Al-Ahqaf- 14 ss.mp3
6.29M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1395/02/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-14 p2.pdf
256.4K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1395/02/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
11.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 18
#تصویری
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
simaye haj 18.mp3
1.96M
💠 ویژه برنامه #سیمای_حج 1440 جلسه 18
#صوتی
🔹 احکام و مناسک حج براساس فتاوای فقهی حضرت آيت الله العظمی جوادی آملی دامت برکاته
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
میثم تمّارها.mp3
1.01M
💠 روز بیست و دوم ماه #ذی_الحجه 1440
🔹 میثم تمّارها
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 میثم تمّارها
🔹 تقیه مستحضرید كه مراتبی دارد و حدّ واجب دارد، مراحل استحبابی دارد، گاهی نظیر رُشید هجری و میثم تمّار و حُجربن عدی است كه اینها اهل ایثار و فداكاری اند، می توانستند تقیه كنند، ولی تقیه برای اینها رخصت بود نه عزیمت، لذا مرتبه بالاتر را گرفتند.
🔹 در بعضی از موارد تقیه واجب است، آنجایی كه كار مهمّی در كار نیست، سخن از ولایت نیست، سخن از امامت و امثال ذلك نیست، یك مسائل نازل تر هست، در آنجا حتماً باید تقیه بكنند و جانشان را حفظ بكنند؛ مراتب فرق میكند، موقعیت ها فرق می كند، آن موقعی كه امر دایر بود بین بهشت و جهنم، همین درباره صراط كه «أدَقَّ مِن الشَّعرِ و أحَدَّ مِنَ السَّیفِ»[1] گفته شد یكی اش دین است و یكی اش امام، بالأخره این امام و دین در حقیقت یك چیزند، این دین وقتی بخواهد ممثّل بشود، می شود امام. این عقایدی كه نوشته شده، اگر كسی بخواهد وجود خارجی این عقاید را ارزیابی كند، عقیده امام می شود. این دستورهای اخلاقی كه در دین نوشته شده، اگر بخواهد وجود خارجی آن دستورها را بررسی كند، می شود وجود امام. این احكام فقهی و حقوقی كه در كتاب ها و روایات آمده، اگر بخواهد وجود خارجی این احكام و حقوق را بررسی كند، می شود اعمال امام. اینكه به پیشگاه آن حضرت سلام عرض میكنیم «السَّلَامُ عَلَى مِیزَانِ الْأَعْمَالِ»[2] همین است، وجود خارجی دین می شود امام، برای اینكه بدون سهو، بدون نسیان، بدون عصیان، بدون كم و زیاد در خارج پیاده شد؛ وجود كتبی اش همین است كه در آیات و روایات هست، پس اگر گفته شد صراط دوتاست یكی دین و یكی امام، در حقیقت امام وجود خارجی دین است و حجّت خداست.
🔹 حالا یك وقت كسی بخواهد با امامت و ولایت و اینها مع ذلك درگیر بشود، آنجا دیگر جای قیام رُشید هَجری ها و حُجربن عدی ها و میثم تمّارها و اینهاست، دیگر آن خیلی مسئله خطیری است حالا آنجا جای تقیه نبود. بعضی ها نظیر عمّار یاسر كه وجود مبارك پیغمبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرمود: «إِنْ عَادُوا فَعُدْ»[3] حالا مجبورت كردند دو كلمه بگویی بر فرض هم بار دیگر تحمیل كردند تقیه را اعمال بكن، غرض این است كه جا فرق می كند درجات تقیه هم فرق می كند.
[1] . الكافی(ط ـ الاسلامیه)، ج8، ص312.
[2] . المزار(للشهید الاول)، ص 46.
[3] . الكافی(ط ـ الاسلامیه)، ج2، ص219.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه نحل جلسه 116
تاریخ: 1386/08/05
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Ahqaf- 15 ss.mp3
6.06M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1395/02/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-ahqaf-15 p2.pdf
247.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احقاف
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1395/02/05
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa