💠 آدم شدن
🔹 به ما گفتند اگر در حوزه ها و دانشگاه ها كار علمی انجام می دهید، علم به تنهایی سودمند نیست باید با وارستگی همراه باشد، علمِ بی وارستگی اگر زیانبار نباشد سودمند نیست. اینكه در بخش های فراوانی از قرآن كریم فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾؛[1] یعنی عالم حوزوی یا استاد دانشگاهی باید عالم باشد؛ محقّق باشد علماً، متحقّق باشد عملاً تا بیراهه نرود و راه كسی را هم نبندد. نه از روحانی عالم بی عمل كاری ساخته است, نه از دانشگاهی محقّق بی تحقّق كاری ساخته است.
🔹 اصرار قرآن كریم بر این است كه اگر كار علمی انجام میدهید، حتماً باید با عمل صالح همراه باشد؛ منتها گاهی تزكیه را قبل از تعلیم ذكر می كند[2] و گاهی تعلیم را قبل از تزكیه؛ آن جا كه میفرماید: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِم﴾، نه برای آن است كه علم از وارستگی بالاتر است، علم مقدّم بر وارستگی نیست، بلكه مقدّمه است! اگر كسی حوزه درس میخواند یا دانشگاه می رود، علمش مقدمه بر آدم شدن است نه مقدّم! لذا فرمود: ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یزَكِّیهِمْ﴾؛ اما آن بخش هایی كه تزكیه را بر علم مقدّم می دارد، برای اینكه آدم شدن مقدّم بر عالِم شدن است، چه عالم حوزوی و چه عالم دانشگاهی. پس اگر كسی در محور دانش حركت میكند، باید بداند علم یك طرف قضیه است، آن آدمیت و بی راهه نرفتن و راه كسی را نبستن طرف دوم قضیه است.
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. سوره آل عمران، آیه164؛ سوره جمعه، آیه2.
#وارستگی
#علم_و_عمل_صالح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی روز عاشورا
تاریخ: 1397/06/29
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-20ms ss.mp3
6.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1392/07/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-20p2.pdf
233.5K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 20
تاریخ: 1392/07/29
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_123 ss.mp3
3.75M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 123
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_123p2.pdf
156.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 123
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
49.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
2984 balahaye faragir.mp3
7.78M
💠 صوت #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
1399-06-15 3668 p2 پیام همایش.pdf
172.6K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 نخستین کنفرانس بین المللی اخلاق، الهیات و بلایای فراگیر در دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی
🔹 تاريخ همایش: 18 الی 20 شهریور 1399
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
کارگزاران امام حسین علیه السلام.mp3
1.8M
💠 روز بیستم ماه #محرم1442
▪️ کارگزاران امام حسین علیه السلام
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
🏴 کارگزاران امام حسین علیه السلام
▪️ وجود مبارک سالار شهیدان الهی فکر می کند، «خلیفة الله» است و خلیفه کار «مستخلف عنه» را می کند. در بین راه از مکه به طرف کربلا و کوفه می آمدند چادر و خیمه ای نصب بود، حضرت فرمود خیمه کیست؟ عرض کردند خیمه عُبَیْدُالله بْن حُرّ جُعْفی است. حضرت نماینده فرستاد حرّ را به خیمه خود دعوت کرد او از آمدن امتناع کرد. خود ابی عبدالله برای آخرین بار برای نجات او حرکت کرد. حسین بن علی آمد به نزدیک چادر من یا وارد شد و من را به کربلا دعوت کرد؛ من همان عذر قبلی را گفتم که من آدم بی طرفی در سیاست هستم، من از کوفه بیرون آمدم برای اینکه اگر در کوفه بودم که با حکومت می جنگیدم که دنیای من در خطر بود، با شما می جنگیدم که دین من در خطر بود، من آمدم اینجا؛ ولی کمک مالی می کنم، این اسب را حاضرم بدهم، این شمشیر را حاضرم بدهم، این سپر را حاضرم بدهم. حضرت این جمله قرآن را خواند فرمود: ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾،[1] الآن جای شمشیر و نیزه نیست الآن جای خون است، الآن خودت باید بیایی! کسی که اهم و مهم را نمی داند، واجب و مستحب را نمی داند، واجب و غیر واجب را نمی داند، چه وقت باید حرف امام زمانش را گوش بدهد این گمراه است، ما از چنین آدمی سرباز نمی خواهیم. این حرف چه کسی است؟! خدا در سوره «کهف» فرمود: در کلّ نظام خلقت من یک #کارگزار بی عُرضه ظالم و شیطان صفت ندارم، این «مَا اتَّخَذتُ» که نیست، این «کان» منفی آن نقش را دارد ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾؛ فرمود من خدایی نیستم که آدمی که شیطان صفت باشد در کارگاه خود داشته باشم. همین بیان را حسین بن علی در آن صحنه استدلال می کند، فرمود من کسی نیستم که در اردوی من چنین کسی باشد، او حاضر بود کمک مالی کند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾.
▪️ این همه توصیه برای بزرگداشت جریان کربلا، می بینید این حرف های جهانی می زند، تنها وارث خلیل حق نیست، تنها وارث موسای کلیم و عیسای مسیح (علیهما السلام) نیست، این به عنوان «خلیفة الله» مثل اینکه دارد جهان را اداره می کند، کاری که «مستخلف عنه» او دارد همان حرف را می زند ﴿وَ ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُداً﴾، این استدلال خداست که من این کار را نمی کنم، در دستگاه من آدم فاسدی نیست. سیدالشّهداء هم فرمود در دستگاه من آدم گمراهی نیست، کسی که بین واجب و غیر واجب، بین اهمّ و غیر اهمّ فرق نگذارد در دستگاه ما نیست. دستگاه ما دستگاهی است که همه را با #چشم_حق می بیند.
▪️ همه ما شنیدیم که وجود مبارک حسین بن علی در بالای سر علی بن الحسین خم شد و این پسر را بوسید، درست است؟! یک غلام سیاهی هم در کربلا بود وجود مبارک حسین بن علی خم شد صورت این غلام سیاه را بوسید.
یک جا رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سفید فرق نکند با سیاه
▪️ این یک حکم ابدی است که اختصاصی به جریان آن روز و روزهای دیگر ندارد و بساط اموی را بالکلّ برچید و سخنان نورانی زینب کبرا همین طور بود، سخنان نورانی امام سجاد (علیه السلام) این طور بود که فرمودند ما آمدیم آنچه وظیفه ما بود انجام دادیم و ذات اقدس الهی این قربانی را پذیرفته و این هدف را به مقصد رسانده و ما را پیروز کرد و ما پیروز شدیم «إِذَا أَرَدْتَ أَنْ تَعْلَمَ مَنْ غَلَبَ وَ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاةِ فَأَذِّنْ ثُمَّ أَقِم».[2]
[1]. سوره کهف، آیه51.
[2]. الأمالی(للطوسی)، النص، ص677.
#دفن_بدن_جون_غلام_امام_حسین_علیه_السلام_در_كربلا
#چشم_حق
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی شب تاسوعا
تاریخ: 1397/06/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-21ms ss.mp3
5.12M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 21
تاریخ: 1392/07/30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
saba'-21p2.pdf
202.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سبأ
🔹 جلسه: 21
تاریخ: 1392/07/30
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_124 ss.mp3
3.57M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 124
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_124p2.pdf
156.9K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 124
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 استخاره نفسانی
🔹 این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) خیلی بلند است که فرمود حتماً شما باید خودتان را با قرآن بسنجید، با این ترازو بسنجید![1] اگر کسی ترازوشناس نباشد چگونه بسنجد؟! ما حتماً باید یک دوره قرآن در محضر او باشیم تا در دست ما باشد، خواستههایمان را با این بسنجیم که آیا این درست است یا درست نیست؟
🔹 با این تعلیم و تربیت معلوم می شود که چطور وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) درباره بعضی از اصحابش آن طور اظهار شوق می کند! حالا چه کسی بود، در نهج البلاغه نام آن شخص نیست. حضرت فرمود: «كَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ»؛ من در گذشته برادری داشتم از دوستان ـ که از شاگردان حضرت بود ـ «كَانَ [یعَظِّمُهُ] یعْظِمُهُ فِی عَینِی صِغَرُ الدُّنْیا فِی عَینِهِ»؛[2] چون دنیا در چشم او کوچک بود، او در چشم من بزرگ بود، من او را به عنوان یک مرد عظیم می دیدم. این علی صاحب «سَلُونِی قَبْلَ أَنْ تَفْقِدُونِی»![3] حضرت وقتی بگوید او نزد من بزرگ بود، معلوم می شود شخصیتی بود! چرا این شخص نزد چشمم بزرگ بود؟ چون «كَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ ... مِنْ سُلْطَانِ الْجَهَالَة»؛ از سلطنت شکم و از سلطنت جهل بیرون آمده است. سلطنت شکم همین حرام خوری و بدخوری است. سلطنت جهل چیست؟ کسی جاهل باشد و برابر آن جهل عمل کند. این شخص از سلطنت جهل بیرون آمده بود.
🔹 اما آن قسمت مهم و حساس آن این است که او یک استخاره نفسانی داشت.[4] ما یک استخاره قرآنی داریم یا استخاره آفاقی با تسبیح است؛ به هر حال بیرون از ماست. فرمود این شاگرد من استخاره نفسانی داشت، جان او به منزله قرآن بود، هر کاری را که می خواست بکند فکر می کرد، اگر به جایی نمی رسید بر صفحه نفس خود عرضه می کرد، آن وقت معلوم می شد که بد است یا خوب است؛ اگر مطابق با ﴿فُجُورَها﴾ بود میگفت بد است، اگر مطابق با ﴿تَقْواها﴾ بود می گفت خوب است، چون این ﴿فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها﴾[5] در صفحه نفس هست و پاک که نشد. اگر کسی این صفحات نفس را غبارآلود نکند، ﴿قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا﴾ نکند، دسیسه نکند، دفن نکند بر اغراض و غرائز، این شفاف است. فرمود او اگر شک داشت که این کار را بکند یا نکند، به قرآن مراجعه نمی کرد، به نفس مراجعه میکرد که تربیت شده قرآن است، قرآن او را تربیت کرد. اگر مطابق با میل بود، هوای نفس بود، می گفت این کار بد است. اگر مطابق با رضای الهی و رضای اهل بیت بود، می گفت این کار خوب است؛ چه درباره خود و چه درباره دیگران.
🔹 اینها را اینها پروراندند، اینها نه امام بودند نه امامزاده، اینها فقط شاگردان اهل بیت بودند. ما چرا این طور نباشیم؟! اگر یک وقت مخصوص امام یا پیغمبر بود، بله! اما حضرت می فرماید او یکی از شاگردان ما بود، پس این راه باز است.
[1]. تحف العقول، ص284؛ «یا جَابِرُ اغْتَنِمْ مِنْ أَهْلِ زَمَانِكَ خَمْساً ... اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً...».
[2]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289.
[3]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), خطبه189.
[4]. نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت289؛ «وَ كَانَ إِذَا بَدَهَهُ أَمْرَانِ ینْظُرُ [نَظَرَ] أَیهُمَا أَقْرَبُ إِلَى الْهَوَى [فَخَالَفَهُ] فَیخَالِفُه...».
[5]. سوره شمس، آیه8.
#شاگرد_اهل_بیت
#سلطنت_جهالت
#بزرگ_در_چشمان_ولی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 ـ افتتاحیه سال تحصیلی حوزه علمیه
تاریخ: 1397/05/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa