eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نقص علم بدون دین و دین بدون علم 🔹 فرمود: ﴿وَلُوطاً﴾ یعنی «أرسلنا لوطاً» [که] لوط هم می ‌شود جزء ﴿إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِینَ﴾؛[1] فرمود آ‌نها به یك سیئه بی‌ سابقه ‌ای مبتلا بودند، این كار را شما چرا انجام می‌دهید؟! شما آن راه كه حفظ نسل است ـ ﴿نِسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَكُمْ﴾[2] برای است ـ آن را رها كردید و از طرفی هم ﴿وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾[3] هم كه به همین معنا ذكر شده است مناسب است، [البته] برخی ‌ها گفتند اینها گذشته از اینكه به یكدیگر اكتفا می ‌كردند، رهگذرها و عابرین را هم مورد صدمه قرار می‌ دادند و راهزنی هم داشتند كه ﴿وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾ به آ‌ن معنا هم ذكر شده است،[4] اینها مقابل هم نیستند كه ما بگوییم یا آن معناست یا این معناست، ممكن است به هر دو جنایت تن در داده باشند؛ هم راهزنی كرده باشند و راه دیگران را گرفته باشند، راه افراد را می ‌بستند و به آنها اهانت می‌ كردند و هم اینكه راه تولید را می ‌بستند ﴿أَءِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾ 🔹 می ‌بینید اگر باشد و نباشد چه خطر دارد، باشد و نباشد هم چه خطر دارد؛ اگر دین باشد و علم نباشد جریان گالیله ‌سوزی و رسوایی قرون وسطا را به همراه دارد. علم باشد و دین نباشد جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم را به همراه دارد، انسان جرأت نمی‌ كند بگوید تلفات این دو جنگ چقدر بود! اینكه می ‌بینید الآن اروپا به حسب ظاهر را پذیرفته این بر اساس است، نه بر اساس ! از بس آدم كشتند نرم شدند! دینِ بی‌ علم گالیله را می‌ سوزاند، علمِ بی ‌دین دو جنگ جهانی را ایجاد می ‌كند. اینكه انسان قبر انبیا را می ‌بوسد و در و دیوار این حرم را می ‌بوسد برای همین جهت است، اینها انسان را كردند! الآن مگر ژاپن از نظر صنعت عقب‌افتاده است؟ ولی بدترین خرافات و بت‌ پرستی در گوشه‌ و كنار همین ژاپن هست، در چین هست، اینكه آدم این كتاب را بالای سر می ‌گذارد [برای همین جهت است]. این بالای سر گذاشتن [قرآن] تنها برای شب‌ های قدر نیست، همیشه ماست، اینها آمدند بشر را آدم كردند! فرمود این كارها چیست كه شما می ‌كنید؟ کارهایی است که حیوانات هم نمی کنند! فرزند را شما باید حفظ بكنید، را حفظ بكنید ﴿أَءِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ﴾. [1]. سوره عنکبوت، آیه28. [2]. سوره بقره، آیه223. [3]. سوره عنکبوت، آیه29. [4]. ر.: التبیان فی تفسیر القرآن، ج8، ص202; ر.ك: مجمع‌البیان، ج8، ص440. 📚 سوره مبارکه عنکبوت ـ جلسه 8 تاریخ: 1391/09/20 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_215 ss.mp3
4.86M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 215 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_215p2.pdf
184.5K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 215 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_03 ads ss.mp3
5.97M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1391/07/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_03p2.pdf
218.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 3 تاریخ: 1391/07/03 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 خطبه توحیدی ▪️ خطبه «فدکیه» یک درس عمیق علمی می ‌خواهد، اینکه با مطالعه حلّ نمی ‌شود! خطبه‌ چند سطری دارد که «لا من شیء خلق الأشیاء»، مرحوم کلینی (رضوان الله تعالی علیه) با اینکه در کافی کم ‌صحبت است و فقط حدیث نقل می ‌کند، در آن جا چند جمله ‌ای دارد؛ می ‌گوید اگر تمام جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد، هیچ کس نمی ‌تواند به اندازه علی «بأبی و أمی» که پدرم و مادرم فدای او باد سخنرانی کند، بعد این خطبه را با آن عظمت شرح می‌ دهد. آن نکته حساس این خطبه را کلینی در همین جلد اوّل کافی بیان می‌ کند که چرا من می ‌گویم اگر همه جمع بشوند «لَیسَ فِیهَا لِسَانُ نَبِی» نمی‌ توانند مثل علی حرف بزنند،[1] شرح می ‌دهد که در این خطبه چه خبر است، مگر حضرت چه گفته است؟ آن راز و آن شبهه ثنویه را نقل می ‌کند، می‌ گوید این شبهه ثنویه یک غده بدخیمی بود که دامن گیر همه متفکران بود و حضرت امیر حلّ کرد. ▫️ همان جمله ‌ای که مرحوم کلینی می ‌گوید مشکل اساسی را آن حلّ می‌کند و حلّ اساسی مشکل این جمله است، 25 سال قبل از اینکه علی بن ابیطالب (سلام الله علیه) این خطبه را ایراد کند، فاطمه زهرا (سلام الله علیها) این جمله را در آغاز خطبه «فدکیه» ایراد کرد. حواستان جمع باشد! اینها مثل کفایه نیست که با یک روز دو روز درس حلّ بشود. می‌ گویید نه! جلد اوّل اصول کافی را بخوانید و تطبیق بدهید که چرا کلینی می ‌گوید اگر همه جمع بشوند ـ همه جن و انس ـ همه جن و انس جمع بشوند و در بین اینها پیغمبر نباشد نمی ‌توانند مثل این جمله علی (سلام الله علیه) حرف بزنند! ▫️ مرحوم صدر المتألهین در شرح اصول کافی این قسمت را که شرح می ‌کند بر حرف کلینی صحّه می ‌گذارد و می ‌گوید کلینی درست گفته است؛ منتها کمبودی دارد و آن این است که ایشان گفته اگر در بین جمعیت پیغمبر نباشد نمی ‌توانند، باید قید بیاورد که اگر پیغمبر اولواالعزم نباشد! چون از پیغمبر غیر اولواالعزم هم کار علی ساخته نیست.[2] این یعنی چه؟! اینها با بنای عقلا و فهم عرف حلّ می‌ شود؟! اینها همین طور غریب است! مظلوم است! متروک است! این خطبه «فدکیه» باید درسی بشود، رسمی بشود، استاد تدریس بکند، شما فضلا یاد بگیرید، خلاصه‌ اش را آن مقداری که قابل انتقال به حوزه ‌های عمومی است، در منابر در غیر منابر، در روزنامه ‌ها برای مردم منتقل بکنید این می ‌شود ! ▪️ جناب شهریار را خدا رحمت کند! شاعر اهل بیت است، شاعر آیینی است، مورد علاقه است و برای اوطلب مغفرت می ‌کنیم؛ اما او باید بداند که این جمله ‌ای که گفته است بازگشت اساسی ‌اش به فاطمه است نه علی (سلام الله علیهما)! اینکه فرمود: به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب ٭٭٭ که علم کند به عالم شهدای کربلا را[3] درست است که اینها فرزندان علی هستند؛ اما از علی نبود، چون علی همسر دیگری داشت که محمد بن حنفیه آورد. درست است علی پدر است، اما چنین مادری می ‌خواهد. باید می‌ گفت «به جز از علی و فاطمه در عالم کیست که علم کند به عالم شهدای کربلا را». به جز از علی که آرد پسری ابو العجائب، حق این است که «به جز از فاطمه که آرد پسری ابو العجائب که علم کند به عالم شهدای کربلا را». [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص136. [2]. شرح أصول الكافی (صدرا)، ج‏4، ص47. [3]. گزیده غزلیات (شهریار)، غزل شماره2. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1397/11/04 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_216 ss.mp3
3.48M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 216 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_216p2.pdf
160.1K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 216 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
qasas_04 ads ss.mp3
5.71M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1391/07/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
qasas_04p2.pdf
225.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 4 تاریخ: 1391/07/04 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 يا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللّٰهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صابِرَةً وَ زَعَمْنا أَنَّا لَكِ أَوْلِياءٌ وَ مُصَدِّقُونَ وَ صابِرُونَ لِكُلِّ مَا أَتَانَا بِهِ أَبُوكِ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ وَ أَتىٰ بِهِ وَصِيُّهُ فَإِنّا نَسْأَلُكِ إِنْ كُنَّا صَدَّقْناكِ إِلّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِيقِنَا لَهُما لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنا بِأَنَّا قَدْ طَهُرْنا بِوِلايَتِكِ. 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 صراحت فاطمی ▪️ در بخش ‌هايي از قرآن کريم درباره عزت مسلمين آمده است که مسلمان‌ ها عزيز هستند مؤمنين عزيز هستند و اين عزّت و اعتلا به پيروزي در سايه است. صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) فرمود پدرم در اثر داشتن چنين کتاب قانوني شما را عزيز کرده و جامعه اسلامي را جامعه برين کرده است و پيام «الْإِسْلَامُ يَعْلُو وَ لَا يُعْلَي عَلَيْه»[1] را همگان از پدرم شنيده ‌ايد و پدرم هم هر چه داشت و دارد از قرآن کريم است و اين قرآن امانتي بود که به دست شما قرار داد، شما با اين قرآن چه کرديد؟! ▪️ بعد از قرآن جريان مطرح است و اگر غدير را شما پاس مي ‌داشتيد و را بر غدير مقدم نمي ‌داشتيد اين‌ گونه از خطرات دامنگير شما نمي‌ شد! جريان شاهد خواستن از «ذو اليد» يکي از سنّت‌ هاي سوء جاهلي بود ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾،[2] فرمود آنجا که به قرآن عمل نمي ‌شود و به نام قرآن حکم مي‌ شود آن است! اين آيه را صريحاً وجود مبارک صديقه کبري (سلام اله عليها) در مسجد النّبي تلاوت کرد: ﴿أَ فَحُكْمَ الْجاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْماً لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ﴾، اين ﴿أَحْسَنُ﴾ «أحسن» تعييني است و نه تفضيلي، نه اينکه حکم غير خدا حسن است و حکم خدا أحسن! بلکه نظير ﴿أُولُوا الأرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَي بِبَعْضٍ﴾[3] نظير ﴿النَّبِيُّ أَوْلَي بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنفُسِهِمْ﴾[4] اولويت تعييني است، أحسن بودن قرآن أحسن تعييني است! فرمود اگر من «ذو اليد» هستم از «ذو اليد» بيّنه خواستن يک است! در شرق و غرب عالَم اين حکم يک حکم فطري است و بناي عقلا بر اين است و دين هم امضا کرده که يد أماره مالکيت است. در دست من بود و از من شاهد خواستيد و دليل خواستيد، مگر از «ذو اليد» کسي دليل مي ‌خواهد؟! خود يد بيّنه است و أماره است و شما از کسي که دليل در دست اوست و أماره همراه اوست دليل خواستيد اين حکم، است. ▪️ در بخش‌ هاي فرمود بر فرض مسئله «نحله» را نپذيريد مسئله ارث را بايد بپذيريد، در قرآن کريم پيغمبري از پيغمبر ديگر ارث برد ﴿وَ وَرِثَ سُلَيْمَانُ دَاوُدَ﴾[5] شما بر اين هستيد که پيامبران ارث نمي‌ گذارند، بعد سرانجام در حال گريه اين حادثه تلخ را تذکر داد؛ گرچه جريان دَر به پهلو زدن و ساير آسيب ‌هاي بدني هم توان ‌فرسا است، اما اين است که صديقه کبري (صلوات الله و سلامه عليها) در آن محفل فرمود اول نحله بودن را شما انکار کرديد، بر فرض در جدال أحسن من از نحله بودن صرف نظر کنم و بخواهم از راه ارث وارد بشوم «أَ تَرِثُ أَبَاكَ وَ لَا أَرِثُ أَبِي‏»، آن ‌گاه ناله کرد و فرمود: «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ‏ مِلَّتَيْنِ‏ لَا يَتَوَارَثَانِ‏»،[6] اين جمله از آن کار در به پهلو زدن «و لست أدری خبر المسمار»[7] و مانند آن سرودن خيلي دردناک‌ تر است. فرمود سرّ اينکه مرا وارث پيغمبر (صلي الله عليه و آله و سلم) نمي ‌دانيد و اجازه نمي‌ دهيد که من از مال پدرم ارث ببرم شايد براي اين باشد که «اَمْ هَلْ تَقُولُونَ أَهْلُ‏ مِلَّتَيْنِ‏ لَا يَتَوَارَثَانِ‏» ـ معاذ الله ـ در اسلام من شک بکنيد و بگوييد که پيغمبر يک دين داشتند و شما دين ديگري داريد و با تعدد دين و تخالف دين هيچ کسي از ديگري ارث نمي ‌برد! چنين فرمايشي را گفت و ناله زد و ساکت شد. ▫️ ما اميدواريم ذات اقدس الهي به برکت صديقه طاهره و عترت معصومين (صلوات الله و سلامه عليهم اجمعين) جامعه اسلامي را عزيز و سرفراز و سربلند کند و آيات قرآني که فرمود: ﴿لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ﴾،[8] ﴿وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾،[9] ﴿وَ كَفَي بِاللَّهِ شَهِيداً﴾[10] را ابدي کند و عملي کند! [1]. من لا يحضره الفقيه، ج4، ص334. [2]. سوره مائده، آيه50. [3]. سوره انفال، آيه75. [4]. سوره احزاب، آيه6. [5]. سوره نمل، آيه16. [6]. بحار الأنوار (ط ـ بيروت)، ج‏29، ص227. [7]. شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏3، ص33؛ «و لست أدري خبر المسمار ٭٭٭ سل صدرها خزانة الأسرار». [8]. سوره توبه، آيه33؛ سوره فتح، آيه28؛ سوره صف، آيه9. [9]. سوره توبه، آيه33؛ سوره صف، آيه9. [10]. سوره فتح، آيه28. 📚 پیام به همایش ملی ریحانه النبی تاریخ: 1398/11/27 🆔 @a_javadiamoli_doross