eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.2هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
Abasa - 09 ss.mp3
6.45M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عبس 🔹 جلسه : 9 تاریخ: 1398/09/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Abasa- 09 p2.pdf
220K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عبس 🔹 جلسه : 9 تاریخ: 1398/09/20 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نفحات قدسی.mp3
1.53M
💠 روز پانزدهم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 نفحات قدسی #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نفحات قدسی 🔹 «إِنَّ لِرَبِّكُمْ فِي‏ أَيَّامِ‏ دَهْرِكُمْ‏ نَفَحَاتٍ‏ أَلَا فَتَعَرَّضُوا لَهَا»؛[1] پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود: گاهي در روزگار شما يك نسيم مي‌وزد؛ آن نسيم يا در رؤيا يا در حالت بيداري نصيب آدم مي‌ شود و اين محصول درس و بحث نيست؛ يعني دسترنج كسي نيست كه برود پرده را كنار بزند و از پشت پرده مرگ باخبر شود؛ اين شخص در جاي خود نشسته است، نسيمي مي ‌وزد و اين پرده كنار مي ‌رود. 🔹 مرحوم آقاي قاضي (رضوان الله عليه) و بسياري از آقايان, قبرستان را مدرسه مي‌ دانستند. خيلي از ما كه به قبرستان براي زيارت قبور مي‌ رويم، براي ثواب و طلب مغفرت هست, اين كار، كارِ خوبي است؛ اما اين بزرگوارها برابر دستورهايي كه در دين آمده, قبرستان را مدرسه مي ‌دانستند. انسان وقتي وارد قبرستان شد, غير از «السَّلَامُ‏ عَلَی أَهْلِ‏ الدِّيَارِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُسْلِمِينَ»[2] و غير از آن «حمد و سوره» و آياتي كه مي ‌خواند، يك دعاي مخصوصي هم دارد كه در آن دعاي مخصوص ما به اين مرده‌ها مي ‌گوييم: شما كه «أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» بوديد، اي «أَهْلِ‏ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه»! شما را قسم مي ‌دهيم «بِحَقِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّه» بگوييد آن‌جا چه خبر است؟ «السَّلَامُ عَلَی أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ يَا أَهْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بِحَقِ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا اللَّهُ‏ كَيْفَ‏ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مِنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ»،[3] اين مدرسه است؛ يعني شما را به «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّه» قسم که به ما بگوييد آن‌جا چه خبر است! اين دعا و درخواست است. خيلي از مواقع مرحوم آقاي قاضي و بزرگان را مي ‌گفتند که عمرشان را در قبرستان «وادي‌السلام» می‌ گذراندند؛ مثل اينكه خيلي از ما در مَدرَس به سر مي ‌بريم، چون مَدرس جاي درس و بحث است؛ اينها خيلي از عمرشان را در قبرستان به سر مي‌ بردند، براي اينكه باور كردند آن‌جا مدرسه است و باور كردند «کانرا كه خبر شد خبري باز آمد»، اين‌‌طور نيست که «کانرا كه خبر شد خبري باز نيامد»,[4] بلکه خبري مي‌ آيد؛ اگر خبري نيايد كه ديگر اصرار نمي ‌كنند و به ما نمي ‌گويند آن‌جا برويد و بعد از سلام آنها را قسم دهيد و بگوييد اين‌جا چه خبر است؛ يا در بيداري به آدم مي ‌گويند يا در خواب به آدم مي‌ گويند، اگر آدم يك صحنه از آنها را ببيند, خيلي آرام مي ‌شود و آن آرامش غير از آن زمانی است كه اين ادلّه به گوشش برسد؛ اما وقتي در يك رؤياي صادقه يا در حالت «مناميه» كه بيدار هست, براي او روشن شود كه آن‌جا چه خبر است, آرام مي ‌شود. 🔹 با اين «جَرَتْ يَنَابِيعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ»،[5] معلوم مي‌ شود كه چشمه ‌هاي فراوان در درون ما هست؛ نفرمود اگر شما مستقيم بوديد ما باران نازل مي ‌كنيم، آن مطلب ديگری است که آن هم حق است و آن آيات و روايات سر جاي خود محفوظ است؛ آن آياتش اين است كه ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّريقَةِ َلأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾؛ اگر اينها مؤمن راستين باشند، به وظيفه‌ خود عمل كنند، بيراهه نروند و راه كسي را هم نبندند, ما باران مناسب مي ‌فرستيم; اين راه ديگری است که حق است، وعده الهي است و هيچ ترديدي هم در آن نيست؛ ولي اين «مَا أَخْلَصَ‏ عَبْدٌ لِلَّهِ»[6] نمي ‌گويد اگر شما چهل شبانه ‌روز مخلص بوديد ما براي شما باران نازل مي‌ كنيم، استاد براي شما فراهم مي ‌كنيم يا يك كتاب نصيب شما مي ‌كنيم، چنين نيست؛ فرمود آنچه در درون شماست ما كَند و كاو مي ‌كنيم و بيرون مي ‌آيد که آن نجات ‌بخش آدم است و سرمايه خود آدم است. آن ﴿هُوَ أَغْنَی وَ أَقْنَی﴾[7] كه خداي سبحان دارد در همين جاها ظهور مي‌ كند. [1]. بحارالانوار، ج68, ص221. [2]. کامل الزيارات, ص321. [3]. بحارالانوار، ج99, ص301. [4]. گلستان سعدی، ديباچه. [5]. عيون اخبار‌الرضا(عليه السلام)، ج2، ص69. [6]. عيون اخبار‌الرضا(عليه السلام)، ج2، ص69. [7]. سوره نجم, آيه48. 📚 درس خارج فقه ربا جلسه 45 تاریخ: 1393/07/09 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shura-27ms ss.mp3
4.12M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 27 تاریخ: 1394/08/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 27- p2.pdf
207.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 27 تاریخ: 1394/08/09 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معرفت قرآن و عترت.mp3
1.39M
💠 روز شانزدهم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 معرفت قرآن و عترت #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 معرفت قرآن و عترت 🔹 اینکه در لسان ائمه (علیهم السلام) آمده است: «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ یعْرِفْ إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة»،[1] یک پیام جهانی دارد؛ فرمود اگر کسی امام زمان خود را نشناسد مُرده است، یک؛ مرگش هم مرگ جاهلی است، دو؛ هم «کان» تامّه را از دست داد و هم «کان» ناقصه را؛ هم گرفتار سلب تامّ است و هم مبتلا به سلب ناقص؛ هم مرده است و هم مرگ او مرگ جاهلی است. برای اینکه زنده بشود اوّلاً و حیات او حیات معقول و طیب و طاهر بشود ثانیاً، پس باید امام زمان خود را بشناسد. 🔹 منظور از شناسایی تنها شناسایی شناسنامه ‌ای و تاریخی و سند و نسب و نسبت و سبب نیست، اینها لازم است ولی کافی نیست! عمده شناخت معنای امامت، معنای عصمت، معنای ولایت، معنای حجّیت، معنای وحی ‌یابی و الهام ‌پذیری، معنای همتایی با قرآن کریم و مانند آن است که اگر کسی امام و امامت را با این اصول و فروع یاد شده نشناسد مرده است، اولاً؛ مرگ او هم مرگ جاهلی است ثانیاً که اسفبار است! برای اینکه حیات پیدا کند اوّلاً و حیات او هم حیات عقلانی و انسانی و الهی بشود ثانیاً، باید امامت را نه تنها امام، ولایت را نه تنها ولی، عصمت را نه تنها معصوم، حجّیت را نه تنها حجّت بشناسد. 🔹 تمام این ذوات قدسی ـ اهل بیت (علیهم السلام) ـ فرمودند قرآن و عترت همتای هم‌ هستند؛ فضیلتی که برای قرآن است، برای عترت (علیهم السلام) هم هست؛ منقبتی که برای عترت (علیهم السلام) است، برای قرآن هم هست. اگر کسی امام خود را نشناسد مرده است اوّلاً، مرگ او هم مرگ جاهلی است ثانیاً. چون قرآن و عترت همتای هم‌ می‌باشند، اگر کسی قرآن را نشناسد مرده است اوّلاً، مرگ او هم مرگ جاهلی است ثانیاً و همان ‌طوری که مقصود از معرفت امام شناخت شناسنامه ‌ای نبود، بلکه شناخت عقلی و کلامی بود، مقصود از معرفت قرآن هم معرفت شناسنامه ‌ای نیست که قرآن کتاب آسمانی است، از طرف خدا نازل شده، در لیلهٴ قدر نازل شده، 114 سوره دارد، چند هزار آیه دارد، بخش‌ هایی از قرآن‌ را کسی حفظ کند و از بَر کند اینها قرآن ‌شناسی نیست؛ تا وحی را نشناسد، رسالت را نشناسد، نبوّت را نشناسد، تکلّم الهی را نشناسد، ره ‌آورد قرآن را نشناسد و محور اصلی قرآن را نداند او قرآن را نشناخته است و «مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیة». [1]. إعلام الوری بأعلام الهدی(ط ـ القدیمة)، ص442؛ وسائل الشیعة، ج‏16، ص246. 📚 پیام به کنگره مسلمانان آمریکا ایالت میشیگان تاریخ: 1395/05/10 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shura-28ms ss.mp3
6.27M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 28 تاریخ: 1394/08/10 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 28- p2.pdf
254K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 28 تاریخ: 1394/08/10 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3505 ss.mp3
7.68M
💠 صوت #سخنرانی_موضوعی 🔹 در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی خراسان رضوی، در محل تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی 🔹 تاریخ: 1398/05/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_3505 p2.pdf
207.2K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی 🔹 در جمع نخبگان حوزوی و دانشگاهی خراسان رضوی، در محل تالار قدس کتابخانه آستان قدس رضوی 🔹 تاریخ: 1398/05/05 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سيمای مؤمن در قيامت.mp3
1.69M
💠 روز هفدهم ماه #ربیع_الثانی 1441 🔹 سيمای مؤمن در قيامت #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 سیمای مؤمن در قیامت 🔹 یکی از مسائل مهمی که در قیامت مطرح است این است که بعضی ‌ها با چهره شفاف و روشن می ‌آیند و بعضی ‌ها هم با چهره سیاه و تاریک. وقتی گفته می ‌شود چهره، منظور صورت نیست؛ گاهی از تمام هویت انسان به صورت یاد می‌ کنند، می‌ گویند ﴿وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ ٭ إِلی‏ رَبِّها ناظِرَةٌ﴾،[1] این «وجوه» نه یعنی صورت. گاهی از تمام هویت انسان با سَر یاد می ‌کنند، می‌ گویند سرشماری کردند. گاهی از تمام هویت انسان به گردن یاد می ‌کنند می‌ گویند «عتق رقبه» کردند. گاهی از تمام هویت انسان به چشم یاد می‌ کنند، می‌ گویند اینها جزء «عیون» جامعه هستند. این «وجه» به معنای صورت نیست، آن چشم به معنای این حدقه خاص نیست، آن سر در سرشماری به این بخش خاص بدن نیست، چه اینکه «رقبه» در «عتق رقبه» گردن نیست. وقتی فرمود: ﴿وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ ٭ إِلی‏ رَبِّها ناظِرَةٌ﴾، برخی ‌ها هستند که صدر و ساقه هویت آنها خوشحال است، هیچ رنجی در جریان بدن و هویت آنها نیست. 🔹 امام صادق (سلام الله علیه از وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التّحیة و الثّناء) نقل کرد، فرمود: «نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِی فَوَعَاهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ یبْلُغْهُ‏»؛[2] فرمود: هر کسی این سه عنصر محوری را حفظ کند، ـ إن ‌شاء الله ـ در قیامت با یک چهره، یعنی با تمام قامت بشّاش و شاداب و خوشحال محشور می‌ شود. «نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً»، این نشان می ‌دهد که آنچه در قرآن آمده: ﴿وُجُوهٌ یوْمَئِذٍ ناضِرَةٌ﴾، منظور صورت نیست، بلکه منظور تمام هویت است؛ زیرا وجود مبارک حضرت در منا نفرمود: «نضّر الله وجه من کذا و کذا»؛ فرمود: «نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً»، آن مخاطب بفهم که قدر حرف را می ‌داند، حرف ‌فهم است، یک؛ در ضابطه فکرش تحلیل می ‌کند، دو؛ عمل می ‌کند، سه؛ به جامعه منتقل می ‌کند، چهار. فرمود: یک چنین مخاطبی در قیامت بشّاش می ‌آید؛ این دعای پیغمبر است: «نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً سَمِعَ مَقَالَتِی فَوَعَاهَا وَ بَلَّغَهَا مَنْ لَمْ یبْلُغْهُ». 🔹 فرمود اگر کسی این سخنان را گوش بدهد و این را در ظرف دل جاسازی کند، آن قدر بفهمد که بتواند سخن بگوید یا بنویسد یا با بنان، یا با بیان، وقت را تلف نکند، آن عُرضه را داشته باشد که حرف فهمیده را به جامعه منتقل کند: «نَضَّرَ اللَّهُ عَبْداً» که این سه کار را بکند. آن انسانی را که این حرف ‌ها را بشنود و در ذهنش عقلش جا بدهد و به دیگران منتقل کند، در قیامت بشّاش می‌ آید. آن امر سه امر چیست؟ «إِخْلَاصُ الْعَمَلِ لِلَّهِ وَ النَّصِیحَةُ لِأَئِمَّةِ الْمُسْلِمِینَ وَ اللُّزُومُ لِجَمَاعَتِهِمْ». [1] . سوره قیامت، آیات22 و 23. [2]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص403. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/04/21 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shura-29ms ss.mp3
5.56M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 29 تاریخ: 1394/08/11 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 29- p2.pdf
236.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری 🔹 جلسه: 29 تاریخ: 1394/08/11 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
moredi_3606 ss.mp3
5.68M
💠 صوت #درس_اخلاق 🔹 تاریخ: 1398/09/21 🔹 موضوع: کلمات قصار #نهج_البلاغه 94-95-96 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔eitaa.com/EsraTvEitaa