anbiya_028 ads ss.mp3
6.08M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1389/08/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_028p2.pdf
168.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 28
تاریخ: 1389/08/05
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 آبشار توبه
🔹 در سوره مباركه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾؛[1] اگر كسی ـ معاذ الله ـ بیراهه رفت گناهی را كسب كرد، به یك اخلاق بد عادت كرد؛ به دروغ, به خیانت, به حرام, به اعتیاد ـ معاذ الله ـ عادت كرد، این را كسب كرد؛ قبلاً كه نداشت این صفت را بعد كسب كرد، این خُلق را كسب كرد، وقتی كه به دنیا آمد كه این خُلق را نداشت، این صفت را كه نداشت؛ الآن كه این صفت را كسب كرد خود این كاسب در اختیار این مكسوب است، به هر سَمتی كه این صفت بخواهد ببرد او می رود، چون #عادت كرد. اگر ـ خدای ناكرده ـ به حرام عادت كرده به گناه عادت كرده، چشم او, گوش او, زبان او در اختیار مكسوب است.
🔹 در سوره «نساء» می فرماید: ﴿لِلرِّجَالِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَلِلنِّسَاءِ نَصِیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ﴾[2] كاسب اختیار دارد و مال در اختیار كاسب است؛ ولی اگر ـ خدای ناكرده ـ صفت بدی را كسب كرد، این كاسب در اختیار مكسوب است كه فرمود: ﴿لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُم مَا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ﴾.
🔹 مرحوم ابن بابویه قمی (رضوان الله علیه) در كتاب شریف توحید از وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) نقل می كند که كسی به حضرت عرض كرد چرا من نمی توانم #نماز_شب بخوانم؟ گاهی شب های بهار كوتاه است؛ اما شب های زمستان كه خیلی طولانی است، آدم از خواب خسته می شود! عرض كرد چرا؟ فرمود: «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك»[3] این گناهِ روز، دست و پایت را بست، «قَیدَتْكَ ذُنُوبُك».
🔹 بنابراین ما دو نحو كسب داریم: كسبی كه كاسب مسلّط است و كسبی كه آن مكسوب مسلّط بر این كاسب است و اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك كسب حرامی داشت؛ یعنی به وصف بدی عادت كرد راه برای توبه باز است. توبه را میگویند #آب_توبه، نه یعنی نزد یك روحانی بروید یك استكان آب دم بزند بخورید؛ خود توبه, آب است! «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه»[4] این #آبشار است، آبِ توبه یعنی همین! «تُبت الیك» این آبشار است، نه اینكه برویم نزد كسی یك لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم، آنها هم یك عادت است و بد نیست؛ اما رو به قبله بودن و #آب_توبه و اینها نیست، خود «أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیه» این آبشار است و انسان را پاك می كند، خدایا آمدم! لازم نیست حرف بزنی, لازم نیست بگوید #استغفر_الله، با یك اراده جدّی تخلّل ناپذیر بگوید خدایا آمدم؛ این می شود پاک، می شود آبشار. پس این طور نیست كه اگر كسی ـ خدای ناكرده ـ یك صفت بدی كسب كرد نتواند نجات پیدا كند این طور نیست.
[1] . سوره نور، آیه11.
[2] . سوره نساء، آیه32.
[3] . التوحید (للصدوق)، ص97.
[4] . المحاسن، ج1، ص53.
#نماز_شب
#عادت
#کسب
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/04/22
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_143 ay ss.mp3
3.36M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 143
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_143p2.pdf
178.7K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 143
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_029 ads ss.mp3
6.71M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1389/08/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_029p2.pdf
177.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 29
تاریخ: 1389/08/08
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 فیض توحیدی
🔹 ما هر چه فیض میبریم #مهمان_توحید هستیم تردیدی در این نیست، نه تنها خود ما نظام ما، جامعه ما، کشور ما، انتخابات ما، همه موارد همین طور است به دعا و استجابت دعا و #عنایت_الهی نیازمند هستیم و همه ما می خواهیم که دعای ما مستجاب بشود این یک چیز خوبی است! چون «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء»[1] این «لا یمْلِكُ إلاّ الدُّعاء» از آن استثنایی است که «مستثنی منه» را تأکید می کند.
🔹 این قدر حوادث زیاد است که انسان پیش بینی نم یکند، فرمود راه حل این است کلید این است. در روایات است که ما تعجب می کنیم دست کسی کلید است و حال این که اظهار فقر می کند! این همه مخاذن پُر از گنج، و کلید هم دست شما، آه و ناله می کنید برای چه؟! ما کلید را نمی شناسیم این #مفتاح را نمی شناسیم. اگر در و دیوار این حرم را می بوسیم برای این حرف هاست، این حرف ها کجا پیدا می شود؟! این حرف ها که در درس و بحث و کتاب و مانند آن نوشته نیست فرمود کلید دست شما است! خدا غریق رحمت کند این بزرگان را! چه مرحوم شیخ مفید چه مرحوم شیخ صدوق چه مرحوم شیخ طوسی! اینها آن شیرین ترین و لطیف ترین روایات را ـ گرچه همه آنها شیرین و لطیف است ـ در این أمالی انتخاب می کردند در جلسات خصوصی برای دوستان و اصحابشان روایت ها را با سند می خواندند و این شده أمالی. در این أمالی مجلس سی و سوم صفحه274 مرحوم شیخ مفید دارد «عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیاثٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (علیهما آلاف التحیة و الثناء) إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَلَّا یسْأَلَ اللَّهَ شَیئاً إِلَّا أَعْطَاه». این نه #امامت است که ما بگوییم به ما نمی رسد، نه #عصمت می خواهد که بگوییم ما نداریم، این فقط #ناله می خواهد، این «وَ سِلَاحُهُ الْبُكَاء»[2] همین است، بله بعضی از مقام ها است که خلیل حق گفت: «خلیل من همه بت های آزری بشکست»[3] وجود مبارک ابراهیم خلیل دید امامت یک چیز بسیار خوبی است: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِماما قالَ وَ مِنْ ذُرِّیتی﴾[4] یک سِمَت خوبی است به ذرّیه من بده، فرمود ما این را به هر کسی نمی دهیم!
🔹 اما از این مقام که بگذریم یعنی امامت و مقامات را که بگذریم این #استجابت_ دعا برای مؤمنین هم هست، این چیزی نیست که در آن عصمت شرط باشد امامت شرط باشد نبوت شرط باشد حالا یا همیشه «مستجاب الدعوة» است یا در یک مقطع خاصی که قلب او شکسته است #مستجاب_الدعوة است. اینجا وجود مبارک امام صادق فرمود: «إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَلَّا یسْأَلَ اللَّهَ شَیئاً إِلَّا أَعْطَاه فَلْییأَسْ مِنَ النَّاسِ كُلِّهِم» از همه ناامید باشند یک «لا اله الا الله» می خواهد! یک وقت به خودش، به قدرت خودش، به موجودی خودش، به اعتبار بانک خودش، به حیثیت خودش، به سوابق خودش به اینها هیچ نگاه نکند «صفر الید»! یک وقت است که خودش را می بیند، قدرت خودش را می بیند، قوم و خویش خودش را می بیند، می گوید اینها هم هست، طبیب هم سفارش کردیم، تخت هم گرفتیم، همه را هم نگاه می کند ضمناً یک «یا الله» هم میگوید این دعا بعید است که مستجاب بشود؛ اما آن کسی که هیچ احدی را اعتنا نمی کند و نگاه نمی کند، ادب دارد اما میگوید کاری از آنها ساخته نیست فقط از خدا ساخته است «إلا و لابد» این دعا مستجاب می شود. این توحید چه عظمت و چه برکتی دارد! بعد فرمود: «فَحَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» حالا بروید بررسی کنید ببینید در قلب شما چه کسی است؟ مگر شما نمی خواهید «مستجاب الدعوة» بشوید؟! بروید در یک گوشه #حساب بکنید. می گوید این دعایی که می کنید می گویید خدای بعلاوه اینها یا اینهای بعلاوه خدا یا «خدا، خدا، خدا»؟! خدا حفظ کند #حضرت_آیت_الله_حسن_زاده را! فرمود چرا خدا خدا نمی کنی؟!
به مجاز این سخن نمی گویم ٭٭٭ به حقیقت نگفته ای الله[5]
چرا خدا خدا نمی کنی؟! در آن غزل دارد چرا به سر و سینه ات نمی زنی؟! چرا خدا خدا نمی کنی؟!
[1]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص850.
[2]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج2، ص850.
[3]. دیوان سعدی، غزل40؛ «دگر به روی کسم دیده بر نمیباشد ٭٭٭ خلیل من همه بتهای آزری بشکست».
[4]. سوره بقره، آیه124.
[5]. دیوان علامه حسن زاده آملی.
#استجابت_دعا
#توحید
#مفتاح
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 528
تاریخ: 1398/11/3
🆔 @a_javadiamoli_esra
khoms_144 ay ss.mp3
4.37M
💠 صوت درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 144
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
khoms_144p2.pdf
184.6K
💠 متن درس خارج فقه #خمس
🔹 جلسه : 144
تاریخ تدریس: 1372 الی 1374
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_030 ads ss.mp3
6.91M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1389/08/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
anbiya_030p2.pdf
207.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انبیاء
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1389/08/09
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_doross
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مراسم بزرگداشت #اربعین ارتحال حضرت #آیت_الله_حسن_زاده_آملی از طرف حضرت آیت الله العظمى جوادی آملی (حفظه الله) در شهر قم برگزار می گردد.
▫️ زمان: پنج شنبه ششم آبان ماه
▫️ مکان: قم، حرم مطهّر حضرت معصومه (س)، مسجد اعظم
▫️ قاری: استاد خورشیدی
▫️ شعر خوانی: حاج علی انسانی
▫️ سخنران: حضرت آیت الله رضا استادی
🌐 پخش مستقیم مراسم:
https://el.esra.ir/ch/darseaakhlaghostadm.javadi
http://tv.esra.ir
https://www.instagram.com/a_javadiamoli_esra
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 @a_javadiamoli_esra
هدایت شده از کانال رسمی وابسته به آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 توحید ناب
🔹 کتاب صافی مرحوم فیض را كه نگاه می كنید وقتی به ﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾[1] می رسید می بینید ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ را همین طور عادی معنا می كند، به آیه هفت و هشت «مجادله» می رسید ﴿مَا یكُونُ مِن نَجْوَی ثَلاَثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ﴾[2] او را همین طور عادی تفسیر می كند، چطور ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ شده كفر و «رابع ثلاثه» شده توحید ناب؟! «از شافعی نپرسید امثال این مسائل»،[3] این عرفا می گویند این یعنی چه؟ چطور شد؟ ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ شده كفر محض، «رابع ثلاثه» شده #توحید_ناب! این چه چیزی است؟ بیش از آن مقداری كه یك فقیه و اصولی از قاعده فراق و تجاوز و استصحاب درآورد، این عرفا حرف دارند كه «رابع ثلاثه» یعنی چه كه #توحید_ناب است، ﴿ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾ چیست كه كفر است؟! ﴿لَقَدْ كَفَرَ الَّذِینَ قَالُوا إِنَّ اللّهَ ثَالِثُ ثَلاَثَةٍ﴾، اما ﴿مَا یكُونُ مِن نَجْوَی ثَلاَثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلاَ خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ﴾ او اصلاً در عدد در نمی آید، رقم پذیر نیست. ما همان طوری كه واحد لا بالعدد داریم، ثانی لا بالعدد داریم، ثالث لا بالعدد داریم، رابع لا بالعدد داریم، این در عین حال كه به ثانی واحد است ـ نه ثانی اثنین ـ او با هر كسی هست، ولی شما بخواهید بشمارید بیش از یك نفر كسی در اتاق نیست. دو نفر كه هستند او ثالث اثنین است، نه ثالث ثلاثه! او در رقم نمی آید، او در انگشت اشاره نمی آید، او اشاره را فرو گرفته و فرو برده، مُشیر را فرو گرفته و فرو برده، مشارع الیه را فرو گرفته، به چه كسی اشاره بكند؟ به چه چیزی اشاره بكند؟ بگوید او، او تحت اشاره شما در نمیآید تا بشود رابع اربعه، شما هر چی بشمارید سه نفر هستند، یعنی سه نفرند، هر چه جان بكنی سه نفرند. چهار نفری كه هستند، هر چه بشماری چهار نفرند؛ ولی او خامس اربعه است، نه خامس خمسه! خب چطور شد كه دفعتاً رابع ثلاثه شده #توحید_ناب؟ این را #ابن_عربی می خواهد. اینكه از بالای دار می گوید «از شافعی نپرسید امثال این مسائل» همین است.
🔹 یك وقت است كسی شیادانه می گوید «انا الحق»، خب آن چهارتا حكم یعنی چهارتا حكم فقهی دارد: نجاست دارد، ارتداد دارد، زنش طلاق دارد و میراثش فلان است، اما اگر#حارثة_بن_زید این حرف را زد چه؟ شما كه گفتید #قرب_نوافل داریم، فریقین هم نقل كردند که به طریق حَسَن، به طریق صحیح و به طریق موثق نقل شده كه «لِسَانَهُ الَّذِی یتَكَلَّمُ بِهِ»،[4] اگر با سه طریق شیعه و سنی نقل كردند، حالا اویس قرن گفت «أنا»، این كه مولوی می گوید:
الحق تو نگفتی و دم باده او گفت ٭٭٭ ای خواجه منصور تو بر دار چرایی[5]
آخر تو را چرا دار زدند؟ خدا حق ندارد بگوید «أنا الحق»؟ خود ابن عربی از فقها قدردانی می كند؛ من حق شناسی می كنم كه اینها این علم را تحریم كردند، برای اینكه مگر این علم را می شود همه جا گفت؟! منتها گفت اینها افراط نكنند، بالاخره یك راه بازی داشته باشد. در فتوحات از فقها حق شناسی می كند، چه اینكه همه حكمای ما گفتند. شما هم مستحضر باشید این درس را برای همه نمی شود گفت، این حرف را برای همه نمی شود گفت، ما وقتی كه فصوص شروع كردیم ورود ممنوع بود، حرام است، جدّی است! مگر می شود هر حرفی را برای هر كسی زد؟ ایشان در فتوحات حق شناسی میكند، قدردانی می كند و می گوید تعلیم این علم برای خیلی ها حرام است. خب آن كسی كه نتواند این حرف را بفهمد چطور شما می خواهید این حرف را یادش بدهید؟ حرف #مولوی این است كه خب تو را چرا دار زدند؟ مگر تو گفتی؟! آنكه گفت «لِسَانَهُ الَّذِی یتَكَلَّمُ بِهِ» او گفته «أنا»، مگر #قرب_نوافل را قبول ندارید؟ اگر #شیادانه بود كه آن چهار حكم فقهی بر آن بار بود، اگر #عارفانه بود چرا دار می زنید؟
یکی از پایین دار با او حرف می زند، یكی از بالای دار با او حرف می زند. می گوید:
حلّاج بر سر دار این نکته خوب سراید ٭٭٭ از شافعی نپرسید امثال این مسائل
یكی از پایین دار میگوید:
الحق تو نگفتی و دم باده او گفت ٭٭٭ ای خواجه منصور تو بر دار چرایی
تو را چرا دار زدند؟ این حرف ها حرام است. جدّاً تدریس این مسائل برای افرادی كه #جهاد_اوسط را پشت سر نگذاشتند و در وادی #جهاد_اكبر نرفتند و نتوانستند جمع سالم بكنند حرام است.
[1] ـ سورهٴ مائده، آیه73.
[2] ـ سورهٴ مجادله، آیه7.
[3]. دیوان حافظ، غزل307؛ «حلّاج بر سر دار این نکته خوب سراید ٭٭٭ از شافعی نپرسید امثال این مسائل».
[4]. الکافی(ط ـ اسلامی)، ج2، ص174.
[5]. مولوی، دیوان شمس، غزل شماره2643.
#اربعین_رحلت_آیت_الله_حسن_زاده_آملی
#قرب_نوافل
#جهاد_اکبر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در همایش بزرگداشت حضرت آیت الله حسن زاده آملی
تاریخ: 1390/03/18
🆔 @a_javadiamoli_esra