khoms_056 ay ss.mp3
2.74M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 56
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_056p2.pdf
190.4K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 56
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_021 ads ss.mp3
7.54M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 21
تاریخ: 1390/08/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_21p2.pdf
221.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 21
تاریخ: 1390/08/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 با قلم
🔸 تا نفَس میكشید باید درس بخوانید، آدم میگوید که من فارغ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغالتحصیلم، این مرگگاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس میكشیم #با_قلم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می رود و مردم هم احتیاج دارند به كسی كه اینها را بالا بیاورد.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه».
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
#روز_قلم
📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین
تاریخ: 1395/06/13
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
قسم به قلم.mp3
1.42M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 قسم به قلم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 قسم به قلم
🔹 همه ما می دانیم نجّارها كه سابقاً خط کشی می کردند خودکار یا مدادی را پشت گوش خود قرار می دادند؛ كسی در محضر حضرت آمده چیزی نوشته خواست #قلم را به زمین بگذارد، فرمود: «ضَعْ قَلَمَكَ عَلی أُذُنِك»؛[1] قلم را روی زمین نگذار پشت گوشات بگذار! این را از بزرگان چند قرن قبل نقل كردند که پیغمبر فرمود: كه قلم را مگر كسی روی زمین می گذارد؟«ضَعْ قَلَمَكَ عَلَی أُذُنِك»؛ قلم را پشت گوش بگذارد. خدا به این قلم قسم خورد همان طوری كه به قمر قسم خورد كه #نور می دهد ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها * وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾[2] به قلم هم قسم خورد: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُون﴾؛[3] #قسم_به_قلم! قسم به تألیفات! قسم به كتابهای عالمان دین! این قسم خداست، این است كه جامعه را #زنده_و_پویا نگه می دارد.
🔹 امام صادق (سلام الله علیه) كه رئیس مذهب ماست فرمود اگر این دانشگاهی كه من می گویم داشتید، اگر این حوزه های علمیه ای كه من می گویم داشتید، خروجی اش اینها هستند كه من می گویم: «لَا یسْتَغْنِی أَهْلُ كُلِّ بَلَدٍ عَنْ ثَلَاثَةٍ یفْزَعُ إِلَیهِمْ فِی أَمْرِ دُنْیاهُمْ وَ آخِرَتِهِمْ فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛[4] فرمود خروجی حوزه ها باید مردانی باشند راه شناس, راه بین, راه رو كه ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾[5] در هر محلّی كه می رود مثل اینكه نور دارد حركت می كند. آن عالمی كه دیدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه او عالم نیست! آن دانشگاهی هم این چنین است! فرمود سه اصل، سه چیز، سه عنصر و سه طایفه است كه هیچ كشوری از آنها بی نیاز نیست « فَإِنْ عَدِمُوا ذَلِكَ كَانُوا هَمَجا»؛ آنها چه کسانی هستند؟ «فَقِیهٍ عَالِمٍ وَرَعٍ وَ أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاع وَ طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة»؛ فرمود خروجی حوزه و دانشگاه باید اینها باشد؛ فقاهت باشد, پرهیزگاری باشد, وارستگی باشد, حقیقت گویی باشد, حقیقت یابی باشد که انسان با سیره و سنّت او متدین بشود این برای حوزه. بخش های بهداشت و درمان و تأمین #سلامت_جامعه باید طوری باشد كه انسان به حرف این طبیب اطمینان داشته باشد، این طبیب بین خود و خدای خود چیزی كه نمی داند نسخه بنویسد. اگر ـ خدای ناكرده ـ طبیبی تشخیص نداده، نسخه نوشت تمام خسارت های آن بیمار را شرعاً ضامن است و اگر چشمش پاك نبود, دستش پاك نبود, گوش او پاك نبود، رومیزی و زیرمیزی برای او تفاوت داشت، این طبیبِ بصیرِ ثقه نیست؛ این خروجی دانشگاه و حوزه های علمیه امام صادق نیست. فرمود: «طَبِیبٍ بَصِیرٍ ثِقَة». سوم: «أَمِیرٍ خَیرٍ مُطَاع»؛ ارتش خوب, نظامی خوب, سپاه خوب, بسیجی خوب, مردم متدین و فداكار خوب كه به كسی حمله نكنند؛ ولی حمله هیچ كسی را هم تحمّل نكنند.
[1] . منیة المرید، ص350.
[2] . سوره شمس، آیات1 و 2.
[3] . سوره قلم، آیه1.
[4] . تحف العقول، النص، ص321.
[5] . سوره انعام، آیه122.
#روز_قلم
#وظیفه_حوزه_و_دانشگاه
#عامل_پویایی_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/29
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
31.24M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 قلم
#کلیپ
🔹 انسان اگر انسان راستین است، #خلیفه خداست و خلیفه او اوصاف «مستخلف عنه» را دارد و «مستخلف عنه» او عالمانه جهان را اداره می کند. قرآن کریم #مجاری_علم را به ما داد و آموخت؛ هم سمع و بصر را به ما داد و هم قلب و هوش را به ما عطا کرد به إذن خدا، تا عالم و محقق شویم و این را #نردبان قرار دهیم برای عقل. قرآن کریم که ما را به علم و کتاب دعوت می کند و به #قلم سوگند یاد می کند و به مکتوبات قلم داران قسم یاد می کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾،[1] دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛[2] یعنی #قلم باید مثل قمر #نور بدهد، کتاب باید مثل شمس #فروغ داشته باشد. این #طلیعه_کار است، قدم اول است که انسان به نوشتن و گفتن صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است.
[1]. سوره قلم، آیه1.
[2]. سوره شمس، آیه1 ـ 3.
#آپارات:
https://www.aparat.com/v/ceo7I
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا
تاریخ: 1396/04/10
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_057 ay sss.mp3
3.28M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 57
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_057p2.pdf
168.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 57
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_022 ads ss.mp3
7.48M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1390/08/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_22p2.pdf
201.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 22
تاریخ: 1390/08/21
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
علم الادیان.mp3
4.68M
💠 روز بیست و پنجم ماه #ذی_القعده 1442
🔹 علم الادیان
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 علم الادیان
🔹 امروز هم که 25 ذیقعده است «#دحو_الارض است از پُر برکت ترین روزهای ایام سال است و شاید بعضی از شما حوزویان و دانشگاهیان هم صائم باشید که این روزه برای همه شما ـ ان شاء الله ـ پُر برکت باشد!
🔹 آنچه در جمع شما عزیزانی که به رشته های متنوع علوم اشتغال دارید و قابل طرح است این است که گرچه علوم را گاهی به صورت تجریدی و تجربی از یک سو و تجربی و ریاضی و انسانی و مانند آن از سوی دیگر و به «علم الابدان و علم الادیان» تقسیم کردند از سوی سوم; ولی جامع همه آنها #هدفمند بودن علم و عالم است که همه ما را میتواند در کنار هم جمع بکند یعنی حوزه و دانشگاه را آن هدفمند بودن می تواند جمع بکند.
🔹 حدیث معروفی از وجود مبارک پیامبر اسلام (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است که «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان»[1] علم دو قسم است: بعضی از علوم مربوط به بدن انسانهاست; نظیر طبّ و سایر علوم وابسته به آن، برخی از علوم مربوط به دین است نه بدن، نظیر فقه و تفسیر و کلام و امثال اینها، اما بزرگان اهل معرفت همین حدیث را به سبک دیگر معنا میکنند، آنها علم را با موضوع ارزیابی نمی کنند، علم را با هدف ارزیابی می کنند، آنها می گویند اینکه حضرت فرمود: «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» منظور علم بدن طب نیست و منظور علم دین تفسیر و فقه نیست. آن کسی که فقه و تفسیر می خواند و می نویسد برای اینکه به دنیا برسد او #علم_الابدان دارد، آن طبیبی که می کوشد مشکل جامعه را حل کند او #علم_الأدیان دارد، این نگاه کجا، آن نگاه کجا! همین حدیث است، همین جمله است، کسی درس فقه می خواند برای #فقه_فروشی, تفسیر میخواند برای #تفسیر_فروشی, این «علم الابدان» دارد. یک وقت است نه، درس علم طب خوانده که مشکلات جبهه را حل کند، مجروحان جبهه را درمان کند او «علم الادیان» دارد، پس همین حدیث، همین جمله وقتی به دست یک انسان #سطحی_نگر بدهید می گوید این علم به لحاظ موضوع تقسیم می شود موضوع یا بدن یا دین است وقتی به دست یک اهل حقیقت دادید می بینید این علم این حدیث را برابر #هدف باید تقسیم کرد نه برابر موضوع، اگر هدف #نشر_معارف_الهی باشد، #خدمت_به_جامعه باشد، علم دین است. اگر هدف تأمین معیشت خود باشد و کیف و جیب خودش باشد علم بدن است، پس «الْعِلْمُ عِلْمَانِ عِلْمُ الْأَدْیانِ وَ عِلْمُ الْأَبْدَان» اگر منظور علم ادیان #هدفمند بودن است این میتواند همه ما را جمع بکند؛ یعنی موضوع و محمول معیار نیست, #هدفمند_بودن است; ممکن است کسی ادبیات بخواند و غرض آن این باشد که قرآن را بهتر بفهمد و بهتر معنا کند, یک وقت است طب می خواند یا داروسازی می خواند که به جامعه انسانی و اسلامی خدمت بکند, یک وقت است فقه و اصول می خواند که به جامعه اسلامی و الهی خدمت بکند, همه اینها دارای #علم_الادیان هستند و این می تواند حوزه و دانشگاه را با هم جمع بکند.
[1]. كنز الفوائد، (کراجکی), ج2، ص107؛ بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج1، ص220.
#روز_دحو_الارض
#علم_نافع
#خدمت_به_جامعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/09/15
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_058 ay sss.mp3
3.74M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 58
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_058p2.pdf
177.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 58
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
noor_023 ads ss.mp3
8.13M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #نور
🔹 جلسه: 23
تاریخ: 1390/08/22
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross