8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 449
تاریخ: 1398/07/08
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 450 ss.mp3
4.74M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 450
تاریخ: 1398/07/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 450.pdf
141.3K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 450
تاریخ: 1398/07/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Insan - 06 ss.mp3
5.92M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/07/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Insan - 06 p2.pdf
216.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #انسان
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/07/09
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
موجود ابدی.mp3
1.63M
💠 روز سوم ماه #صفر 1441
▪️ موجود ابدی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 موجود ابدی
▪️ ️این ایام ـ اوایل ماه شریف صفرـ متعلق به وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) است. یكی از بیانات نورانی امام باقر(سلام الله علیه) این است كه «لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِكَ».[1] برای علم بركات فراوانی است، علم نافع هم اقسامی دارد؛ بهترین و مهم ترین قسم از اقسام علم نافع، معرفت نفس است، زیرا علوم دیگر فقط یك جهت را تأمین می كنند یعنی جهت نظر را تأمین می كنند؛ اما معرفت نفس كه انسان خود را بشناسد، هم بخش دانشی و عقل نظری را می شناسد كه چه می داند و چه نمی داند، هم آن بخش ارزشی و منشی و روشی خودش را می داند و می بیند كه چكار كرده و چكار نكرده است، پس این یك معرفت جامعی دارد هذا اولاً و این معرفتین او هم به علم شهودی است، نه به علم حصولی ثانیاً.
▪️ ️این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) كه فرمود «لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِكَ»[2] به دنبال همان آیه نورانی است كه ﴿سَنُریهِمْ آیاتِنا فِی اْلآفاقِ وَ فی أَنْفُسِهِمْ حَتّی یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ﴾،[3] آیات آفاقی این است كه انسان نظم جهان خارج و آسمان و زمین و نظام حاكم بر عالم را بررسی كند، این می شود آیات آفاقی؛ آیات انفسی این نیست كه فلسفه و كلام بخواند و ادله تجرّد نفس را بررسی كند که نفس به چند دلیل مجرد است این در حقیقت سیر آفاقی است نه انفسی.
▪️ ️این بیان نورانی امام باقر (سلام الله علیه) كه فرمود «لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِكَ»[4] این است كه انسان خودش را گم نكند. استدلال قرآن كریم هم در سورهٴ مباركهٴ «حشر» این نیست كه اینها چون حالا این علم را ندارند، فرمود اینها خودشان را فراموش كردند: ﴿لا تَكُونُوا كَالَّذینَ نَسُوا اللّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ﴾؛[5] انسان ها خودشان را گم كردند. ممكن است كه با براهین كلامی و فلسفی چندتا برهان اقامه كنند كه نفس مجرد است، ولی خودش را گم كرده، چون این به دنبال «هو» است نه به دنبال «أنا». این به دنبال «او» است نه به دنبال «من»! اینها همه علم حصولی است همه غائب است همه كلی است.
▪️ ️بنابراین فرمود اینها مشكلشان این است كه خودشان را فراموش كردند، پس اگر كسی به یاد خودش باشد و اهل محاسبه باشد، هم بخش بود و نبود را می یابد حضوراً، هم بخش باید و نباید را می یابد حضوراً و هر كاری هم بكند این نفس طیب و طاهر را ذات اقدس الهی طوری آفرید كه نه رومیزی قبول می كند و نه زیرمیزی، نفس لوامه این است! مگر می شود با رشوه او را حل كرد؟! مگر می شود با توجیه او را حل كرد؟! ﴿بَلِ اْلإِنْسانُ عَلى نَفْسِهِ بَصیرَةٌ ٭ وَ لَوْ أَلْقى مَعاذیرَهُ﴾،[6] این نفس لوامه است! این رشوه پذیر نیست! آدم را سرزنش می كند. اگر ما او را خفه نكنیم و حرف او را گوش بدهیم مرتب از درون نیش می زند که چرا این كار را كردی؟! فوراً آدم توبه می كند و راحت می شود، همین كه توبه كرد سبك می شود. این بیان نورانی كه فرمود هیچ علمی مثل این نیست، برای اینكه باعث می شود كه انسان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»،[7]خدا را می شناسد، آینده اش را می شناسد، ابدیتش را می شناسد و آنقدر بلند نظر است كه اصلاً كل این دنیا برای او «كحلقة فی فلات» است، چون خودش را ابدی می بیند.
[1] . تحف العقول، ص286.
[2] . تحف العقول، ص286.
[3] . سوره فصلت، آیه53.
[4] . تحف العقول، ص286.
[5] . سوره حشر، آیه19.
[6] . سوره القیامه، آیات14-15.
[7] . عوالی اللئالی، ج4، ص102.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه خیارات جلسه 422
تاریخ: 1391/09/29
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa