💠 بیعت با خدا
🔸 طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه افضل صلوات المصلین) كه در نهج البلاغه آمده است در قیامت ارزش ها مشخص می شود «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ»؛[1] یعنی بعد از عرض بر خدا و بررسی حساب ها معلوم می شود كه چه كسی فقیر است و چه كسی غنی است، چه كسی سواره است و چه كسی پیاده، چه كسی جانباز است و چه كسی جانباز نیست، چه كسی امیر است و چه كسی اسیر.
«بسا امیر كه فردا اسیر خواهد شد ٭ ٭ ٭ بسا اسیر كه فردا امیر خواهد شد»
«بسا پیاده كه فردا سواره خواهد شد ٭ ٭ ٭ بسی سواره كه فردا پیاده میآید»[2]
🔸 امروز چه كسی سوار. است معیار نیست. عزیزانی كه اعضای خود را از دست داده اند مستحضر باشند كه
چرا دست یازم چرا پای كوبم ٭ ٭ ٭ مرا خواجه بی دست و پا میپذیرد[3]
دیگران گفتند چشم باز كنید تا ببینید، اهل دل گفتند چشم ببندید تا ببینید! بنابراین همه ما باید مستحضر باشیم آن كوثری كه ذات اقدس الهی به این عزیزان مرحمت كرده است از این كوثر تبرك بجوییم و این كوثر را گرامی بداریم. اگر بخواهیم دنیای ما تأمین باشد اینها را تكریم كنیم و اگر آخرت ما تأمین باشد اینها را تأمین كنیم، فرهنگ جانبازی را درست تشریح كنیم، ببینیم جان را باختیم، سر را باختیم یا خریدیم؟ چه كردیم؟!
🔸 من در یكی از سخنرانی ها گفته بودم مفقودالاثرها مشمول عنایت حق باشند! چندین سال قبل بود، شاید در حدود ده سال یا دوازده سال قبل بود. نامه ای از یك بسیجی آگاه از یكی از سنگرهای جبهه برای من آمد كه فلانی ما در اینجا به این عزیزان نمی گوییم مفقودالاثر، می گوییم مفقودالجسد! اینها اثرشان زنده است، ما اثر اینها را از دست ندادیم. آثار اینها كشور را حفظ كرده، جسد اینها را از دست دادیم. این یك بسیجی ساده از سنگر جبهه نامه ای نوشت كه شما در سخنرانی این چنین گفتید و ما بعد از آن در هیچ سخنرانی نگفتیم مفقودالاثر، همیشه مواظب بودیم كه بگوییم مفقودالجسد؛ آثار اینها محفوظ است. ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود: ﴿نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ آثَارَهُمْ﴾؛[4] یعنی آثار اینها را ما حفظ می كنیم و اگر خدا بنویسد ﴿فی كِتَابٍ لا یضِلُّ رَبّی وَ لا ینْسی﴾[5] نه فراموش می كند نه گم می كند، بنابراین اثر عزیزان همیشه محفوظ است. باید یك نامی انتخاب كرد كه آن لباس به اندام زیبا و بلند این عزیزان رسا باشد، جانبازی كم است برای این عزیزان! باید به فكر یك فرهنگ و لغتی بود كه آن معنای بلند را و آن پیام الهی را به همراه داشته باشد.
🔸 به هر تقدیر انسان با دوست معامله می كند و چون دوست او را می پذیرد بنابراین چیزی كم ندارد، با خدا بیعت كرده است و معنای بیعت كردن یعنی بیع كردن و فروختن. اگر كسی جان و مالش را با خدا بیعت كرد و به خدا فروخت دیگر مالك جان و مالی نیست، می گوید خدایا این امانت هایی كه به ما دادهای سالم به تو برگردانده ایم. معنای سلامت امانت آن است كه ما به لطف تو در این امانت خیانت نكرده ایم، با این چشم گناه نكردیم، با این دست گناه نكردیم، این چشم و دست را سالم به تو برگرداندیم.
[1] . نهج البلاغه، حکمت452.
[2] . دیوان اشعار سعدی، قصیده23.
[3] . غزلی منتسب به مرحوم نشاط اصفهانی.
[4] . سوره یس، آیه12.
[5] . سوره طه، آیه52.
#فرهنگ_جانبازی
#نامه_بسیجی
#امانت_الهی
#جانبازان
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع جانبازان
تاریخ: 1375/07/24
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-31ms ss.mp3
7.35M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 31
تاریخ: 1393/12/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-031 p2.pdf
2.78M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 31
تاریخ: 1393/12/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq -02 ss 01-01-1399.mp3
4.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 02 p2.pdf
2.05M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اراده الهی.mp3
948.2K
💠 روز پنجم ماه #شعبان 1441
🔸 اراده الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 اراده الهی
🔸 این مسألهٴ ﴿یقُولُ﴾ نه یعنی خدا می گوید. در بعضی از بیانات حضرت امیر (سلام الله علیه) است كه «لِمَنْ أَرَادَ كَوْنَهُ كُنْ فَیكُونُ لَا بِصَوْتٍ یقْرَعُ وَ لَا بِنِدَاءٍ یسْمَعُ وَ إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ»[1] و مانند آن. شما ملاحظه می فرمایید در تفسیر امام رازی به چه زحمتی خواست مسأله را حل كند كه آیا این ﴿كُنْ﴾ قدیم است، این ﴿كُنْ﴾ حادث است، نمی تواند قدیم باشد برای اینكه چیزی كه اجزائش تدریجی است و كافش مقدم بر نون است، نونش مؤخّر از كاف است، این نمی تواند قدیم باشد و اگر حادث باشد خودش محتاج به «كن» دیگر است[2] به این زحمت افتاده است.
🔸 شما وقتی به صحیفهٴ سجادیه كه زبور أهلبیت (علیهم السلام) است مراجعه می كنید، می فرماید به اینكه خدای سبحان كه نمی گوید ﴿كُنْ﴾، أشیاء «فَهِی بِمَشِیتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْیكَ مُنْزَجِرَةٌ»،[3] ما این دعا را برای این نباید بخوانیم كه خدای سبحان روزیمان را زیاد بكند! یكی از بهترین روزی ها همان مسائل علمی ماست، اینها را لاأقل بخوانیم. این صحیفهٴ سجادیه یك دور معارف است، در همین صحیفهٴ سجادیه این چنین قرائت می فرمایید كه حضرت عرض می كند: خدایا همین كه تو اراده كردی اشیاء یافت می شود نه اینكه امر بكنی ﴿كُنْ﴾؛ همین كه نخواستی یافت نمی شود، همین كه خواستی یافت می شود.
🔸 گاهی نمی خواهی عادت را به هم بزنی نظیر جریان عادی كه ﴿وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیامٍ﴾[4] یا ﴿خـَلَقَ السّماواتِ وَ الأرضَ فی سـِتّـةِ أیّام﴾[5] و امثال ذلك. گاهی هم عادت را به هم می زنی مثل اینكه به نار می گویی: ﴿كُونِی بَرْداً وَ سَلاماً﴾،[6] نه اینكه حالا أمر صادر كردی كه كسی بگوید این امر حاضر است از «كان یكون» این لفظ نیست، همین كه إراده كرد شیء یافت می شود! حالا لازم نیست كه امر بكند تا اینكه كسی بگوید سنگ هایی كه در منطقه های ایران هستند عربی نمی فهمند یا سنگ هایی كه در منطقه های دیگر هستند عبری نمی فهمند، آنجا عبری و عربی نیست، لفظ نیست! همین كه خدا اراده كرد، شیء یافت می شود. همین كه اراده نكرد شیء یافت نمی شود.
[1] ـ نهج البلاغة، خطبه 186.
[2] ـ تفسیر كبیر، ج 4، ص 27.
[3] ـ صحیفه سجادیه، دعای هفتم.
[4] ـ سورهٴ فصلت، آیهٴ 10.
[5] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 54.
[6] ـ سورهٴ أنبیا، آیهٴ 69.
#صحیفه_سجادیه
#زبور_اهل_بیت
#کن_فیکون
#بهترین_روزی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه بقره جلسه 202
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-32ms ss.mp3
6.05M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 32
تاریخ: 1393/12/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-032 p2.pdf
2.12M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 32
تاریخ: 1393/12/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq -03 ss 02-01-1399.mp3
5.34M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1399/01/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 03 p2.pdf
2.47M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 3
تاریخ: 1399/01/02
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
دار عدل.mp3
1.74M
💠 روز ششم ماه #شعبان 1441
🔸 دار عدل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 دار عدل
🔸 امروز دوازده فروردین از بهترین روزهای سال است، زیرا سالگرد استقلال نظام پربرکت جمهوری اسلامی است که در این نظام بسیاری از احکام و حکم الهی بسیاری از معارف فقهی و عقلی، تفسیری و قرآنی قرآن و عترت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) شکوفا شد. امیدواریم خدای بزرگ امام و شهدا را با انبیا و اولیا محشور بکند، همه کسانی که برای استقرار این نظام تلاش و کوشش کردند یا تلاش و کوشش می کنند مشمول ادعیه زاکیه ولی¬ عصر قرار بده و همه ما را هم قدردان این نظام پربرکت قرار بده، امکاناتی را که به برکت خون های پاک شهدا برای همه ما فراهم شده است که معارف الهی را خوب بفهمیم، عمل کنیم و به جامعه منتقل کنیم، این امکانات را ذات اقدس الهی توسعه بدهد و این توفیق را روز افزون بکند.
🔸 خدای سبحان به انسان خطاب می کند که چه چیزی تو را مغرور کرده؟[1] باید پاسخ بدهد که فریب چه چیزی را خوردی، بعد معلوم می شود که هیچ کس او را فریب نداد مگر خودش فریب خورده، خودش به وسیله خودش فریب خورده است. پس غروری هست که انسان مغرور می شود، غبنی هست که انسان مغبون می شود. در قیامت که ﴿یوْمَ یقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[2] است، «یوم السؤال» است، سؤال می شود. فرمود ﴿لَنَسْأَلَنَّهُمْ أَجْمَعِینَ﴾،[3] هم انبیا و هم امم مورد سؤال قرار می گیرند خدای سبحان یکی از چیزهای که از انسان سؤال می کند این است که چه کسی فریبت داده؟ چه کسی گولت زده؟ انسان هر چه بررسی می کند می بیند هیچ چاره ای ندارد مگر اینکه بگویید من خودم، خودم را فریب دادم، از بیرون کسی آدم را فریب نمی دهد. وجود مبارک حضرت امیر این را خوب تحلیل کرده که تنها کسی که انسان را فریب می دهد خود انسان است.[4] اینکه در جریان جهاد داخلی شهوت و غضب از یک سو، وهم و خیال از سوی دیگر اینها صف کشیدند، در مراحل اندیشه و علم و باسواد شدن و ملا شدن وهم و خیال صف می بندند در برابر عقل، در مراحل تزکیه و تهذیب و آدم شدن شهوت و غضب صف می بندند، بیرون خبری نیست تا درون آدم آسیب نبیند بیرون قدرت نفوذ ندارد.
🔸 وجود مبارک حضرت امیر می فرماید دنیا دار امانت است، دار علم است، دار عقل است، دار عدل است، سرتا پای دنیا عدل است و عقل، دنیا کاری به کاری ندارد. دنیا اگر حوزه و دانشگاه و بازار را به شما نشان داده، بیمارستان و تیمارستان و قبرستان را هم نشان داده، این طور نیست که قبرستان و بیمارستان را کتمان کرده باشد کوی و برزن را نشان داده باشد؛ بیماری را نشان داده، مرگ را نشان داده، زندان را نشان داده، تمام بدی ها را نشان داده و در کف دستش گذاشته است. خب اگر کسی بیمارستان را نبیند، تیمارستان را نبیند، قبرستان را نبیند، فقط کوی و برزن و پارک را ببیند البته فریب می خورد. در این تحلیل وجود مبارک حضرت امیر فرمود دنیا چه چیزی را مخفی کرده؟ اگر آن زشتی ها را آن نقص ها را آن افت و آفت ها را کتمان کرده باشد بله می شود عامل غبن و غرور، اما همه را در کف دست گذاشته گفته این قبرستان، این تیمارستان، این بیمارستان، این هم پارک؛ بیراهه بروی جایت آنجاست، در راه باشی جایت اینجاست.
[1] . سوره انفطار، آیه 6.
[2] . سوره مطففین، آیه 6.
[3] . سوره حجر، آیه92.
[4] . نهج البلاغه، خطبه223.
#روز_جمهوری_اسلامی
#امام_و_شهدا
#غرور
#دار_امانت
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1389/01/12
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-33ms ss.mp3
8.18M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 33
تاریخ: 1393/12/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-033 p2.pdf
2.82M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 33
تاریخ: 1393/12/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq -04 ss 03-01-1399 مبعث.mp3
4.85M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 04 p2.pdf
2.24M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 4
تاریخ: 1399/01/03
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa