و روز عید فطر عطا می کنند. ما بکوشیم که از ذات اقدس الهی که ﴿یدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ﴾ است #جایزه خود را دریافت کنیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 رمضان و ضیافت الهی جلسه 15
🆔 @a_javadiamoli_esra
reba_53ms ss.mp3
9.82M
💠 صوت درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 53
تاریخ تدریس: 1393/07/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
reba-53p2s.pdf
232.9K
💠 متن درس خارج فقه #ربا
🔹 جلسه : 53
تاریخ تدریس: 1393/07/26
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_055 adssss.mp3
9.43M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 55
تاریخ: 1388/10/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
maryam_055p2.pdf
189.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #مریم
🔹 جلسه: 55
تاریخ: 1388/10/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 شروع درس خارج فقه آیت الله العظمی جوادی آملی
🔹روز شنبه 17 اردیبهشت ماه 1401
🔹ادامه مبحث درس #خارج_فقه_وصیت (شنبه الی سه شنبه): ساعت 10 صبح
🔹ادامه مبحث درس #خارج_علوم_القرآن (چهارشنبه ها): ساعت 10 صبح
🔹 لازم به ذکر است همچنان، درس معظم له به صورت آنلاین و مجازی برگزار می گردد.
🔹 کاربران می توانند درس معظم له را به صورت زنده و آنلاین و در دو فرمت صوتی و تصویری از لینک های ذیل مشاهده نمایند.
🔸سایت وب تی وی :
تلویزیون اینترنتی اسراء به آدرس tv.esra.ir
🔸کلاس مجازی:
https://el.esra.ir/ch/karejefegh-nekah-ayatollah-jvadiamoli
همچنین درس معظم له به صورت «صوت و متن» در سایت و کانال دروس بنیاد اسراء به روال سابق، بارگزاری خواهد شد.
1️⃣ تلگرام Telegram:
https://t.me/esratvtelegram
2️⃣ ایتا Eitaa:
https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross
3️⃣ سروش Soroush:
https://splus.ir/a_javadiamoli_doross
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 9
🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد... .
👇👇👇👇
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ویژه برنامه #سلوک_الهی
🔸 درآمدی بر عرفان عملی
🔸 فصل سوم جلسه 9
🔹 سلوك الهی، بخشی به عمل و بخشی به نظر وابسته است، اگر كسی خواست درباره سلوك الهی تحقیق كند، ناچار است كه سلوك نظری را خوب تبیین كند تا در سلوك عملی، قدم به قدم راهنما باشد. در ادعیه و مناجات، مراحل سلوك عملی تبیین شده است، ولی درباره سلوك نظری به طور پراكنده و متفرّقاً، در آیات و روایات هست و به صورت دستهبندی شده نیست یا ما به آن دسترسی پیدا نكردیم.
🔹 در جریان سلوك نظری، این اقسام پنجگانه «حَمْل» را آن صاحبنظر باید بررسی كند كه در اوایل برای تبیین از «حَمل اوّلی ذاتی» كمك بگیرند بعد، از «حَملِ شایع» استمداد كنند بعد، از «حَملِ حقیقت و رقیقت» بر مبنای حكمت متعالیه كمك بگیرند بعد، وارد حوزه عرفان نظری شوند؛ سخن از «حَملِ صورت آینه» است با «شاخص» بعد، ضعیفتر از همه كه مرحله پنجم است، سخن از «ظِل و ذیظِل» است؛ این دو نكته لازم است كه ملحوظ باشد.
🔹 وقتی سالك الهی یا عارف و اهل شهود میگوید، جهان «آینه» است یا جهان «ظِل» است، منظور این که آینهٴ عرفانی با آینهٴ عُرفی یكی نیست. در عُرف اگر گفتند «آینه»، یعنی شیشهای است كه پشت آن جیوه است، قطری و قابی دارد كه صورت در این مجموعه ـ این شیشه با این خصوصیات ـ منعكس میشود، این شیشه را آینه میگویند; ولی در عرفان وقتی گفتند آینه، به آن صورت میگویند آینه، نه به این شیشهای كه پشت آن جیوه است، «مرآة»، یعنی وسیله دیدن! در عرف وقتی به این شیشه آینه میگویند، برای اینكه این وسیله است تا انسان صورت خود را در آن ببیند.
چاره آن دل عطای مبدلی است ٭٭٭ دادِ او را قابلیت شرط نیست... .
📚 ویژه برنامه ماه مبارک رمضان
سال تولید: 1394
آپارات:
https://aparat.com/v/HUpKZ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
#جام_معرفت
#بازنشر_مطالب_سایت
#اخبار_بنیاد_بین_المللی_اسراء
#دیدار_ها
#سخنرانی_ها
#پیام_ها
#عکس_نوشته
#کلیپ_های_کوتاه
#مفاتیح_الحیات
#و_...
👇👇👇👇
https://eitaa.com/a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
رویت هلال نزد آیت الله العظمی جوادی آملی ثابت نشد/ فردا سی ام ماه مبارک رمضان است
🔸 پایگاه اطلاع رسانی اسراء: بنا بر اطلاعیه دفتر مرجعیت آیت الله العظمی جوادی آملی، رویت هلال ماه شوال در غروب روز یکشنبه نزد آيت الله العظمی جوادی آملی ثابت نگرديد، بنابراين فردا دو شنبه سی ام ماه مبارك رمضان 1443ه.ق است و سه شنبه 13 اردیبهشت 1401، اول ماه شوال و عيد سعيد فطر خواهد بود.
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra