nekah 483.pdf
186.8K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 483
تاریخ: 1398/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Abasa - 06 ss.mp3
5.36M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عبس
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Abasa- 06 p2-.pdf
266.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عبس
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
طیران آدمیت.mp3
2.38M
💠 روز دوازدهم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 طیران آدمیت
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 طَیَران آدمیت
🔹 یك وقت كه هواپیما اختراع شد، این شعر جناب شیخ مصلح الدین سعدی شیرازی نوشته شد كه طیران مرغ دیدی تو تلاش و كوشش ات بیشتر باشد، به در بیا تا طیران آدمیت را ببینی؛ عكس این هواپیما را كشیدند گفتند روزی مرغ پرواز می كرد امروز انسان پر می كشد، تو از پایبند غفلت كه به در بیایی طیران آدمیت را می بینی. این نگاه یك نگاه متحجرانه، حسگرایانه و تجربه زده است، جناب سعدی كه شاگرد قرآن و عترت است اگر گفت طیران آدمیت را ببین، این جعفر طیار را می خواست، نه این هواپیمایی كه همین هواپیما به مراتب از هر مار و عقربی بدتر شد و جریان ویتنام را به آن صورت درآورد یا جریان های دیگر را به آن صورت درآورد، اینكه به چاه رفتن انسانیت است، اینكه طیران نیست! طیران آدمیت جای دیگر است، «تو ز پای بند شهوت به در آی تا ببینی طیران آدمیت»،[1] این طیران نیست. اینكه كسی سوار یك وسیله تندرو بشود فضا را تسخیر كند، از غرب حركت بكند به دورترین نقطه شرق برسد و بمب اتم بریزد و عده ای را یكجا خاكستر بكند اینكه حیوانیت محض است، اینكه طیران آدمیت نیست. پس هواپیما اختراع كردن طیران آدمیت نشد، آن چیز دیگر است، این مطلب اول.
🔹 مطلب دوم این است كه خب پس طیران آدمیت چیست؟ طیران آدمیت را وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) تبیین كرده، در نامهای كه برای دربار اموی نوشت فرمود خودستایی چیز بسیار بدی است،[2] ما در اسلام موظف به خودستانی هستیم، نه خود ستایی! خود را بگیریم و مهار كنیم و سر جایش بنشانیم، نه خود را بستاییم! آنكه خود ستایی كرد، گرفتار غرور و جاه طلبی شد و سرانجام هم به دام می افتد. آنكه خود ستانی كرد، خود را گرفت و مالك خود شد، بیجا حرف نزد، بیجا امضا نكرد، بیجا پولی را نگرفت، باند بازی نكرد، خود را ستاند و گرفت این به مقام می رسد. در نامه وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) فرمود خودستایی در اسلام مذمت شده و اگر نهی نشده بود من بخشی از فضائل خانواده خود را ذكر می كردم تا دربار اموی بفهمد كه ما چه كسی هستیم. فرمود خیلی ها به جبهه می روند و كشته می شوند، اما ما وقتی كشته دادیم می شود سید الشهداء، عموی من حمزه این است؛ خیلی ها به جبهه می روند جانباز می شوند و اعضایشان را از دست می دهند، ولی ما وقتی جانباز دادیم طیران می كند، برادرم جعفر دو تا دستش را در جبهه داد خدا به او دو تا بال داد كه «یطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِی الْجَنَّةِ»[3] این می شود جعفر طیار، جعفر طیار كجا جعفر طرار كجا! این هم مطلب دوم.
🔹 مطلب سوم آن است كه هر كدام از ما یك چند روزی روی كاریم، اگر مشكل سیاسی پیش نیاید، مشكل اجتماعی پیش نیاید، مشكل مرگ پیش نیاید، مشكل مرض پیش نیاید، مشكل های اخلاقی پیش نیاید، مشكل های باند بازی پیش نیاید هر كدام ما حداكثر سی سال روی كاریم، در حالی كه بسیاری از این مشكلات در راه است. كسی دیروز روی كار بود امروز روی كار نیست، كسی امروز روی كار است دیروز روی كار نبود. خدا رحمت كند مرحوم فردوسی را این جریان رستم و شكست رستم و جریان رخش و به غارت بردن آن اسبش به نام رخش و بعد بیدار شدن رستم و فهمیدن كه رخش را دیگری برده است و زین بی رخش ماند این رستم آن زین بی رخش را روی دوش گرفت گفت:
چنین است رسم سرای درشت گهی پشت به زین و گهی زین به پشت[4]
برای همه شما هست، حالا چند روزی روی كارید مواظب باشید درست كار كنید، به جانتان، به حیثیتتان، به آبرویتان و به آخرتتان رحم بكنید.
[1]. دیوان سعدی، غزل18.
[2]. نهج البلاغه, نامه28.
[3]. کتاب سلیم بن قیس، ج2، ص567.
[4]. شاهنامه فردوسی، سهراب.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1386/04/21
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura-24ms ss.mp3
5.97M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1394/07/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
shura 24- p2.pdf
261.2K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #شوری
🔹 جلسه: 24
تاریخ: 1394/07/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #عبس
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
06 Kholas Abas.mp3
1.24M
💠 خلاصه درس تفسیر سوره مبارکه #عبس
🔹 جلسه : 6
تاریخ: 1398/09/17
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 484
تاریخ: 1398/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Kholase nekah 484.mp3
1.84M
💠 خلاصه درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 484
تاریخ: 1398/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah - 484 ss.mp3
7.3M
💠 صوت درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 484
تاریخ: 1398/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
nekah 484.pdf
198.3K
💠 متن درس خارج فقه #نکاح
🔹 جلسه : 484
تاریخ: 1398/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Abasa - 07 ss.mp3
5.16M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #عبس
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1398/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
Abasa- 07 p2.pdf
197.1K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #عبس
🔹 جلسه : 7
تاریخ: 1398/09/18
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
تعهّد فرهنگی.mp3
1.38M
💠 روز سیزدهم ماه #ربیع_الثانی 1441
🔹 تعهّد فرهنگی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 تعهّد فرهنگی
🔹 نَفْر و حرکت و کوچ کردن لازم است: ﴿فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ﴾،[1] تا تفقّه کنند. اين تفقّه که کلمه نوراني و جامع سوره مبارکه «توبه» است، در بيان قرآن متحرّک و ناطق، يعني اهل بيت (عَلَيْهِم السَّلام) آمده است. حوزه وقتي زنده است که از محدوده تنگ و مداربسته فقه و اصول بگذرد. وجود مبارک پيغمبر فرمود: «إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آيَةٌ مُحْكَمَةٌ أَوْ فَرِيضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَة»،[2] ما گفتيم آيه محکمه فقه و اصول، فريضه عادله فقه و اصول، سنت قائمه فقه و اصول، اين از مشکلات ما هم هست که اگر چهار نقد درباره توحيد بود، درباره امامت بود، درباره عصمت بود، مي مانيم! پس بايد آيه محکمه داشته باشيم، فريضه عادله داشته باشيم، فلسفه و کلام داشته باشيم، اخلاق داشته باشيم، تفسير داشته باشيم، تا بشود آيه محکمه، تا بشود فريضه عادله، تا بشود سنت قائمه.
🔹 مسئوليت اصيل جامعه روحانيت آن انقلاب فرهنگي است، مسئله ﴿يُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ يک تعبير است، که ذکر شده، فرمود: «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَي أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ يَتَعَلَّمُوا حَتَّي أَخَذَ عَلَي أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ يُعَلِّمُوا»،[3] اگر بر جاهلان تعلُّم واجب است، بر عالمان تعليم واجب است، اين تعهّد فرهنگي است. دو تعهّد هم در همان خطبه شقشقيه وجود مبارک حضرت امير است که عالمان دين فقيهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِيَّةٍ﴾، بايد مواظب باشند که مشکل فقر در جامعه رخت بربندد، يک؛ ستم در جامعه رخت بر بندد، دو؛ «مَا أَخَذَ اللَّهُ مِنْ أَوْلِيَاءِ الْأَمْرِ مِنْ أَنْ لَا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ سَغَبِ مَظْلُوم»؛[4] اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْر» آنکه گفت عالِم ماندني است، گفته چرا ماندني است يا نگفته؟ معرفي کرده عالِم را ماندني را معرفي کرده يا نکرده؟ اگر اين دو حديثي که تعهد علمي گرفته شده که جامعه فقها و علما موظف هستند که جهل زدايي کنند و اگر اين دو عنصر محوري اقتصادي و سياسي که در خطبه شقشقيه آمده، اگر اينها نباشد، چه بقايي؟ چرا «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْر»؟ او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾،[5] اين تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده؟ در «الست» تعهّد سپرده يا جاي ديگر «لست ادري»! ولي تعهّد سپرده از علما تعهّد گرفته است: «مَا أَخَذَ اللَّهُ مِنْ أَوْلِيَاءِ الْأَمْرِ مِنْ أَنْ لَا يُقَارُّوا عَلَي كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ سَغَبِ مَظْلُوم»؛ بايد مواظب باشد، فقر را برطرف کند، ربا را برطرف کند، توليد را اضافه کند، توليد را اضافه کند، بيکاري را برطرف کند، اين وظيفه علماي دين است، جلوي ظلم و تحميل را، حرّيت و آزادگي را گرفتن، از همه اينها ممانعت کند، اين تعهّدي است که علما به خدا دادند.
[1]. سوره توبه، آيه122.
[2]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج1، ص32.
[3]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، حکمت478.
[4]. الأمالی(للطوسی)، ص374.
[5]. سوره إسراء، آيه34.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در مرکز فقهی ائمه اطهار
تاریخ: 1395/02/30
🆔eitaa.com/EsraTvEitaa