eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
11.3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
4.7هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 طعم شیرین ولایت 🔹 مردم اگر بخواهند و امامتِ آن حضرت را بچشند، باید در بخش ، محقق و در بخش ، عاقل باشند. در نظام جاهلی دو خطر هست: در مسایل اندیشه، اینها با گمان یا حُسن ظن یا سوء ظن به سر می‌برند; در بخش انگیزه با میل. نظام جاهلی را وقتی ذات أقدس الهی ترسیم می ‌كند، می‌ فرماید: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾،[1] این در بخش اندیشه، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾،[2] در بخش انگیزه. اینها در بخش سواد و علم بدون تحقیق، با گمان خوب و بد می ‌اندیشند، در بخش گرایش و انگیزه بدون عقل و عدل با میل حركت می ‌كنند. این بزرگان حكمت گفتند مرز حیوان و انسان این است كه انسان «متحرّك بالارادة»، حیوان «متحرّك بالمِیل». این سهم مهمّی در مرز بین انسان و حیوان دارد. تا كنون می ‌گفتند انسان حیوان است و «متحرّك بالاراده»; «متحرّك بالاراده» را در فصل انسان و تعریف انسان ذكر می ‌كردند. اینها تحقیق كردند كه آن كه «بالمیل» حركت می ‌كند، حیوان است، نه انسان! ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ﴾، این تحقیق است نه تحقیر! ادبی از ادب قرآن بالاتر یا معادل آن ما ندیدیم، این تحقیق است: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ﴾[3] آن‌ كه به میل حركت می ‌كند، هنوز به انسانیت بار نیافت، آن‌ كه با اراده حركت می‌ كند او انسان است، انسان متحرّك به اراده است، حیوان «متحرّك بالمیل». در این بخش از سوره مباركه «نجم» فرمود: ﴿إِنْ یتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ﴾ بخش فرهنگی اینها با حُسن‌ ظن و سوء ظن تأمین است; بخش عملی اینها گرایش و میل، ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾. در هم این مظنّه رخت بر می ‌بندد، علم و قطع جای او می ‌نشیند، «ان یتبعون الا العلم»; هم ﴿وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ﴾ رخت برمی ‌بندد و «ما تهوی العقول» می ‌نشیند، و گرایش دارد; این اصل بحث است. [1]. سوره نجم، آیه23. [2]. سوره نجم، آیه23. [3]. سوره فرقان، آیه44. 📚 سخنرانی در همایش بین المللی دکترین مهدویت تاریخ: 1396/02/21 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دائم الفیض 🔹 چقدر این كتاب شیرین است! وقتی می‌خواهد بترساند می ‌گوید از بترسید نه از خدای منتقم، این تناسب ندارد! وقتی می ‌خواهند بترسانند، به چه چیزی می‌ ترسانند؟ می ‌گویند از آقایی كه بخشنده است بترس یا می ‌گویند از آقایی كه منتقِم است بترس؟ اما قرآن این‌ طور حرف نمی ‌زند، چقدر این كتاب شیرین است! 🔹 ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾[1] اینها كه حسّ و تجربه نیست یك وقت است كه انسان از مار و عقرب می ‌ترسد این خشیت بالحس است و بالشهادة است، این غیب نمی‌ خواهد! اما توحید غیب است، معاد غیب است، وحی و نبوّت غیب است، فرمود این همه رحمت، لطف و بزرگواری، این خشیت شما باید مؤدبانه باشد ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ﴾، این دلیل است بر اینكه شما باید این كار را بكنید برای اینكه این همه رحمت كرد! اگر هم نترسی باز هم رحمت می ‌كند، مگر اینكه خودت درِ رحمت را ببندی وگرنه او «دائم الفیض علی البریة» است. ﴿وَخَشِی الرَّحْمنَ بِالْغَیبِ فَبَشِّرْهُ بِمَغْفِرَةٍ﴾ این‌جا سخن از است، سخن از است، سخن از است سخن از است با چنین خدایی رو به ‌رو هستیم! اگر ـ معاذ الله ـ انسان با مُردن می ‌پوسید خب حرفی نبود، ولی وقتی از پوست به در می ‌آید و به جهان ابد سفر می‌ كند با دست خالی رفتن كار آسانی نیست! 🔹 فرمود: ﴿إِنَّمَا تُنذِرُ﴾ همین كار را فرمود فقها و علمای حوزه باید انجام بدهند فرمود: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِیتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِینذِرُوا﴾[2] خب اگر ﴿وَ لِینذِرُوا﴾ هست در قیامت كه فرشته‌ها به جهنمی ‌ها می ‌گویند: ﴿أَلَمْ یأْتِكُمْ نَذِیرٌ﴾[3] همین است! نه اینكه حتماً پیغمبر بیاید یا حتماً امام معصوم (علیهم السلام) بیایند، همین علما كه گفتند همین را می ‌گویند! [1] . سوره یس، آیه 11. [2] . سوره توبه، آیه 122. [3] . سوره ملک، آیه 8. 📚 سوره مبارکه یس ـ جلسه 3 تاریخ: 1392/09/27 🆔 @a_javadiamoli_esra
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
soom_289 ss.mp3
3.68M
💠 صوت درس خارج فقه 🔹 جلسه : 289 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
soom_289p2.pdf
178K
💠 متن درس خارج فقه 🔹 جلسه : 289 تاریخ تدریس: 1375 الی 1377 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
shuara_18p2.pdf
240.7K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه 🔹 جلسه: 18 تاریخ: 1391/01/27 🆔 @a_javadiamoli_doross
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 جنود الهی 🔹 گرچه خدای سبحان صدر و ساقٴ جهان را هم «عیون» خود می ‌داند و هم جنود خود یعنی چیزی نیست كه در عالم باخبر نباشد و نباشد و چیزی در جهان نیست كه فرمانبردار دستور خدا نباشد. امّا آن عنصر اوّل كه هر چیزی كه در جهان هست جزء نیروهای اطلاعاتی خداست ‌‌‌‌آن است كه خدا به همه درایت داد و هوش داد و هیچ موجودی نیست كه نفهمد؛ اگر زمین است می ‌فهمد، اگر آسمان است می ‌فهمد، اگر سنگ و خاك و گل است می ‌فهمد، اگر دریا و موجودات آبزیانند می‌ فهمند، اگر صحرا موجودات خشكی ‌اند می‌ فهمند. اینكه در قیامت زمین می ‌هد یا مسجد شهادت می ‌دهد یا شكایت می ‌كند كه كدام همسایه آمد كدام همسایه نیامد سرّش این است كه اینها می ‌فهمند! این اصل اوّل. 🔹 اصل دوّم اینكه مأموران نظامی حق هم هستند! گاهی خدا به دریا دستور می‌ دهد با یك عصا یك سد ‌‌‌‌آب درست می ‌شود یك جاده خاكی درست می‌ شود موسی و همراهانشان می‌ روند. وقتی از دریا گذشتند فرمان می ‌‌‌‌رسد وقتی كه فرعون و همراهانشان آمدند وسط این جاده خاكی به هم بیایید اینها را به كام بگیرید ﴿فَغَشِیهُم مِنَ الْیمِّ مَا غَشِیهُمْ﴾،[1] یك وقت به زمین دستور می‌ دهد دهان باز كن قارون را بگیر ﴿فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ﴾[2] خب این زمین اگر نشنود و نفهمد آن جا دهان باز نمی ‌كند، این انتظامی خدای سبحان است. 🔹 چیزی در جهان نیست كه مأمور و ستاد فرمانبرداری خدای سبحان نباشد. نزدیكتر از همه و بالاتر از همه اعضاء و جوارح خود ما هستند! اینكه در قرآن دارد دست شهادت می‌ دهد پا شهادت می ‌دهد، تا انسان می ‌رود انكار كند دست می ‌گوید نخیر با همین دست گرفتی گرفتی با من گرفتی دیگر! ﴿یوْمَ تَشْهَدُ عَلَیهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَیدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا یعْمَلُونَ﴾[3] این دهان را مهر می ‌كنند ﴿نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ﴾[4] وقتی آدم معلوم می شود دارد دروغ می ‌گوید فوراً دهان را در قیامت مهر می ‌كنند كه در سوره مباره «یٰس» است ﴿الْیوْمَ نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَیدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُم﴾ همین دست می‌ گوید آقا رومیزی را تو گرفتی! این پا می ‌گوید زیرمیزی را تو گرفتی! ماییم و این از یك سو و عیون الهی از سوی دیگر. 🔹 یك بیان نورانی از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) هست كه فرمود: «یعْلَمُ عَجِیجَ الْوُحُوشِ فِی الْفَلَوَاتِ وَ مَعَاصِی الْعِبَادِ فِی الْخَلَوَاتِ وَ اخْتِلَافَ النِّینَانِ فِی الْبِحَارِ الْغَامِرَاتِ»[5] فرمود خدای سبحان این رفت و ‌آمد ماهی ها را در دریا می ‌داند، بعد فرمود: «مَعَاصِی الْعِبَادِ فِی الْخَلَوَاتِ» آن خلوت هایی كه انسان یك گناه‌ ها و لغزش دارد خدا می‌ داند، بعد فرمود مواظب باشید «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ» اعضا و جوارحی كه با آن كار كردید همان ها ، هم شاهدند هم سربازان خدایند؛ نیروی انتظامی خدایند، نیروی مسلح خدایند. این بیان نورانی حضرت امیر غیر از آن قرآنی یك فضیلت دیگری را دارد آن نكته قرآنی آن است كه اینها می ‌فهمند؛ لذا شهادت می‌ دهند، این همان است كه در آیه قرآنی بود. فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ» اعضا و جوارح انسان سربازان خدایند، ستاد فرمانبرداری خدایند. 🔹 اگر خدای سبحان دید انسان چندین بار بیراهه دارد می ‌رود خدا ‌آبروی او را حفظ كرده در را باز كرده چند بار ابروی او را حفظ كرده، دیدی او دیگر نه او دیگر می ‌كند آن‌ وقت با زبان او، او را می ‌گیرد یك جایی چیزی را امضا می‌ كند كه نباید امضاء بكند یك حرف را می‌ زند كه نباید بزند با زبان او، او را می ‌گیرد؛ یعنی خدای سبحان اگر خواست ما را بگیرد ـ معاذ الله ـ از جای دیگر سرباز نمی ‌آورد! یك حرفی می‌زنیم كه آبرویمان برود یك چیزی را می‌گیریم كه آبرویمان برود یك جایی را می ‌‌‌‌رویم كه آبروی ما برود فرمود: «جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ» خب این منطق ما را نمی ‌سازد؟ بله می ‌سازد! این بیان نورانی حضرت امیر است فرمود مواظب باشید او اگر خواست كسی را بگیرد این ‌طور نیست كه از شرق یا غرب لشگركشی بكند، چون زبان ما سرباز خداست یك حرف می‌ زنیم می‌رود یك جایی را امضا می ‌كنیم می‌ رود یك چیزی را می‌ گیریم آبرو می‌رود این‌ طور نیست كه حالا از جای دیگر لشگركشی بكند كه «أَعْضَاؤُكُمْ شُهُودُهُ وَ جَوَارِحُكُمْ جُنُودُهُ». [1]. سوره طه، آیه78. [2]. سوره قصص، آیه81. [3]. سوره نور، آیه24. [4]. سوره یس، آیه65. [5]. نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه198. 📚 دیدار فرماندهان ارتش با حضرت استاد تاریخ: 1390/09/03 🆔 @a_javadiamoli_esra