eitaa logo
کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
12.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
4.9هزار فایل
آخرین جلسات دروس و مباحث حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی (دام ظله) در قالب تصویر، صدا و متن بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء معاونت رسانه ارتباط با ادمین: @bonyad_esra_admin فهرست: https://eitaa.com/a_javadiamoli_doross/11098
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Al-Fajr -01 ss.mp3
6.5M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/11/23 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Fajr 01 p2.pdf
237.3K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فجر 🔹 جلسه : 1 تاریخ: 1398/11/23 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
احتیاط.mp3
2.72M
💠 روز هجدهم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 احتیاط #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 احتیاط 🔹 گاهی به ما می ‌گویند انسان یک دوست دارد و آن دین اوست، یک دوست دارد و آن عقل اوست که همه به عنوان حصر است. آن بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) که فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه‏»،[1] همین است. این بیان نورانی امام رضا که خبر را مقدم آورده و مبتدا را مؤخر برای افاده حصر است؛ فرمود انسان یک دوست دارد و آن فهم اوست. نفرمود: «عقل کل امرئ صدیقه»، عقل مبتداست و صدیق خبر است، بلکه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه». این طرز حرف زدن را اوّل از وجود مبارک حضرت امیر به یاد دارند. حضرت امیر هم به کمیل فرمود، کمیل! تو یک برادر داری و آن دین توست. نفرمود: «دینُک اخوک» مبتدا را مقدم نیاورد و خبر را مؤخر، بلکه فرمود: «أَخُوكَ‏ دِینُكَ»، این «أَخُوكَ» خبری است مقدم، «دین» مبتدا است و مؤخر. فرمود تو یک برادر داری و آن دین توست؛ حالا که یک برادر داری، دور این برادرت را دیوار بکش که هر کسی نیاید از او بگیرد! 🔹 اینکه می ‌گویند فلان شخص «محتاط» است، «زاهد» است، با «ورع» است و «احتیاط» کرده، یعنی دور دینش را «حائط» کشیده است. «حائط» یعنی دیوار. اگر یک کشاورز زحمت بکشد درخت بکارد، بارور بشود و دورش دیوار نکشد، تمام میوه ‌اش بیرون می‌ رود. فرمود: «تَأْخُذَ الْحَائِطَةَ لِدِینِك‏»؛ حالا که دین داری، ایمان داری، دور آن را «حائط» یعنی دیوار بکش که هر کسی نیاید تا هر چه دلش بخواهد از دین تو بگیرد و برود؛ لذا فرمود: «أَخُوكَ‏ دِینُكَ»، نه «دینک أخوک». «فَاحْتَطْ»؛ یعنی «خُذ الْحَائِطَةَ»، احتیاط کن! یعنی دور دین خود «حائط» بکش، نه اینکه دست خود را پنج ـ شش بار آب بکشی! اینکه احتیاط نیست! احتیاط کرد، این شخص محتاط است، یعنی دین خود را در وسط گذاشته، دورش را دیوار کشیده، هیچ کس نمی ‌تواند بیاید از دین او استفاده کند! [1]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص11. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Fosselat-15ms ss.mp3
6.2M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1394/01/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fosselat 15- p2.pdf
206.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فصلت 🔹 جلسه: 15 تاریخ: 1394/01/30 #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نقطه عطف تاریخ بشر.mp3
3.75M
💠 روز نوزدهم ماه #جمادی_الثانی 1441 🔹 نقطه عطف تاریخ بشر #حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نقطه عطف تاریخ بشر 🔹 آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، همه اندیشه علمی دارد كه میوه علمی اوست و هم انگیزه صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور مهدی موجود موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما زمین مرده را زنده می ‌كنیم، زمینه مرده را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد، بر هر فكر و اراده‌ ای که مصمم باشد مسلط است، هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند و دستور رسیده است، تسلیم محض ‌اند؛ حتی بزرگ ‌تر از انسان! مستحضرید که در سورهٴ «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را انسان كامل تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[2] تو را مرعوب نكند، این تسلیم محض می ‌شود و خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند، البته مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می ‌گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحول می ‌شود. 🔹 علم حصولی اگر از فطرت مدد نگیرد مشكلی را حل نمی ‌كند، به تعبیر سیدنا الاستاد ما همیشه به سراغ معلوم می ‌رویم ولی علم نصیب ما می ‌شود. اینكه از وجود مبارك امام باقر(سلام الله علیه) ـ به عنوان حدیث مرسل ـ نقل شده است كه هر چه را شما در ذهنتان ترسیم كرده‌اید، به حكیم می ‌گوید به متكلم می‌گوید به سایر اندیشمندان و خردورزان می ‌گوید «كل» نه كلما! «کُلَّ مَا مَیزْتُمُوهُ بِأَوْهَامِکُمْ فی أَدَقِّ مَعَانیهِ فَهُوَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مِثْلُکُمْ مَرْدُودٌ إِلَیکُمْ»[3] این یك سخن برهانی است! اگر یك كسی بگوید من با ذهن كار ندارم و با خارج كار دارم، خارج با او كار ندارد! این یك خیال خامی است كه تور به دست گرفته که علم نصیبش می ‌شود و خیال می ‌كند با معلوم سر و كار دارد؛ لذا می ‌بینید خیلی ها درس خوانده ‌اند ولی در مقام عمل دست و پایشان می ‌لرزد، چون از مفهوم كاری ساخته نیست! از علوم حوزه و دانشگاه كاری ساخته نیست! به آسانی یك انسانِ عالمِ خلاف می ‌كند، سرّش آن است كه دستش از معلوم كوتاه است و به علم چسبیده، می ‌گوید «بما انه عبرةٌ»، «مرآتٌ»، «حاكٍ عن الواقع و الخارج» غافل از اینكه در محدوده مفهوم دارد می ‌لولد، همه اینها به حمل اولی واقع و خارج و عین‌ اند، وگرنه همه اینها به حمل شایع صور ذهنی ‌اند و از صورت ذهنی كاری ساخته نیست. اینكه افرادی مثل شیخ اشراق و دیگران می ‌گویند ما تمام عمر را اگر به دنبال یك صاحب نظر و یك صاحب نفس بگردیم كم است و به جا است و گوشه ‌ای از آن حرف از مرحوم آقای قاضی نقل شده كه انسان نیمی از عمر را به دنبال یك صاحب نظر بگردد، همین است.