Ers -025-p2.pdf
195.3K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 25
تاریخ: 1399/09/23
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از دوره آموزش مجازی نجوم - اسراء
بسم الله الرحمن الرحیم
به حول و قوه ی الهی و در ظلّ توجهات حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف اولین دوره آموزش مجازی نجوم توسط استاد گرانقدر حجت الاسلام و المسلمین زمانی قمشه ای از درگاه مجازی موسسه آموزش عالی حوزوی اسرا-قم برگزار می گردد .
اولین جلسه : فردا سه شنبه 25 آذر ماه
ایام برگزاری : از شنبه تا سه شنبه
ساعت برگزاری : 16
کلاس به صورت برخط (آنلاین) برگزار می شود و حضور افراد در سامانه ثبت می گردد . شرط شرکت در امتحانات و دریافت گواهینامه ، حضور منظم در کلاس است .
کلاس هفته اول به صورت عمومی برگزار می شود و کاربران می توانند برای ورود به کلاس از گزینه مهمان استفاده نمایند و از هفته بعد پس از ارسال مدارک هویتی که متعاقبا اعلام می گردد برای کاربران کد کاربری و رمز عبور تعریف خواهد شد .
توضیحات تکمیلی در خصوص برگزاری کلاس در جلسه اول توسط استاد محترم و از درگاه همین کانال ارائه می شود .
لینک درگاه کلاس آنلاین : https://el.esra.ir/ch/nojum1.tahrirosuloqlidos
https://eitaa.com/emesra_1tnojum
ملزومات پژوهش.mp3
1.8M
💠 روز بیست و نهم ماه #ربیع_الثانی 1442
🔸 ملزومات پژوهش
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 ملزومات پژوهش
🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه #پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه #خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار #علمی خلق شده یا برای كار #عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
🔸 قصه خواندن، حرف های #باطل گوش دادن، حرف های #غیر_علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر #عالم نمی شود! مرحوم #بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و #پژوهشگر نیست!
4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ #محصول_كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی #عصاره_مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه #علم است را به همراه می برد.
🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با #كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با #مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[1]. سوره نوح, آیه14.
[2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44.
[3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ».
[4]. سوره ذاریات, آیه56.
[5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد).
[6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43.
#روز_پژوهش
#ظرفیت_خاص
#مطالعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_206 ss.mp3
3.76M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 206
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_206p2.pdf
171K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 206
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_15ads ss.mp3
8.47M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/10/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
ankaboot_15p2.pdf
215.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عنکبوت
🔹 جلسه: 15
تاریخ: 1391/10/02
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
36.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران
#مجازی ۲۵ الی ۲۷ آذرماه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3685 ss.mp3
2.81M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران
#مجازی ۲۵ الی ۲۷ آذرماه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
moredi_3685 p2.pdf
146.1K
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 هشتمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران
#مجازی ۲۵ الی ۲۷ آذرماه
🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/25
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers-026 ss.mp3
7.5M
💠 صوت درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 26
تاریخ: 1399/09/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
Ers -026-p2.pdf
190.2K
💠 متن درس خارج فقه #ارث
🔹 جلسه : 26
تاریخ: 1399/09/24
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
💠 احیای زمینه
🔹 بعد از اینكه دستور ایمان و انفاق «فی سبیل الله» صادر شد و هم ایمان را معلّل فرمود و هم انفاق «فی سبیل الله» را به طور مستدل بیان فرمود، خطاب و عتاب به مؤمنین شد كه هنوز فرصت آن نرسید كه قلوب شما #خاشع بشود ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾[1] و به مؤمنین هشدار داد، اگر غفلت استمرار پیدا كرد و #خشوع در برابر یاد خدا و احكام خدا در قلب حاصل نشد، این قلب به تدریج قسی می شود و قلب قسی قلب مرده است. آنگاه فرمود ناامید نباشید! زیرا انسان تا زنده است امید برگشت ایمان هست؛ نه مؤمن باید مغرور بشود، نه كافر باید آیس و ناامید، نه یأس برای كافر رواست و نه غرور برای مؤمن جایز است؛ زیرا ممكن است #ایمان_مؤمن در اثر غرور به كفر مبدل شود و #كفر_كافر در اثر رجا به ایمان مبدل شود. انسان تا زنده است باید بین #خوف_و_رجا زندگی كند؛ زیرا هر لحظه قلب در اختیار «مقلوب القلوب» است و احتمال عوض شدن است. لذا فرمود اگر در اثر استمرار غفلت خطر قساوت مطرح است ناامید نباشید؛ زیرا خداوند سبحان هم زمین مرده را زنده می كند و هم زمینه مرده را جان می دهد، هم بدن مرده را احیا می كند و هم روح مرده را #احیا می كند.
🔹 وقتی یك مطلب مهم باشد مصدّر میشود به «اعلموا» یا كلمه تنبیه، مثل «ألا». می فرماید: ﴿اعْلَمُوا﴾ بدانید كه ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛[2] خداوند سبحان زمین مرده را دوباره #زنده می كند. این تعبیر هم برای استدلال به معاد در قرآن كریم آمده، هم برای استدلال تبدّل دل در این آیه ذكر شده است. فرمود خداوند سبحانی كه میتواند روح به زمین مرده اعطا كند و او را زنده كند این قدرت را دارد كه #زمینه_مرده را هم احیا كند. یكی از مصادیق این قرآن كریمه به حسب روایات ظهور #ولی_عصر_ارواحنا_فداه است كه در روایات اینچنین تطبیق شده که خدای سبحان به وسیله ظهور حضرت زمینه های مرده زندگی مردم را #به_قسط_و_عدل احیا می كند؛ ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾ «بظهور ولیك»؛ ولی خدا زمینه زندگی مردم را با قسط و عدل احیا می كند؛ این یكی از مصادیق آیه و موارد تطبیق است. بنابراین هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست، خدا می تواند دل های مرده را زنده كند، چه اینكه برخی از دل های زنده هم در اثر #استدامه_غفلت می میرند؛ ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛ هم زمین را بعد از مرگ زنده می كند هم #زمینه را، هم فرد را بعد از مرگ زنده میكند هم جامعه را بعد از مرگ به ظهور #قسط_و_عدل احیا می كند. ﴿قَدْ بَینّا لَكُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾؛ ما آیات الهی را به طور وضوح برای شما تبیین كردیم تا شما عاقل بشوید و از خطر #قساوت_دل نجات پیدا كنید هرگز به خود غفلت را راه ندهید؛ زیرا این غفلت ممكن است استدامه پیدا كند و غفلت مسلمین باعث قساوت قلب كه همان #موت_دل است میباشد.
[1] . سوره حدید، آیه16.
[2] . سوره حدید، آیه17.
#خطر_قساوت_قلب
#قسط_و_عدل
#خوف_و_رجا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره حدید جلسه 13
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_207 ss.mp3
3.97M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 207
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_207p2.pdf
181.4K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
🔹 جلسه : 207
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross