moharam85_07 s.mp3
9.65M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 7
▪️ تاریخ: 1385/11/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_07 p2.pdf
260.9K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 7
▪️ تاریخ: 1385/11/07
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
حق توحید.mp3
945.6K
💠 روز نوزدهم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ حق توحید
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 حق توحید
🔹 به ما گفتند که در هر جا زندگی می کنید توفیقی پیدا کن که خوبان جامعه دنبال شما راه بیفتند، نه شما از جهل مردم، از بی سوادی مردم و از عوامی مردم با گفتن قصه و افسانه و دستور و خواب عدّهای را به دنبال خود راه بیندازید، چون چنین اگر باشد هر دو گروه ـ خدای ناکرده ـ گرفتار جهنم می شوند. راه صحیح این است که انسان طوری زندگی کند که جز خدا نیندیشد.
🔹 سیدنا الاستاد مرحوم علامه طباطبایی را خدا غریق رحمت کند! ایشان در کتاب تفسیر قیم المیزان این فرمایش را دارند که مهم ترین حق پیش مردم حق حیات است؛ امّا اسلام آمده به مردم فهماند که مهم ترین حق، حق توحید است و نه حق حیات؛[1] انسان اگر یک زندگی داشته باشد: ﴿أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَل﴾،[2] این چه اثری دارد؟! اگر کسی موحّد نبود همین است، او حیات گیاهی دارد؛ یا دوران جوانی است که حیات او حیات گیاهی است و هنوز به حیات حیوانی نرسیده است، او خوش تغذیه می کند، خوش جامه در بَر می کند و خوش بالندگی دارد، همین سه کار را دارد: تغذیه، تَنویه و تولید. او در دوران جوانی این «نباتٌ بالفعل» و «حیوانٌ بالقوة» او هنوز حیوان نشده، این شخص یک درخت خوبی است؛ وقتی به مرحله ازدواج رسید، به مرحله عاطفه رسید، فرزند پیدا کرد، علاقه نسبت به زن و شوهر و علاقه پدر و فرزندی پیدا شد و عواطف و احساسات مطرح شد، این شخص «حیوانٌ بالفعل» و «انسانٌ بالقوه»، بعضی در همین حدّ چهل - پنجاه سال می مانند و می میرند؛ اما برخی ها به مقام انسانیت می رسند که با علم و عقل زندگی می کنند، این شخص «انسانٌ بالفعل» و «ملکٌ بالقوة» او فرشتهٴ «بالقوه» است، از این شخص بالاتر هم که با فرشته ها محشور می شوند.
[1] . المیزان فی تفسیر القرآن، ج2، ص71؛ «و قد أثبت القرآن أن أهم حقوق الإنسانیة هو التوحید و القوانین الدینیة المبنیة علیه كما أن عقلاء الاجتماع الإنسانی علی أن أهم حقوقها هو حق الحیاة تحت القوانین الحاكمة علی المجتمع الإنسانی التی تحفظ منافع الأفراد فی حیاتهم».
[2] . سوره اعراف، آیه179.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1395/08/27
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-07 ss.mp3
6.17M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1394/11/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 07- p2.pdf
247.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 7
تاریخ: 1394/11/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_08 s.mp3
9.29M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 8
▪️ تاریخ: 1385/11/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_08 p2.pdf
243.4K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 8
▪️ تاریخ: 1385/11/08
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
پیام جهانی.mp3
1M
💠 روز بیستم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ پیام جهانی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 پیام جهانی
▪️ [امام حسین سلام الله علیه] فرمود هر كه از خاندان و دامن پاك به دنیا آمده، مثل من فكر می كند. فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یأْبَیاللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ»؛[1] فرمود این بیگانه مرا مخیر كرده كه زیر بار ستم را امضا بكنم؛ خدا نمی پسندد، پیغمبر نمی پسندد، مؤمنان عالم نمی پسندند، زنان پاك نمی پسندند، مادران پاك نمی پسندند، همسران پاك نمی پسندند. حرف حرف جهانی است! سخن از عرب و عجم نیست! فرمود زنان پاك، مادران پاكدامن اجازه نمی دهند كسی زیر بار ظلم برود. نفرمود ما خاندان هاشمی زیر بار ظلم نمی رویم؛ حرف حرف جهانی است! شما اگر می بینید وجود مبارك علی اكبر افتاد، حضرت رفت او را بوسه داد، در كنار نعش علی اكبر آن غلام سیاه هم بود، حضرت قبلاً رفته بود او را هم بوسه داد.
یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید
این طور نبود كه پسرش علی اكبر را ببوسد و بالای سر غلام نرود.
یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید
▪️ بنابراین فرمود تنها من نیستم، هر كه از یك مادر پاك و از دامن پاك به دنیا آمده زیر بار ظلم نمی رود، این است كه امام فرمود: خون بر شمشیر پیروز است، محرم را زنده كنید، محرم اسلام را زنده نگه می دارد. محرم انقلاب را تأمین كرد! چهارتا راهپیمایی كار ایران را یكسره كرد، تاسوعا بود و عاشورا بود و اربعین بود و 28 صفر؛ این چهارتا راهپیمایی میلیونی كار را یكسره كرد. در محرم چرا این حرف ها را زد؟ برای اینكه مردم آزاده را تربیت كرد. فرمود هر كس از دامن پاك به دنیا آمده ستم را امضا نمی كند؛ البته او امام است امام مقام دیگری دارد؛ اما این وظیفه همه ماست. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾[2] را دارد پیاده می كند و پیاده هم كرد. آن ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾[3] را تا پایان هر خوفی كه پیش آمد ذات أقدس الهی برای او تأمین كرد و او را پیروز و سربلند به درآورد.
[1]. مثیر الأحزان، ص55.
[2]. سوره توبه، آیه33؛ سوره فتح، آیه28؛ سوره صف، آیه9.
[3]. سوره قصص، آیه21.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در شب تاسوعا
تاریخ: 1398/06/17
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan-08 ss.mp3
5.77M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1394/11/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Ad-dukhan 08- p2.pdf
221.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #دخان
🔹 جلسه: 8
تاریخ: 1394/11/19
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_09 s.mp3
10.11M
💠 صوتی #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1385/11/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
moharam85_09 p2.pdf
255.5K
💠 متن #سخنرانی_موضوعی
▪️ موضوع: مبانی قرآنی نهضت حسینی ـ جلسه 9
▪️ تاریخ: 1385/11/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
سالک الی الله.mp3
1.38M
💠 روز بیست و یکم ماه #محرم_الحرام 1441
▪️ سالک الی الله
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 سالک الی الله
▪️ ️بعضی از کارهاست که با عقل بشر هماهنگ درنمی آید. یک خطبه نورانی در نهج البلاغه است، حضرت وقتی اولیای الهی را تعریف می کند، می فرماید اینها طرزی زندگی می کنند که بشرهای عادی نسبت به اینها خیلی نظر مثبت ندارند؛ مثل اینکه ما در تعبیرهای عرفی می گوییم [فلانی] «قاطی کرد»؟ حضرت فرمود طوری این بزرگان در جامعه زندگی می کنند که مقام آنها در دسترس دیگران نیست، می گویند: «لَقَدْ خُولِطُوا»؛[1] اینها مخلوط کردند. «لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ اینها مخلوط نکردند، اینها سرگرم چیزی دیگر هستند. اگر یک سلسله کارهایی می کنند که به عقل شما هماهنگ درنمی آید، خودتان را باید درمان کنید!
▪️ وجود مبارک امام حسن مجتبیٰ چند بار کلّ اموالش را تقسیم کرد، در بعضی از موارد هم همه اموال را داد. اینها خیال می کنند که این اسراف است. مستحضر هستید اگر کسی در صراط نیست یا خودش صراط نیست، گاهی ممکن است «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّة».[2] اینکه می گویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»،[3] برای ماست که در راه نیستیم، گاهی در راه هستیم، گاهی در حاشیه راه و پیاده رو هستیم؛ اما آن که در صراط مستقیم است که به او نمیگویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا». همه حکما می گویند، اگر کسی خودش صراط مستقیم بود یا در صراط مستقیم بود از آن به بعد «خیر الامور اکثرها و اوفرها و اشدها و اعلاها»، نه «اوسطها»! اگر کسی در راه است، چرا کُند برود؟ چرا آرام آرام برود؟ چرا میانه رو باشد؟ هر چه تُندتر بهتر! لذا ﴿سَارِعُوا﴾،[4] مربوط به همین است.
▪️ در بخشهای قبل ما این فصول پنج گانه را گذراندیم که برای کسی که سالک «الی الله» است؛ اوّل معرفت، بعد هجرت، بعد سرعت، بعد سبقت، بعد امامت. به اینکه نمی گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، آرام تر! این هر چه تُندتر، بهتر! مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾. نه آن قدری که فقط سرعت داشته باشید، بلکه جلو بزنید! این آقا زاهد است، من می خواهم أزهد باشم. این عالم است، من می خواهم أعلم باشم. این عاقل است، می خواهم أعقل باشم. این عفیف است، می خواهم أعَف باشم. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾؛[5] یعنی ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾! اینجا مزاحم کسی نیست. میدان مسابقه هم به اندازه آسمان و زمین است، کسی معارض کسی نیست، آنجا اصلاً شیطنت راه ندارد. فرمود: ﴿سارِعُوا إِلى مَغْفِرَةٍ﴾، این ﴿سَابِقُوا﴾ برای چیست؟ اوّل سرعت است، تُند بروید! حالا کسی خوب است، خوب تر! اینجا که جای «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» نیست. «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» برای اینکه پرهیز از یمین و شمال باشد که «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»،[6] این «خیر الامور» است.
[1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه193.
[2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه16.
[3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج6، ص541.
[4]. سوره آلعمران، آیه133.
[5]. سوره بقره، آیه148؛ سوره مائده، آیه48.
[6]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج8، ص68.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 2
تاریخ: 1397/09/17
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa