فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 5
تاریخ: 1398/08/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 467
تاریخ : 1398/08/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 468
تاریخ : 1398/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 468 ss.mp3
4.59M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 468
تاریخ: 1398/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 468.pdf
134.4K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 468
تاریخ: 1398/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
An-Nabaa - 06 ss.mp3
4.83M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al nabaa- 06 p2.pdf
229.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نبأ
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/08/25
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
قرب الهی.mp3
2.08M
💠 روز نوزدهم ماه #ربیع الاول 1441
🔹 قرب الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 قُرب الهی
🔹 ما که می خواهیم به خدا نزدیك شویم هیچ محذوری نیست، اگر به خدا نزدیك شدیم همه این گناه ها رخت برمی بندد و همه این ترك وظیفه ها كنار می رود. برای قُرب به خدا دو شرط لازم است: یكی اینكه خدا به ما نزدیك باشد، دیگر اینكه ما به خدا نزدیك باشیم و هر دو هم هست. مشكل ما چیست؟! خدا به ما نزدیك است، طبق آن چهار بیانی كه قرآن كریم دارد: یكی اینكه فرمود ﴿وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادی عَنّی فَإِنّی قَریبٌ﴾،[1] یكی هم محتضر در حال احتضار كه هست در سورهٴ مباركهٴ «واقعه» فرمود ﴿نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْكُمْ وَ لكِنْ لا تُبْصِرُونَ﴾،[2] یكی هم در حال عادی فرمود ما نسبت به انسان ﴿أَقْرَبُ إِلَیهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾،[3] یكی هم در سورهٴ مباركهٴ «انفال» فرمود ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾[4] كه این از همه آن سه طایفه دقیق تر است كه خدا بین ما و قلب ما فاصله است؛ قلب ما یعنی همان هویت ما، بین ما و خود ما فاصله است بر اثر اینكه فیض او و لطف او «داخِلٌ فی الاشْیآءِ لا بِالْمُمازَجَةِ».[5] اگر بین ما و قلب ما فاصله بود، یعنی قبل از اینكه ما بفهمیم در قلب ما چه گذشت او میفهمد یك، او را می یابیم دو، ما قبل از اینكه خودمان را بفهمیم او را می یابیم، چرا؟ برای اینكه بین ما و قلب ما فیض او هست. وقتی یك چیزی «بین الشیئین» بود، هم خودش به طرفین از دیگری نزدیكتر است یك، هم كل واحد از طرفین به طرف دیگر نزدیكترند دو، اگر بین «الف» و «جیم» «با» فاصله بود، این «با» به «الف» از «جیم» نزدیكتر است، این «باء» به «جیم» از «الف» نزدیكتر است و «الف» قبل از اینكه به «جیم» برسد به «با» می رسد، «جیم» قبل از اینكه به «الف» برسد به «با» می رسد. فیض خدا و لطف خدا و علم خدا بین ما و ما فاصله است، چون ما غیر از قلب چیز دیگر كه نداریم، آن پوست و گوشت كه جزء بدن است! فرمود: ﴿وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحُولُ بَینَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ﴾، اگر بین ما و هویت ما فاصله است، ما قبل از اینكه خودمان را بفهمیم او را می فهمیم، قلب ما قبل از اینكه قالب را رهبری كند در خدمت «الله» قرار می گیرد، خب از این نزدیك تر كه دیگر فرض ندارد!
🔹 با این حال ما او را نمی بینیم و از او دوریم سرّش چیست؟ سرّش این است كه ما مشكلمان این است كه این اضافه اشراقیه را با اضافه مقولی خَلط می كنیم، خیال می كنیم بین ما و خدا یك اضافه ای هست به نام قُرب كه مثلاً ما مضافیم و خدا مضاف الیه است و بین ما اضافه است در حالی كه این كار اضافه مقولیه است؛ نظیر اینكه دو جسم یا دو شخص اینها با هم قُرب و بُعد مقولی دارند، اما در اضافه اشراقی سخن از مضاف نیست بلکه سخن از مضاف الیه و اضافه است. ما دو چیز نداریم، یكی مضاف و یكی مضاف الیه كه بینهما اضافه باشد، ما اگر در مسئله «كن فیكون» این مشكل برای ما حل بشود، در مسئله قُرب و بُعد اضافی هم این مشكل برای ما حل می شود. خدای سبحان اشیائی را كه می خواهد ایجاد كند می فرماید «كن» ﴿إِذا أَرادَ شَیئاً أَنْ یقُولَ لَهُ كُنْ فَیكُونُ﴾[6] یك متكلمی داریم كه «كن» بین خدا و بین این مخاطب است، یعنی قبلاً یك شیئی هست و خدا به او می فرماید «كن»، اینكه تحصیل حاصل است! یا «یكون» بعد از «كن» پیدا می شود؟ خطاب های تكوینی اصل است و مخاطب فرع آن، یعنی با «كن» «یكون» پیدا می شود، نه «یكونی» هست و خدایی هست و بینهما امر «كن» است، آن مثل ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا﴾،[7] ﴿أَقیمُوا الصَّلاةَ﴾[8] خطاب تشریعی می شود، اما در خطاب تكوینی با این «كن» مخاطب پیدا می شود. در اضافه های اشراقی هم همین طور است، با اضافه مضاف پیدا می شود؛ ما این اضافه را گذاشتیم كنار، خودمان را یك طرف قرار دادیم و خدا را هم یك طرف قرار دادیم، می گوییم من این كار را می خواهم برای رضای خدا بكنم، مشكل ما از همین جا شروع می شود! اگر ما فقط در تمام این حالات لطف و فیض او را دیدیم «مَا بِنَا مِنْ نِعْمَةٍ فَمِنْكَ»[9] و خودمان را ندیدیم به او نزدیكیم؛ چنین آدمی كه به خدا نزدیك باشد او «مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِیائِكَ مَحْبُوبَةً فِی أَرْضِكَ وَ سَمَائِكَ».[10]
[1]. سوره بقره، آیه186.
[2]. سوره واقعه، آیه85.
[3]. سوره ق، آیه16.
[4]. سوره انفال، آیه24.
[5]. ر.ک: نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه1؛ «مَعَ كُلِّ شَیءٍ لَا بِمُقَارَنَةٍ وَ غَیرُ كُلِّ شَیءٍ لَا بِمُزَایلَة».
[6]. سوره یس، آیه82.
[7]. سوره بقره، آیه104؛ .. .
[8]. سوره بقره، آیه43؛ .. .
[9]. مصباح المتهجد، ج ۱، ص 63.
[10]. کامل الزیارات، ص40.
📚 درس خارج فقه ـ خیارات جلسه 216
تاریخ: 1390/02/07
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-02ms ss.mp3
6.6M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1394/02/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 02-p2.pdf
235.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1394/02/20
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3585 ss.mp3
8.08M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
🔹 موضوع: سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه #طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
🔹 تاریخ: 1398/08/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3585 p2.pdf
207.1K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
🔹 موضوع: سی و هشتمین سالگرد ارتحال علامه #طباطبایی و دهمین گردهمایی اساتید علوم عقلی
🔹 تاریخ: 1398/08/22
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
هوشیاری جمعی 26-08-1398.mp3
1.39M
💠 بیانات صبح امروز حضرت آیت الله جوادی آملی در درس تفسیر پیرامون مسائل پیش آمده پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت. ۱۳۹۸/۰۸/۲۶
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اسراء: حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس تفسیر امروز خود با اشاره به برخي اعتراضات مردم در این روزها، اظهار داشتند: الآن که یک مشکلی در این جریان پیدا شده، مسئولین یک وظیفه دارند، مردم یک وظیفه دارند اما در خصوص دشمن مشترک هر دو یک وظیفه ویژه دارند.
🔹 ایشان تاکید داشتند: مسئولین ما واقعاً، شرعاً و عقلاً موظف اند که امور را ارزیابی کنند، دقیق بفهمند که فعلاً مصلحت مملکت چیست؟ و اگر در این خصوص کوتاهی يا اشتباهي کنند واقعاً شرعاً ضامن هستند، این وظیفه آنهاست.
معظم له ادامه دادند: وظیفه ای که مردم دارند همان است که دین به ما می گوید: ﴿ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ السَّیئَةَ﴾ به بهترین روش جلوی اشتباهات مسئولین را بگیریم، این وظیفه ماست! آتش زدن و امثال این کارها، جز ایجاد آشوب مشکلی را حل نمیکند.
🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی اذعان داشتند: نکته سوم که باید به آن توجه داشت، که هم مسئولین باید آن را ببینند و هم مردم باید آن را ببینند، این دشمن مشترکی است که برای نابودی نظام [معاذالله] صف بسته است، بنابراین وظیفه همه مسئولین این است که عالمانه و محققانه، شب و روز تلاش کنند، از اقتصاددانان مملکت مشورت بگیرند و سؤال کنند، اگر اقدامی صلاح مملکت باشد، یقیناً مردم تشخیص می دهند و به انجام آن رضایت می دهند. نظام را با تخصص باید حفظ کرد، این به تعبیری از اوجب واجبات است.
ایشان ابراز داشتند: حفظ نظام از اوجب واجبات است، اگر اقدامی محققانه، عالمانه و همراه با ﴿وَ أَمْرُهُمْ شُورَی﴾ باشد، یک اقدامی خواهد شد که به نفع همه خواهد بود و اعتراض کسی را هم در پی نخواهد داشت.
ایشان در پایان تاکید داشتند: در نتیجه مسئولین باید وظیفه شان مشخص باشد، آنها ضامن هستند، اما مردم نیز شرعاً وظیفه دارند که به بهترین وجه از نظام دفاع کنند چراکه دشمن مشترک در کمین است. ما از ذات اقدس الهی میخواهیم به برکت خونهای پاک شهدا این نظام را سالم نگه بدارد تا دست صاحب اصلیاش برسد.
منبع: http://news.esra.ir
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa