هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 خطر تکاثر
🔹 سرّ اینكه گروهی گرفتار كفر و تكذیب می شوند چیست؟ می فرماید سرّ آن زرق و برق و لذت های دنیا است كه #لذت_های_دنیا در پنج مرحله خلاصه می شود و همه این مراحل خمسه هم لهو و غرور است. آیاتی كه مصدّر به ﴿اعْلَمُوا﴾ است ناظر به اهمیت و هشدار دادن به آن مطلب است. ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَینَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِی اْلأَمْوالِ وَ اْلأَوْلادِ﴾; فرمود دنیا پنج مرحله دارد: در مرحله كودكی و نوجوانی انسان گرفتار #لعب_و_لهو است، در دوران جوانی گرفتار #زینت است، در دوران كهولت دوران #فخر_فروشی است، در دوران پیری و سالمندی دوران #تكاثر است. ﴿أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ﴾ برای خردسالان كه به بازی سرگرم هستند.
🔹 از دوران خردسالی كه گذشتن از آن بازی ها فراغت پیدا می كنند, چیزهایی هم آنها را به خود سرگرم می كند. از دوران نوجوانی گذشته به مرحله جوانی كه رسیدند, به #زینت_ها می پردازند, به فكر بازی نیستند به فكر زینت, آراستن, لباس های خوب در بر كردن و همسر گرفتن هستند در این مرحله. از این مرحله كه گذشت, دوران #فخر_فروشی به مقام و جاه و منصَب و سمت است, وقتی بازنشست نشد, دوران اشتغال به كار است كه دوران كهولت اوست; بین چهل تا 55 و شصت. و از دوران كهولت كه گذشت به دوران پیری و شیخوخیت رسید, دیگر نه اهل لعب است, نه گرفتار لهو و كودكانه و نوجوانانه است, نه می تواند زینت كند خود را «و لن یصلح العطار ما أفسد الدهر»,[1] نه مقامی دارد که به او فخر كند, فقط به جمع مال و نوه و اولاد افتخار می كند, این قدر داشتم و این قدر دارم, این از بستگان ما است, این قدر نوه دارم, این قدر فرزند دارم, این قدر داماد دارم, این قدر قبیله دارم, این قدر عشیره دارم, تا بمیرد; از لَعِب شروع می شود تا #تكاثر؛ این تكاثر آن قدر است: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ٭ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾.[2]
🔹 این آخرین خطر دامن گیر ابنای دنیا است كه فرمود: ﴿أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ حَتّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ﴾ به جای اینكه به دنبال #كوثر بروید, گرفتار تكاثر شدید; ما گفتیم معارف الهی كوثر است: ﴿یؤْتِی الْحِكْمَةَ مَنْ یشاءُ وَ مَنْ یؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِی خَیرًا كَثیرًا﴾[3] به دنبال معارف و علوم الهی و اسلامی بروید, اینها #كوثر است، كوثر را رها كردید, تكاثر شما را گرفت. این طور نیست كه اگر ما #نفس را آرام و مهار نكردیم, او ما را رها كند، اگر ما او را سرگرم و مهار نكردیم, او مهار می كند! ما اگر او را به تحصیل #كوثر وادار نكردیم، او ما را به تكاثر گرفتار می كند! اگر اهل مال است, او را به تكاثر مال و زمین و باغ گرفتار می كند؛ اگر طلبه است و معمم است, به تكاثر شركت كننده گان در بحث گرفتار می كند; اینطور نیست كه او كسی را رها بكند, اینطور نیست كه كسی از چنگ او نجات پیدا بكند. اگر امام جماعت است او را به تكاثر مأمومین گرفتار میكند و اگر نویسنده است به تكاثر خوانندگان كتاب گرفتار می كند. كم كسی است كه از گرفتاری تكاثر نجات پیدا كند. اینكه گفتند هر لحظه خود را مواظب باشید, این است.
🔹 آن كسی كه از آمدن و رفتن یك عده و پای وعظ او یا به پای بحث او یا به پشت سر او, خوشحال می شود، معلوم می شود او هنوز گرفتار تكاثر است; عمری در تحت #ولایت_شیطان است و خیال می كند تحت #ولایت_الهی است و دارد كارهای مثبت انجام می دهد. بدترین وضع برای ما است كه ما ندانیم در تحت ولایت چه كسی هستیم و خود را نسنجیم، اگر خود را سنجدیم معلوم می شود كه این كارهای ما «لله» است یا «للهویٰ».
[1] . بلاغات النساء، ص137.
[2] . سوره تکاثر, آیه1 و 2.
[3] . سوره بقره, آیه269.
#روز_سالمندان
#سنجش_ولایت
#کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه حدید
جلسه 14
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_125 ay sss s.mp3
3.89M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 125
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_125p2.pdf
155.3K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 125
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_011 ads ss.mp3
8.61M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1389/07/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_011p2.pdf
215.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1389/07/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آیت پروردگار
▫️ علمای الهی #آیت_پروردگار هستند و این آیت در بخش علمی و عملی جزء بهترین آیات الهی است و علم را ذات أقدس الهی معیار خلافت قرار داد؛ هر اندازه که این علم برتر باشد #خلافت عالم دینی از ذات أقدس الهی بیشتر خواهد بود و هر اندازه که آن علم کیفیت برتری داشته باشد خلافت آن عالم بیشتر خواهد بود؛ البته عالم موظف است، هم حرم امن علم را حفظ بکند، هم #حرم امن درجه علم را حفظ بکند و هم حرم امن #عمل_به_علم را حفظ بکند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 فرازی از بیانات حضرت استاد پیرامون حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1400/01/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 الفبای دین
🔹 تلاش اسلام بر #عقل_و_علم است، اداره مردم عاقل سخت نیست؛ اما افراد #مختال به تعبیر قرآن كریم اینها خودشان مشكل دارند، مشكل حكومت هم به عهده آنهاست. مختال یعنی آدم خیال زده. آنچه كه در قرآن كریم استعمال شده باب افتعال است ﴿إِنَّ اللّهَ لا یحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ﴾،[1] انسان #خیال_زده هر طوری كه به او گفتند موی سرت را آن طوری كن میگوید چشم، لباست را آنطوری كن میگوید چشم، نه می فهمد چه كسی گفته، نه میفهمد چه كسی آن كار را كرده، نه میفهمد مصالح چه كسی در آن لحاظ است، نه میفهمد مفاسد چه كسی در آن ملحوظ شده است. فرمود خدا آدم #خیال_زده كه با خیال دارد زندگی می كند دوست ندارد. وجود مبارك پیغمبر(علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) در تمام موارد اصرار داشت كه مردم #عالم_و_عاقل بشوند، این برنامه ها را ائمه (علیهم السلام) مخصوصاً وجود مبارك امام صادق امام باقر در حوزه های علمیه رواج دادند و رسمی كردند.
🔹 خود #پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) افرادی را كه اعزام می كرد شخصاً او را بدرقه می كرد، به پای ركاب اسبش یا شترش میرفت و این جملهها را می گفت؛ معاذ را كه می خواست به یمن بفرستد او را كاملاً بدرقه كرد و به معاذ گفتی وقتی به یمن رفتی «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»؛[2] مردم با قرآن آشنا كن. نه درس قرآن كه روخوانی قرآن [کنند]، روخوانی قرآن یك گوشه از وظائف است آنها كه مشكل را حل می كند #درك_قرآن است. نفرمود: «اتل علیهم القرآن» فرمود: «عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّه»! خب حالا آن پیغمبر می آید پای ركاب معاذ تا آنجا نصیحت كند سفارش كند! معاذ رفتی یمن مبادا تعلیم قرآن فراموشت بشود! شما این را مراجعه كنید ببینید وجود مبارك حضرت در منزل شخصی خود این دستورات را می دهد یا را او هم بدرقه می كند و پای ركاب اسبش هم می رود؟! برو آنجا مردم را قرآن یاد بده، برو آنجا تفسیر بگو، برو آنجا قرآن را منتشر کن. اگر مردم اهل فهم باشند اداره مردم بفهم سخت نیست.
🔹 كسی كه مواظب زبانش نیست، مواظب چشمش نیست، مواظب گوشش نیست، كشوری درست می كند كه پرونده اش هفت هشت میلیون است خب معلوم است سخت است همه در زحمت اند. مشكل جامعه كه مسئله شبهه ابن كمونه و مسئله ترتب اصول و اینها نیست كه آیا اجتماع امر و نهی جایز است یا نه، این مشكلات ماهاست كه در حوزه ایم. مشكل جامعه همین #الفبای_دین است؛ آقا مواظب زبانت باش! حرف بد نزن! تعدیه نكن! سبقت نگیر! وقتی كه گفتند در اینجا ورود ممنوع است اینجا نرو! همین #الفبای_دین است.
[1]. سوره لقمان، آیه18.
[2]. تحف العقول، ص25؛ «یا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ كِتَابَ اَللَّهِ وَ أَحْسِنْ أَدَبَهُمْ عَلَى اَلْأَخْلاَقِ اَلصَّالِحَةِ وَ أَنْزِلِ اَلنَّاسَ مَنَازِلَهُمْ خَیرَهُمْ وَ شَرَّهُمْ وَ أَنْفِذْ فِیهِمْ أَمْرَ اَللَّهِ وَ لاَ تُحَاشِ فِی أَمْرِهِ وَ لاَ مَالِهِ أَحَداً فَإِنَّهَا لَیسَتْ بِوَلاَیتِكَ وَ...».
#عقل_و_علم
#انسان_خیال_زده
#درک_قرآن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب
تاریخ: 1390/08/23
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_126 ay sss s.mp3
3.39M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 126
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_126p1.pdf
148K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 126
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_012 ads ss.mp3
8.26M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1389/07/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_012p2.pdf
178.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1389/07/07
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 معیار عقل
▪️ مستحضر هستید از آدم تا خاتم، نام هر پیامبری را ذات أقدس الهی در قرآن کریم گاهی خطاب میکند، گاهی اسم را میگوید ما به فلان کس گفتیم، یا میگوید: ﴿یا دَاوُدُ﴾،[1] ﴿یا نُوحُ﴾،[2] ﴿یا عِیسَی﴾،[3] ﴿یا مُوسی﴾؛[4] اما وجود مبارک حضرت را هرگز نامش را نمی برد: ﴿یا أَیهَا النَّبِی﴾،[5] ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ﴾،[6] با جلال و شکوه از پیغمبر نام می برد، اسم نام مبارک حضرت را اصلاً نمی برد و اگر نام مبارک حضرت شد،[7] آنجا خطاب ذات أقدس الهی نیست.
▪️ برای پیغمبر اسلام (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) یک #حرمت_ویژه ای قائل است و به جان او قسم یاد می کند: ﴿لَعَمْرُكَ إِنَّهُمْ لَفِی سْكْرَتِهِمْ یعْمَهُونَ﴾،[8] این عمر، #عمر_عقلی است. خدا به عقل قسم می خورد که آنها مستانه می روند. انسان به جایی میرسد که عمر او میشود بینه! خدا در مقابل بینه قسم نمی خورد، به خود بینه قسم می خورد، قسم به جان تو اینها به بی راهه میروند، برای اینکه تو #معیار_عقل هستی.
▪️ مطلب مهمی که ذات أقدس الهی به پیامبر خود فرمود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا﴾،[9] چقدر این تعبیر زیبا و لطیف است! او علمش فراوان هست؛ اما به هر حال از #مکتب_الهی یاد گرفت، فرمود: ﴿وَ عَلَّمَكَ مَا لَمْ تَكُن تَعْلَمُ﴾؛[10] ما یادت دادیم! درست است که هر چه بشر بخواهد وجود مبارک حضرت می داند؛ اما به هر حال در محضر «الله» یاد گرفت: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ﴾.[11]
▫️ #علم_لدنی علمی نیست در قبال علوم دیگر. ما یک فلسفه داشته باشیم، کلام داشته باشیم، فقه داشته باشیم، اصول داشته باشیم، تاریخ داشته باشیم، علم لدنی داشته باشیم! علم لدنی علمی در قبال فقه و امثال فقه نیست. همین علوم را اگر کسی از لدن، از نزد «الله» بلاواسطه فرا بگیرد، لدنی میشود. نه اینکه یک علم خاصی باشد، موضوع و محمولی داشته باشد. فرمود: ﴿وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ ﴾، ما قرآن را از محضر اساتید یاد می گیریم، ذات أقدس الهی پیغمبر را در محضر خود #عالم_قرآن کرد.
▪️ در همین قرآن فرمود تو بدان و به آنها بگو! دنیا برای کسی میوه نمی شود: ﴿وَ لاَ تَمُدَّنَّ عَینَیكَ إِلَی مَا مَتَّعْنَا بِهِ﴾ فرمود: ﴿زَهْرَةَ﴾، این «زَهر» و «زَهرَه»؛ مثل «تمر» و «تمره»؛ یکی برای جنس است و آن «تاء» هم برای وحدت است. «تمر» جنس است، «تمرة»؛ یعنی یک خرما. «زَهر» جنس است و «زهرة»؛ یعنی یک شکوفه. این کتاب زَهر الربیع سید جزائری (رِضْوَانِ اللَّهِ عَلَیه) هم همین است، نه «زُهر الربیع». «زَهر»؛ یعنی شکوفه، #شکوفه_بهار. در این آیه فرمود رسول من بدان! ریاست، سلطنت، امامت ظاهری، حکومت، برای هیچ کسی میوه نمی شود، فقط شکوفه است! تا می رسد یک کم به بار بنشیند و به صورت میوه دربیاید، پاییز سرد زودرس می رسد و همه شکوفه ها را می ریزد. هیچ کسی در دنیا میوه دنیا نچید. «از آن سرد آمد این کاخ دلآویز» دنیا جای سردی است «که تا جا گرم کردی گویدت خیز»[12] شما برو، دیگری باید بیاید. این سمت ها که می بینید تودیع و معارفه، تودیع و معارفه همین است. فرمود میوه چیدن جای بهشت است که ﴿أُكُلُها دائِمٌ﴾؛[13] «اُکُل»؛ یعنی خوردن، خوراکی. میوه بهشت دائم است، نه پُرخوری! «اُکُل»؛ یعنی «مأکول» نه «أکل».
[1]. سوره ص, آیه26. [2]. سوره هود, آیات32 و46 و48.
[3]. سوره آل عمران, آیه55؛ سوره مائده، آیه110. [4]. سوره بقره, آیات55 و61؛ سوره مائده22.
[5]. سوره انفال, آیات64 و65 و70. [6]. سوره مائده, آیه41 و67.
[7]. سوره آل عمران، آیه44؛ سوره احزاب، آیه40؛ سوره محمد، آیه2؛ سوره فتح، آیه29.
[8]. سوره حجر, آیه72. [9]. سوره طه، آیه131. [10]. سوره نساء، آیه113.
[11]. سوره نمل، آیه6. [12]. نظامی خمسه، خسرو شیرین، بخش29.
[13]. سوره رعد، آیه35.
#حرمت_ویژه
#مکتب_الهی
#شکوفه_دنیا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 .سخنرانی عمومی
تاریخ: 1396/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_127 ay sss s.mp3
4.02M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 127
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_127p2.pdf
170.9K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 127
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross