moharam85_09 s.mp3
10.11M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1385/11/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_09 p2.pdf
255.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1385/11/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
سالک الی الله.mp3
1.38M
💠 روز بیست و یکم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ سالک الی الله
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 سالک الی الله
▪️ ️بعضی از کارهاست که با عقل بشر هماهنگ درنمی آید. یک خطبه نورانی در نهج البلاغه است، حضرت وقتی اولیای الهی را تعریف می کند، می فرماید اینها طرزی زندگی می کنند که بشرهای عادی نسبت به اینها خیلی نظر مثبت ندارند؛ مثل اینکه ما در تعبیرهای عرفی می گوییم [فلانی] «قاطی کرد»؟ حضرت فرمود طوری این بزرگان در جامعه زندگی می کنند که مقام آنها در دسترس دیگران نیست، می گویند: «لَقَدْ خُولِطُوا»؛[1] اینها مخلوط کردند. «لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ اینها مخلوط نکردند، اینها سرگرم چیزی دیگر هستند. اگر یک سلسله کارهایی می کنند که به عقل شما هماهنگ درنمی آید، خودتان را باید درمان کنید!
▪️ وجود مبارک امام حسن مجتبیٰ چند بار کلّ اموالش را تقسیم کرد، در بعضی از موارد هم همه اموال را داد. اینها خیال می کنند که این اسراف است. مستحضر هستید اگر کسی در صراط نیست یا خودش صراط نیست، گاهی ممکن است «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّة».[2] اینکه می گویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»،[3] برای ماست که در راه نیستیم، گاهی در راه هستیم، گاهی در حاشیه راه و پیاده رو هستیم؛ اما آن که در صراط مستقیم است که به او نمیگویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا». همه حکما می گویند، اگر کسی خودش صراط مستقیم بود یا در صراط مستقیم بود از آن به بعد «خیر الامور اکثرها و اوفرها و اشدها و اعلاها»، نه «اوسطها»! اگر کسی در راه است، چرا کُند برود؟ چرا آرام آرام برود؟ چرا میانه رو باشد؟ هر چه تُندتر بهتر! لذا ﴿سَارِعُوا﴾،[4] مربوط به همین است.
▪️ در بخشهای قبل ما این فصول پنج گانه را گذراندیم که برای کسی که سالک «الی الله» است؛ اوّل معرفت، بعد هجرت، بعد سرعت، بعد سبقت، بعد امامت. به اینکه نمی گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، آرام تر! این هر چه تُندتر، بهتر! مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾. نه آن قدری که فقط سرعت داشته باشید، بلکه جلو بزنید! این آقا زاهد است، من می خواهم أزهد باشم. این عالم است، من می خواهم أعلم باشم. این عاقل است، می خواهم أعقل باشم. این عفیف است، می خواهم أعَف باشم. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾؛[5] یعنی ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾! اینجا مزاحم کسی نیست. میدان مسابقه هم به اندازه آسمان و زمین است، کسی معارض کسی نیست، آنجا اصلاً شیطنت راه ندارد. فرمود: ﴿سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ﴾، این ﴿سَابِقُوا﴾ برای چیست؟ اوّل سرعت است، تُند بروید! حالا کسی خوب است، خوب تر! اینجا که جای «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» نیست. «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» برای اینکه پرهیز از یمین و شمال باشد که «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»،[6] این «خیر الامور» است.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه193.
[2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه16.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج6، ص541.
[4]. سوره آلعمران، آیه133.
[5]. سوره بقره، آیه148؛ سوره مائده، آیه48.
[6]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص68.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 2
تاریخ: 1397/09/17
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-09 ss.mp3
6.66M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1394/11/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 09- p2.pdf
257.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1394/11/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_10 s.mp3
10.13M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 10
▪️ تاریخ: 1385/11/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_10 p2.pdf
234.8K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 10
▪️ تاریخ: 1385/11/10
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
حماسه دفاع مقدس.mp3
1.26M
💠 روز بیست و دوم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ حماسه دفاع مقدس
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حماسه دفاع مقدس
▪️ ️حماسه دینی جای آن بسیار خالی است یا آن چنان که باید پُر باشد، جای آن پُر نشده است. انقلاب اسلامی ره آورد فراوانی دارد، دفاع مقدس ده ساله و نه هشت ساله، زیرا دو سال جنگ داخلی به صورت خورد بود، نه زد و خورد! هشت سال جنگ زد و خورد بود؛ در طی این ده سال حماسه های فراوانی ملت بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی، یعنی شما و فرزندانتان عرضه کردید که این باید در چهره تاریخ بماند و مهم ترین عاملی که جنگ و دفاع را تمدن ساز می کند، آن حماسه است؛ نوشتار و گفتار و رفتار آیینی، سهمی از این فضیلت را به همراه دارد، اما آنچه که حرف اول را می زند، هنر حماسی است.
▪️ ️اولاً هنر معقول ترسیم بشود که یعنی چه و هنر حماسی تبیین بشود که یعنی چه؟ هنر اگر از آغاز شروع شد، به انجام می رسد و اگر از بین راه شروع شد، در بین راه می ماند. هنر یک وقت است از خیال و وهم و متخیله و واهمه نشأت می گیرد و به حس می رسد، این هنر، هنر بین راهی است، زیرا از خیال شروع شد و به حس رسیده است، بخش هایی از سریال ها از این قبیل است، بخش هایی از داستان ها و فیلم ها از این قبیل هستند که از بین راه شروع می کنند. هنر معقول از آغاز شروع می شود نه از بین راه، یعنی از عقل نشأت می گیرد؛ عقل امام خیال است، عقل امام واهمه است.
▪️ ️بیان نورانی امام سجاد(صلوات الله و سلامه علیه) این است که امامِ سرزمین دل، فهم و عقل و استدلال و برهان اوست.[1] عقل اگر امامت وهم و واهمه را، اگر رهبری خیال و متخیله را به عهده بگیرد، مطلب حکیمانه و متقن و برهانی را ترسیم می کند، اولاً؛ به واهمه و خیال می سپارد که آنها در حدّ وهم و خیال کارسازی کنند، ثانیاً؛ به حس می دهد که او بپردازد؛ با نوشتن، با گفتن، با ارائه و تصویر و مانند آن. هنر معقول برهانی است، جاودانی است، از حس شروع نشد، از وهم و خیال شروع نشد، از زمین شروع نشد، تا در زمین فرو برود از آسمان آمد به زمین رسید، زمینی را آسمانی کرده است.
[1]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج46، 231؛ «قَالَ یا بُنَی إِنَّ الْعَقْلَ رَائِدُ الرُّوحِ وَ الْعِلْمَ رَائِدُ الْعَقْلِ وَ الْعَقْلَ تَرْجُمَانُ الْعِلْم».
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 پیام هنر حماسی
تاریخ: 1398/04/03
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-10 ss.mp3
6.37M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1394/11/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 10- p2.pdf
236.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1394/11/21
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_11 s.mp3
8.44M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 11
▪️ تاریخ: 1385/11/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_11 p2.pdf
225.3K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 11
▪️ تاریخ: 1385/11/11
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
شکر نعمت و تعالی انسان.mp3
1.23M
💠 روز بیست و سوم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ شکر نعمت و تعالی انسان
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 شکر نعمت و تعالی انسان
▪️ ️خدای سبحان صریحاً و با صدای رسا اعلام كرده است، خیلی هم به این صدای رسا و به این اعلان خود بها می دهد كه هر كسی شكر كرد، من پاداش خوبی به او می دهم ﴿وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند»[1] نیست، البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾[2] یكی می شود هفت خوشه، هفت خوشه هر كدام دارای صد حبه که می شود هفتصد تا، بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاءُ﴾[3] اگر به معنای دوبرابر باشد می شود هزار و چهارصد تا، بعد هم در ذیل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾[4] كه معلوم نیست كه چقدر است؛ این برای نعمت و مال و كمال هایی كه به انسان می دهد. اما این آیه نطاقش غیر از آن است، ندارد اگر شما شكر كردید ما نعمتتان را افزون می كنیم، آن برای سوره «بقره» است، این دارد كه ما به شما نمو می دهیم، رشد فكری پیدا می كنید، بالا می آیید، عالم ربانی می شوید ما گوهر ذاتتان را بالا می بریم ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ نه «لازیدن أموالكم»، خیلی فرق است! اگر كسی چهارتا كلمه یاد گرفت بیشتر شاكر بود و كمتر خود را دید، این شخص بالأخره به جایی می رسد؛ اما اگر خدای ناكرده یك مطلب علمی كه جایی شنید و جایی دید همان اول فكرش این است كه یك جا سخنرانی گیر بیاید من این را بگویم، این شخص علم فروش است، این بعید است به جایی برسد،. همین كه یك مطلبی را یك جایی خواند یا یك جایی شنید یا یك جایی مطالعه كرد فوراً برای گفتن یادداشت می كند، نه برای عمل كردن و باور كردن؛ این عالم معمول خواهد بود. البته «لطف خدا بیشتر از جرم ماست»،[5] اما اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود، چیزی دیگر می طلبد. با صدای رسا هم گفته، «تأذن» غیر از «آذن» است، غیر از «قال» است، به صورت رسمی اعلان كرده است، نه اعلام! اعلان كرده است با صدای بلند كه هر كسی شاكر بود من او را بالا می برم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾.
▪️ ️لطیفه ای كه سیدنا الاستاد (رضوان الله علیه) هم به آن اشاره فرموده اند این است كه این وعده است به صورت صریح که دلالت مطابقی و شفاف ذكر شد، اما آن وعید را به صورت تلویح ذكر كرد نه تصریح، فرمود: ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ﴾، «لاعذبنكم» نفرمود، فرمود: ﴿إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ نفرمود شما را عذاب می كنیم، فرمود عذاب سختی من دارم! این تلویح نسبت به وعید است، اما در جریان وعده تصریح است که فرمود: ﴿لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ كه هم نون تأكید ثقیله است، هم لام هست، هم حرف تاكید است، هم تصریح است، اما ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾.
[1] ـ مثنوی معنوی بخش47، دفتر اول.
[2] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261.
[3] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261.
[4] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261.
[5] ـ دیوان حافظ، غزل284.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام جلسه 8
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa