soom_136 ss.mp3
3.94M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 136
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_136p2.pdf
185.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 136
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-11ads ss.mp3
6.83M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1392/02/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-11p2.pdf
247.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 11
تاریخ: 1392/02/03
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 530 ss.mp3
6.32M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 530
تاریخ: 1399/06/31
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 530-p2.pdf
433.1K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 530
تاریخ: 1399/06/31
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 عمل به باور
▪️ جود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) فرمود سیدالشهداء (سلام الله علیه) قیام كرد برای اینكه هم در قلمرو اندیشه دست مردم را باز كند مردم خوب بفهمند، هم در بخش انگیزه آن حوزه عزم و اراده و نیت را باز كند؛ مثل اینكه دوتا جرّاحی باید میكرد: یكی اینكه چشم كور را با جراحی بینا می كرد، یكی اینكه دست و پای فلج را با جراحی درمان می كرد؛ به اینها اندیشه داد كه بفهمند، انگیزه داد كه قیام كنند «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ»؛[1] یعنی كاری كه حسین بن علی (سلام الله علیه) كرد این بود كه مردم را دانشمند كرد (یك)، مردم را با عزم و اراده كرد كه ﴿إِنَّ ذلِكَ لَمِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ﴾[2] (دو)، بعد طولی نكشید كه جریان قیام مختار و امثال اینها پیش آمد و اسلام را حفظ كردند.
▪️ ما با داشتن این سرمایه های سنگین الهی هیچ نگرانی نباید داشته باشیم، باید تمام تلاش و كوششمان را در همین دو محور داشته باشیم: یكی نجات از جهل علمی، دوم آزادی از جهالت عملی؛ یعنی خوب بفهمیم، خوب تصمیم بگیریم. یك آدم بفهم با چه كسی می تواند اختلاف داشته باشد؟! ما برای اینكه جامعه ما متّحد باشد و از گزند اختلاف محفوظ باشد اولاً باید با خودمان كنار بیاییم و با خودمان اختلاف نداشته باشیم، یعنی چه؟ یعنی زبان ما با عمل ما، حرف ما با آن نیت ما یكی باشد. خب كسی كه با خودش اختلاف دارد یقیناً با هم شهری اش با هم روستایی اش هم اختلاف دارد! مگر می شود كسی مؤمن باشد و با دیگری اختلاف داشته باشد؟! این شخص با خودش كنار آمده، یعنی آنچه را كه باور دارد همان را عمل می كند، چنین شخصی نه بیراهه می رود و نه راه كسی را می بندد.
▪️ فرمود اگر شما درصدد یاری دین باشید خدای سبحان یقیناً شما را یاری می كند و هرگز اجازه نمیدهد كه دشمن بر شما مسلّط بشود.[3] دشمن الآن سال هاست كه در خاورمیانه است و كارش هم جز خونریزی كار دیگر نیست. سالیان متمادی در افغانستان عزیز مظلوم این كار را كرد، در پاكستان هم می بینید هر روز چه كار می كنند، همسایه غربی ما عراق سال هاست كه الآن دارد كشته می دهد، كشورهای دیگر هم همین طور است. بنابراین اگر جامعه اسلامی برابر همین زیارت اربعین سالار شهیدان حسین بن علی (سلام الله علیه) این دو حوزه را حفظ بكند هیچ مشكلی ندارد. فرمود اینها باید عاقل بشوند (یك) عازم بشوند (دو) «وَبَذَلَ مُهْجَتَهُ فیكَ لِیسْتَنْقِذَ عِبادَكَ مِنَ الْجَهالَةِ وَحَیرَةِ الضَّلالَةِ».
[1] . تهذیب الأحكام, ج6, ص113.
[2] . سوره شوری، آیه43.
[3] . سوره محمد(ص)، آیه7؛ ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُركُم وَیثَبِّت أَقدامَكُم﴾.
#کنار_آمدن_با_خود
#مختار
#یاری_دین
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار فعّالان فرهنگی مناطق صفر مرزی استان سیستان و بلوچستان با حضرت استاد
تاریخ: 1390/10/24
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_137 ss.mp3
4.21M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 137
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_137p2.pdf
159.6K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 137
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-12ads ss.mp3
6.99M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1392/02/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-12p2.pdf
232.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 12
تاریخ: 1392/02/04
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah - 531 ss.mp3
8.12M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 531
تاریخ: 1399/07/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
nekah 531-p2.pdf
197.6K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 531
تاریخ: 1399/07/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 زمینه اصلی نفوذ دشمن
▪️ سالار شهیدان به دست اندركاران اسلام اموی فرمود اگر حرفم را پذیرفتید كه «نعم المطلوب»، اگر نپذیرفتید «لِی عَمَلِی وَ لَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنْتُمْ بَرِیئُونَ مِمَّا أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِیءٌ مِمَّا تَعْمَلُونَ»[1] وقتی كه از مكه خارج می شود این حرف را زد و فرمود ما مثل ابن زبیر نیستیم كه با كسی معامله سیاسی داشته باشیم و كنار بیایم و روزی به سود شما و روزی به سود او سخن بگوییم. حق با باطل جمع نمی شود ﴿فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ﴾.[2] دین قبل از اینكه كامل شود، نه خدا پسند است و نه دشمن را ناامید می كند، آن كلی گویی و ترسیم خطوط كلی و نصایح گرچه یك مسئله كلامی را تأمین میكند، ولی مسائل سیاسی و اجتماعی با كلی گویی حل نمی شود؛ لذا كلام گرچه اندیشه ها را سیراب می كند؛ ولی جامعه را راضی نگه نمی دارد، سیاست جامعه را تأمین نمی كند، باید آن كلی را بر جزئی تطبیق كرد، باید شخص معین را به عنوان الگو ارائه دارد تا مشكل قضایای خارج حل شود، وقتی دین كامل شد، خدا می پسندد و دشمن می هراسد، دین وقتی ناقص شد، خدا نمی پسند و دشمن نمی هراسد.
▪️ امویان آمدند برای اینكه دشمن را راه بدهند، دوست را بیرون كنند، اولین كاری كه كردند همین دین را ناقص كردند، دیگر از آن روز به بعد دین شده ناقص، وقتی دین ناقص شد، بیگانه هم طمع كرد. اگر در سورهٴ «مائده» ذات اقدس الهی فرمود بیگانه طمعی ندارد، برای اینكه دین كامل است و اگر دین ناقص شد، یقیناً بیگانه طمع می كند و اگر دیدید زینب كبریٰ (صلوات الله علیها) در كوفه به مردم خطاب كرد «إِنَّمَا مَثَلُكُمْ كَمَثَلِ الَّتِی ﴿نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِن بَعْدِ قُوَّةٍ أَنكَاثاً تَتَّخِذُونَ أَیمَانَكُمْ دَخَلاً بَینَكُمْ﴾»[3] همین مسئله است؛ یعنی شما تمام این رشته ها را دوباره پنبه كرده اید، ما لباسی در بر شما كردیم، شما آمدید این رشته را پنبه كردید، لباس خلافت، امامت و ولایت را برداشتید، اصلاً چیزی از امامت، ولایت، خلافت و رهبری نگذاشتید، هر چه بود را آنچنان تكه تكه كردید كه اصلاً مردم خلافت را نمی شناسند، الآن خلافت را با سلطنت یكی می كنند.
▪️ فرمود شما دین را اینچنین كردید، نَكس ها در آن روا داشتید، نقض ها كردید، تمام این رشته ها را پنبه كردید، چیزی نگذاشتید تا كسی بیاید به آن علامت بشناسد. الآن اگر شما سلطنت را به جای ولایت و حكومت به خورد مردم بدهید، مردم باورشان می شود، شما اگر بخواهید باطل را به جای حق معرفی كنید، این مردم تازه به میدان رسیده و «حدیث العهد بالاسلام» می پذیرند، چنان كه پذیرفته اند. فرمود ما خیلی محكم و قوی كردیم و به دست شما دادیم، البته آن چیزی كه به دست شما دادیم را پاره كردید؛ اما آن چیزی كه به دست ماست، محفوظ است. باز اگر مراجعه كنید آن اسلام ناب پیش ما است، آن اسلام علوی پیش ماست. حرف ها را تقسیم كردند، آن حرف های بلند امامت، خلافت و رهبری را به دستور زین العابدین زن ها می گفتند؛ اما خود زین العابدین از ولایت، خلافت و امامت حرف نمی زد، مبادا خیال كنند كه او «ولی الله» است، اگر حرف های زینب كبریٰ و فاطمه صغریٰ (صلوات الله علیهما) زین العابدین در كوفه می گفت، می فهمیدند این حجت خداست؛ اما فاطمه صغریٰ می گوید ما «حجت الله» و «ولی الله» ایم، ما «عَیبه»[4] علم خدا هستیم، ما ظرف فهم و حكمت حقیم، ما حجج خدا در زمین هستیم، این حرف ها را این زن می گوید!
[1] . وقعة الطف، ص154.
[2] . سورهٴ یونس، آیهٴ 32.
[3] . مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج4، ص115؛ سورهٴ نحل، آیهٴ 92.
[4] . معانی الاخبار، ص35؛ «... إِنَّا أَهْلُ بَیتٍ ابْتَلَانَا اللَّهُ بِكُمْ وَ ابْتَلَاكُمْ بِنَا فَجَعَلَ بَلَاءَنَا حَسَناً وَ جَعَلَ عِلْمَهُ عِنْدَنَا وَ فَهْمَهُ لَدَینَا فَنَحْنُ عَیبَةُ عِلْمِهِ وَ وِعَاءُ فَهْمِهِ وَ حِكْمَتِهِ وَ حُجَّتُهُ فِی الْأَرْضِ فِی بِلَادِهِ لِعِبَادِهِ ...».
#سالروز_شهادت_حضرت_رقیه_در_شام
#حجت_خدا
#الگوی_عینی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در دهه محرم
تاریخ: 1379/01/27
🆔 @a_javadiamoli_doross