soom_054 ss.mp3
4.04M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 54
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_054p2.pdf
158.3K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 54
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 عقل عملی
🔹 از فهم و از عقل نظر، یعنی عقل حوزه و دانشگاه هیچ كار عملی نباید توقّع داشت؛ این می فهمد, خوب سخنرانی می كند, خوب درس می گوید, خوب كتاب می نویسد، بله! اما كار برای عقل عملی است كه «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ»،[1] او اگر فلج شد انسان چه كار می تواند بكند؟! اشكال به این آقا کنیم تو كه می دانستی! تو كه آیه را تفسیر كردی! چرا خلاف میكنی؟! اشكال وارد نیست! برای اینكه فهم كه مشكل را حل نمی كند، فهم چراغ است بله چراغ خوبی است، ولی اگر كسی پایش فلج و لغزان است نورافكن قوی هم دستش است، شما چه اعتراضی دارید بكنید بگویید مگر شما چراغ نداشتید، بله چراغ داشتیم ولی چشم كه راه نمی رود، این پا باید راه برود که بسته است. «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ»،[2] این بیان نورانی حضرت امیر ناظر به این است این كه باید كار بكند بسته است، این كه باید بفهمد ورّاجی می كند.
🔹 شما حرف می زنید بله, چشم شما قوی است، گاهی ممكن است دوربین داشته باشید, عینك داشته باشید, تلسكوپ داشته باشید, میكرسكوپ داشته باشید ریز و دور و درشت و نزدیك همه را ببینید، اما چشم از مار و عقرب فرار نمی كند، دست و پا را باید آزاد كرد! این زنجیری كه قرآن كریم گفت: ﴿جَعَلْنَا مِن بَینِ إِیدِیهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً﴾[3] از این آیات، وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) بهره گرفته گفته «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِیرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِیرٍ». هوا با عقل نظری كه كار ندارد، هوا مربوط به عمل است، هوس مربوط به عمل است اینها آمدند عقل عملی را زنجیر كردند.
🔹 این معتادها چرا حرف آدم را گوش نمی دهند؟! شما می خواهید نصیحت كنید؟ او كه هر شب با كارتن و جدول مأنوس است، از همه بیشتر او خطر را می فهمد، شما می خواهید نصیحت كنید و بگویید عاقبتت بد است؟! او آواره است و جدول خواب و کارتن خواب است! پس خطر را بیش از همه و پیش از همه او بلد است. تصمیم, عزم, كاملاً مرزش از استدلال و جزم جداست. جزم, استدلال, قیاس, برهان، اینها برای عقل نظری است كه به منزله چشم جان است؛ عزم, اراده, نیت و باور برای عقل عملی است كه به منزله دست و پای جان اند، این دست و پا فلج است! این بیان نورانی سوره «اعراف» این بود كه پیامبران آمدند دست و پای مردم را باز كنند ﴿وَیضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلاَلَ الَّتِی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[4] این شخص مشكل علمی ندارد این شخص آن نیرویی كه ـ عزم یعنی عزم, جزم یعنی جزم ـ باید اراده كند, نیت كند, اخلاص كند, تصمیم بگیرد این فلج است باید این را درمان كرد با نصیحت كه این درمان نمی شود!
🔹 این شخص مواظب است كه دست و بال او را نبندند، این علم برای همین است؛ اما اگر قدری مسامحه كرد اول مكروهات, بعد معصیت صغیره, بعد معصیت كبیره وقتی فلج شد «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ». اینکه ما این كلمات را میبوسیم, روایات را روی سر می گذاریم به همین جهت است، این بیان نورانی حضرت امیر است «رُبَّ عَالِمٍ قَدْ قَتَلَهُ جَهْلُهُ وَ عِلْمُهُ مَعَهُ لاَ ینْفَعُهُ»؛[5] خیلی از علما هستند كه كُشته جهل اند، این جهل در مقابل عقل عملی است، نه در مقابل علم.
[1] . الکافی(ط ـ اسلامی)، ج1، ص11
[2] . نهج البلاغه، حکمت211.
[3] . سوره یس، آیه9.
[4] . سوره اعراف، آیه157.
[5]. نهج البلاغه, حکمت107.
#روز_جهانى_مبارزه_با_مواد_مخدر
#جهل
#عزم_و_عمل
#معتاد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه یس ـ جلسه 6
تاریخ: 1392/10/18
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
as-saaffat-09ms ss.mp3
6.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1392/12/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
As-Saffat-09p2.pdf
240.6K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 9
تاریخ: 1392/12/13
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_055 ss.mp3
3.61M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 55
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_055p2.pdf
149.8K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 55
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1507 ss.mp3
7.13M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/02/01
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1507 p2.pdf
156.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/02/01
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تولید علم
🔹 ما یک محقق داریم و یک دلال؛ آن که حرف دیگران را نقل می کند و تحویل شاگرد می دهد او دلال علم است، او که تولید نکرده است! اگر بخواهید عالم باشید و اگر آن حرمت علمی عالمان را ببرید، باید بفهمید که چه آوردید! نه بفهمی چه چیزی دیگران بار کردند! بین دلالِ علم و بین فقیه فرق است، بین دلال علم و حکیم فرق است، بین دلال علم و متکلم فرق است، بین دلال علم و مفسّر فرق است. حضرت خدیجه (سلام الله علیها) در عصر دلالی محقق بود، او موحّد بود، او قبل از اینکه وجود مبارک حضرت به مقام بعثت برسد، موحّدانه خدا را عبادت می کرد، هرگز نمی گفت: ﴿إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلی أُمَّة﴾،[1] هرگز نمی گفت: ﴿ما سَمِعْنا﴾، اگر می گفت: ﴿آبائِنَا﴾؛[2] یعنی ابراهیم و اسماعیل و یعقوب و اسحاق، این ارزش ندارد كه ما چنین مادری را بشناسیم؟! ما فرزند این مادر هستیم.
🔹 وجود مبارک امام صادق (سلام الله علیه) فرمود شما اگر بخواهید عالمانه زندگی کنید، دو طرف بسته است؛ هم ورود ممنوع است و هم خروج ممنوع است. بخواهید سر تکان بدهید، بالا ببرید و نفی کنید، باید برهان دستت باشد؛ بخواهید سر خم کنید، تصدیق کنید و فتوا بدهید، باید برهان دستت باشد. این از غرر روایات امام صادق (سلام الله علیه) که مرحوم کلینی نقل کرد فرمود: «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) «حَصَّنَ»،[3] «حَضَّ»،[4] «خَصَّ»، به سه نسخه «عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ»؛[5] فرمود ذات أقدس الهی راه را باز نگذاشت که هر طوری بخواهی حرف بزنی، هر طوری بخواهی بنویسی، هر جایی بخواهی بروی، دو طرف بسته است، کجا می خواهی بروی؟! اگر بخواهی تصدیق کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی! اگر بخواهی تکذیب کنی، باید برهان دستت باشد، نه دلال باشی، نه چون «گفتند»، چون «می گویم»!
🔹 «إِنَّ اللَّهَ (سُبْحَانَهُ وَ تَعَالی) حَصَّنَ عِبَادَهُ بِآیتَینِ مِنْ كِتَابِهِ أو خَصَّ أو حَضَّ»، فرمود دو قلعه و دژ است، هر دو هم دژبان دارند، دو طرف «حصن» است، بسته است، کجا می خواهی بروی؟! می خواهی تصدیق کنی، چیزی را بگویی «آری»، باید برهان دستت باشد، ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾،[6] بخواهی تکذیب کنی و چیزی را نفی کنی، باید برهان دستت باشد، چون ذات أقدس الهی فرمود: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾،[7] این اوصاف کفار است، کافر نه برهان دستش است که با این وضع سر پایین می آورد و می گوید «آری»، نه برهان دستش است که سر بالا می آورد و می گوید «نه». مؤمن دو طرفش بسته است، بخواهد تصدیق کند، یک حصنی، یک قلعهای است، یک دژبانی دارد و آن دژبان این آیه است، ﴿إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ﴾،[8] این ﴿مَسْؤُلا﴾، همین است، این ﴿عَلَی اللَّهِ إِلاَّ الْحَق﴾، همین است. بخواهی تکذیب کنی و بگویی نه! باید برهان دستت باشد، وگرنه مشمول آن كریمه هستی، ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَم﴾ هر دو در وصف کفار است: ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِه﴾.
🔹 این عصر، عصر جاهلیت است که فرهنگ، فرهنگ تقلید است، دلالی است، نه تحقیق و نه استدلال! در چنین عصری خدیجه کبریٰ عالمه، عابده، زاهده، موحده ای بود، مادرمان این است. ما فخر می کنیم که چنین مادری داریم!
[1]. سوره زخرف، آیه22.
[2]. سوره مؤمنون، آیه24.
[3]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج2، ص186.
[4]. صافی در شرح کافی(مولی خلیل قزوینی)، ج1، ص340.
[5]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص43.
[6]. سوره نساء، آیه171.
[7]. سوره یونس، آیه39.
[8]. سوره اسراء، آیه36.
#وفات_حضرت_خدیجه_بنا_به_قولی
#دلالی_علم
#عصر_جاهلی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش ملی صدف کوثر
تاریخ: 1395/10/02
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
as-saaffat-10ms ss.mp3
7.94M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1392/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
As-Saffat-10p2.pdf
257.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #صافات
🔹 جلسه: 10
تاریخ: 1392/12/14
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_056 ss.mp3
4.27M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 56
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_056p2.pdf
171.7K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 56
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa