ahzab-29p2.pdf
225.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1392/03/01
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 هواپرستی
🔹 اگر كسی در جریان ولایت و امامت و نبوت و خلافت كج راهه رفته است، معروف او چیزی است كه خود به رسمیت بشناسد و منكر او چیزی است كه خود او را به رسمیت نشناسد؛ لذا در آن خطبه نهج البلاغه وجود مبارك حضرت امیر بین جریان امر به معروف و نهی از منكر از یك سو و جریان ولایت و امامت و خلافت و رهبری از سوی دیگر یك انسجامی قائل شد، فرمود سرّ اینكه اینها امر به معروف و نهی از منكر را ترك كردند این است كه «الْمَعْرُوفُ فِیهِمْ ما عَرَفُوا وَ الْمُنكَرُ عِندَهُمْ ما أَنكَرُوا»؛ هر چه خوششان می آید معروف است و هر چه بدشان می آید منكر است، سخن از رضای خدا و پیغمبر مطرح نیست! فرمود «مَفْزَعُهُمْ فِی الْمُعْضِلَاتِ إِلَى أَنْفُسِهِمْ وَ تَعْوِیلُهُمْ فِی الْمُهِمَّاتِ عَلَى آرَائِهِمْ كَأَنَّ كُلَّ امْرِئٍ مِنْهُمْ إِمَامُ نَفْسِهِ».[1]
🔹 سرّ اینكه هر كسی خود را امام خود می داند، همان است كه ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود یك انسان هوا مدار و هوس پرست خدای خود را هوای خود قرار داد. اگر كسی هوا مدار بود نه تنها امام خودش است، پیغمبر خودش هم هست، قرآن خود را خود می سازد و می بافد و می دوزد و عمل می كند، خدای خود را هم خود می سازد و برابر او عمل می كند؛ هر كسی در درون خود خدایی دارد و بتكده ای خواهد داشت. اینكه فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾[2] آن ریشه قرآنی برای سخنان حضرت امیر است، غالب فرمایشات اهل بیت (علیهم السلام) بلكه همه فرمایشات ائمه (علیهم السلام)، مخصوصاً امیر المومنین (سلام الله علیهم اجمعین) تفسیر آیات قرآن كریم است، آن آیه اگر خوب روشن بشود خطبه نهج البلاغه هم خوب تبیین خواهد شد؛ در آن آیه ذات اقدس الهی فرمود یك انسان تبهكار هوای خود را خدای خود قرار داد ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَی عِلْمٍ﴾. اگر كسی تمام همّش این باشد كه از میل خود تبعیت كند، چنین انسانی به جای خدا مداری هوس مدار است! فرمود ﴿أَفَرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَوَاهُ﴾.
🔹 هر كسی در درون خود یك بتكدهای دارد، اینكه بزرگان اهل معرفت گفتند هیچ كس گناه نمی كند مگر اینكه در حال گناه كردن بت پرست است سرّش این است! اگر كسی در اثر غفلت یا در اثر سهو و نسیان یا در اثر جهالت، اضطرار، اكراه، اجبار و این گونه از علل و عوامل منفی دستش به خلاف دراز شد كه معصیت نیست، تنها جایی گناه است كه انسان عالماً و عامداً گناه بكند؛ یعنی میداند این حرف خلاف است و بر خلاف گفته خدا است و او هم می تواند ترك كند ولی بدون اضطرار، بدون اجبار و بدون اكراه روی میل و رغبت خود معصیت می كند، چنین حالتی به بت پرستی برمیگردد؛ چرا؟! زیرا معنای این گونه از اقدام جائرانه و جسورانه این است كه من می دانم خدا این چنین گفت ولی به نظر من عیب ندارد. هیچ كس گناه نمی كند، مگر اینكه در درون خود یك وثنیت و بت پرستی دارد.
[1] . نهجالبلاغه، خطبه 88.
[2] . سوره جاثیه، آیه 23.
#طلب_کاغذ_و_دوات_توسط_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#بت_پرستی
#معروف_و_منکر_حقیقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1379/01/22
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_155 ss.mp3
3.85M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 155
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_155p2.pdf
175.1K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 155
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-30ads ss.mp3
7.72M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1392/03/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ahzab-30p2.pdf
232K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #احزاب
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1392/03/06
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 مرگ جاهلی
▪️ جریان امامت در تلوِ رسالت و نبوت قرار دارد. مردم اگر پیامبر نداشته باشند در جاهلیت به سر می برند، اگر امام نداشته باشند آن هم در جاهلیت به سر می برند. این حدیث نورانی را همه علمای اسلام اعم از شیعه و سنّی از وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثّناء) نقل کرده اند که «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».[1] مستحضرید که مرگ عصاره زندگی است؛ یعنی تمام مدت حیات به منزله میوه های ویژه است كه عصاره این را هنگام مرگ به انسان می چشانند, اگر ـ ان شاء الله ـ انسان شجره طیبه بود كه آن عصاره شیرین است و مرگ برای مؤمن بسیار لذیذ است و اگر ـ معاذ الله ـ درخت خبیث بود، عصاره آن بسیار تلخ است، مرگ برای غیر مؤمن، توانفرساست. مرگ كه عصارهٴ زندگی است، اگر كسی در دوران زندگی با عقل و عدل زندگی كرد، مرگ او حیات طیبه است و اگر بدون عقل و عدل زندگی كرد مرگ او مرگ جاهلیت است. پس اصل اول این است كه همه از وجود مبارك رسولمان نقل كردند: «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».
▪️ اصل دوم آن است كه ما می گوییم امامت «عهدالله» است، از طرف خداست و امام «ولی الله» است، اما آنها می گویند امامت «عهد الناس» است و امام «وكیل الرعایا و وكیل الناس» است. تعبیر قرآن در جریان امامت بعد از نقل داستان وجود مبارك ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این است كه فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماماً قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی قالَ لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾؛[2] وجود مبارك ابراهیم كه امامت را برای ذریه خود درخواست كرد، فرمود به ذریه تو می رسد، اما آن ذریه ای كه عاقل و عادل اند و منزّه از ستم اند؛ زیرا امامت، عهد من است، فاعل «لاینالُ»، «عَهدِی» است، «ظالمین» مفعول است، همان طوری که قرآن نازل می شود, نبوت نازل می شود, رسالت نازل می شود از بالا می آید، امامت هم این چنین است. امامت «عهد الله» است، آن «عهد الله» باید به افراد برسد ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾ رسالت, عهد الهی است و خدا می داند به چه كسی میدهد، چون از درون و بیرون افراد باخبر است، از عصمت آنها مستحضر است؛ لذا عهد خدا همان طوری كه به صورت رسالت ظهور می كند ﴿اللَّهُ أَعْلَمُ حَیثُ یجْعَلُ رِسالَتَهُ﴾، به صورت امامت هم جلوه می كند كه فرمود: ﴿لا ینالُ عَهْدِی الظَّالِمینَ﴾[3] و همان طوری كه زندگی بدون رسالت, زندگی جاهلیت است، زندگی بدون امامت و امام شناسی هم زندگی جاهلیت است؛ لذا فرمود: «مَن مَاتَ وَ لَم یعرِف إِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلیة».
[1] . الكافی (ط - الإسلامیة)، ج1، ص377؛ کمال الدین، ج2، ص409.
اهل سنت: مسند احمد بن حنبل، ج28، ص88؛ «مَنْ مَاتَ بِغَیرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیةً».
[2] . سوره بقره،آیه124.
[3] . سوره انعام،آیه124.
#تجهیز_لشكر_اسامه_توسط_پیامبر_اسلام_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#تالی_تلو_رسالت
#عصمت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/10/11
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_156 ss.mp3
4.4M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 156
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_156p2.pdf
207.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 156
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
sajda-01ads ss.mp3
6.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #سجده
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1391/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Sajda-01p2.pdf
228K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #سجده
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1391/12/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
پیام آیت الله العظمی جوادی آملی به همایش ملی «نهجالبلاغه و انقلاب اسلامی» در بندرعباس
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: مراسم اختتامیه دومین همایش ملی «نهجالبلاغه و انقلاب اسلامی» با قرائت پیام تصویری حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در سالن آمفیتئاتر حوزه علمیه خواهران بندر عباس برگزار گردید.
آيت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از این پیام بیان داشتند: كسي كه مانند علي بن ابيطالب است، اين هم توان آن را دارد كه جهان را به خوبي ترسيم كند؛ يعني جهان تكوين را، آسمانها را، زمينها را، درياها را، صحراها را، جماد و نبات و حيوان و گياه و فرشتهها را خوب تبيين كند و هم جوامع انساني را از نظر دين و مكتب و هدايت، خوب تبيين كند
معظم له ادامه دادند: كلّ جهان را علی بن ابیطالب، با شهود ادراك كرده است و ايمان آورد. چنين انسان كاملي مشهود ماست و در كتابش تجلّي كرده كه ما اميدواريم همگان به جايي برسند كه معارف وحياني را در نهجالبلاغه كاملاً مشاهده بكنند تا برسد به آن منافع اخلاقي يا كشورداري و مانند آن كه اينها منافع اجتماعي و منافعي است كه نسبت به آن مطالب معقول درجه اوّل، در درجهٴ دوّم و سوّم قرار دارد.
متن کامل پیام👇👇👇
https://b2n.ir/043486
news.esra.ir
@a_javadiamoli_esra
نوآوری رسول رحمت.mp3
1.64M
🏴 روز بیست و هفتم ماه #صفر1442
▪️ نوآوری رسول رحمت
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
🏴 نوآوری رسول رحمت
▪️ وقتی ابراهیم خلیل (علی نبینا و آله و علیه السلام) كعبه را ساختند، برای اینكه كسی متولّی كعبه باشد و در حریم و حرم كعبه معارفی را به جوامع بشری ارائه كند، از ذات اقدس الهی درخواست كرد عرض كرد: ﴿رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ﴾[1] كه این رسول آیات تو را برای اینها تلاوت كند، كتاب و حكمت را به جوامع بشری تعلیم بدهد و معارف نو و تازه را به آنها عرضه كند! ذات اقدس الهی درباره دعا و نیایش ابراهیم خلیل (سلام الله علیه) این چند خواسته را گوشزد كرد، فرمود ما رسولی مبعوث می كنیم و رسولی مبعوث می شود كه ﴿یتْلُوا عَلَیكُمْ آیاتِنا وَ یزَكِّیكُمْ وَ یعَلِّمُكُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این چند برنامه یعنی تلاوت آیات الهی از یك سو، تعلیم كتاب از سوی دوم، تعلیم حكمت از سوی سوم و#نوآوری از سوی چهارم، فرمود: ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾، این نوآوری نسبت به جهان بشریت است.
▪️ منظور از آموزش نو و نوآوری در دستگاه #پیامبر_اعظم این نیست كه مطلبی را ایشان در هزار و چهار صد سال قبل آورده اند که آن روز كسی نگفت و بعداً مشابه او یا برتر از او را دیگران ارائه كردند. صنعت های نو، فرضیه های نو و مكتب های نو این طور است كه در عصر خود تازه است، ولی در اعصار بعدی هم مماثل دارد و هم برتر، لكن این نوآوری وقف خود آن حضرت است. در قرآن كریم این چنین آمده است كه پیامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) معارفی را به جوامع بشری ارائه می كند كه نه تنها در گذشته نبود، نه تنها الآن نیست و نه تنها در آینده نیست، بلكه اصلاً بشر توان آن را ندارد كه این را بدون وحی یاد بگیرد! ﴿وَ یعَلِّمُكُمْ مَا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ﴾[2] نه «ما لا تعلمون»! در این ﴿مَا لَمْ تَكُونُوا﴾ این «كان» منفی این بحث را دارد؛ یعنی بشر این نیست كه از پیش خودش یاد بگیرد، چون رسول اكرم ﴿رَحْمَةً لِلْعالَمینَ﴾[3] است و چون ﴿كَافَّةً لِلنّاسِ﴾[4] است، مخاطبش از صدر و ساقه جوامع بشری است؛ تمام بشرهایی كه آن روز بودند و تمام بشرهایی كه «الی یوم القیامة» می آیند مخاطب این ندایند، برای اینكه قلمرو رسالت او منطقه بشریت است.
▪️ چون یك چنین نیایشی را وجود مبارك #ابراهیم_خلیل داشت و نیایش بسیار عظیمی بود، ذات اقدس الهی بعد از گذشت چند قرن در كتاب تورات و در كتاب انجیل اوصاف پیامبر خاتم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را ذكر كرد كه این پیامبر كسی است كه ﴿الَّذینَ یتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِی اْلأُمِّی الَّذی یجِدُونَهُ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ اْلإِنْجیلِ﴾ اوصافش این است: ﴿یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهاهُمْ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یحِلُّ لَهُمُ الطَّیباتِ وَ یحَرِّمُ عَلَیهِمُ الْخَبائِثَ وَ یضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ اْلأَغْلالَ الَّتی كَانَتْ عَلَیهِمْ﴾[5] آن بارهای سنگین آن غُلی كه در گردن و دست و پای اینهاست و جلوی آزادی اینها را گرفته، حریت را از اینها سلب كرده، #استقلال را از اینها سلب كرده، اینها را وابسته به شرق و غرب كرده یا آمیخته به امپراطوری شرق بودند یا آمیخته به امپراطوری غرب بودند یا گریخته از مكتب بودند همه اینها را پاسخ داد.
[1]. سوره بقره، آیه129.
[2]. سوره بقره، آیه151.
[3]. سوره انبیاء، آیه107.
[4]. سوره سبأ، آیه28.
[5]. سوره اعراف، آیه157.
#نیایش_عظیم
#استقلال_جوامع_بشری
#مخاطب_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش پیامبر اعظم
تاریخ: 1385/09/21
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_157 ss.mp3
3.98M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 157
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross