At-Tin -02 ss 28-12-1398.mp3
5.16M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #التین
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1398/12/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
At-Tin 02 p2.pdf
2.6M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #التین
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1398/12/28
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
امام حسين (علیه السلام) مظهر عدل و عقل.mp3
1.14M
💠 روز سوم ماه #شعبان 1441
🔸 امام حسين (علیه السلام) مظهر عدل و عقل
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 امام حسین (علیه السلام) مظهر عدل و عقل
🔸 این بیان چقدر بیان عالمانه و محقّقانه است! گرچه این حدیث را از جدّ بزرگوارشان نقل می کنند، فرمودند هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. حضرت فرمود که «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»،[1] خیلی ها اخیراً می گویند هدف وسیله را توجیه می کند! حضرت فرمود اگر مقصدی داری از راه صحیح باید وارد بشوی. کسی بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز به مقصد نمی رسد. هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند. بین هدف و وسیله تناسب ضروری برقرار است؛ از راه پاک به مقصد پاک، مقصد پاک راه پاک می طلبد. «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ»؛ بخواهد از راه حرام به مقصد برسد هرگز نمی برسد: «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»؛ زودتر از دیگران به چاه می افتد. این بیان بوسیدنی است!
🔸 حالا خیلی ها به این فکر افتادند گفتند هدف وسیله را توجیه می کند، هدف وسیله را توجیه می کند! حضرت تنها مسئله مبارزه آنها را نگفت، این معارف بلند را هم گفته است. ما اگر برای مظلومیت سیدالشهداء گریه می کنیم برای مظلومیت عقل و عدل است، وگرنه ما ملّت گریه نیستیم. نباید گفت چرا شیعه گریه می کند؟ شیعه برای اینکه عدل را از دست داد، عقل را از دست داد.
🔸 خدا مرحوم ابن بابویه قمی را غریق رحمتش کند! می گوید ما برای این می گرییم که عدل را از ما گرفتند، عقل را از ما گرفتند، عصمت را خاموش کردند برای اینکه اینها را به دست بیاوریم گریه می کنیم. در مجلسی در مدینه وجود مبارک حجت بالغه الهی حسین بن علی (سلام الله علیه) نشسته است، آن ابن ازرق که از ابن عباس مسئله سؤال می کند که حضرت جواب داد، او در کمال بی ادبی گفت آقا به تو چه؟ من که از تو سؤال نکردم! تازه ابن عباس دارد می گوید نه آقا اینها باسواد هستند.[2] این گریه ندارد؟! ما که اهل گریه بی جا نیستیم، ما میبینیم که عدل را دارند از ما می گیرند، عقل را از ما دارند می گیرند طهارت را دارند از ما می گیرند ما با اشک به دست می آوریم.
🔸 همین حسین بن علی (سلام الله علیه) که این حدیث بوسیدنی است، فرمود هیچ هدفی وسیله را توجیه نمی کند، هیچ ممکن نیست با بانک ربوی اقتصاد سالم بشود، با رشوه مال فراهم بشود، هیچ ممکن نیست! با حرام هرگز زندگی کسی پیش نمیرود، «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللَّهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِیءِ مَا یحْذَرُ»، (روحی لک الفداء)!
[1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص373.
[2] . التوحید (للصدوق)، ص80.
#هدف_وسیله
#عدل_و_عقل
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه جمعه جلسه 9
تاریخ: 1397/01/27
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-30ms ss.mp3
6.11M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1393/12/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-030 p2.pdf
2.15M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 30
تاریخ: 1393/12/12
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq -01 ss 29-12-1398.mp3
4.28M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1398/12/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 01 p2.pdf
1.92M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 1
تاریخ: 1398/12/29
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
▪️ پیام تسلیت آیتالله العظمی جوادی آملی در پی ارتحال آيت الله سيد جعفر كريمى
پایگاه اطلاع رسانی اسراء: آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت ارتحال عالم ربانى حضرت آيت الله حاج سيد جعفر كريمى پیام تسلیتی صادر فرمودند.
متن پیام معظم له به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله وانا اليه راجعون
ارتحال عالم ربانى فقيه والا مقام حضرت آية الله حاج سيد جعفر كريمى مايه تأسف شد. اين سانحه سنگين را به حوزه هاى علميّه و مراجع عظام تقليد و شاگردان آن عالم راحل تسليت و علو درجه آن مرحوم و صبر و اجر بازماندگان از خداى سبحان مسئلت مى شود.
جوادی آملی
1399/1/10
منبع:news.esra.ir
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
بیعت با خدا.mp3
1.97M
💠 روز چهارم ماه #شعبان 1441
🔸 بیعت با خدا
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 بیعت با خدا
🔸 طبق بیان نورانی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (علیه افضل صلوات المصلین) كه در نهج البلاغه آمده است در قیامت ارزش ها مشخص می شود «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ»؛[1] یعنی بعد از عرض بر خدا و بررسی حساب ها معلوم می شود كه چه كسی فقیر است و چه كسی غنی است، چه كسی سواره است و چه كسی پیاده، چه كسی جانباز است و چه كسی جانباز نیست، چه كسی امیر است و چه كسی اسیر.
«بسا امیر كه فردا اسیر خواهد شد ٭ ٭ ٭ بسا اسیر كه فردا امیر خواهد شد»
«بسا پیاده كه فردا سواره خواهد شد ٭ ٭ ٭ بسی سواره كه فردا پیاده میآید»[2]
🔸 امروز چه كسی سوار. است معیار نیست. عزیزانی كه اعضای خود را از دست داده اند مستحضر باشند كه
چرا دست یازم چرا پای كوبم ٭ ٭ ٭ مرا خواجه بی دست و پا میپذیرد[3]
دیگران گفتند چشم باز كنید تا ببینید، اهل دل گفتند چشم ببندید تا ببینید! بنابراین همه ما باید مستحضر باشیم آن كوثری كه ذات اقدس الهی به این عزیزان مرحمت كرده است از این كوثر تبرك بجوییم و این كوثر را گرامی بداریم. اگر بخواهیم دنیای ما تأمین باشد اینها را تكریم كنیم و اگر آخرت ما تأمین باشد اینها را تأمین كنیم، فرهنگ جانبازی را درست تشریح كنیم، ببینیم جان را باختیم، سر را باختیم یا خریدیم؟ چه كردیم؟!
🔸 من در یكی از سخنرانی ها گفته بودم مفقودالاثرها مشمول عنایت حق باشند! چندین سال قبل بود، شاید در حدود ده سال یا دوازده سال قبل بود. نامه ای از یك بسیجی آگاه از یكی از سنگرهای جبهه برای من آمد كه فلانی ما در اینجا به این عزیزان نمی گوییم مفقودالاثر، می گوییم مفقودالجسد! اینها اثرشان زنده است، ما اثر اینها را از دست ندادیم. آثار اینها كشور را حفظ كرده، جسد اینها را از دست دادیم. این یك بسیجی ساده از سنگر جبهه نامه ای نوشت كه شما در سخنرانی این چنین گفتید و ما بعد از آن در هیچ سخنرانی نگفتیم مفقودالاثر، همیشه مواظب بودیم كه بگوییم مفقودالجسد؛ آثار اینها محفوظ است. ذات اقدس الهی در قرآن كریم فرمود: ﴿نَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَ آثَارَهُمْ﴾؛[4] یعنی آثار اینها را ما حفظ می كنیم و اگر خدا بنویسد ﴿فی كِتَابٍ لا یضِلُّ رَبّی وَ لا ینْسی﴾[5] نه فراموش می كند نه گم می كند، بنابراین اثر عزیزان همیشه محفوظ است. باید یك نامی انتخاب كرد كه آن لباس به اندام زیبا و بلند این عزیزان رسا باشد، جانبازی كم است برای این عزیزان! باید به فكر یك فرهنگ و لغتی بود كه آن معنای بلند را و آن پیام الهی را به همراه داشته باشد.
🔸 به هر تقدیر انسان با دوست معامله می كند و چون دوست او را می پذیرد بنابراین چیزی كم ندارد، با خدا بیعت كرده است و معنای بیعت كردن یعنی بیع كردن و فروختن. اگر كسی جان و مالش را با خدا بیعت كرد و به خدا فروخت دیگر مالك جان و مالی نیست، می گوید خدایا این امانت هایی كه به ما دادهای سالم به تو برگردانده ایم. معنای سلامت امانت آن است كه ما به لطف تو در این امانت خیانت نكرده ایم، با این چشم گناه نكردیم، با این دست گناه نكردیم، این چشم و دست را سالم به تو برگرداندیم.
[1] . نهج البلاغه، حکمت452.
[2] . دیوان اشعار سعدی، قصیده23.
[3] . غزلی منتسب به مرحوم نشاط اصفهانی.
[4] . سوره یس، آیه12.
[5] . سوره طه، آیه52.
#فرهنگ_جانبازی
#نامه_بسیجی
#امانت_الهی
#جانبازان
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی در جمع جانبازان
تاریخ: 1375/07/24
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-31ms ss.mp3
7.35M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 31
تاریخ: 1393/12/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
ghafer-031 p2.pdf
2.78M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #غافر
🔹 جلسه: 31
تاریخ: 1393/12/16
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq -02 ss 01-01-1399.mp3
4.75M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
Al-Alaq 02 p2.pdf
2.05M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #علق
🔹 جلسه: 2
تاریخ: 1399/01/01
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
اراده الهی.mp3
948.2K
💠 روز پنجم ماه #شعبان 1441
🔸 اراده الهی
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 اراده الهی
🔸 این مسألهٴ ﴿یقُولُ﴾ نه یعنی خدا می گوید. در بعضی از بیانات حضرت امیر (سلام الله علیه) است كه «لِمَنْ أَرَادَ كَوْنَهُ كُنْ فَیكُونُ لَا بِصَوْتٍ یقْرَعُ وَ لَا بِنِدَاءٍ یسْمَعُ وَ إِنَّمَا كَلَامُهُ سُبْحَانَهُ فِعْلٌ مِنْهُ أَنْشَأَهُ»[1] و مانند آن. شما ملاحظه می فرمایید در تفسیر امام رازی به چه زحمتی خواست مسأله را حل كند كه آیا این ﴿كُنْ﴾ قدیم است، این ﴿كُنْ﴾ حادث است، نمی تواند قدیم باشد برای اینكه چیزی كه اجزائش تدریجی است و كافش مقدم بر نون است، نونش مؤخّر از كاف است، این نمی تواند قدیم باشد و اگر حادث باشد خودش محتاج به «كن» دیگر است[2] به این زحمت افتاده است.
🔸 شما وقتی به صحیفهٴ سجادیه كه زبور أهلبیت (علیهم السلام) است مراجعه می كنید، می فرماید به اینكه خدای سبحان كه نمی گوید ﴿كُنْ﴾، أشیاء «فَهِی بِمَشِیتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْیكَ مُنْزَجِرَةٌ»،[3] ما این دعا را برای این نباید بخوانیم كه خدای سبحان روزیمان را زیاد بكند! یكی از بهترین روزی ها همان مسائل علمی ماست، اینها را لاأقل بخوانیم. این صحیفهٴ سجادیه یك دور معارف است، در همین صحیفهٴ سجادیه این چنین قرائت می فرمایید كه حضرت عرض می كند: خدایا همین كه تو اراده كردی اشیاء یافت می شود نه اینكه امر بكنی ﴿كُنْ﴾؛ همین كه نخواستی یافت نمی شود، همین كه خواستی یافت می شود.
🔸 گاهی نمی خواهی عادت را به هم بزنی نظیر جریان عادی كه ﴿وَ قَدَّرَ فِیهَا أَقْوَاتَهَا فِی أَرْبَعَةِ أَیامٍ﴾[4] یا ﴿خـَلَقَ السّماواتِ وَ الأرضَ فی سـِتّـةِ أیّام﴾[5] و امثال ذلك. گاهی هم عادت را به هم می زنی مثل اینكه به نار می گویی: ﴿كُونِی بَرْداً وَ سَلاماً﴾،[6] نه اینكه حالا أمر صادر كردی كه كسی بگوید این امر حاضر است از «كان یكون» این لفظ نیست، همین كه إراده كرد شیء یافت می شود! حالا لازم نیست كه امر بكند تا اینكه كسی بگوید سنگ هایی كه در منطقه های ایران هستند عربی نمی فهمند یا سنگ هایی كه در منطقه های دیگر هستند عبری نمی فهمند، آنجا عبری و عربی نیست، لفظ نیست! همین كه خدا اراده كرد، شیء یافت می شود. همین كه اراده نكرد شیء یافت نمی شود.
[1] ـ نهج البلاغة، خطبه 186.
[2] ـ تفسیر كبیر، ج 4، ص 27.
[3] ـ صحیفه سجادیه، دعای هفتم.
[4] ـ سورهٴ فصلت، آیهٴ 10.
[5] ـ سورهٴ اعراف، آیهٴ 54.
[6] ـ سورهٴ أنبیا، آیهٴ 69.
#صحیفه_سجادیه
#زبور_اهل_بیت
#کن_فیکون
#بهترین_روزی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه بقره جلسه 202
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa