fatir-13ms ss.mp3
5.85M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1392/09/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fater-13p2.pdf
1.54M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 13
تاریخ: 1392/09/11
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_095 ss.mp3
3.62M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 95
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_095p2.pdf
1.51M
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 95
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 خطر ضعف فرهنگی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
16- khatare zafe farhangi.mp3
1.5M
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 خطر ضعف فرهنگی
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 خطر ضعف فرهنگی
🔸 ﴿و اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾؛[1] خدا تو را از مردم حفظ می كند، اولاً رسول گرامی در ردیف اوحدی از مبلغان الهی است، از كسی ترسی ندارد! از بشر هراسناك نبود تا در اثر ترس از مردم از تبلیغ حادثه تاریخی غدیر تسامح كند؛ زیرا به شهادت قرآن كریم آن روزی كه همه مسلح بودند و رسول گرامی بی سلاح بود از هیچ كس ترسی نداشت. او از چه می ترسید؟ با تشریح فضای حجاز از یك سو و تحلیل فضای جهان معاصر بعد از فتح مكه از سوی دیگر، روشن شده است كه پیغمبر از احدی در جنگ نظامی، قدرت نظامی و مانند آن هراسی نداشت. اینكه در بخش پایانی آیه فرمود خدا تو را از مردم حفظ می كند، معلوم می شود خطر نظامی نبود؛ عمده خطر سیاسی و جو سازی مردم حجاز بود كه مبادا بگویند رسول گرامی برای این داعیه، داعیه رسالت در سر پروراند كه مردم را محكوم خاندان خود كند، پسر عمو و داماد خود را جانشین خود كند و امارت بر مردم را میراث و موروث خاندان خود كند و مانند آن. اگر مردم در اثر ضعف فرهنگی دچار چنین شبهه ای شدند آنگاه چه كند؟ این ترس همیشه هست. وجود مبارك رسول گرامی هم چنین ترسی را داشت كه اگر مردم نتوانند تشخیص بدهند كه این حكم «حكم الله» است، ولایت علی بن ابی طالب در رخداد غدیر نصب الهی است، وكالت نیست ولایت است، من نگفتم خدا گفته است، شخصیت حقیقی و حقوقی علی همانند ندارد، اینچنین نیست كه سخن از امارت و حكومت و سلطنت و امثال ذلك باشد.
🔸 اینكه فرمود: ﴿وَ اللّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ﴾ یعنی من طرزی انجام می دهم كه طرز فكر مردم عوض بشود، مردم كاملاً بفهمند، دیگر این را توطئه ندانند و دیگر تو را متهم نكنند. ذات اقدس الهی با چنین اهمیتی حادثه غدیر را برای رسول گرامی (علیه وعلی آله تحیه و الثناء) تحلیل كرد و تبیین كرد.
[1] سوره مائده، آیه67.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1383/02/06
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 جان نبی
🔸 وجود مبارک پیغمبر اصرار دارد که بگوید علی جان من است![1] یکی از اصحاب در جلسه رسمی سؤال کردند که صحابه شما چطور هستند؟ حضرت درباره صحابه سخن گفت، بعد گفتند یا رسول الله چرا از علی حرف نزدی! فرمود شما از صحابه و اصحاب من سؤال کردی، از خود من که سؤال نکردی! علی خود من است! این گونه روشن کرد، در حضور جمع! از حضرت سؤال کردند اصحاب شما چگونه می باشند؟ حضرت شرح داد، همین شخص گفت پس از علی چرا اسم نبردی؟ فرمود آخر شما سؤالتان از اصحاب من بود، از خود من که نبود! علی نفس من است! این گونه بود، آن وقت این را آمدند انکار کردند! [2] این است که این روزها گفتند ذکر و دعا مستحب است؛ اگر این کارها و احیای شما بزرگواران نباشد، فراموش می شود!
🔸 اصلاً دنیا جای بدلی سازی است، این جا بازار بدلی سازی است، از توحید گرفته تا ایمان؛ یکی می گوید من خدایم: ﴿مَا عَلِمْتُ لَكُم مِنْ إِلهٍ غَیرِی﴾[3] یکی می گوید من پیغمبرم، آمار متنبّیان کمتر از انبیا نیست! یکی می گوید من امامم که سقیفه را به جای غدیر می نشاند. یکی می گوید من عالمم، جزء مشایخ سوء است و جزء علما قرار می گیرد. یکی منافق است و می گوید من مؤمن هستم. این دنیا کارگاه بدلی سازی است؛ لذا آدم باید حواسش جمع باشد.
[1]. الامالی(للصدوق)، ص95؛ «لِأَنَّكَ مِنِّی كَنَفْسِی»؛ الإحتجاج علی أهل اللجاج (للطبرسی)، ج1، ص142؛ «أَنْتَ كَنَفْسِی وَ حُبُّكَ حُبِّی وَ بُغْضُكَ بُغْضِی».
[2]. مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج2 ؛ ص217: « وَ سُئِلَ النَّبِی ص عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ فَذَكَرَ فِیهِ فَقَالَ لَهُ قَائِلٌ فَعَلِی فَقَالَ إِنَّمَا سَأَلْتَنِی عَنِ النَّاسِ وَ لَمْ تَسْأَلْنِی عَنْ نَفْسِی».
[3]. سوره قصص, آیه38.
#عید_غدیر
#بدلی_سازی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه شوری ـ جلسه 24
تاریخ: 1394/07/13
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
29.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 تصویری #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
J-2980 1399-05-13 ss.mp3
6.07M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
1399-05-13 _2980 p2 - پیام غدیر.pdf
2.03M
💠 متن #پیام_موضوعی
🔹 عید سعید #غدیر_خم
🔸 تاريخ پخش پیام: 1399/05/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 همتایی غدیر و قدر
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
17- hamtaii ghadir va ghadr.mp3
1.44M
💠 ویژه برنامه #شمیم_ولایت
🔸 همتایی غدیر و قدر
🔹 پخش از شبکه های مختلف سیما از ابتدای ماه ذی الحجه تا عید سعید غدیر خم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 همتایی غدیر و قدر
🔸 شب عید غدیر از یك نظر شبیه «لیلة القدر» است. توضیح مطلب این است كه در جریان غدیر وجود مبارك رسول گرامی (علیه و علی اهل بیته آلاف التحیة و الثناء) بعد از نصب وجود مبارك حضرت علی (سلام الله علیه) این حدیث معروف ثقلین را خواند: «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَینِ كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی»،[1] بعد هم فرمود اینها همتای هم اند كفو هم اند، فرمود این دو «ثقل» از هم جدا نیستند و جدا نمی شوند، اینها با هم اند هم قرآن جامعه را به عترت دعوت می كند و هم عترت مبینان و مفسران و حامیان و مدافعان و مجریان حدود قرآن كریم است نه آنها از قرآن جدایند و نه قرآن از آنها جدا، این اصل اول.
🔸 اگر عترت همتای قرآن است و اگر طلیعه عترت در غدیر پایه گذاری می شود و اگر علی (علیه آلاف التحیة و الثناء) اولین عنصر طیب و طاهر عترت است و اگر این سیزده معصوم را بخواهید یكجا خلاصه كنید به نام علی بن ابی طالب ظهور می كند. درباره این علی وارد شده است ﴿یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾؛[2] آنچه درباره ولایت علی، خلافت علی، امامت علی، همتایی علی با قرآن نازل شده است به مردم ابلاغ بكن.
🔸 اگر عترت به منزله قرآن است و اگر در غدیر جریان ولایت عترت نازل می شود و اگر شبی كه قرآن نازل می شود «لیلة القدر» است و ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾،[3] چرا شب و روزی كه ولایت نازل می شود، آیه ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ﴾ نازل می شود «لیله قدر» نباشد؟! روز قدر نباشد؟! ﴿خَیرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ﴾ نباشد؟!
🔸 ما اگر بتوانیم یوم غدیر را لیله غدیر را باور كنیم كه به منزله «لیلة القدر» است آن وقت چقدر از ولایت استفاده می كنیم؟! مگر نفرمود اینها همتای هم اند؟ مگر نفرمود اینها هرگز از هم جدا نیستند؟ اگر قرآن یك حقیقتی داشته باشد كه عترت طاهرین ـ معاذ الله ـ فاقد آن حقیقت باشند «فَافْتَرقَا». هر حقیقتی كه در قرآن است اینها دارا هستند، هر چه را اینها دارا هستند از قرآن گرفته اند، اگر قرآن بخواهد به صورت یك انسان در بیاید می شود علی و اولاد علی، اگر علی و اولاد علی (علیهم الصلاة و علیهم السلام) بخواهند به صورت كتاب تدوینی ترسیم بشوند می شوند قرآن، فرمود: ««أَنَا كِتَابُ اللَّه النَّاطِق»[4] خب اگر اینچنین است آن وقت ﴿إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیلَةِ الْقَدْرِ﴾[5] ما را به اهمیت شب نزول آگاه می كند ﴿بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ﴾ ما را به اهمیت شب غدیر و روز غدیر آگاه نكند؟! پس ما این راه را هم داریم، این راه هم جلوی ما باز است.
[1]. دعائمالاسلام، ج1، ص28.
[2]. سوره مائده، آیه67.
[3]. سوره قدر، آیه3.
[4]. وسائل الشیعة، ج27، ص34؛ «وَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ هَذَا كِتَابُ اللَّهِ الصَّامِتُ وَ أَنَا كِتَابُ اللَّهِ النَّاطِق».
[5]. سوره قدر، آیه1.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1383/11/09
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fatir-14ms ss.mp3
6.28M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1392/09/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fater-14p2.pdf
1.61M
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 14
تاریخ: 1392/09/12
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa