moharam85_08 s.mp3
9.29M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 8
▪️ تاریخ: 1385/11/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_08 p2.pdf
243.4K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 8
▪️ تاریخ: 1385/11/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
پیام جهانی.mp3
1M
💠 روز بیستم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ پیام جهانی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پیام جهانی
▪️ [امام حسین سلام الله علیه] فرمود هر كه از خاندان و دامن پاك به دنیا آمده، مثل من فكر می كند. فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ»؛[1] فرمود این بیگانه مرا مخیر كرده كه زیر بار ستم را امضا بكنم؛ خدا نمی پسندد، پیغمبر نمی پسندد، مؤمنان عالم نمی پسندند، زنان پاك نمی پسندند، مادران پاك نمی پسندند، همسران پاك نمی پسندند. حرف حرف جهانی است! سخن از عرب و عجم نیست! فرمود زنان پاك، مادران پاكدامن اجازه نمی دهند كسی زیر بار ظلم برود. نفرمود ما خاندان هاشمی زیر بار ظلم نمی رویم؛ حرف حرف جهانی است! شما اگر می بینید وجود مبارك علی اكبر افتاد، حضرت رفت او را بوسه داد، در كنار نعش علی اكبر آن غلام سیاه هم بود، حضرت قبلاً رفته بود او را هم بوسه داد.
یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید
این طور نبود كه پسرش علی اكبر را ببوسد و بالای سر غلام نرود.
یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید
▪️ بنابراین فرمود تنها من نیستم، هر كه از یك مادر پاك و از دامن پاك به دنیا آمده زیر بار ظلم نمی رود، این است كه امام فرمود: خون بر شمشیر پیروز است، محرم را زنده كنید، محرم اسلام را زنده نگه می دارد. محرم انقلاب را تأمین كرد! چهارتا راهپیمایی كار ایران را یكسره كرد، تاسوعا بود و عاشورا بود و اربعین بود و 28 صفر؛ این چهارتا راهپیمایی میلیونی كار را یكسره كرد. در محرم چرا این حرف ها را زد؟ برای اینكه مردم آزاده را تربیت كرد. فرمود هر كس از دامن پاك به دنیا آمده ستم را امضا نمی كند؛ البته او امام است امام مقام دیگری دارد؛ اما این وظیفه همه ماست. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾[2] را دارد پیاده می كند و پیاده هم كرد. آن ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾[3] را تا پایان هر خوفی كه پیش آمد ذات أقدس الهی برای او تأمین كرد و او را پیروز و سربلند به درآورد.
[1]. مثیر الأحزان، ص55.
[2]. سوره توبه، آیه33؛ سوره فتح، آیه28؛ سوره صف، آیه9.
[3]. سوره قصص، آیه21.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در شب تاسوعا
تاریخ: 1398/06/17
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-08 ss.mp3
5.77M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1394/11/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 08- p2.pdf
221.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1394/11/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_09 s.mp3
10.11M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1385/11/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_09 p2.pdf
255.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1385/11/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
سالک الی الله.mp3
1.38M
💠 روز بیست و یکم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ سالک الی الله
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 سالک الی الله
▪️ ️بعضی از کارهاست که با عقل بشر هماهنگ درنمی آید. یک خطبه نورانی در نهج البلاغه است، حضرت وقتی اولیای الهی را تعریف می کند، می فرماید اینها طرزی زندگی می کنند که بشرهای عادی نسبت به اینها خیلی نظر مثبت ندارند؛ مثل اینکه ما در تعبیرهای عرفی می گوییم [فلانی] «قاطی کرد»؟ حضرت فرمود طوری این بزرگان در جامعه زندگی می کنند که مقام آنها در دسترس دیگران نیست، می گویند: «لَقَدْ خُولِطُوا»؛[1] اینها مخلوط کردند. «لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ اینها مخلوط نکردند، اینها سرگرم چیزی دیگر هستند. اگر یک سلسله کارهایی می کنند که به عقل شما هماهنگ درنمی آید، خودتان را باید درمان کنید!
▪️ وجود مبارک امام حسن مجتبیٰ چند بار کلّ اموالش را تقسیم کرد، در بعضی از موارد هم همه اموال را داد. اینها خیال می کنند که این اسراف است. مستحضر هستید اگر کسی در صراط نیست یا خودش صراط نیست، گاهی ممکن است «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّة».[2] اینکه می گویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»،[3] برای ماست که در راه نیستیم، گاهی در راه هستیم، گاهی در حاشیه راه و پیاده رو هستیم؛ اما آن که در صراط مستقیم است که به او نمیگویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا». همه حکما می گویند، اگر کسی خودش صراط مستقیم بود یا در صراط مستقیم بود از آن به بعد «خیر الامور اکثرها و اوفرها و اشدها و اعلاها»، نه «اوسطها»! اگر کسی در راه است، چرا کُند برود؟ چرا آرام آرام برود؟ چرا میانه رو باشد؟ هر چه تُندتر بهتر! لذا ﴿سَارِعُوا﴾،[4] مربوط به همین است.
▪️ در بخشهای قبل ما این فصول پنج گانه را گذراندیم که برای کسی که سالک «الی الله» است؛ اوّل معرفت، بعد هجرت، بعد سرعت، بعد سبقت، بعد امامت. به اینکه نمی گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، آرام تر! این هر چه تُندتر، بهتر! مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾. نه آن قدری که فقط سرعت داشته باشید، بلکه جلو بزنید! این آقا زاهد است، من می خواهم أزهد باشم. این عالم است، من می خواهم أعلم باشم. این عاقل است، می خواهم أعقل باشم. این عفیف است، می خواهم أعَف باشم. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾؛[5] یعنی ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾! اینجا مزاحم کسی نیست. میدان مسابقه هم به اندازه آسمان و زمین است، کسی معارض کسی نیست، آنجا اصلاً شیطنت راه ندارد. فرمود: ﴿سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ﴾، این ﴿سَابِقُوا﴾ برای چیست؟ اوّل سرعت است، تُند بروید! حالا کسی خوب است، خوب تر! اینجا که جای «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» نیست. «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» برای اینکه پرهیز از یمین و شمال باشد که «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»،[6] این «خیر الامور» است.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه193.
[2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه16.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج6، ص541.
[4]. سوره آلعمران، آیه133.
[5]. سوره بقره، آیه148؛ سوره مائده، آیه48.
[6]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص68.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 2
تاریخ: 1397/09/17
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-09 ss.mp3
6.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1394/11/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 09- p2.pdf
257.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1394/11/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_10 s.mp3
10.13M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 10
▪️ تاریخ: 1385/11/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_10 p2.pdf
234.8K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 10
▪️ تاریخ: 1385/11/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
حماسه دفاع مقدس.mp3
1.26M
💠 روز بیست و دوم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ حماسه دفاع مقدس
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حماسه دفاع مقدس
▪️ ️حماسه دینی جای آن بسیار خالی است یا آن چنان که باید پُر باشد، جای آن پُر نشده است. انقلاب اسلامی ره آورد فراوانی دارد، دفاع مقدس ده ساله و نه هشت ساله، زیرا دو سال جنگ داخلی به صورت خورد بود، نه زد و خورد! هشت سال جنگ زد و خورد بود؛ در طی این ده سال حماسه های فراوانی ملت بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی، یعنی شما و فرزندانتان عرضه کردید که این باید در چهره تاریخ بماند و مهم ترین عاملی که جنگ و دفاع را تمدن ساز می کند، آن حماسه است؛ نوشتار و گفتار و رفتار آیینی، سهمی از این فضیلت را به همراه دارد، اما آنچه که حرف اول را می زند، هنر حماسی است.
▪️ ️اولاً هنر معقول ترسیم بشود که یعنی چه و هنر حماسی تبیین بشود که یعنی چه؟ هنر اگر از آغاز شروع شد، به انجام می رسد و اگر از بین راه شروع شد، در بین راه می ماند. هنر یک وقت است از خیال و وهم و متخیله و واهمه نشأت می گیرد و به حس می رسد، این هنر، هنر بین راهی است، زیرا از خیال شروع شد و به حس رسیده است، بخش هایی از سریال ها از این قبیل است، بخش هایی از داستان ها و فیلم ها از این قبیل هستند که از بین راه شروع می کنند. هنر معقول از آغاز شروع می شود نه از بین راه، یعنی از عقل نشأت می گیرد؛ عقل امام خیال است، عقل امام واهمه است.
▪️ ️بیان نورانی امام سجاد(صلوات الله و سلامه علیه) این است که امامِ سرزمین دل، فهم و عقل و استدلال و برهان اوست.[1] عقل اگر امامت وهم و واهمه را، اگر رهبری خیال و متخیله را به عهده بگیرد، مطلب حکیمانه و متقن و برهانی را ترسیم می کند، اولاً؛ به واهمه و خیال می سپارد که آنها در حدّ وهم و خیال کارسازی کنند، ثانیاً؛ به حس می دهد که او بپردازد؛ با نوشتن، با گفتن، با ارائه و تصویر و مانند آن. هنر معقول برهانی است، جاودانی است، از حس شروع نشد، از وهم و خیال شروع نشد، از زمین شروع نشد، تا در زمین فرو برود از آسمان آمد به زمین رسید، زمینی را آسمانی کرده است.
[1]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج46، 231؛ «قَالَ یا بُنَی إِنَّ الْعَقْلَ رَائِدُ الرُّوحِ وَ الْعِلْمَ رَائِدُ الْعَقْلِ وَ الْعَقْلَ تَرْجُمَانُ الْعِلْم».
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام هنر حماسی
تاریخ: 1398/04/03
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa