ادبیات مع المعارف.mp3
1.01M
💠 روز بیست و سوم ماه #ذی_الحجه 1441
🔹 ادبیات مع المعارف
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 ادبیات مع المعارف
🔹 مرحوم آقا شیخ عباس قمی را خدا رحمت كند! ایشان در شرح حال خودش در آن فوائد رضویه می فرماید من در جوانی علاقه به ادبیات داشتم، افتادم در مقامات حریری و حمیدی و اینها؛ شاید كم و بیش مستحضر باشید این مقامات حریری و حمیدی بعضی فارسی است و بعضی عربی، اما اینها فولاد گونه نوشته شده، این طور نیست كه كسی بتواند مقامات حریری را همین طور مطالعه كند، دو طرفش باید پر از كتاب لغت باشد تا بتواند یك صفحه اش را مطالعه كند، اما گفت دفعتاً بیدار شدم كه این چه كاری است كه من دارم می كنم! من ادبیات می خواهم «منهای معارف» یا ادبیات می خواهم «مع المعارف»! مگر این مقامات حریری چیزی به من یاد می دهد؟! این درباره سورچرانی است و سفره چرانی و پذیرایی كردن و میهمانی و میهمان سرایی و چطوری میهمانی گرفتن و چقدر خوردن و اینهاست، یعنی گدایی، یعنی شكم چرانی، خب من بروم یك كتابی بخوانم كه هم ادبیات در آن باشد و هم معارف؛ لذا برنامههایم را از مقامات حریری به نهج البلاغه برگرداندم.
🔹 شما می بینید آثار عُجمه در نوشته های عربی مرحوم آقا شیخ عباس نیست یا خیلی كم است، این قلم های عربی او ـ نفس المأمور هم نوشته ـ نشان می دهد كه یك عربی نویس خوبی است، گفت من ادبیات را با معارف می طلبم نه ادبیات... . سبعه معلقه یك ادبیات آنچنانی است كه با ولیمه است، نهج البلاغه یك ادبیات این چنینی است؛ یعنی با عزیمه است.
🔹 خود وجود مبارك حضرت امیر (سلام الله علیه) می فرماید بعضی از چیزها با هم جمع نمی شوند «لَا تَجْتَمِعُ عَزِیمَةٌ وَ وَلِیمَةٌ»[1] «لَا تَجْتَمِعُ الْفِطْنَةُ وَ الْبِطْنَةُ»؛[2] چند چیز است فرمود با هم جمع نمی شوند، یك كسی بخواهد محقق بشود سورچرانی و میهمانی رفتن و پرخوری با تحقیق جمع نمی شود، اهل ولیمه بودن که فلان جا سور میدهند، فلان جا میهمانی است، امشب فلان جا سور فردا فلان جا سور این بخواهد آدم بشود نیست، كسی اهل عزیمت نباشد به جایی نمی رسد، پرخوری هم با فطانت جمع نمی شود. خب یك مقدار غذایی كه برای انسان كافی است همان را بخورد، بیش از آن مقدار جلوی هوش آدم را هم می گیرد، فرمود پرخوری با فطن و زیرك بودن جمع نمی شود، سورچرانی هم با عزم و تصمیم جمع نمی شود، این راه حضرت امیر بود.
[1]. نهج البلاغة (للصبحی صالح), خطبه241.
[2]. غرر الحكم و درر الكلم، ص772.
#سال_روز_رحلت_حاج_شیخ_عباس_قمی
#اهل_عزم
#نهج_البلاغه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس تفسیر سوره مبارکه هود ـ جلسه 91
تاریخ: 1383
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fatir-18ms ss.mp3
5.74M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fater-18p2.pdf
230.8K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 18
تاریخ: 1392/09/18
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_100 ss.mp3
4.16M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 100
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_100p2.pdf
158K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 100
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1542 ss.mp3
4.65M
💠 صوت #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/03/19
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_1542 p2.pdf
149.6K
💠 متن #درس_اخلاق
#آرشیوی
🔹 تاریخ: 1390/03/19
🔹 موضوع: #نهج_البلاغه
#نامه 28
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
نور واحد.mp3
1.81M
💠 روز بیست و چهارم ماه #ذی_الحجه 1441
🔸 نور واحد
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
💠 نور واحد
🔸 اسلام گذشته از اینکه یک سلسله احکام فقهی برای ظاهر دارد، گاهی هم آن اسرار باطنی را در فقه هم می آورد. «بِهال» یک تضرّع و زاری است که «دعای ابتهال، دعای ابتهال» می گویند یعنی تضرّع و زاری. در این بِهال، لعان هم مطرح است و اصلاً لعان را قسمی از مباهله دانستند و این لعان گاهی در اصول دین است و گاهی در فروع دین. در اصول دین همان جریان مباهله معروف با نصارای نجران است که همین لعان است و غیر از لعان چیز دیگری نبود. در فروع دین همین مسئله «نفی ولد» است.
🔸 قرآن کریم هر دو را مطرح کرده است؛ در سوره مبارکه «آل عمران» و سوره مبارکه «نور»[1] این دو بخش مطرح شده است؛ در سوره مبارکه «آل عمران» لعان و مباهلهای که به اصول دین برمیگردد، در سوره مبارکه «نور» بِهال و لعانی که به حکم فقهی برمیگردد. در سوره مبارکه «آل عمران» آیه شصت و 61 این است: ﴿الْحَقُّ مِن رَبِّكَ فَلاَ تَكُن مِنَ الْمُمْتَرِینَ ٭ فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ﴾ در همین حق، ﴿مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْم﴾ برای تو مطلب مسلّم است، ﴿فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِل﴾ با ابتهال و تضرّع ـ چه ما و چه شما ـ منکر حق را لعنت می کنیم، ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل﴾ با تضرّع از خدا می خواهیم که منکر حق را لعنت کن! ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ﴾؛ آن قدر این بِهال اثر دارد که نمی گوییم خدایا تو او را لعنت کن! وقتی ما به جایی رسیدیم که دعای ما مستجاب است، خود ما لعنت را بر آن شخص قرار می دهیم، نه «نَسئَلُ اللهَ أن یلعَنَهُ»! حالا این مطلب در خصوص این ذوات قدسی است و نمی شود این را به همه جا سرایت داد. نفرمودند ما از خدا می خواهیم که خدایا او را لعنت کن، ما با ابتهال به جایی می رسیم که کلید لعنت به دست ماست! ما آنها را لعن می کنیم و لعن یعنی طرد، این کم حرفی نیست! ﴿ثُمَّ نَبْتَهِل فَنَجْعَلْ لَعْنَةَ اللّهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ﴾. بعد هم فردا شد و آن ذوات قدسی را آوردند.
🔸 به عرضتان رسید که این جریان «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»[2] (سلام الله علیهما)، انسان خیال میکرد به اینکه «حُسَینٌ مِنِّی» (سلام الله علیهما) برای اینکه نوه اوست؛ «أَنَا مِنْ حُسَین» برای اینکه به وسیله کربلا و عاشورا و شهادت این خاندان، دین زنده شد، این توجیهی بود که قبلاً می کردند. بعد معلوم شد که این حرف درباره وجود مبارک امام حسن (سلام الله علیه) هم هست،[3] یا این دو تعبیر درباره وجود مبارک حضرت امیر (سلام الله علیه) هم هست: «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»،[4] این یک قدری توجیه می خواست. وقتی شما به آیه «مباهله» برمی خورید می بینید که خیلی روشن و شفاف است؛ وقتی می فرماید: ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾،[5] این ذات همان ذات است، «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی»، این نیازی به توجیه ندارد؛ چون اینها «مِنْ نُورٍ وَاحِد»[6] هستند، «حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه»،[7] «حُسَینٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَین»، «فَاطِمَةُ مِنِّی»[8] (سلام الله علیهما)، ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾!
🔸 بنابراین آنها برکات دیگری است؛ دین را یاری کردند، جانشین او بودند، امامت را حفظ کردند، اینها سر جایش محفوظ است؛ اما مصحّح این دو جمله ﴿وَ أَنْفُسَنَا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ است، «عَلِی مِنِّی وَ أَنَا مِنْ عَلِی» یا «فَاطِمَةُ مِنِّی»، اینها یکی هستند.
[1]. سوره نور، آیات4 الی 10.
[2]. كامل الزیارات، النص، ص52.
[3]. بشارة المصطفی لشیعة المرتضی (ط ـ القدیمة)، النص، ص156؛ «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَسَنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْه».
[4]. الأمالی (للصدوق)، النص، ص9.
[5]. سوره آل عمران، آیه61.
[6]. علل الشرائع، ج1، ص134.
[7]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج43، ص306.
[8]. وسائل الشیعة، ج20، ص232.
#مباهله
#طرد
#مقام_لعن
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح _ جلسه 308
تاریخ: 1396/11/25
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fatir-19ms ss.mp3
6.31M
💠 صوت درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/09/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
fater-19p2.pdf
232.9K
💠 متن درس تفسیر سوره مبارکه #فاطر
🔹 جلسه: 19
تاریخ: 1392/09/20
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_101 ss.mp3
2.92M
💠 صوت درس خارج فقه #صوم
جلسه : 101
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
soom_101p2.pdf
137.2K
💠 متن درس خارج فقه #صوم
جلسه : 101
تاریخ تدریس: 1375 الی 1377
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2539 ss---.mp3
5.36M
💠 صوتی #پیام_موضوعی
#باز_نشر
🔸 موضوع: مباهله
🔹 تاریخ: 1394/07/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa
moredi_2539 p2.pdf
171.6K
💠 متن #پیام_موضوعی
#باز_نشر
🔸 موضوع: مباهله
🔹 تاریخ: 1394/07/13
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa